..: První vlak vyrazil na střechu světa :..

Peking - Poprvé v historii se dnes rozjel vlak po kolejích do výšky přes pět tisíc metrů nad mořem. Čína slavnostně otevřela železnici do Tibetu. Je to další ze série gigantických staveb, kterými čínská vláda dává okázale najevo hospodářský vzestup země. Otevřela se jen měsíc poté, co Číňané slavnostně dokončili monumentální přehradu Tři soutěsky. Slavnostní ceremonie zahájení provozu se v Golmudu zúčastnil čínský prezident Chu Ťin-tchao, který událost označil za zázrak ve světových dějinách železniční dopravy a za nádherný svátek pro čínský lid. Výstavba více než tisíce kilometrů nové tratě začala v roce 2001 a stála přibližně dvacet miliard juanů (necelých 56 miliard korun). Spojuje tibetskou Lhasu s městem Golmud, kde dosud železnice z východních částí země končila. První vlak, který dnes vyrazil na cestu z Pekingu do Lhasy, pojede 48 hodin. Vzdálenost mezi oběma městy je 4064 kilometrů.

Převážná část tibetské železnice leží v nadmořské výšce přes čtyři tisíce metrů. Vůbec nejvyšším místem zeměkoule, kam se vlak dostane, bude soutěska Tchang-ku-la ve výšce 5072 metrů nad mořem. V její blízkosti bude zároveň nejvýše položené železniční nádraží na světě. Jde tak o nejvýše položenou dráhu na světě. Primát dosud držela peruánská želenice z Limy do Huancaya, přičemž dosud nejvýše položenou stanicí byla Cóndor v Bolívii (4768 metrů nad mořem). Tibetská železnice má i nejvýše položený tunel na světě, Feng-chuo-šan ve výšce 4 905 metrů nad mořem. Vagony vyrobila pro Čínu kanadská firma Bombardier Inc. Bude v nich regulován atmosférický tlak, aby nikdo z pasažérů neměl problémy s řídkým vzduchem ve vysoké nadmořské výšce. Koleje leží na věčně zmrzlé půdě, permafrostu. Tam, kde to vyžadovala bezpečnost, budovali Číňané dlouhé vyvýšené mosty.

Jízdenka k sezení, vzhledem k době trvání cesty nezajišťující zrovna přehnané pohodlí, stoji 389 juanů (přes tisíc korun). Levnější lůžko stojí 813 juanů (2300 korun) a nejdražší 2540 juanů (přes 7 tisíc korun), což je zhruba polovina ceny letenky. Z Pekingu bude vlak odjíždět vždy v půl desáté večer, na zpáteční cestu ze Lhasy vyrazí naopak v osm ráno.

zdroj: aktuálně.cz (zkráceno)


Martin Hanzal | 1.7.2006 (17:32)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from Čína


  1 2      Zpráv na stránku:   
Registered user Matěj 
06.07.2006 (20:42)  
Kaslu na tibetskou kulturu hlavne ze tu zeleznici otevrely.
04.07.2006 (5:18)  
Glagol: Elektřina a splachovací hajzl-to je kultura. Trochu mi to připomíná slova muže, jenž leží v mauzoleu na Rudém náměstí - "sověty + elektrifikace = komunismus". Jinak v Tibetu stále dochází k počínšťování obyvatelstva, tisíce chrámů zničených v padesátých letech nikdy nebyly obnoveny, ve Lhase byly pro budhisty posvátné trasy přerušeny (překopány, zastavěny), prostor pod Potálou (dříve sídlo Dalajlámů) vybetonován pro přehlídky čínské armády jako demonstrace síly.... Dalo by se velmi dlouho pokračovat.
Registered user xyz  mail  
04.07.2006 (3:39)  
Glagol:

V zaslepenosti pocitem vlastni prevahy Vam zrejme uniklo, ze technologicka a kulturni uroven nemusi byt nutne jedno a totez.

Ale ono je to stejne jedno, dejiny zatim odkazuji k tomu, ze civilizace, ktera byla az prilis "vyspela" stejne nakonec dojela na "barbary".
03.07.2006 (20:51)  
Tady jsou dobrý fotky z té Tibetské dráhy:
http://ziza.ru/2006/07/03/open-pekin.html
Registered user Glagol  mail  
03.07.2006 (7:19)  
Že by kouzelné slůvko multikultu fungovalo jen tady u nás?
Ono asi holt jak se to zrovna (komu?) hodí do krámu.
Tibeťani zkrátka dopadnou jako my, jenomže narozdíl od nás zežloutnou.
Mimochodem, Tibet byl a stále ještě je svrab a neštovice, se životní úrovní jako u nás v roce 1450.
Elektřina a splachovací hajzl-to je kultura.
02.07.2006 (17:27)  
Osobně proti trati do Lhasy nic nemám... Jen jedna věc mě trápí. Tohle Tibet mnohem víc připoutá k Číně... v tom negativním slova smyslu. Třeba se tam rychleji dostanou tanky, aý se tam něco po*ere.
Registered user Milynho  mail  
02.07.2006 (15:19)  
Ach ta média ... v MF DNES uvádějí délku trati Peking-Lhasa 4561 km ...

ad Vojtěch Hrubý : Navíc si Tibeťané stěžují na budoucí hromadnou invazi jiných etnických skupin k nim a ekologové zase poukazují na hledisko křehkého horského ekosystému a na obavy z jeho značného narušení ...
- hlavně že ty občasné autobusy, dosus brousící mezi Čínou a Tibetem celé dny, jsou zanedbatelné ...

Avšak já této trati, pyšnící se hned několika rekordy, fandím a přeji jí mnoho dobrého.
01.07.2006 (20:03)  
Včera jsem viděl na Norsk Rikskringkasting krátkou reportáž o této trati. Moc toho neřekli, ale obrázky vypadaly dost impozantně, především některé mosty. Jenže pro tibetskou kulturu to asi velký přínos mít nebude :-(
01.07.2006 (19:21)  
nejdelsi tunel na trati meri 3345 m a lezi ve vysce 4264 m.n.m. (http://english.people.com.cn/200310/13/eng20031013_125859.shtml)
01.07.2006 (19:13)  
Chtel bych poznamenat, ze Condór je uz delsi dobu mimo hru po privatizacnich hratkach v Bolivii.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko