..: Cestování: Amsterdam (Nizozemsko) :..

Měna: Euro (28,50 CZK = 1 €)
Počet obyvatel: 743.000 (město), 1.500.000 (aglomerace)

Pamětihodnosti

Dam - Náměstí Dam je centrem Amsterdamu. Aristokracie kolem něj postavila honosné správní budovy městský a soudní dvůr (Královský palác. Na něm se odehrávala nejdůležitější dramata nizozemských dějin. Usídlili se na něm Napoleonovy vojáci při obsazení města v roce 1808. Stal se útočištěm „dětí květin“ v 60. letech dvacátého století. Dnes je místem národních oslav nebo naopak protestů.
Nieuwe Kerk - nachází se na náměstí Dam. V tomto kostele jsou nizozemští králové a královny uváděni do úřadu.
Královský palác - pochází z poloviny sedmnáctého století. Celá stavba leží na 13 659 kmenech. Než se Nizozemí stalo královstvím, sídlil v něm magistrát a soud. Palác byl postaven podle plánu Jacoba van Campena. Vedle sídla správních úřadů se měl stát symbolem moci stavů. Interiéry jsou velkoryse zdobené mramorem a alegorickými obrazy Rembrandtových žáků. Po nástupu Oranžských na královský trůn byly v paláci přijímány státní návštěvy, pak už nikdy nesloužil k obytným účelům.
Begijnhof - je dobře ukrytý dvůr v srdci Amsterdamu. Čtyři desítky domků, přiléhajících ke dvoru, jsou ještě dnes útulkem pro neprovdané katolické ženy. Celý komplex domů a zeleně vznikal od poloviny 14. století a je nádhernou ukázkou nizozemské architektury.
Brusírny diamantů - v Amsterodamu byly od sedmnáctého století dílny, kde se diamanty jen brousily. V devatenáctém století se obchod s diamanty spojil s brusířskými dílnami a celé odvětví prosperovalo až do počátku světové hospodářské krize v roce 1929. Obchod s diamanty byl doménou španělských Židů. Během druhé světové války zahynulo v koncentračních táborech tisíce brusičů a dnes se touto profesí živí asi 600 lidí.
Mosty Amsterdamu - v Amsterodamu dnes nalezneme nejméně 1200 mostů. Jedná se většinou o mosty zvedací nebo vysoko klenuté mosty kamenné, aby pod nimi mohly projíždět i větší lodě. Postupně byla většina klenutých mostů nahrazena rovnými, v centru jsou mosty stále malebně klenuté. Magere Brug je nejznámější z mostů.
Uličky lásky - se nacházejí mezi náměstím Dam a Nieuwmark. Ve výlohách jsou zde ve dne i v noci k mání prodejné dívky. Jsou zde také sexshopy nabízející široký sortiment zboží nebo peep show. Uličky lásky se staly velkou turistickou atrakcí. Nesmí se zde ovšem fotografovat.

Ubytování a stravování

Amsterdam patří mezi nejdražší města v Evropě. Tomu odpovídají ceny stravování i ubytování. Polední menu lze sehnat za přijatelné ceny (čínská restaurace 9 €), ovšem běžný oběd lze zakoupit kolem 15 - 20 €. Nejznámější pivo je Amstel, které v centru města stojí kolem 3 €. Ubytování lze pořídit nejlevněji v hostelu mezi 13 € (tzv. Dorm) a 30 € (dvoulůžkový pokoj). Malou raritou města je ubytování na hausbotu za 80 €. V hotelu se lze ubytovat za ceny kolem 100 €.

Doporučené výlety

Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Alkmaar

Doprava

Nejlevněji se z Prahy do Amsterdamu dostanete autem nebo autobusem, nejpohodlněji však vlakem. Ceny jsou sice vyšší, ovšem jízdní doba vlaku naprosto překonává jízdní dobu autobusu. Vlak projede trasu Praha - Berlin - Amsterdam (s přestupem) za 11,5 hodiny. Žluté autobusy urazí tuto trasu za 16,5 hodiny. Nejrychlejší spojení je vlakem EC 178 s odjezdem v 7,22 v Prahy hl.n. - přestup v Berlíně na IC 142 s příjezdem v 18,49. Cestování přes noc je také možné. Vlak R 352 odjíždí ve 21,45, ve Frankfurtu nad Mohanem stačí jen přestoupit na ICE 222 s příjezdem do Amsterdamu v 11,22.

Jízdenky

Schöna Gr - Amsterdam, přes Berlin (zpáteční)

  • beze slev... 228,20€
  • Sparpreis50... 111,20€

Přejeme šťastnou cestu, další díl seriálu bude pojednávat o Rilském monastýru.


CSPSV | 12.8.2006 (11:35)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu Nizozemsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
14.08.2006 (13:29)  
Etienne - no, problem je, ze tohle normalni clovek asi vedet nebude, zatimco u tech letadel na to prijde i mene zdatna osoba... Pohodli domova je u aerolinek jaksi samozrejmost.

Potom je tady par veci ktere jsou subjektivni (treba pro me by noc ve vlaku znamenala rozdrbanej dalsi den), ale porad nejsme na cene toho mojeho letadla (tj. nakych 40-50€) a porad nam to trva pul dne
registrovaný uživatel Etienne  mail  
14.08.2006 (9:52)  
A kdo využil SommerSpezial, lze zakoupit lístek Bad Schandau-Amsterdam za 39 EUR.
registrovaný uživatel Etienne  mail  
14.08.2006 (7:34)  
I do Amsterdamu se dá vlakem dostat za rozumnou cenu, stačí využít Surf und Rail international. Třeba Praha-Köln sparnight za 39 EUR (chceme-li lehátko), Köln-Amsterdam za 19 EUR, tedy celkem za 116 EUR, pro šetřílky, co nemusí lehat, za 96 EUR. Navíc si všechny jízdenky koupíte z pohodlí domova.
registrovaný uživatel xyz  mail  
14.08.2006 (0:34)  
M: Jo, to by mohlo dávat smysl. :)
registrovaný uživatel M 
13.08.2006 (23:12)  
xyz - Frantisek napsal VETSINA zemekoule... Takze to asi myslel tak, ze je skoda, ze vetsina zemekoule neleta a leta jen "bohaty sever":-)
registrovaný uživatel xyz  mail  
13.08.2006 (22:47)  
Frantisek: "Většina zeměkoule využívá na dlouhé vzdálenosti méně vhodné prostředky."

Možná každý trochu jinak chápeme pojem velké vzdálenosti, protože jinak mi není ani trochu jasné, co máte na mysli. To se máme přes oceán přepravovat lodí? Proč je to vhodnější?

Třeba ze San Francisca do Vegas by se o tom ještě dalo polemizovat (a osobně upřednostňuji cestu po zemi), ale třeba do Atlatny nebo New Yorku, už mi to taky přijde trochu přitažené za vlasy. Jak to trvá víc jak den a pokud se nechci vyloženě porozhlédnout po krajině kolem...
13.08.2006 (10:25)  
Frantisek: bavíme se o stejné relaci dopravy přes stejné státy. Argumentace sardinkami není korektní, protože je založená na rozdílných cenových poměrech ve zmiňovaných oblastech, které s energií mají pramálo společného.

Letecká doprava platí všechny náklady spojené se svou činností. Železnice je dražší a navíc mnohdy dotovaná (včetně infrastruktury, EU). Železniční infrastruktura se musí budovat a proto je spojená se spotřebou energie. V případě autobusů máte pravdu, že neplatí všechny náklady na energii spojenou s touto činností.

Ano, kdyby zaměstnanci seděli doma, spotřebovávali by stejně energie, ale stejně tak by mohli vytvářet větší hodnoty za cenu obdobného množství energie.
13.08.2006 (9:21)  
Ad Vojtěch Hrubý: To je dost zkreslená teorie. Vlak může být drahý proto, že ta spousta zaměstnanců dostává svůj plat, a ti přitom nemusí spotřebovávat další energii. V každém případě toto bych nezahrnoval do výpočtu, protože i kdyby ti lidé byli zaměstnáni jinde nebo seděli doma, budou spotřebovávat energii. Drahá je také proto, že hradí své náklady spojené s infrastrukturou, a to po přejetí hranic v přepočtu na příslušnou měnu. Nevím, kolik platí letadlo za průlet cizím vzdušným prostorem a za použití letišť, avšak propálí zdaleka nejvíce nafty, i přes kratší dobu cesty; a tuto naftu může z valné části načerpat "doma", osvobozenou od spotřební daně. Autobus může taky čerpat doma a taky nehradí plně náklady na infrastrukturu. To je ta ekonomická rovnováha... Snad mi také neřeknete, že je ekologicky výhodné vylovit sardinky v Dánsku, převézt je přes půl světa na Dálný Východ, tam je zabalit a převézt zpátky. Vždyť je to nejlevnější! :-)
Ad M: To jsem přehlédl, pardon. Letadlo bylo vynecháno a proto jste je doplnil. Už rozumím.
13.08.2006 (8:23)  
A ještě se mi moc líbí Leiden. Je to od Amsterdamu kousek vlakem. Má krásnou veselou atmosféru, spousta kanálů, typickéá architektura, katedrála. V okolí se pěstuje asi nejvíc tulipánů v celém Holandsku. A komu něco říkají leidenské láhve...

Den Haag mě nenadchl, ale budova mezinárodního tribunálu je inspirující.
13.08.2006 (8:16)  
No argumentaci, že když je to levnější, pak je to ekologičtější, jsem se dost dlouho bránil, ale asi je na tom kus pravdy. Můj výborný kamarád, absolvent matfyzu, je dlouhodobým odpůrcem železniční dopravy. Tvrdí, že peníze vyjadřují spotřebovanou energii, a proto je železniční doprava v CELKOVÉM součtu energeticky náročná, protože je drahá. Nejde jen o to, kolik nafty se propálí. Na dráze je především strašná spousta zaměstnanců, kteří za svůj plat spotřebovávají další energii.

Moc rád bych se mýlil.

Kdo má rád malování, opravdu si v Amstru užije. Navštívil jsem Rijksmuseum a muzeum van Gogha. Byl to zážitek na celý život. Doporučuji. (Ať už vlakem nebo letadlem :-)))
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko