Warszawa - V Polsku byla dokončena modernizace 81 osobních vozů určených pro rychlíkové spoje. Cena modernizačních prací dosáhla téměř 70 milonů zlotých (v přepočtu 503 milionů Kč) a byla financována z fondů Evropské unie a ze státního rozpočtu. Pro společnost PKP Przewozy Regionalne to znamená velký úspěch - finanční podporu na modernizaci vagonů z fondů EU se jí podařilo získat historicky poprvé.
Co konkrétně modernizace v polském podání přináší?
- kompletní výměna interiéru
- v celém vagoně tepelná a zvuková izolace
- dosazení nových oken (lepší světelnost a estetický dojem)
- zabudovány nové toalety
- vyměněny nástupní dveře (s blokováním během jízdy)
- nové odkládadací prostory pro zavazadla
- vagony také získaly nový lak s ochranou proti grafitti
- instalováno elektronické počitadlo ujetých kilometrů
- a další úpravy pro zvýšení bezpečnosti
Na stránkách PKP Przewozy Regionalne si můžete prohlédnout fotogalerii z průběhu modernizací.
První modernizované vozy se vydaly na trasu rychlíku Krakowianka během května 2006. V dalších měsících pak práce pokračovaly na ostatních vozech. Spolu s novým vzhledem nabídnou cestujícím především vyšší úroveň komfortu, bezpečnosti a vylepšené technické parametry. Z celkového počtu 81 modernizovaných vagonů je 24 nově přístupných i pro zdravotně postižené cestující.
Na kterých vlacích se s těmito vozy můžete setkat? Až na jednu výjimku (litevské Šestokai) se jedná výhradně o vnitrostátní spoje:
Pogoń ... Warszawa – Tłuszcz – Małkinia – Białystok
Konopnicka ... Warszawa – Tłuszcz – Małkinia – Białystok
Hańcza ... Warszawa – Tłuszcz – Małkinia – Białystok – Sokółka – Augustów – Suwałki - Šestokai
Krakowianka ... Kraków – Katowice – Opole – Wrocław – Leszno – Poznań – Piła – Kołobrzeg
Roztocze ... Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl
Bieszczady ... Gliwice – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl
Światowid ... Szczecin - Poznań – Leszno – Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl
Galicja ... Szczecin – Poznań – Leszno – Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl
Trasy vlaků, na které jsou modernizované vozy nasazovány, si také můžete prohlédnout na mapě.
zdroj: PKP Przewozy Regionalne
Jinak 8 míst v kupé je ki ničemu.Např. ve vozech B.Stejně se tam většinou 8 lidí nevmáčkne a když,tak se tam pro samý smrad a vydýchaný vzduch nedá být.Potom,když chcete na toaletu a sedíte u okna,tak pošlapete všechny okolo.Batohy se sice dají dát nahoru,ale buď se tam nevejdou,nebo ho prostě chcete mít u sebe(např holky a kabelky).Takže sem jednoznačně pro 6 místné kupé.Vlak má poskytovat komfort.je většinou proti busu pomalejší i dražší(pro cestujícího,který nemá peněženku naditou slevovými kartami čd).pokud chcete tedy oddělit EC/IC od R,potom by se to mělo oddělit službami.V EC/IC např stewardky,jídelní vůz,internet apod.Rozdělovat vlaky podle míst v kupé mně přijde trošku mimo (nevím,jak pak dělit teda velkoprostory).Dnes je EC/Ic standart a vše pod ním je hnůj.toto rozdělení je špatné.R by měl být standart a EC/IC nadstandart,ale rozhodně ne jen co v počtu sedaček.Jinak reko je fajn,doufám,že se i u nás půjde stejnou cestou modernizací starších vozů.pokud budu spoléhat jen na nové vozy,potom se koženkových B nikdy nezbavíme.
A to pojednání o zavazadlech by si zasloužila ona seniorka, ne Pepa Petrák. Pokud jí průvodčí není schopen vyvětlit, že platí za sedadlo jako takové, a ne za osobu, tak se holt taky nedá nic dělat...
V Polsku, kde jsou kupecka rychliku regionalnich drah vetsinou pohodlnejsi nez u nas (nikdy jsem tam nevidel kozenku), je taky vetsinou 8 mist, pokud je tam 6, jde vetsinou o vozy z IC kterych tam maji nadbytek, casto s preznacenou prvni tridou na dvojku.
Nicméně více než interiér mě zajímá stav podvozků,protože pokud pojedu vozem,který bude mít menší konstrukční netěsnost,dobré ložiska, čepy atd.což znamená klidnou jízdu při maximálkách na koridoru tak radši budu sedět v tomto v kožence než v potahu ale horšími těmito vlastnosti.
Jedinou výhodou pro Polsko je cena.
Zalezi jestli prevazi efekt vetsi luxus->vice lide nebo min sedadel->min lidi. Temhle vecem se pry rika elasticita nebo tak neco...
Pokud jde o pohled z oken (Vecera, Mrkef), tak co napadlo mne bylo, kde maji Polaci takovy kopce, ze by to tam mohli "vyfotit":-)
JTB: 81 vozu to je vic nez 12 rychliku, nezapomenme, ze vozy vykonavaji obehy.
JP: Ja mam opacny nazor, snizovani poctu mist zlepsuje konkurence schopnost zeleznicni dopravy proti ostatnim druhum. A to je dobre!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.