..: Odpovědi P. Botka na komentář: To fakt myslíte vážně... :..

460.010-2, Lužná u Vsetína - Lidečko, foto: JirkaŠ Komentář – Dne 30. prosince jsme zde na ŽelPage zveřejnili komentář „To fakt myslíte vážně, pane Čunku“, který shrnoval zkušenosti autora z prvních dnů provozu nového dopravce Arriva vlaky na Valašsku. V komentáři byly pak na adresu pana hejtmana Zlínského kraje, resp. jeho náměstka pro dopravu Ing. Pavla Botka, vzneseny dotazy vyplývající ze zkušeností autora i dalších osob. O tento komentář projevil zájem i čtrnáctideník OSŽ Obzor, který ale jeho vydání podmínil současným zveřejněním odpovědí Zlínského kraje na vznesené dotazy. Ty Obzor posléze od Ing. Pavla Botka obdržel a článek formou dotazů a odpovědí zveřejnil. Po domluvě s časopisem Obzor tedy zveřejňujeme tyto odpovědi náměstka hejtmana pro dopravu paralelně i zde na ŽelPage.

Dotaz: Jak je možné, že v zadávacích podmínkách není, že na hlavní, horské, dvoukolejné a elektrifikované trati musí být vozové jednotky elektrické, a naopak že soutěž vyhraje společnost, která pak celou regionální osobní dopravu provozuje (i pod dráty!) jen v motorové trakci? To je náš specifický příspěvek k té uhlíkové neutralitě EU? A nebo je to proto, že v Německu k tomu cíli postupují příliš rychle, tak to musíme v ČR trochu kompenzovat, aby EU té neutrality nedosáhla příliš brzy…(?)

Ing. Pavel Botek, náměstek hejtmana pro dopravu (PB): Požadavkem byly soupravy kapacitně odpovídající poptávce, protože vozit do kopce zbytečně kapacitně předimenzovanou a těžkou (zastaralou) soupravu není ekologické. Elektrická trakce není vždy zcela ekologická, navíc se elektrická energie „ztrácí“ odporem v přenosové síti a záleží tedy také kde a z čeho se vyrábí. Výhodou nezávislé trakce je navíc možnost zajištění přímého spojení např. v relaci Valašské Klobouky – Vsetín.

814 + 914, Velké Karlovice - Velké Karlovice zastávka, foto: David Orság Dotaz: Jak je možné, že v podmínkách není, že použité soupravy musí být aspoň částečně nízkopodlažní? Místo toho tu jezdí soupravy částečně nízkopodlažní (jako předtím Regionovy) a soupravy „vysokopodlažní“, stejně jako ty 43 až 44 let staré „panťáky“.

PB: Jednotky řady 628.2 DB jsou pouze přechodným řešením. V průběhu roku 2021, resp. částečně již od změny jízdního řádu 2020/2021 budou vozidla řady 628.2 dle smlouvy s dopravcem nahrazována nízkopodlažními vozidly. Nejpozději od 1. 1. 2022 tak budou v provozním souboru B zajišťovaném aktuálně dopravcem Arriva vlaky nasazena výhradně nízkopodlažní vozidla.

Dotaz: Jak je možné, že v podmínkách není, že soupravy, které jezdí v době špičky, musí mít aspoň takovou kapacitu, jakou měly soupravy předchozího dopravce, či prostě kapacitu odpovídající obvyklým dopravním proudům v těchto denních dobách? Nebo je to nějaký progresivní přístup k zavedení spartánské výchovy obyvatelstva, tedy aby si důchodci zase zvýšili kondici jízdou „na stojáka“ jako zamlada?

PB: Poptávce odpovídající kapacity vlaků je zajištěno smluvním zajištěním oběhů vozidel.

460.080-5, Lidečko - Lidečko ves, foto: Tomáš Kubovec Dotaz: Jak je možné, že v podmínkách není, že soupravy musí mít přiměřený počet dveří, aby umožnily rychlou výměnu cestujících v přestupních uzlech? Nebo je to nějaký nový psychologický přístup, aby se cestující venku v mrazu trošku zchladili, a tedy zklidnili, když čekají, až na ně dojde řada k nástupu? V době špičky byly totiž čtyřvozové „panťáky“ řady 460, které mají na jedné straně 10 dveří se 12 dveřními křídly, nahrazeny dvouvozovými soupravami s trojími jednokřídlými dveřmi(!).

PB: Dopravce nasazuje vozidla fungující několik let v regionální dopravě ve Spolkové republice Německo a to včetně tamních výběrových řízení na dopravce. Přeplněnost souprav a „hloučky“ při nastupování byly způsobeny pravděpodobně zvýšenou poptávkou kvůli výpadkům některých spojů.

Dotaz: Jak je možné, že v podmínkách není, že provozované soupravy sice mohou být již použité, ale ne starší 10 až 15 let, ale před uvedením do provozu v objednávce kraje musí projít vyčištěním, sanitací a opravou opotřebených součástí interiéru? Místo toho nám tu byly Regionovy vyráběné v letech 2005 až 2012 nahrazeny soupravami Lint 41 a 27 vyráběnými od roku 1996 a pantografy řady 460 vyráběné v letech 1975 a 1976 nahrazeny soupravami řady 628.2 DB vyráběnými v letech 1986 až 1989. No, v průměru je tedy ten vozový park nového dopravce v podstatě stejně starý, jako u toho dopravce předchozího. A v čem je tedy to zlepšení a pokrok?

PB: Regionova není nový výrobek, ale pouze modernizace vozidla ze 70. let minulého století umožňující prodloužení jeho životnosti o 15 let. U první série Regionov bylo stáří 15 let již dosaženo. Vozidla řady 628.2 DB jsou přechodným řešením s postupnou náhradou nejpozději do 1. 1. 2022.

460.066-4, Valašské Meziříčí - Brňov, foto: Tomáš Krajcar Dotaz: Jak je možné, že v zadávacích podmínkách není, že soupravy nového dopravce musí být vybaveny alespoň elektronickým vizuálním informačním systémem, když už ne i akustickým? Vždyť ty staré „panťáky“ měly aspoň ten elektronický vizuální systém na obou bocích koncových vozů a Regionovy tento systém v každém oddílu a doplněný i o akustická hlášení a pokyny. No, možná se předpokládá, že nezavedením informačních systémů se podpoří komunikace a solidarita mezi cestujícími, kteří se jistě rádi vyptají, která souprava je „ta jejich“, a kam to, do čeho vlezli, vlastně jede. Takže tento progresivní systém vlastně napomáhá budování nových sociálních kontaktů a obnově komunikačních kompetencí…

PB: Ve smlouvě je uvedeno, že vozidla, kromě řady 628.2, musí být vybavena fungujícím vnějším i vnitřním audiovizuálním informačním systémem. Způsob označení všech vozidel je předmětem nápravy ze strany dopravce. Za nedodržení smlouvy od začátku provozu bude dopravci Arriva vlaky vyměřena příslušná smluvní pokuta.

Dotaz: Jak je možné, že jste před takto zásadní změnou v organizaci krajské veřejné dopravy souhlasili se zrušením celostátního tarifu ČD, zavedli jste krajské tarify (každý tarif jiný a každý druhý platný od jiného data!), namísto toho, abyste buď zavedli nějaký nový, celostátně platný tarif, kterým by se řídili všichni dopravci, anebo softwarový systém, který by umožňoval cestující odbavit jediným jízdním dokladem na celou jimi projížděnou trasu a který by umožňoval rozpočítání jízdného adekvátně mezi různé dopravce, jejichž služeb cestující na trase musí využít (viz takový systém používaný např. ve Švýcarsku)?

PB: Hlavním důvodem zavedení Tarifu Zlínského kraje je dohled nad tržbami z jízdného, který nebyl jeden ze síťových dopravců schopen jiným způsobem zajistit. Respektive nepřesvědčil vedení kraje, že Zlínský kraj obdrží adekvátní díl tržeb za regionální cestující. Jednotný celostátní tarif je v kompetenci Ministerstva dopravy.

460.060-7, Jablůnka - Vsetín, foto: David Maier Dotaz: Jak je možné, že při tak zásadní změně v organizaci a provozování regionální osobní dopravy jste smluvně nezajistili, aby vybraný dopravce musel alespoň týden před zahájením poskytování dopravní obslužnosti prokázat, že má vozidla v korporátních barvách a opatřená logy firmy a českými popisy ovladačů a záchranných prostředků, že má zajištěná a fungující místa pro odstavování, údržbu a čištění vozových souprav, že má již v provozu plně funkční, zátěžovým testem i testem běžného provozu vyzkoušený systém odbavení cestujících ve stanicích i ve vozech, že vlakový i staniční personál je vybavený pomůckami pro odbavování cestujících a vypravování vlaků a že je plně vybaven pracovními oděvy a obuví jednotného provedení (a s viditelnými logy firmy) pro zimní období a nejpozději v březnu obdobným vybavením pro letní období. Tuto připravenost by v celém regionu zkontrolovala komise odboru dopravy KÚ a teprve s jejím potvrzením by vybraný dopravce směl zahájit „poskytování dopravní obslužnosti“.

PB: Kontrolní dny (včetně představovacích jízd, ukázek funkčnosti dílčích prvků…) probíhaly. Dopravce předvedl plně funkční vzorky s ujištěním, že k datu zahájení provozu bude vozidlový park kompletní a funkční, bude dostatek personálu, funkční odbavovací systém atd. Nedodržení smluvních povinností je ošetřeno příslušnými sankcemi.

Dotaz: Anebo všechny tyto body v zadávací dokumentaci a ve smlouvě o poskytování dopravní obslužnosti jsou, ale dopravce je prostě neplní? To by pak ale jistě bylo důvodem pro okamžité odstoupení od smlouvy a k vymáhání smluvních pokut a náhrad za materiální i nemateriální škody.

PB: Zlínský kraj je s dopravcem v kontaktu, řešíme jak dílčí možnosti a kroky k nápravě situace, tak možnosti udělení sankcí. Odstoupení od smlouvy je krajní možnost, která krátkodobě neřeší aktuální značné problémy v daném provozním souboru.

Zlatý západ, Hovězí - Janová, foto: IR Dotaz: A jen tak na okraj: Proč byl vybrán dopravce, jehož angažmá umožňuje – sice trošku oklikou, ale přece – aby česká státní pokladna sponzorovala německou státní pokladnu? Není to trošku podivné nakládání s (našimi!) veřejnými prostředky?

PB: Byl vybrán dopravce, který nabídl vyšší úroveň služeb za nižší cenu. Pro Zlínský kraj se jednalo o výhodné řešení. Skutečné provedení služeb však slibům a nyní i smluvním závazkům dopravce vůbec neodpovídá. Věříme, že dopravce dostojí svým závazkům a realizuje slibované služby v původně očekávané kvalitě. V opačném případě jsou možná další řešení situace.


IR Poslat mail autorovi | 21.1.2020 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Zlínský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
22.01.2020 (9:42)  
Objednavatele by právě nemělo zajímat jen to "za kolik". Ale i jak, s čím, s kým (s jakými za zaměstnanci), jak se budou řešit mimořádnosti a mnoho dalšího.
Jenže to je na většinu objednavatelů moc (nebo tomu prostě nerozumí) a tak se schovají za hlavní kritérium "za kolik". když si kupujete auto, pračku, dovolenou, tak řešíte jen za kolik (vždyť mám přeci smlouvu-záruku), nebo zvažujete i další argumenty?
Výhodou současného přístupu objednavatelů je, že teď mohou říkat, my nic, my to máme ve smlouvě a podle ní udělujeme sankce (opět rozumí hlavně tomu za kolik). Podle smlouvy větší sankci udělit nelze, my nic, to smlouva (už taktně mlčí o tom že jí uzavřeli dobrovolně). Tak proč takovýhle smlouvy uzavírají. Proč ty sankce nejsou desetinásobný (ne snad kvůli sankcím, ale kvůli tomu aby si dopravce nedovolil smlouvu porušit), proč v té smlouvě nechali tolika volnosti? Obecně je v Čechách zvykem, že když něco nespecifikuji do detailu, tak mě dodavatel ve snaze vydělat co nejvíc prostě natáhne. Bohužel, já bych si taky smlouvy přestavoval jen formální, ale to by tady musela být nějaká kultura, nějaká obecná odpovědnost za to, že když něco slíbím, tak se to snažím udělat co nejlépe.
Bohužel, když dám přechodné období, tak ho dopravce využije zpravidla do posledního dne, když dám sankci menší než náklady na pořízení vozidla, tak tam to vozidlo nebude nikdy atd. To je prostě snaha podojit zákazníka co to dá. O téhle kultuře by snad úředníci i politici pohlížející na všechno především přes peníze mohli něco vědět.
Jestli opravdu objednavatelé naivně věřili, že to v dané době nový dopravci zvládnou, tak je mi jich v podstatě líto.
registrovaný uživatel (gp) 
22.01.2020 (8:46)  
A. N.: řek' bych, že žilinský absolvent Botek o energetice a ekonomice dopravy něco slyšet musel a když mluví o ztrátách v přenosové síti, nemůže být úplně mimo mísu. Ostatně záležitosti trakční energetiky jsou věcí dopravce. Objednatele zajímá za kolik a může mu být jedno, jestli je potah koňský nebo volský.
registrovaný uživatel A.N. 
21.01.2020 (17:44)  
Položené otázky se nedají ani číst, především vždy opakující se začátek věty. Navíc vše již zaznělo v médiích, takže tohle je co si bezpředmětné 10 min. po dvanácté...

Nadto i některé odpovědi jsou výživné. Ten odpovídající mluvka asi nezná účinnost třeba přenosu výkonu a slovo rekuperace je pro něj asi cizí!

Hodnota článku je přímoúměrná některým komentům na žp.
21.01.2020 (15:24)  
Tady jde vidět, že želpage funguje už jen jako fotogalerie. Bohužel však i ta upadá :-(
21.01.2020 (15:01)  
Škoda, že něco tak iracionálního jako ten komentář na ŽelPage vůbec vyšlo. Odpovědi jenom ukazují zaujatost a afekt autora původního komentáře. A i kdyby redakce uznala toho "huláka" za konstruktivní kritiku, argumentace odmítnutím "českého" už měla být pro redakci alarmem, že něco takového fakt konstruktivní není.
Těším se na další autorské články tady. Huláky prosím nechte do Harryho Pottera. Díky.
registrovaný uživatel Libcha 
21.01.2020 (14:12)  
Divím se panu náměstkovi, že je ochotný chladně a věcně odpovídat na hysterické výkřiky jakéhosi pisálka v rádoby-médiích (Želpage a Obzor).
registrovaný uživatel stoupa  mail  
21.01.2020 (13:54)  
Má "tisková mluvka" byla honorována i za to, ze se novinári nedostanou k managemetu.....
registrovaný uživatel (gp) 
21.01.2020 (11:22)  
On to taky není rozhovor, ale přepis hádky mezi inteligentní afektovanou hysterkou a racionálním kliďasem.
21.01.2020 (11:01)  
skoro jak z učebnic, jak nedělat rozhovor. Chápu flustraci z nefungujího systemu a Arrivu nechci obhajovat, ale třeba tady nezaznělo, že skoro všechny fabriky mají vyprodané kapacity na 2-3 roky dopředu..když si vzpomenu, jak začínali všichni autobusový dopravci, tak to bylo dost podobné...začínali šroty a až po čase kupovali autobusy nové...
21.01.2020 (10:03)  
Jak je možné... Jak je možné... Jak je možné....
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko