..: Cestování: Amsterdam (Nizozemsko) :..

Měna: Euro (28,50 CZK = 1 €)
Počet obyvatel: 743.000 (město), 1.500.000 (aglomerace)

Pamětihodnosti

Dam - Náměstí Dam je centrem Amsterdamu. Aristokracie kolem něj postavila honosné správní budovy městský a soudní dvůr (Královský palác. Na něm se odehrávala nejdůležitější dramata nizozemských dějin. Usídlili se na něm Napoleonovy vojáci při obsazení města v roce 1808. Stal se útočištěm „dětí květin“ v 60. letech dvacátého století. Dnes je místem národních oslav nebo naopak protestů.
Nieuwe Kerk - nachází se na náměstí Dam. V tomto kostele jsou nizozemští králové a královny uváděni do úřadu.
Královský palác - pochází z poloviny sedmnáctého století. Celá stavba leží na 13 659 kmenech. Než se Nizozemí stalo královstvím, sídlil v něm magistrát a soud. Palác byl postaven podle plánu Jacoba van Campena. Vedle sídla správních úřadů se měl stát symbolem moci stavů. Interiéry jsou velkoryse zdobené mramorem a alegorickými obrazy Rembrandtových žáků. Po nástupu Oranžských na královský trůn byly v paláci přijímány státní návštěvy, pak už nikdy nesloužil k obytným účelům.
Begijnhof - je dobře ukrytý dvůr v srdci Amsterdamu. Čtyři desítky domků, přiléhajících ke dvoru, jsou ještě dnes útulkem pro neprovdané katolické ženy. Celý komplex domů a zeleně vznikal od poloviny 14. století a je nádhernou ukázkou nizozemské architektury.
Brusírny diamantů - v Amsterodamu byly od sedmnáctého století dílny, kde se diamanty jen brousily. V devatenáctém století se obchod s diamanty spojil s brusířskými dílnami a celé odvětví prosperovalo až do počátku světové hospodářské krize v roce 1929. Obchod s diamanty byl doménou španělských Židů. Během druhé světové války zahynulo v koncentračních táborech tisíce brusičů a dnes se touto profesí živí asi 600 lidí.
Mosty Amsterdamu - v Amsterodamu dnes nalezneme nejméně 1200 mostů. Jedná se většinou o mosty zvedací nebo vysoko klenuté mosty kamenné, aby pod nimi mohly projíždět i větší lodě. Postupně byla většina klenutých mostů nahrazena rovnými, v centru jsou mosty stále malebně klenuté. Magere Brug je nejznámější z mostů.
Uličky lásky - se nacházejí mezi náměstím Dam a Nieuwmark. Ve výlohách jsou zde ve dne i v noci k mání prodejné dívky. Jsou zde také sexshopy nabízející široký sortiment zboží nebo peep show. Uličky lásky se staly velkou turistickou atrakcí. Nesmí se zde ovšem fotografovat.

Ubytování a stravování

Amsterdam patří mezi nejdražší města v Evropě. Tomu odpovídají ceny stravování i ubytování. Polední menu lze sehnat za přijatelné ceny (čínská restaurace 9 €), ovšem běžný oběd lze zakoupit kolem 15 - 20 €. Nejznámější pivo je Amstel, které v centru města stojí kolem 3 €. Ubytování lze pořídit nejlevněji v hostelu mezi 13 € (tzv. Dorm) a 30 € (dvoulůžkový pokoj). Malou raritou města je ubytování na hausbotu za 80 €. V hotelu se lze ubytovat za ceny kolem 100 €.

Doporučené výlety

Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Alkmaar

Doprava

Nejlevněji se z Prahy do Amsterdamu dostanete autem nebo autobusem, nejpohodlněji však vlakem. Ceny jsou sice vyšší, ovšem jízdní doba vlaku naprosto překonává jízdní dobu autobusu. Vlak projede trasu Praha - Berlin - Amsterdam (s přestupem) za 11,5 hodiny. Žluté autobusy urazí tuto trasu za 16,5 hodiny. Nejrychlejší spojení je vlakem EC 178 s odjezdem v 7,22 v Prahy hl.n. - přestup v Berlíně na IC 142 s příjezdem v 18,49. Cestování přes noc je také možné. Vlak R 352 odjíždí ve 21,45, ve Frankfurtu nad Mohanem stačí jen přestoupit na ICE 222 s příjezdem do Amsterdamu v 11,22.

Jízdenky

Schöna Gr - Amsterdam, přes Berlin (zpáteční)

  • beze slev... 228,20€
  • Sparpreis50... 111,20€

Přejeme šťastnou cestu, další díl seriálu bude pojednávat o Rilském monastýru.


CSPSV | 12.8.2006 (11:35)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Pozvánky

More from Nizozemsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Registered user Etienne  mail  
15.08.2006 (10:36)  
Já myslel, že se tu schází šotouši, a hle, ono hlavně letecké lobby :o) Každý ať si jede (letí) jak chce, já jenom nabídl určitou alternativu, a nemyslím, že za 96 EUR je to rozhazování penězma.
Registered user M 
15.08.2006 (0:13)  
Ano, pokud nekdo nema problem s tim, ze se vyspi na sedacce autobusu, tak OK. Rovnez je to velmi "bezpecne a rozumne"...
Registered user Budulinek4  mail  
14.08.2006 (21:20)  
Do Amsterdamu jsem jel vloni s SA tehdy za 950 Kč zpáteční (ani nevím kolik stojí dnes).
Cesta trvala asi 17 hodin (spoj jede o půlnoci z Prahy a přijíždí okolo 17). Cestou bylo asi 6 přestávek, takže to utíkalo celkem rychle, střídaly se filmy s videoklipy nebo Přátelé. Asi polovina lidí vystoupila v Německu, takže se na dvojsedačce dalo i vyspat.
Stewardka byla jako vždy hezká a příjemná. Jinak si nemůžu stěžovat.

Letadlo ani vlak samozřejmě nikomu neberu...
Registered user M 
14.08.2006 (20:02)  
Hm, dvakrat proboha... Holt, aspon je videt, ze je to donebevolajici:-))
Registered user M 
14.08.2006 (19:59)  
Proboha o jakem trmaceni je rec? Ja na Ruzyn jezdim metrem/busem (nakych 50 minut z nadrazi), nechodim tam pesky!! A ze Schipholu to jede co ja vim 20 minut.
A letadlo letelo nekdy v osm rano a v pul desate bylo na miste (do Barcelony letim v poledne, na MS do toho Kolina nekdy ve ctyri odpoledne; takze o jakych casech je tady rec?). Proboha, nebudte smesny a nesnazte se obhajit neobhajitelne. Jak jsem se s waszynem snad jeste nikdy neshodl, tak ted to vystihl dokonale. Nikdo normalni (bez urazky) do Amstru vlakem nepojede. Ale kdo nevi, co s penezma, tak stastnou cestu...
14.08.2006 (15:47)  
Pozn. Proč násobit zorvna 28? Před nějakou dobou jsem srovnával ceny jízdenek, a zatímco u nás lze jet zhurba za 1 Kč/km, v Německu to vycházelo cca 1 EUR/km. Což samozřejmě nezohledňuje běžný poměr utracených peněz za "nákupní košík", ale ani tam na tom nejsme stejně.
14.08.2006 (15:41)  
Vojtěch Hrubý: Argumentace mi přijde zcela korektní, protože při přejezdu do Německa už musíte cenu vynásobit 28, a tak to pokračuje až do Amsterdamu. Letecká doprava má výrazně zvýhodněnou hlavní položku, tj. pohonné hmoty. Je fakt, že tam jsou nižší náklady na infrastrukturu, ovšem je otázka, zda to vyváží rozdíl propálené trakční nafty. Navíc stejně jako autobusy (ani vlaky, ale tam je to výrazně nižší) neplatí dopady na životní prostředí - znečištěnou krajinu a vzduch. V otázce využití lidí souhlasím, ale odmítám jejich víceméně paušální spotřebu započítávat kterémukoli druhu dopravy. I v letovém provozu a na silnici je spousta skrytých zaměstnanců zajišťujících obdobné činnosti (a pokud ne, vznikají z toho náklady jinde - nehody ap.), možná ovšem pracují efektivněji než zaměstnanci jednoho státního molochu. No to je jedno, v každém případě je zbytečné se tím teď trápit, lépe si užít hlavního tématu - krás Amsterdamu :).
Registered user Etienne  mail  
14.08.2006 (14:38)  
waszyn: Do Paříže jedině vlakem, hlavně pro moraváky, EN 262 odjede z Vídně o půl deváté večer a dopoledne jsem v Paříži, nazpět odjedu až večer, a to vše v lehátkovém voze zpáteční za 78 EUR :o)
Registered user Etienne  mail  
14.08.2006 (14:35)  
Za 50 EUR vás vlak opravdu nesveze, ale letadlo má oproti vlaku nejednu nevýhodu, třeba plahočte se až někam na Ruzyň a v Amsterdamu to samé v bleděmodrém. Takhle sednu a jedu. Nehledě na časy, ve kterém vás některé nízkonákladové společnosti svezou (třeba dorazím v osm večer..), takhle
Praha 19.05 - s přestupem v Köln jsem v Amsterdamu v 11.22. Navíc se můžu zastavit v Kolíně nad Rýnem. Vlak prostě pro mě vítězí :o)
Registered user waszyn 
14.08.2006 (13:43)  
z toho plyne, že létají li někam levné aerolinky, tak je normální použít pro turistické účely je, 2 měsíce dopředu pro nákup letenky se mi jeví pro tyto účely jako rozumná doba.
Pokud chci jet levně a rychle letím letadlem.
Levně a dlouho autobusem.
Draze a dlouho vlakem.
Čili pro zdejší osazenstvo, troufám si tvrdit z velké většiny studenti a mladí lidé, je vlak pro relace typu Amsterdam, Londýn, Paříž úplně na*o*no :-)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko