Ostrava - Dne 10.12.2006 se po mnohaletém úsilí konečně otevřel hraniční přechod Głuchołazy i pro občany České republiky. České vlaky jedoucí z Jindřichova ve Slezsku do Mikulovic na trati 292 v této stanici sice vždy zastavovaly z důvodu úvrati, avšak výstup a nástup cestujících zde umožněn nebyl. Dlouholeté úsilí tak konečně přineslo své ovoce a v první den platnosti nového GVD mohli cestující poprvé po mnoha desítkách let legálně vystoupit na polském území.
Jeseník/Ostružná - Opole
Znovuobnovení provozu přineslo i nové spěšné vlaky, které jsou v provozu od 26.1. a spojují polské město Opole s Jeseníkem, respektive Ostružnou. Vlaky vyjedou v sobotu, v neděli, 9.4. a 28.9., v období od 26.1. do 12.2, od 28.4. do 6.5. a od 16.6. do 16.9.2007 dokonce denně!
- Sp 1800 Opole Gł. (5:50) - Nysa (7:55) - Jeseník (9:11) - Ostružná (9:41)
- Sp 1802 Opole Gł. (16:23) - Nysa (18:12) - Jeseník (19:24)
- Sp 1801 Jeseník (7:49) - Nysa (9:32) - Opole Gł. (10:51)
- Sp 1803 Ostružná (17:15) - Jeseník (17:50) - Nysa (19:32) - Opole Gł. (20:50)
Mezi stanicemi Opole Gł. a Nysa vlak zastavuje ve všech stanicích a zastávkách.
Spolu s těmito vlaky připravily České dráhy novou akviziční nabídku s názvem "Opole Special". Do českých tarifních bodů nově přibyla položka Głuchołazy Gr., do které můžete být odbaveni z kterékoliv stanice a zastávky na území ČR dle platného tarifu. Samotná akvizice ovšem spočívá v možnosti nákupu jednoduché, nebo zpáteční jízdenky ve 2. vozové třídě, na které musí být uvedena jako výchozí stanice Ostružná, Ramzová, Lipová Lázně, Jeseník nebo Mikulovice a může být vystavena do stanic Opole Gł. a Nysa. Platnost jízdenek je 2 měsíce od data vydání a můžou být zakoupeny v předprodeji 60 dnů předem prakticky z jakéhokoliv zařízení UNIPOK a POP. Ceny jsou více než příznivé - například jednosměrná jízdenka v relaci Jeseník - Opole vyjde na 143,-. Při výdeji jízdenky ve vlaku z obsazené stanice se vybírá manipulační přirážka 20,-Kč. Sleva 50% je poskytována dětem a psům (děti na ČD od 6 let do dne předcházejícího 15. narozeninám, na PKP od 4 let do dne předcházejícího 12. narozeninám.
Nezbývá, než popřát šťastnou cestu za objevováním krás hlavního města polské hudby, jak je také jinak nazýváno Opole.
Na nádraží v Głuchołazech je společné pracoviště pracovníků pasové kontroly, které spadá pod silniční hraniční přechod Mikulovice.
Pěší přesun z nádraží na silniční přechod mi trval ostrou chůzí hodinu, takže vzdálenost odhaduji asi na pět kilometrů. Mimo jiné je nutno překonat stoupání 80 promile. Až k hranici vede pohodlný chodník. Z hraničního přechodu na mikulovické nádraží jsem použil „staré silnice" vedoucí přes obec. Oproti novému obchvatu je cesta delší asi o 500 metrů, ale neotravují vás gumokoly a navíc si můžete v několika obchodech koupit občerstvení.
Nádražní hospoda sice funguje každý den, bohužel až od 14 hodin.
Variantou pěšího výletu může být cesta přes sousední hraniční přechod do Zlatých Hor.
Z tarifního hlediska jsou Głuchołazy vnitrostátním tarifním bodem, tedy správně by měly nést označení Głuchołazy ČD. Jízdenku za vnitrostátní tarif lze zakupovat do stanice Głuchołazy. V úředním jízdním řádu ovšem chybí označení, že se jedná o stanici bez výdeje jízdenek.
Takže v případě jízdy do Głuchołaz se vlastně neuplatňuje tarifní bod Głuchołazy Grenze, přesněji řečeno, jízdné v úseku Głuchołazy Gr. - Głuchołazy se určuje podle vnitrostátního tarifu. Zajímavé je, že v seznamu stanic TR6 stanice Głuchołazy uvedena není.
Ten železniční přechod byl snad otevřen pro občany jiných států a pouze občané České republiky jej nemohli využívat ?????
Podle mezivládní smlouvy mezi Československem (právní předchůdce Česka) a Polskem byl přechod Głuchołazy – Mikulovice určen pouze pro nákladní přepravu (aktualizace původní smlouvy viz Sdělení ministerstva zahraničních věcí číslo 23/1998 Sb.)
[Dohoda mezi republikou Československou a republikou Polskou o privilegované průvozní dopravě železniční z Československa do Československa přes Glucholazy ze dne 12. listopadu 1948].
Tarifní bod Głuchołazy Gr. v seznamu tarifních bodů není novinkou, v nákladní přepravě existoval.
Kde je ta doba, kdy po trati 290 jezdily na Os vlacich Zamracene se 4 vozy a bylo to plne. To je jiz daaavno...
Vi se , jake budou jezdit soupravy? Zda B vozy CD, nebo motoraky? A jak je to s navaznosti pripoju od Krnova? Myzlim, ze lide z Krnova a okoli by taky meli zajem se projet do Polska.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.