..: Odpovědi P. Botka na komentář: To fakt myslíte vážně... :..

460.010-2, Lužná u Vsetína - Lidečko, foto: JirkaŠ Komentář – Dne 30. prosince jsme zde na ŽelPage zveřejnili komentář „To fakt myslíte vážně, pane Čunku“, který shrnoval zkušenosti autora z prvních dnů provozu nového dopravce Arriva vlaky na Valašsku. V komentáři byly pak na adresu pana hejtmana Zlínského kraje, resp. jeho náměstka pro dopravu Ing. Pavla Botka, vzneseny dotazy vyplývající ze zkušeností autora i dalších osob. O tento komentář projevil zájem i čtrnáctideník OSŽ Obzor, který ale jeho vydání podmínil současným zveřejněním odpovědí Zlínského kraje na vznesené dotazy. Ty Obzor posléze od Ing. Pavla Botka obdržel a článek formou dotazů a odpovědí zveřejnil. Po domluvě s časopisem Obzor tedy zveřejňujeme tyto odpovědi náměstka hejtmana pro dopravu paralelně i zde na ŽelPage.

Dotaz: Jak je možné, že v zadávacích podmínkách není, že na hlavní, horské, dvoukolejné a elektrifikované trati musí být vozové jednotky elektrické, a naopak že soutěž vyhraje společnost, která pak celou regionální osobní dopravu provozuje (i pod dráty!) jen v motorové trakci? To je náš specifický příspěvek k té uhlíkové neutralitě EU? A nebo je to proto, že v Německu k tomu cíli postupují příliš rychle, tak to musíme v ČR trochu kompenzovat, aby EU té neutrality nedosáhla příliš brzy…(?)

Ing. Pavel Botek, náměstek hejtmana pro dopravu (PB): Požadavkem byly soupravy kapacitně odpovídající poptávce, protože vozit do kopce zbytečně kapacitně předimenzovanou a těžkou (zastaralou) soupravu není ekologické. Elektrická trakce není vždy zcela ekologická, navíc se elektrická energie „ztrácí“ odporem v přenosové síti a záleží tedy také kde a z čeho se vyrábí. Výhodou nezávislé trakce je navíc možnost zajištění přímého spojení např. v relaci Valašské Klobouky – Vsetín.

814 + 914, Velké Karlovice - Velké Karlovice zastávka, foto: David Orság Dotaz: Jak je možné, že v podmínkách není, že použité soupravy musí být aspoň částečně nízkopodlažní? Místo toho tu jezdí soupravy částečně nízkopodlažní (jako předtím Regionovy) a soupravy „vysokopodlažní“, stejně jako ty 43 až 44 let staré „panťáky“.

PB: Jednotky řady 628.2 DB jsou pouze přechodným řešením. V průběhu roku 2021, resp. částečně již od změny jízdního řádu 2020/2021 budou vozidla řady 628.2 dle smlouvy s dopravcem nahrazována nízkopodlažními vozidly. Nejpozději od 1. 1. 2022 tak budou v provozním souboru B zajišťovaném aktuálně dopravcem Arriva vlaky nasazena výhradně nízkopodlažní vozidla.

Dotaz: Jak je možné, že v podmínkách není, že soupravy, které jezdí v době špičky, musí mít aspoň takovou kapacitu, jakou měly soupravy předchozího dopravce, či prostě kapacitu odpovídající obvyklým dopravním proudům v těchto denních dobách? Nebo je to nějaký progresivní přístup k zavedení spartánské výchovy obyvatelstva, tedy aby si důchodci zase zvýšili kondici jízdou „na stojáka“ jako zamlada?

PB: Poptávce odpovídající kapacity vlaků je zajištěno smluvním zajištěním oběhů vozidel.

460.080-5, Lidečko - Lidečko ves, foto: Tomáš Kubovec Dotaz: Jak je možné, že v podmínkách není, že soupravy musí mít přiměřený počet dveří, aby umožnily rychlou výměnu cestujících v přestupních uzlech? Nebo je to nějaký nový psychologický přístup, aby se cestující venku v mrazu trošku zchladili, a tedy zklidnili, když čekají, až na ně dojde řada k nástupu? V době špičky byly totiž čtyřvozové „panťáky“ řady 460, které mají na jedné straně 10 dveří se 12 dveřními křídly, nahrazeny dvouvozovými soupravami s trojími jednokřídlými dveřmi(!).

PB: Dopravce nasazuje vozidla fungující několik let v regionální dopravě ve Spolkové republice Německo a to včetně tamních výběrových řízení na dopravce. Přeplněnost souprav a „hloučky“ při nastupování byly způsobeny pravděpodobně zvýšenou poptávkou kvůli výpadkům některých spojů.

Dotaz: Jak je možné, že v podmínkách není, že provozované soupravy sice mohou být již použité, ale ne starší 10 až 15 let, ale před uvedením do provozu v objednávce kraje musí projít vyčištěním, sanitací a opravou opotřebených součástí interiéru? Místo toho nám tu byly Regionovy vyráběné v letech 2005 až 2012 nahrazeny soupravami Lint 41 a 27 vyráběnými od roku 1996 a pantografy řady 460 vyráběné v letech 1975 a 1976 nahrazeny soupravami řady 628.2 DB vyráběnými v letech 1986 až 1989. No, v průměru je tedy ten vozový park nového dopravce v podstatě stejně starý, jako u toho dopravce předchozího. A v čem je tedy to zlepšení a pokrok?

PB: Regionova není nový výrobek, ale pouze modernizace vozidla ze 70. let minulého století umožňující prodloužení jeho životnosti o 15 let. U první série Regionov bylo stáří 15 let již dosaženo. Vozidla řady 628.2 DB jsou přechodným řešením s postupnou náhradou nejpozději do 1. 1. 2022.

460.066-4, Valašské Meziříčí - Brňov, foto: Tomáš Krajcar Dotaz: Jak je možné, že v zadávacích podmínkách není, že soupravy nového dopravce musí být vybaveny alespoň elektronickým vizuálním informačním systémem, když už ne i akustickým? Vždyť ty staré „panťáky“ měly aspoň ten elektronický vizuální systém na obou bocích koncových vozů a Regionovy tento systém v každém oddílu a doplněný i o akustická hlášení a pokyny. No, možná se předpokládá, že nezavedením informačních systémů se podpoří komunikace a solidarita mezi cestujícími, kteří se jistě rádi vyptají, která souprava je „ta jejich“, a kam to, do čeho vlezli, vlastně jede. Takže tento progresivní systém vlastně napomáhá budování nových sociálních kontaktů a obnově komunikačních kompetencí…

PB: Ve smlouvě je uvedeno, že vozidla, kromě řady 628.2, musí být vybavena fungujícím vnějším i vnitřním audiovizuálním informačním systémem. Způsob označení všech vozidel je předmětem nápravy ze strany dopravce. Za nedodržení smlouvy od začátku provozu bude dopravci Arriva vlaky vyměřena příslušná smluvní pokuta.

Dotaz: Jak je možné, že jste před takto zásadní změnou v organizaci krajské veřejné dopravy souhlasili se zrušením celostátního tarifu ČD, zavedli jste krajské tarify (každý tarif jiný a každý druhý platný od jiného data!), namísto toho, abyste buď zavedli nějaký nový, celostátně platný tarif, kterým by se řídili všichni dopravci, anebo softwarový systém, který by umožňoval cestující odbavit jediným jízdním dokladem na celou jimi projížděnou trasu a který by umožňoval rozpočítání jízdného adekvátně mezi různé dopravce, jejichž služeb cestující na trase musí využít (viz takový systém používaný např. ve Švýcarsku)?

PB: Hlavním důvodem zavedení Tarifu Zlínského kraje je dohled nad tržbami z jízdného, který nebyl jeden ze síťových dopravců schopen jiným způsobem zajistit. Respektive nepřesvědčil vedení kraje, že Zlínský kraj obdrží adekvátní díl tržeb za regionální cestující. Jednotný celostátní tarif je v kompetenci Ministerstva dopravy.

460.060-7, Jablůnka - Vsetín, foto: David Maier Dotaz: Jak je možné, že při tak zásadní změně v organizaci a provozování regionální osobní dopravy jste smluvně nezajistili, aby vybraný dopravce musel alespoň týden před zahájením poskytování dopravní obslužnosti prokázat, že má vozidla v korporátních barvách a opatřená logy firmy a českými popisy ovladačů a záchranných prostředků, že má zajištěná a fungující místa pro odstavování, údržbu a čištění vozových souprav, že má již v provozu plně funkční, zátěžovým testem i testem běžného provozu vyzkoušený systém odbavení cestujících ve stanicích i ve vozech, že vlakový i staniční personál je vybavený pomůckami pro odbavování cestujících a vypravování vlaků a že je plně vybaven pracovními oděvy a obuví jednotného provedení (a s viditelnými logy firmy) pro zimní období a nejpozději v březnu obdobným vybavením pro letní období. Tuto připravenost by v celém regionu zkontrolovala komise odboru dopravy KÚ a teprve s jejím potvrzením by vybraný dopravce směl zahájit „poskytování dopravní obslužnosti“.

PB: Kontrolní dny (včetně představovacích jízd, ukázek funkčnosti dílčích prvků…) probíhaly. Dopravce předvedl plně funkční vzorky s ujištěním, že k datu zahájení provozu bude vozidlový park kompletní a funkční, bude dostatek personálu, funkční odbavovací systém atd. Nedodržení smluvních povinností je ošetřeno příslušnými sankcemi.

Dotaz: Anebo všechny tyto body v zadávací dokumentaci a ve smlouvě o poskytování dopravní obslužnosti jsou, ale dopravce je prostě neplní? To by pak ale jistě bylo důvodem pro okamžité odstoupení od smlouvy a k vymáhání smluvních pokut a náhrad za materiální i nemateriální škody.

PB: Zlínský kraj je s dopravcem v kontaktu, řešíme jak dílčí možnosti a kroky k nápravě situace, tak možnosti udělení sankcí. Odstoupení od smlouvy je krajní možnost, která krátkodobě neřeší aktuální značné problémy v daném provozním souboru.

Zlatý západ, Hovězí - Janová, foto: IR Dotaz: A jen tak na okraj: Proč byl vybrán dopravce, jehož angažmá umožňuje – sice trošku oklikou, ale přece – aby česká státní pokladna sponzorovala německou státní pokladnu? Není to trošku podivné nakládání s (našimi!) veřejnými prostředky?

PB: Byl vybrán dopravce, který nabídl vyšší úroveň služeb za nižší cenu. Pro Zlínský kraj se jednalo o výhodné řešení. Skutečné provedení služeb však slibům a nyní i smluvním závazkům dopravce vůbec neodpovídá. Věříme, že dopravce dostojí svým závazkům a realizuje slibované služby v původně očekávané kvalitě. V opačném případě jsou možná další řešení situace.


IR Poslat mail autorovi | 21.1.2020 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Zlínský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
24.01.2020 (10:01)  
Petr Jet (intelpetr): Poslední dva články o tom zlém soukromníkovi na Vláře jsou pod úroveň Želpage.

Ony jsou spíš pod úroveň komentáře, jako třeba ty tvoje, ať už u prvního článku nebo ten pod tímto mým. Text, který označuješ jako článek, který je "pod úroveň Želpage" je kopie otázek a odpovědí, které byly publikovány v časopise OSŽ Obzor. To je uvedeno hned v prvním odstavci textu.
První článek, byl autorský a je pod ním uvedena poznámka: Komentář nemusí vyjadřovat stanovisko redakce.

I v seriózních mediích s vysokou reputací objektivnosti je běžnou novinářskou praxí uveřejnit články, se kterými se redakce nemusí ztotožňovat, rovněž tak je běžnou praxí zveřejnit odpovědi na dotazy autora, pokud byly tím komu byly adresovány zodpovězeny, byť pro jiný časopis.
Pluralita názorů založená na svobodě projevu v demokratické společnosti není ničím výjimečná a je tak inteligentními čtenáři chápána a brána jako důkaz toho, že je poskytnut prostor pro vyjádření názorů se kterými nemusí editor částečně či zcela souhlasit. Ti méně zdatní to mohou vnímat jako důkaz pokleslosti a omezí se na rádoby vtipné nebo pohrdavé poznámky, čímž rozhodně přispějí ke snížení pokleslosti, na kterou sami žehrají.
23.01.2020 (23:10)  
Poslední dva články o tom zlém soukromníkovi na Vláře jsou pod úroveň Želpage.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
22.01.2020 (13:33)  
L.M.: Je třeba si uvědomit, že oni to nedělají pro zvýšení úrovně dopravy v daných místech (jak se občas snaží prezentovat) ale za účelem výdělku.
České dráhy provozují vlaky jako charitu?

Jestli za to co dopravci předvádějí, není možné získat například po dobu problémů provoz zdarma, tak jsou smlouvy špatné.
Takovou smlouvu by mohl podepsat jen nesvépravný člověk. To se týká paušálně téměř všech smluv, nejen těch veřejnou dopravu.

OK taková je doba, to je bohužel hlavní motivace většiny podnikatelů.
Nevím čím se , ale pokud bys byl zaměstancem firmy, která by to neměla jako hlavní motivaci a měla zdroj příjmu jen ze své činnosti, tak bys asi dlouho zaměstnancem nebyl, jelikož by jaksi nezbývalo na výplaty, neodvádělo by se zdravotní a sociální pojištění a daně ze kterých se financují rozpočty krajů, aby mohly objednávat dopravu, zdravotní péči (a další služby pro občany kraje).
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
22.01.2020 (13:21)  
L.M. Nečetl a očekávám, že každá bude jiná (rychlíky, Letohradsko, Zlínsko, Šumava) a evidentně všechny nedostatečné.
Aha, nevím, neznám, nečetl jsem, ale nabeton vím, že jsou nedostatečné. Hmmm, zajímavý přístup.
Tady si ji můžeš přečíst:
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/8675863
smlouva je první příloha ze seznamu příloh, smluvní sankce resp. jejich popis a výši najdeš v přílohách 9.
registrovaný uživatel (gp) 
22.01.2020 (12:43)  
L.M.: Představa, že se dá po dobu problémů jezdit zadarmo, je mylná. Na motorák se po každé jízdě může vrhnout parta mechaniků, aby byl stopro OK a pak bude železnice spolehlivá jako letadla, ale taky tak drahá (kolik že mají ty mrkve resurs?). Můžeme mít odbavovací systém stejně spolehlivý jako citi never sleeps, ale pak musí každým strojkem protéct podobně peněz jako bankomatem v menším městě.
Nebo holt přistoupíme na to, že budeme jezdit za celkem křesťanské peníze a bude se hřešit a odpouštět.
Proč nemít smmlouvy, které nepřipustí žádnou odchylku? Protože takové smlouvy nikdo nepodepíše. Stejně jako strojvedoucí má povinnost brzdit, když mu na koleje spadne skála, jinak mu hrozí kriminál, má manažer povinnost nepodepsat smlouvu, na které zjevně prodělá, Sazba je stejná: 2-8 let.
22.01.2020 (12:40)  
ale za účelem výdělku. OK taková je doba, to je bohužel hlavní motivace většiny podnikatelů. Skoro bych řekl, že všech podnikatelů. A skoro bych řekl, že podnikat bez snahy o výdělek tak trochu nedává smysl.
Jinak najít si v Registru smluv smlouvu mezi Arrivou a Zlínským krajem je otázka 43 sekund i s kafem. Pročíst to pak samozřejmě zabere víc času, ale člověk se tam dočte i o specifikaci vozidel, předchodných obdobích atd. Třeba by si pak lidé ušetřili řadu dotazů typu "Jak je možné, že...?"
22.01.2020 (11:43)  
Nečetl a očekávám, že každá bude jiná (rychlíky, Letohradsko, Zlínsko, Šumava) a evidentně všechny nedostatečné. Jestli za to co dopravci předvádějí, není možné získat například po dobu problémů provoz zdarma, tak jsou smlouvy špatné. Je třeba si uvědomit, že oni to nedělají pro zvýšení úrovně dopravy v daných místech (jak se občas snaží prezentovat) ale za účelem výdělku. OK taková je doba, to je bohužel hlavní motivace většiny podnikatelů. Ale proč jim to usnadňovat? Proč nemít smlouvy na základě kterých si nedovolí jakoukoliv odchylku? Samozřejmě to předpokládá, že je stát chce a umí napsat...
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
22.01.2020 (11:43)  
Predal, Tomáš Krajcar: Dovolil bych si upozornit, že pod první autorovým článkem je uvedeno tato poznámka:
Komentář nemusí vyjadřovat stanovisko redakce.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
22.01.2020 (11:40)  
A.N.: Hodnota článku je přímoúměrná některým komentům na žp.
Naprosto souhlasím. Obzvláště s přihlédnutím k tvým komentářům u prvního autorova článku, kdy ses "mistrně" zorientoval a vedl vášnivou polemiku, aniž bys pochopil obsah napsaného.
https://www.zelpage.cz/clanky/komentar-to-fakt-myslite-vazne-pane-cunku#komentare
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
22.01.2020 (10:47)  
Láďa Mlynařík: Četl jsi tu smlouvu?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko