Peking - Poprvé v historii se dnes rozjel vlak po kolejích do výšky přes pět tisíc metrů nad mořem. Čína slavnostně otevřela železnici do Tibetu. Je to další ze série gigantických staveb, kterými čínská vláda dává okázale najevo hospodářský vzestup země. Otevřela se jen měsíc poté, co Číňané slavnostně dokončili monumentální přehradu Tři soutěsky. Slavnostní ceremonie zahájení provozu se v Golmudu zúčastnil čínský prezident Chu Ťin-tchao, který událost označil za zázrak ve světových dějinách železniční dopravy a za nádherný svátek pro čínský lid. Výstavba více než tisíce kilometrů nové tratě začala v roce 2001 a stála přibližně dvacet miliard juanů (necelých 56 miliard korun). Spojuje tibetskou Lhasu s městem Golmud, kde dosud železnice z východních částí země končila. První vlak, který dnes vyrazil na cestu z Pekingu do Lhasy, pojede 48 hodin. Vzdálenost mezi oběma městy je 4064 kilometrů.
Převážná část tibetské železnice leží v nadmořské výšce přes čtyři tisíce metrů. Vůbec nejvyšším místem zeměkoule, kam se vlak dostane, bude soutěska Tchang-ku-la ve výšce 5072 metrů nad mořem. V její blízkosti bude zároveň nejvýše položené železniční nádraží na světě. Jde tak o nejvýše položenou dráhu na světě. Primát dosud držela peruánská želenice z Limy do Huancaya, přičemž dosud nejvýše položenou stanicí byla Cóndor v Bolívii (4768 metrů nad mořem). Tibetská železnice má i nejvýše položený tunel na světě, Feng-chuo-šan ve výšce 4 905 metrů nad mořem. Vagony vyrobila pro Čínu kanadská firma Bombardier Inc. Bude v nich regulován atmosférický tlak, aby nikdo z pasažérů neměl problémy s řídkým vzduchem ve vysoké nadmořské výšce. Koleje leží na věčně zmrzlé půdě, permafrostu. Tam, kde to vyžadovala bezpečnost, budovali Číňané dlouhé vyvýšené mosty.
Jízdenka k sezení, vzhledem k době trvání cesty nezajišťující zrovna přehnané pohodlí, stoji 389 juanů (přes tisíc korun). Levnější lůžko stojí 813 juanů (2300 korun) a nejdražší 2540 juanů (přes 7 tisíc korun), což je zhruba polovina ceny letenky. Z Pekingu bude vlak odjíždět vždy v půl desáté večer, na zpáteční cestu ze Lhasy vyrazí naopak v osm ráno.
zdroj: aktuálně.cz (zkráceno)
1 2 | Zpráv na stránku: |
V zaslepenosti pocitem vlastni prevahy Vam zrejme uniklo, ze technologicka a kulturni uroven nemusi byt nutne jedno a totez.
Ale ono je to stejne jedno, dejiny zatim odkazuji k tomu, ze civilizace, ktera byla az prilis "vyspela" stejne nakonec dojela na "barbary".
http://ziza.ru/2006/07/03/open-pekin.html
Ono asi holt jak se to zrovna (komu?) hodí do krámu.
Tibeťani zkrátka dopadnou jako my, jenomže narozdíl od nás zežloutnou.
Mimochodem, Tibet byl a stále ještě je svrab a neštovice, se životní úrovní jako u nás v roce 1450.
Elektřina a splachovací hajzl-to je kultura.
ad Vojtěch Hrubý : Navíc si Tibeťané stěžují na budoucí hromadnou invazi jiných etnických skupin k nim a ekologové zase poukazují na hledisko křehkého horského ekosystému a na obavy z jeho značného narušení ...
- hlavně že ty občasné autobusy, dosus brousící mezi Čínou a Tibetem celé dny, jsou zanedbatelné ...
Avšak já této trati, pyšnící se hned několika rekordy, fandím a přeji jí mnoho dobrého.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.