..: Lidem vadí zvuk brzdících vlaků :..

Ilustrační obrázekBlansko – Cestující čekající na zastávkách na Blanensku trápí nepříjemné pískání brzd vlaků. I když se vlak blíží do stanice na minutu přesně, cestující hned poté ohluší nepříjemný zvuk skřípějících brzd. „To je k zbláznění, vždycky mám pocit, že vyletím z kůže,“ stěžuje si Radana Pantůčková, která jezdí vlakem mezi Blanskem a Brnem denně. „Je to strašný, vždycky si zacpávám uši. Naštěstí to nedělají všechny vlaky,“ potvrzuje další z cestujících Jitka Šebelová.

Železničáři o problému s brzděním vědí, ale tvrdí, že mu nemohou zabránit. „Brzdění je samozřejmě tření dvou materiálů o sebe, což ještě v návaznosti na klimatické podmínky vydává určité zvuky,“ vysvětluje tiskový mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Nepříjemné skřípění podle něj způsobují čelisťové brzdy. Ty jsou koncipovány tak, že litinový špalek tlačí na obvod kola a brzdí jej. „Pokud je tam kotoučová brzda, kterou většinou nové vlaky mají, brzdění je bezhlučné. Tam je jiná technologie a jiný materiál. Postupně sice modernizujeme vozový park, ale i u některých nových vlakových souprav se dál používají klasické čelisťové,“ upřesňuje Ondrůj. To je i případ elektrických jednotek řady 560, turnusovaných na osobních vlacích v okolí Brna. Jejich brzdy patří k vůbec nejhlučnějším v celém vozovém parku ČD.

Přestože pro cestující je zvuk brzdících vlaků velmi nepříjemný, o svoje zdraví se obávat zřejmě nemusejí. Na sluch působí negativně hlavně svojí vysokou frekvencí, ne intenzitou. Má tedy dopad spíše na psychiku, než na lidské ucho. Navíc jde o relativně krátký impuls. Čas totiž hraje při posuzování škodlivosti hluku významnou roli. „Jde-li o nárazový hluk, tedy krátký, byť intenzívní hluk několikrát denně, tam bych se osobně domníval, že pokud se nejedná o extrémně citlivého jedince, k poškození sluchu by nemělo dojít. V krátkém intervalu by to muselo být mnohem víc než sto decibelů,“ říká Ivan Koláčný ze Zdravotního ústavu v Brně. Podle něj by se cestující měli chránit alespoň tak, že poodejdou od vlaku dál, nebo si zacpou uši.

Ne každému však zvuk brzdící vlakové soupravy tolik vadí. „Je to hodně nepříjemný zvuk, já ale jezdím vlakem skoro pořád a už mi to ani nepřijde,“ usmívá se Jan Klimeš. „Je to něco, co k té železnici do určité míry patří a patřit bude,“ uzavírá Ondrůj.

zdroj: Brněnský deník


Adys Poslat mail autorovi | 3.3.2007 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Fabio  mail  
03.03.2007 (21:02)  
S tou 560 bych to tak dramaticky neviděl, dnes jsem v Brně čekal asi hodinu na přípoj a tak jsem si to akusticky v mém uchu odzkoušel a zas tak strašné to není.....
registrovaný uživatel Tom  mail  
03.03.2007 (20:43)  
No jo dnešní lidi nic nevydrží...Trochu něco skřípne,trochu něco škubne..a už je zle..Prostě si už nema kdo na co stěžovat tak se vytahují takové blbosti jako skřípání brzd...
03.03.2007 (20:42)  
V pražském metru se na 8171 používají už dlouho zdrže z takové podivné šedé směsi plastu a kovu. Nesmrdí, neječí, nepráší...jen netuším, kolik stojí. Navíc jsou asi i lehčí.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
03.03.2007 (20:37)  
Ono by to obložení šlo řešit nějakými kompozity, které nesmrdí, ale jsou také bezhlučné. Nicméně by se nad tím muselo chvíli přemýšlet, a hlavně - nejde o skladovou položku ;o)
registrovaný uživatel zaza 
03.03.2007 (20:31)  
Mira:Ktere rakouske vozy to jsou?Ja znam jen ty, co sou razene na EC (tema moc nejezdim a kdzyz uz tak sem nic necitil) a patra co zajizdeji do Breclavy na osobacich z Vidne...
registrovaný uživatel zaza 
03.03.2007 (20:26)  
Pridavam se k tem, kteri tvrdi, ze skripot brzd proste k zeleznici patri.Zrovna mezi Blanskem a Brnem jezdim a mam o hodne radsi 560ku, ktera skripe pri brzdeni nez soupravu ve slozeni 242/230+Bdmtee, u kterych vetsinou skripou podvozky pri prujezdu obloukem...nevim teda presne, co to zpusobuje.Ale kdyz sedite primo nad podvozkem, tak je to docela hnus...
registrovaný uživatel mira 
03.03.2007 (17:56)  
Sice mi to pištění brzd taky někdy vadí, ale je to lepší než rakouské nebo italské vozy které mají místo špalíků z oceli špalíky z někaké umělé hmoty nebo něco takového. V takových vagonech je pak takovej smrad, že je z toho na blití. A když tím cestujete několik hodin tak to je fakt síla. Zlaté naše špalíkovky. Raději pár minut v hluku než celou dobu ve smradu.
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
03.03.2007 (17:45)  
Klasické zdrže sú liatinové. Kotúčové nepoznám.
03.03.2007 (17:34)  
Špalíkové brzdy skřípou železničně, kotoučové skřípou gumokolně. Skřípání a ventilátory k EM 488 patří bez toho by to nebylo ono. Pořád je to skřípání lepší než plný vlak šqrkajících a syčícich sluchátek.
registrovaný uživatel Frava  mail  
03.03.2007 (17:24)  
Tak s touto souvislostí bych měl nápad pro tariféry. každý In zákazník by mohl k In kartě dostat klapky na uši.:-)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko