Východní Slovensko – S příchodem měsíce června přichází každoroční velká změna grafikonu vlakové dopravy, která na Slovensku přináší tradičně zásadnější novinky než samotný nový grafikon, který vstupuje v platnost v prosinci. Výjimkou není ani letošní rok. V následujícím textu si představíme nejvýznamnější změny, které vstoupily v platnost ode dne 9.6.2019. Na začátek můžeme uvést, že půjde o obnovení pravidelného provozu na hned třech tratích, jednom hraničním přechodu a již dříve avizované zavedení nových mezistátních rychlíků na Ukrajinu. Cestující z Čech do Bratislavy pak získají zcela nové rychlé spojení, které především v posledních letech velmi chybělo.
Nové spojení s Ukrajinou
Zásadní změny nastávají na poli mezinárodní osobní dopravy. Od 9.6.2019 vyjíždí přímé mezistátní vlaky na trase Košice – Mukačevo (ukrajinsky Мука́чево, maďarsky Munkács). Ty budou na ukrajinském území využívat trať o standardním rozchodu 1435 mm, díky čemuž odpadne přesedání do vlaků širokého rozchodu či výměna podvozků ve stanici Čop (Чоп; Csap), což s sebou přináší citelné zkrácení cestovní doby mezi oběma městy. V souvislosti s reaktivací tohoto normálněrozchodného úseku bylo nutno ve stanici Mukačevo vystavět nových cca. 300 m tratě blíže k výpravní budově a zbudování nových nástupišť, jelikož v posledních letech před zastavením normálně rozchodného provozu byla trať využívána pouze k nákladní dopravě.
Dva páry vlaků denně budou vedeny motorovými jednotkami 813/913 Bageta. Cestovní doba mezi Košicemi a Mukačevem činí u ranního spoje 3:50 hod, u odpoledního pak 3:41 hod. Úsek Košice – Čierna nad Tisou je projet bez zastavení. Cena jízdenky v jednom směru je 7,50 EUR. Tato cena v sobě zahrnuje i povinnou rezervaci místa ve vlaku, přičemž její samostatná cena činí 2 EUR. Jízdenky v trase z Košic na Ukrajinu lze v současné době zakoupit pouze u pokladen v systému iKVC, připravuje se prodej přes e-shop. Pokud ale plánujete cestovat některým z přímých spojů z Česka, budete si moci již brzy zakoupit jízdenky pro celou trasu skrze e-shop ČD. Ranní spoj na Ukrajinu, resp. večerní spoj z Ukrajiny, je totiž v obou směrech výhodně navázán na EuroNight Slovakia z/do Prahy.
Úsek o normálním rozchodu mezi Čopem a Mukačevem již využívá dálkový mezistátní spoj IC Latorca v trase Budapešť – Mukačevo a obratový osobní vlak v trase Mukačevo – Záhony, jež byly zavedeny od prosince 2018 v celkovém rozsahu dvou párů mezistátních vlaků denně. Ty jsou vedeny klasickou soupravou s lokomotivou M41 a vozem Bpee. Zároveň zůstávají v provozu dva páry osobních vlaků Čierna nad Tisou – Čop, které jezdí doposud, stejně tak přímé lůžkové vozy Košice – Kyjev.
Nové spojení s Polskem
Po necelých devíti letech bude opět obnovena osobní doprava i na třetím slovensko-polském hraničním přechodu Plaveč – Muszyna. Dva páry regionálních rychlíků TATRY, vedené jednotkami řady 840, spojí Poprad a polskou pohraniční stanici Muszyna. Ty pojedou v sobotu a neděli v období od 29.6.2019 do 1.9.2019. Původní záměr vést vlaky až do polského lázeňského města Krynica-Zdroj realizován nebude. Více prozradí uvedený jízdní řád. Oficiální informace o tarifu ještě zveřejněny nebyly, pouze byla oznámena cena jízdenky Poprad – Muszyna, která bude činit 5 EUR. Ačkoliv je do pohraniční stanice Plaveč veden v pátek a neděli i osobní vlak z Košic a Prešova a ve směru do Polska by dokonce existovala návaznost mezi oběma spoji, nebude tento osobní vlak veden v období, kdy budou spoje do Polska v provozu. Jak si nové spojení povede zatím nelze ani předpokládat, nicméně jisté je, že při existenci návazných spojů z a do Košic by spojení do Polska nabylo na významu.
Návrat osobní dopravy na trať Bánovce nad Ondravou – Veľké Kapušany
Na základě politického rozhodnutí ministra dopravy Slovenské republiky se od 10.6.2019 vrací osobní doprava na trať Bánovce nad Ondravou – Veľké Kapušany. Symbolické čtyři páry vlaků pouze v pracovních dnech budou vedeny motorovými vozy řady 812. Více informací prozradí jízdní řád. Po tratích Bratislava-Petržalka – Rajka a Zvolen – Šahy se jedná o další trať, na které tento ministr obnovil osobní dopravu. Na trati Bánovce nad Ondravou – Veľké Kapušany byla osobní doprava zastavena s příchodem GVD 2012/2013 dne 9.12.2012. Tehdy však na trať zajížděly pouze dva páry vlaků v pracovní dny a v neděli.
Gemerský expres
Krátké oživení osobní dopravy nastává také na gemerských lokálkách Plešivec – Slavošovce a Plešivec – Muráň. Od 4.5.2019 do 22.6.2019 je každou sobotu vypravován zvláštní turistický vlak v trase Košice – Plešivec, kde se souprava vlaku rozdělí a motorové vozy následně pokračují do stanic Slavošovce a Muráň. Vlak je vypraven na objednávku Košického kraje a platí v něm zvláštní tarif. Bezplatná přeprava v těchto spojích neplatí. Další informace o jízdním řádu a cenách jízdních dokladů jsou zveřejněny na webových stránkách. Jedná se o unikátní možnost navštívit tyto dvě tratě, na kterých byla dne 2.2.2003 zastavena osobní doprava. Na trati Plešivec – Muráň byla sice od 15.6.2003 osobní doprava opět obnovena, avšak 30.4.2011 byla znovu zastavena. Od té doby je možno trať projet pouze zvláštními vlaky.
Další změny
Od 9.6.2019 dochází také k dlouho avizovanému prodloužení spojů rj 570/571 Brněnský drak z Břeclavi až do Bratislavy. Večer tímto krokem vznikne velmi poptávané večerní spojení, neboť současný poslední spoj před 18. hodinou z Prahy byl již nevyhovující, a ranní spojení naopak nabídne atraktivní časy příjezdů do Brna i do Prahy pro všechny skupiny cestujících. Po prodloužení jednoho páru railjetů Curych – Vídeň do Bratislavy tak půjde o další pár spojů railjet v Bratislavě. Tarifně bude vlak provozován jako ostatní spoje railjet, tedy do cestovní třídy Business bude nutné pořídit si rezervaci místa k sezení za 15 EUR, v ostatních cestovních třídách spoj nebude povinně místenkový.
Nepatrné změny se pak týkají jízdních řádů, kde dojde k úpravám časových poloh některých spojů. Vybrané vlaky na trase Zvolen – Šahy budou nově zastavovat také v zastávce Bzovská Lehôtka a na trati Štrba – Štrbské Pleso budou o víkendech v určeném období zavedeny nové spoje.
Jako že poměrně často sleduju různé železniční weby, tak na tohle jsem nikde nenarazil.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.