Varnsdorf - Frekventovaná trať z německé Žitavy do Varnsdorfu je v ohrožení. Její technický stav není dobrý, nad ní ležící svah se sesouvá a bere s sebou i koleje. Pokud by dospěla situace až k zastavení provozu, byla by to pro Českou republiku mezinárodní ostuda. Celou situaci navíc komplikuje nebezpečná skládka v těsné blízkosti. Na ní je podle některých odhadů až půl milionu tun odpadu, hýbe se a podloží ujíždí. Trať využívá německý dopravce, každých 30 minut tudy jezdí takzvaný Mandava expres. Motorové vlaky musí v tomto místě snížit rychlost na minimum. „Je to obrovský problém. Provoz se snažíme udržet, ale je to těžké, koleje se neustále hýbají,“ říká vrchní přednosta Správy dopravní cesty Ústí nad Labem Josef Kalivoda. „Nechtěl jsem tomu věřit, když jsem viděl, s jakou silou tlačí spodní jílovitá vrstva svahu na trať. Masivní odvodňovací betonové koryto zvedla o 150 cm,“ říká Kalivoda.
Dopravce může chtít odškodné
Cestující se zatím vykolejení vlaku bát nemusejí. Pohyb svahu pravidelně kontrolují geodeti, ČD i majitel pozemku provádějí monitorovací vrty. V okamžiku, kdy by hrozilo nebezpečí, dopravu ihned zastaví. V takovém případě by však mohl nastat mezinárodní skandál. „Byl by to malér. Nedivil bych se, kdyby dopravce žádal odškodnění. To bychom pak my museli vymáhat na majiteli pozemku,“ dodává Kalivoda.
Za pohybem svahu je skládka, jež leží v bezprostřední blízkosti trati z Varnsdorfu směrem na Studánku. Město Varnsdorf sem více než 10 let vyváželo komunální odpad. Úředníci z odboru životního prostředí již majiteli nařídili, aby skládku zabezpečil, jíl s odpadky u trati odtěžil a celou ji odsunul dále od kolejí. „Skládka je jednou časovanou bombou. Vedení města zde totiž celou dobu nic nedělalo. Není zde žádné odvětrávání, takže se tu mohou kumulovat plyny a kdykoli vybuchnout. Chybí tu také odvodňovací kanály, záchytné jímky, nikdo zde neprovedl vrty, aby zjistil, co vůbec na dně skládky leží. Vozily se sem třeba pozinkované sudy, ale nikdo neví, co se v nich ukrývá,“ tvrdí Markvart, současný vlastník pozemku se skládkou. „Když jsme to tehdy ještě se Stavokombinátem Liberec kupovali, město slibovalo, že část pozemku se skládkou od nás zpětně odkoupí. Nestalo se,“ dodal.
zdroj: Mladá fronta DNES
1 2 | Zpráv na stránku: |
Na trati z Varnsdofu do Žitavy totiž žádná skláda na českém území trať ohrožovat nemůže, protože stanice Varnsdorf tvoří státní hranici do Německa a vjezdové návěstidlo i jeho předvest jsou na německém území.
Skutečně se jedná o trať směrem "staré nádraží" – Seifhennersdorf. Ta trať je celá v bídném stavu, dlouhá léta nic moc nebyla ani za (N)DR. Na německém území se taky motorový vůz plouží velmi pomalu – výhodou je možnost hezkého fota na kamenném viaduktu v Seifhennesdorfu (pěšky se tam dostanete z "Vanďáku" přes silniční přechod a pak si můžete pokračovat do Rumburka přes přechod Seifhennersdorf – Rumburk.
Vzhledek k jisté odlehlosti nádraží "od centra" by možná neškodila komplexní obnova trati a zřízení zastávky "u sídliště", kam by mohl zajíždět motorák, který přijede z Rybniště. Není to jen můj názor.
A začnou něco dělat pro zprůjezdnění tratě? Vsadím se, že kdyby šlo o silnici, budou to řešit už teď. Dopravu na silnici se budou snažit obnovit. Na dráze ji prostě zastaví...
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.