..: Lidem vadí zvuk brzdících vlaků :..

Ilustrační obrázekBlansko – Cestující čekající na zastávkách na Blanensku trápí nepříjemné pískání brzd vlaků. I když se vlak blíží do stanice na minutu přesně, cestující hned poté ohluší nepříjemný zvuk skřípějících brzd. „To je k zbláznění, vždycky mám pocit, že vyletím z kůže,“ stěžuje si Radana Pantůčková, která jezdí vlakem mezi Blanskem a Brnem denně. „Je to strašný, vždycky si zacpávám uši. Naštěstí to nedělají všechny vlaky,“ potvrzuje další z cestujících Jitka Šebelová.

Železničáři o problému s brzděním vědí, ale tvrdí, že mu nemohou zabránit. „Brzdění je samozřejmě tření dvou materiálů o sebe, což ještě v návaznosti na klimatické podmínky vydává určité zvuky,“ vysvětluje tiskový mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Nepříjemné skřípění podle něj způsobují čelisťové brzdy. Ty jsou koncipovány tak, že litinový špalek tlačí na obvod kola a brzdí jej. „Pokud je tam kotoučová brzda, kterou většinou nové vlaky mají, brzdění je bezhlučné. Tam je jiná technologie a jiný materiál. Postupně sice modernizujeme vozový park, ale i u některých nových vlakových souprav se dál používají klasické čelisťové,“ upřesňuje Ondrůj. To je i případ elektrických jednotek řady 560, turnusovaných na osobních vlacích v okolí Brna. Jejich brzdy patří k vůbec nejhlučnějším v celém vozovém parku ČD.

Přestože pro cestující je zvuk brzdících vlaků velmi nepříjemný, o svoje zdraví se obávat zřejmě nemusejí. Na sluch působí negativně hlavně svojí vysokou frekvencí, ne intenzitou. Má tedy dopad spíše na psychiku, než na lidské ucho. Navíc jde o relativně krátký impuls. Čas totiž hraje při posuzování škodlivosti hluku významnou roli. „Jde-li o nárazový hluk, tedy krátký, byť intenzívní hluk několikrát denně, tam bych se osobně domníval, že pokud se nejedná o extrémně citlivého jedince, k poškození sluchu by nemělo dojít. V krátkém intervalu by to muselo být mnohem víc než sto decibelů,“ říká Ivan Koláčný ze Zdravotního ústavu v Brně. Podle něj by se cestující měli chránit alespoň tak, že poodejdou od vlaku dál, nebo si zacpou uši.

Ne každému však zvuk brzdící vlakové soupravy tolik vadí. „Je to hodně nepříjemný zvuk, já ale jezdím vlakem skoro pořád a už mi to ani nepřijde,“ usmívá se Jan Klimeš. „Je to něco, co k té železnici do určité míry patří a patřit bude,“ uzavírá Ondrůj.

zdroj: Brněnský deník


Adys Poslat mail autorovi | 3.3.2007 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Woyta  mail  
03.03.2007 (17:22)  
Ano pan Ondrůj to řekl moc dobře!
pískání k železnici patří
registrovaný uživatel vb007 
03.03.2007 (16:59)  
Ten hluk patří k ČD a né k železnici, takovej pískot co dělaj jednotky řady 560 nebo co to je na fotce to jsem ještě ve švětě neslyšel. Taky se divim proč to tak nechaj fakt hrůza.
registrovaný uživatel XYZH  mail  
03.03.2007 (16:41)  
Chápu, že některým lidem může zvuk brzdícího vlaku vadit, ale ono je mnohdy těžké tomu zabránit.
A jak podotkl pan Ondrůj, tak skřípot vlaků už k železniční dopravě prostě patří a to nejen u nás. Myslím, že pokud se šíří zvuk pouze po nádražním území a jeho bezprostředním okolí, tak v tom není téměř žádný problém.
Alespoň já jej v tom nevidím a nehledám.
03.03.2007 (16:24)  
"ale i u některých nových vlakových souprav se dál používají klasické čelisťové" upřesňuje Ondrůj.Jestli jsou 460,560 nový vozidla,tak nevím zda žiju v ČR nebo v jiné rozvojové zemi "vivat Zanzibar".To by byl takový problém tam dát kotoučovky?
Ať mi nikdo nevykládá,že fírové co jdou do důchodu a jezdili na nich od mládí hluk nemá vliv.Stačilo by posoudit slyšitelnost před a po.Samozřejmě odečíst přirozený zhoršení věkem.
03.03.2007 (16:23)  
A co Letovice?
registrovaný uživatel maty 
03.03.2007 (16:18)  
takže na začátku nás pan mluvčí ujistil, že modernizují vozový park, ale vlastně pískot brzd na té železnici zůstane. opravdu vyčerpávající odpověď, díky
03.03.2007 (16:17)  
kotoučová brzda,brzdění je bezhlučné
Taková Bdt-čka vydávají někdy zvyky všelijaký.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
03.03.2007 (16:07)  
Jaké materiály se používají na kotouče/čelisti? Myslím přesné označení dle ČSN či jiné normy...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko