..: Lidem vadí zvuk brzdících vlaků :..

Ilustrační obrázekBlansko – Cestující čekající na zastávkách na Blanensku trápí nepříjemné pískání brzd vlaků. I když se vlak blíží do stanice na minutu přesně, cestující hned poté ohluší nepříjemný zvuk skřípějících brzd. „To je k zbláznění, vždycky mám pocit, že vyletím z kůže,“ stěžuje si Radana Pantůčková, která jezdí vlakem mezi Blanskem a Brnem denně. „Je to strašný, vždycky si zacpávám uši. Naštěstí to nedělají všechny vlaky,“ potvrzuje další z cestujících Jitka Šebelová.

Železničáři o problému s brzděním vědí, ale tvrdí, že mu nemohou zabránit. „Brzdění je samozřejmě tření dvou materiálů o sebe, což ještě v návaznosti na klimatické podmínky vydává určité zvuky,“ vysvětluje tiskový mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Nepříjemné skřípění podle něj způsobují čelisťové brzdy. Ty jsou koncipovány tak, že litinový špalek tlačí na obvod kola a brzdí jej. „Pokud je tam kotoučová brzda, kterou většinou nové vlaky mají, brzdění je bezhlučné. Tam je jiná technologie a jiný materiál. Postupně sice modernizujeme vozový park, ale i u některých nových vlakových souprav se dál používají klasické čelisťové,“ upřesňuje Ondrůj. To je i případ elektrických jednotek řady 560, turnusovaných na osobních vlacích v okolí Brna. Jejich brzdy patří k vůbec nejhlučnějším v celém vozovém parku ČD.

Přestože pro cestující je zvuk brzdících vlaků velmi nepříjemný, o svoje zdraví se obávat zřejmě nemusejí. Na sluch působí negativně hlavně svojí vysokou frekvencí, ne intenzitou. Má tedy dopad spíše na psychiku, než na lidské ucho. Navíc jde o relativně krátký impuls. Čas totiž hraje při posuzování škodlivosti hluku významnou roli. „Jde-li o nárazový hluk, tedy krátký, byť intenzívní hluk několikrát denně, tam bych se osobně domníval, že pokud se nejedná o extrémně citlivého jedince, k poškození sluchu by nemělo dojít. V krátkém intervalu by to muselo být mnohem víc než sto decibelů,“ říká Ivan Koláčný ze Zdravotního ústavu v Brně. Podle něj by se cestující měli chránit alespoň tak, že poodejdou od vlaku dál, nebo si zacpou uši.

Ne každému však zvuk brzdící vlakové soupravy tolik vadí. „Je to hodně nepříjemný zvuk, já ale jezdím vlakem skoro pořád a už mi to ani nepřijde,“ usmívá se Jan Klimeš. „Je to něco, co k té železnici do určité míry patří a patřit bude,“ uzavírá Ondrůj.

zdroj: Brněnský deník


Adys Poslat mail autorovi | 3.3.2007 (16:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ PZ 
10.03.2007 (1:37)  
Ježíš to sou problémy... Tak si zajděte k panu Ondrůjovi, ať vám vysvětlí, proč to tak říká. Rozebírat tady takový pitomosti, jooo to by tady šlo... 70% substrátu si v životě nevšimne, že třeba na 36x jsou špalky jenom z jedné strany...
registrovaný užívateľ milan 
07.03.2007 (21:31)  
No už když se podíváte na zdroj... Pamatuju časy, kdy se Rovnost(dnes Brněnský deník)dala v klidu číst a věděl jsem, že se dozvím zprávy...ale pravda je taková, že se čím dál více "blískají"
To si myslím o těchto novinách...
A že někomu vadí skřípání? má si koupit "sluchátka" jak měl Otík z vesničky, nelézt k nadraží, nebo darovat ČD několik miliard korun na koupi nových vozů...
registrovaný užívateľ 350 009  mail  
07.03.2007 (20:43)  
To se nám ten Jihomoravský kraj pěkně rozjíždí - nejdřív SC v Letovicích či kde a teď skřípaní brzd v Blansku. Zajímavé, že to jinde oželí. Jsem zvědav co přijde dál - vysoké napětí v troleji?
07.03.2007 (20:32)  
ad PZ : hm, a jak pojmenujete "špalíkovou" brzdu na kolejovém vozidle, které brzdí kolo pouze jednostranně … navíc "zevnitř", dalo by se říci, že se ty brzdové špalky při brzdění pohybují "od sebe" …
Na lok 350 se používala "umělotina" jenže s nížším brzdícím účinkem, takže strojově mohly lok 350 jezdit jen rychlostí 55 km/h, aby zastavily na stanovenou zábrzdnou vzdálenost.
06.03.2007 (17:17)  
Na Blanensku a Svitavsku se dostavěl koridor, přestaly zmatky a zpoždění, lidi za ty léta si zvykli stěžovat. Teď když není na co,tak si vymysleli skřípání. Že je to tak ČD4ever?
registrovaný užívateľ Honza  mail  
06.03.2007 (13:36)  
860 003: To jste mě opravdu na dlouho rozesmál! Ty sluchátka to je přesně vystiženo.
Jednoduchý řešení je při brždění si zacpat uši. Já jezdím 460 denně a dělám to vždy. Slyšel jsem, že 460 nemůžou tu protiproudovou brzdu naplno vyžívat kvůli stáří zařízení.
460 mají nejhezčí zvuk, generátorů a trakčních motorů, proto je fakt super zážitek vozit se ve hnacích vozech. Časté zastávky a stahovačky jsou jedině vítány (teď nemám na mysli ekonomiku a šetrnost k zařízení). Díky zvuku generátorů, nebo měničů, nebo jak se tomu říká se 460 poznají v noci na několik kilometrů. Nevím, jaký zvuk mají 560, takový jako 460 asi těžko.
Myslím si, že špalíková brzda by se dala nahradit tou co tolik nepíská (nevím jak se přesně jmenuje, ale mají ji takový ty rekonstruovaný Bdt). Její zvuk je ale hnusný.
460 jsou prostě nejlepší železniční vozidla!!
registrovaný užívateľ PZ 
06.03.2007 (0:19)  
MZ: To bude asi věc názoru, ale mně osobně přijde bližší pojmenování čelisťová, protože si představím třeba žraloka, jak něco mačká v čelistech(dejme tomu). Naopak špalíková... Co je špalek? Kus dřeva, který není podobný ničemu, co je na vlaku... A ať si říká co chce, hlavně že se domluvíme. Jen hnidopich v tom bude hledat problémy...
05.03.2007 (23:11)  
Georgo... Až pojedeš v 460 nebo 560 sedni si do elektrického vozu a umej si předtím pořádně uši. 460 i 560 normálmě brzdí EDB při poklesu rychlosti pod určitou hodnotu činnost EDB zanikne a pak se dobrzdí pneumatickou brzdou. 451 taky skřípou a dost protivně, rozdíl je daný typem zdrže 451 má jednu obrovskou a 460 560 mají zdrže dvojčité, menší, v tom spočívá rozdílný zvuk. Mně jsou protivné kotoučové brzdy protože skřípou z principu stejně jako na kamionech tam jsou taky kotoučové.
05.03.2007 (18:02)  
ad PZ : Když mluvím k železničně (v libovolném oboru) nevzdělaným lidem, tak s nimi hovořím jednoduchou srozumitelnou češtinou, aby to pochopili. Takže je nebudu zatěžovat technickým termínem "čelisťová brzda", zvlášť když si pletu pojmy se svými dojmy … Pokud to neumím, tak se prostě neexhibuji …
05.03.2007 (10:31)  
jtb - dík
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko