Frankfurt nad Mohanem - Podle odhadů Německého odborového svazu strojvedoucích (Gewerkschaft Deutscher Lokomotivführer) chybí aktuálně u největšího německého nákladního dopravce Railion více než 450 strojvedoucích. Railion je součástí koncernu Deutsche Bahn a v současné době zaměstnává přes 3.500 strojvedoucích.
Odbory si stěžují, že situaci dlouhodobě nikdo neřeší, ačkoliv trend nárůstu přepravy po železnici trvá již dlouhou dobu. Důsledkem jsou enormní množství přesčasových hodin, zrušené volno a skoro neexistující dlouhodobější rozpisy směn pro strojvedoucí. K této situaci by podle odborů nemuselo dojít, kdyby existovala ucelená koncepce personální politiky. V rámci racionalizace firmy bylo od roku 1999 propuštěno přes 3.500 strojvedoucích, mnoho z nich podle odborů zbytečně a jen díky motivaci představenstva vysokými bonusy za snižování stavu zaměstnanců.
Odbory dále předložily několika bodový plán k řešení současné situace:
- Všichni současní strojvedoucí musí dostat garance pracovních míst.
- Všichni učni u Railionu musí automaticky dostat pevné zaměstnání jako strojvedoucí posunovacích lokomotiv.
- Zkušení strojvedoucí posunovacích lokomotiv musí být převedeni do standardní dopravy.
- Zajištění dlouhodobějšího rozpisu směn a vznik pohotovostních směn pro zajištění Ad-Hoc dopravy.
- Naprosté dodržování volných dnů pro strojvedoucí.
Odbory dále uvádějí, že situace obdobné té u Railionu dochází i u dalších německých železničních dopravců, i když v menší míře. V současné době je u německých úřadů práce nahlášeno přes 800 volných míst pro strojvedoucí.
zdroj: Lok-Report
to jiri prusa: no a jeste k tomu se nekteri davaji na prava misto aby jezdili :D
Obavu z odchodu strojvedoucích ČD do Německa není třeba mít. Strojvedoucí musí umět plynně německy, nikoli takovou tu "schuldeutsch", která se učí na základních a středních školách. Pak musí složit příslušné dopravní zkoušky v němčině a to v Německu platí dvojí návěstní předpisy. Jedny v nových a druhé ve starých spolkových zemích.
V Německu "personální" koncepce samozřejmě existuje.
Pro ekonoma (vrcholového manažera), jehož zajímají jen číslíčka v účetní bilanci, je strojvedoucí "řidičem drážního kolejového vozidla" a domnívá se, že takovéhoto pracovníka lze vyškolit během několika týdnů tak jako řidiče silničního vozidla …
Zvýšené požadavky na strojvedoucí mohou taky souviset s dělením strojvedoucích na mezi osobní a nákladní dopravu, případně mezi regionální a dálkovou dopravu a z toho nemožnosti provádět optimální sestavu personálních turnusů … V tomto smyslu je lepší řešení ÖBB, kde si osobní doprava i Cargo objednávají vozbu u "Trakce", která tak sestaví optimální oběhy hnacích vozidel a personální turnusy s vyloučením protisměrných jízd lokomotiv a zbytečných rg jízd personálu.
Někteří strojvedoucí DB také mohli skončit ve Švýcarsku, kde měli před několika lety stejné personální problémy, zejména když neexistuje jazyková bariera. SBB například převzaly od DB vozbu na dvou německých tratích, které se začlenily do systému S–Bahn Basel. Na německých tratích se jezdí podle německých předpisů, provoz zajišťuje dceřinná společnost SBB s formálním sídlem v Německu, která mohla zaměstnat německé strojvedoucí, aniž by měla problémy s jejich dopravní kvalifikací …
Myslím, že z těch 3500 se ne všichni rekvalifikovali nebo našli jiného zaměstnavatele, spíš si myslím, že současné výše zmíněné podmínky u DB Railion, je rozhodně k další práce nemotivují.
Aby nakonec neutíkali fírové od nás :D
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.