Blansko – Cestující čekající na zastávkách na Blanensku trápí nepříjemné pískání brzd vlaků. I když se vlak blíží do stanice na minutu přesně, cestující hned poté ohluší nepříjemný zvuk skřípějících brzd. „To je k zbláznění, vždycky mám pocit, že vyletím z kůže,“ stěžuje si Radana Pantůčková, která jezdí vlakem mezi Blanskem a Brnem denně. „Je to strašný, vždycky si zacpávám uši. Naštěstí to nedělají všechny vlaky,“ potvrzuje další z cestujících Jitka Šebelová.
Železničáři o problému s brzděním vědí, ale tvrdí, že mu nemohou zabránit. „Brzdění je samozřejmě tření dvou materiálů o sebe, což ještě v návaznosti na klimatické podmínky vydává určité zvuky,“ vysvětluje tiskový mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Nepříjemné skřípění podle něj způsobují čelisťové brzdy. Ty jsou koncipovány tak, že litinový špalek tlačí na obvod kola a brzdí jej. „Pokud je tam kotoučová brzda, kterou většinou nové vlaky mají, brzdění je bezhlučné. Tam je jiná technologie a jiný materiál. Postupně sice modernizujeme vozový park, ale i u některých nových vlakových souprav se dál používají klasické čelisťové,“ upřesňuje Ondrůj. To je i případ elektrických jednotek řady 560, turnusovaných na osobních vlacích v okolí Brna. Jejich brzdy patří k vůbec nejhlučnějším v celém vozovém parku ČD.
Přestože pro cestující je zvuk brzdících vlaků velmi nepříjemný, o svoje zdraví se obávat zřejmě nemusejí. Na sluch působí negativně hlavně svojí vysokou frekvencí, ne intenzitou. Má tedy dopad spíše na psychiku, než na lidské ucho. Navíc jde o relativně krátký impuls. Čas totiž hraje při posuzování škodlivosti hluku významnou roli. „Jde-li o nárazový hluk, tedy krátký, byť intenzívní hluk několikrát denně, tam bych se osobně domníval, že pokud se nejedná o extrémně citlivého jedince, k poškození sluchu by nemělo dojít. V krátkém intervalu by to muselo být mnohem víc než sto decibelů,“ říká Ivan Koláčný ze Zdravotního ústavu v Brně. Podle něj by se cestující měli chránit alespoň tak, že poodejdou od vlaku dál, nebo si zacpou uši.
Ne každému však zvuk brzdící vlakové soupravy tolik vadí. „Je to hodně nepříjemný zvuk, já ale jezdím vlakem skoro pořád a už mi to ani nepřijde,“ usmívá se Jan Klimeš. „Je to něco, co k té železnici do určité míry patří a patřit bude,“ uzavírá Ondrůj.
zdroj: Brněnský deník
To si myslím o těchto novinách...
A že někomu vadí skřípání? má si koupit "sluchátka" jak měl Otík z vesničky, nelézt k nadraží, nebo darovat ČD několik miliard korun na koupi nových vozů...
Na lok 350 se používala "umělotina" jenže s nížším brzdícím účinkem, takže strojově mohly lok 350 jezdit jen rychlostí 55 km/h, aby zastavily na stanovenou zábrzdnou vzdálenost.
Jednoduchý řešení je při brždění si zacpat uši. Já jezdím 460 denně a dělám to vždy. Slyšel jsem, že 460 nemůžou tu protiproudovou brzdu naplno vyžívat kvůli stáří zařízení.
460 mají nejhezčí zvuk, generátorů a trakčních motorů, proto je fakt super zážitek vozit se ve hnacích vozech. Časté zastávky a stahovačky jsou jedině vítány (teď nemám na mysli ekonomiku a šetrnost k zařízení). Díky zvuku generátorů, nebo měničů, nebo jak se tomu říká se 460 poznají v noci na několik kilometrů. Nevím, jaký zvuk mají 560, takový jako 460 asi těžko.
Myslím si, že špalíková brzda by se dala nahradit tou co tolik nepíská (nevím jak se přesně jmenuje, ale mají ji takový ty rekonstruovaný Bdt). Její zvuk je ale hnusný.
460 jsou prostě nejlepší železniční vozidla!!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.