..: Skládka ohrožuje trať :..

Ilustrační obrázekVarnsdorf - Frekventovaná trať z německé Žitavy do Varnsdorfu je v ohrožení. Její technický stav není dobrý, nad ní ležící svah se sesouvá a bere s sebou i koleje. Pokud by dospěla situace až k zastavení provozu, byla by to pro Českou republiku mezinárodní ostuda. Celou situaci navíc komplikuje nebezpečná skládka v těsné blízkosti. Na ní je podle některých odhadů až půl milionu tun odpadu, hýbe se a podloží ujíždí. Trať využívá německý dopravce, každých 30 minut tudy jezdí takzvaný Mandava expres. Motorové vlaky musí v tomto místě snížit rychlost na minimum. „Je to obrovský problém. Provoz se snažíme udržet, ale je to těžké, koleje se neustále hýbají,“ říká vrchní přednosta Správy dopravní cesty Ústí nad Labem Josef Kalivoda. „Nechtěl jsem tomu věřit, když jsem viděl, s jakou silou tlačí spodní jílovitá vrstva svahu na trať. Masivní odvodňovací betonové koryto zvedla o 150 cm,“ říká Kalivoda.

Dopravce může chtít odškodné

Cestující se zatím vykolejení vlaku bát nemusejí. Pohyb svahu pravidelně kontrolují geodeti, ČD i majitel pozemku provádějí monitorovací vrty. V okamžiku, kdy by hrozilo nebezpečí, dopravu ihned zastaví. V takovém případě by však mohl nastat mezinárodní skandál. „Byl by to malér. Nedivil bych se, kdyby dopravce žádal odškodnění. To bychom pak my museli vymáhat na majiteli pozemku,“ dodává Kalivoda.

Za pohybem svahu je skládka, jež leží v bezprostřední blízkosti trati z Varnsdorfu směrem na Studánku. Město Varnsdorf sem více než 10 let vyváželo komunální odpad. Úředníci z odboru životního prostředí již majiteli nařídili, aby skládku zabezpečil, jíl s odpadky u trati odtěžil a celou ji odsunul dále od kolejí. „Skládka je jednou časovanou bombou. Vedení města zde totiž celou dobu nic nedělalo. Není zde žádné odvětrávání, takže se tu mohou kumulovat plyny a kdykoli vybuchnout. Chybí tu také odvodňovací kanály, záchytné jímky, nikdo zde neprovedl vrty, aby zjistil, co vůbec na dně skládky leží. Vozily se sem třeba pozinkované sudy, ale nikdo neví, co se v nich ukrývá,“ tvrdí Markvart, současný vlastník pozemku se skládkou. „Když jsme to tehdy ještě se Stavokombinátem Liberec kupovali, město slibovalo, že část pozemku se skládkou od nás zpětně odkoupí. Nestalo se,“ dodal.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 25.2.2007 (23:57)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Nehody a mimořádnosti

More from ČR Ústecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
27.02.2007 (10:04)  
Normálnímu člověku neprojde ani plot na pozemku ČD a tady projde i skládka? Co dalo úsilí spustit peážní provoz Eibau - Varnsdorf - Zittau. Pak to pohřbili radní snížením dotací jen do Seifhennersdorfu a teď to zabijí skládkou úplně. To je prostě podpora dráhy. kdyby na radnicích seděli trochu inteligentní lidé a dali dotace dávno jezdilo SBE Zittau - Varnsdorf - Ebersbach - Löbau.
Registered user zaosai  mail  
27.02.2007 (9:12)  
Zda je to přesné místo se dá předpokládat,vychází to u cihelny a je to na té správné trati.
Registered user Petr Lux  mail  
26.02.2007 (22:01)  
Jsem to docela dlouho hledal na fotomapě, je to tohleto? 50°54'49.34"N,14°36'26.88"E
Registered user mrkvo  mail  
26.02.2007 (18:01)  
tak to je JOKE :D k tomu snad ani neni o dodat
26.02.2007 (16:28)  
Všude s vyjímkou Šulcova panství snad platí ochrané pásmo dráhy a někdo zodpovídá za jeho dodržení. Teoreticky je úplně jedno jestli tam jezdí ČD,DB nebo Railtrans. Ale jak je vidět někdo dělá Raitransu pomyšlení počínaje schválením lokomotiv 189 a skládkou konče.
26.02.2007 (16:18)  
Vzhledem k textu celého článku je první věta zcela nesmyslný blábol – ostatně co lze od bulvárního tisku očekávat. Takže na článek jsem zprvu koukal také velmi nechápavě.
Na trati z Varnsdofu do Žitavy totiž žádná skláda na českém území trať ohrožovat nemůže, protože stanice Varnsdorf tvoří státní hranici do Německa a vjezdové návěstidlo i jeho předvest jsou na německém území.
Skutečně se jedná o trať směrem "staré nádraží" – Seifhennersdorf. Ta trať je celá v bídném stavu, dlouhá léta nic moc nebyla ani za (N)DR. Na německém území se taky motorový vůz plouží velmi pomalu – výhodou je možnost hezkého fota na kamenném viaduktu v Seifhennesdorfu (pěšky se tam dostanete z "Vanďáku" přes silniční přechod a pak si můžete pokračovat do Rumburka přes přechod Seifhennersdorf – Rumburk.
Vzhledek k jisté odlehlosti nádraží "od centra" by možná neškodila komplexní obnova trati a zřízení zastávky "u sídliště", kam by mohl zajíždět motorák, který přijede z Rybniště. Není to jen můj názor.
Registered user zaosai  mail  
26.02.2007 (14:59)  
Taky jsem nad tímto článkem přemýšlel,mám do Vanďáku seznání.Nešlo mě to do hlavy a tak jsem se podíval do svých pomůcek.Jedná se úsek penážní trati:Varnsdorf-Varnsdorf staré n.-Varnsdorf staré n.st.hr.-Seifhennersdorf DB o celkové délce 6 km.Tu pojíždějí pouze soukromníci z Německa a naše dráhy se o ni starají.Občas se tam veze pouze uhlí na staré nádraží jako posun.
26.02.2007 (13:02)  
"V okamžiku, kdy by hrozilo nebezpečí, dopravu ihned zastaví."

A začnou něco dělat pro zprůjezdnění tratě? Vsadím se, že kdyby šlo o silnici, budou to řešit už teď. Dopravu na silnici se budou snažit obnovit. Na dráze ji prostě zastaví...
Registered user M@ra 
26.02.2007 (10:32)  
To je prostě "Vanďák" - co dodat? Kdo tam nebyl, neuvěří...
26.02.2007 (7:12)  
A co dělají radní proti odpadům? dráha je zřejmě nezajímá.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko