..: Fotogalerie - detaily fotografie 752.069-5 :..
 

752.069-5


752.069-5Informace o fotografii:
 - Úsek: Březina nad Jizerou - Mnichovo Hradiště
 - Datum: 7.10.2019
 - Autor: metys  Poslat email autorovi
 - Zobrazeno: 2219x
 - Detailní EXIF informace »
 - Rating od autorů:   
 10
 - Rating od uživatelů:
 9

   
 
Abyste mohli hodnotit, musíte se přihlásit
 

  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
09.01.2021 (14:57)  
Tak ještě jednou - je to špatně pochopeno, z nuly na sto myšleno rychlý start (který nemusí nutně končit stovkou, já chápu, musím omezit přenesené obraty a výrazy vyžadující fantazii).

Jak jsem už zmínil, bylo to myšleno na rozvoj fotografických dovedností v železničně fotografické komunitě, přechod ze zmenšených fotek z kompaktu k plně editovaným rawům. Já jsem zažil tento přerod jako immigrant, ty jsi naskočil v roce 2015 jako úplný native do situace, kdy raw, photoshop, facebook a například ŽP (se vším, co to obnáší) je úplná samozřejmost.

Vůbec to nebylo myšleno na mě a už vůbec bych si nedovolil tvrdit, že jsem v roce 2010 dosáhl svého maxima.

Ostatně pokud sis moje fotky prohlédl, tak musíš vidět, že stagnuji, že?

Prosím, rozepiš mi tu mou stagnaci hlavně na poli fotografování železnice.

2006: první měsíční fotka
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/art/art029.html

2006: první panning
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/art/art037.html

2007: první symetrická supertelená čelovka
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/art/art087.html

2012: skládané světelné šmouhy
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/art/art260.html

2013: první umělé světlo "z ruky"
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-lokomotivy/749/749985.html

2014: skládané šmouhy na denním světle pomocí f-stopper
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/art/art294.html

2015: počátek seriálu Mosty
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/art/art081.html

2015: první noční šmouha s nehybnými hvězdami
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/art/art371.html

2016: startrails
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/art/art446.html

2017: první noční panning
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/art/art469.html

2017: fotka zcela bez lamp, jen měsíc a vlak
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/art/art478.html

2017: první noční průjezdy
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/art/art460.html
mimochodem zde a ještě v jedné kategorii se dá říct, že jsem za poslední tři roky dosáhl největšího pokroku jak na poli fotografování, tak editace

2019: skládaný lightpainting
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/art/art509.html

2019: hdr ne-hdr
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/art/art508.html

2019: první umělé světlo formou "vlastní lampy"
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/zkz/zkz183.html

Když se tak podívám na své portfolio, jak co a jak jsem fotil na začátku a co jak jsem vyfotil v průběhu doby, tak kdyby takhle stagnoval každý druhý fotograf v našem rybníčku, tak by asi bylo na co koukat.
09.01.2021 (14:32)  
Já fotím od roku 2005, edituji „na pěkně“ tak od roku 2007, zhruba mezi lety 2005 a 2008 (nebo řekněme až 2010) byl ten největší rozmach sdílených znalostí, ten odpal z nuly na sto... Zde píšeš, že jsi se začal učit někdy v roce 2005, a sta procent, čili dokonalosti, jsi dosáhl někdy kolem roku 2010. Z toho se dá vyčíst to, že jsi se v tu chvíli přestal učit, protože logicky 100% je prostě 100%, tam už nic víc není. Naproti tomu já vím, že 100%, naprosté dokonalosti, nikdy nedosáhnu, ale můžu se o to pokusit.
09.01.2021 (14:23)  
"Hele, asi nemá smysl se s tebou bavit."
To je možné, ale myslím, že by to hlavně pro tebe byla škoda. ;-)

" Čili já být na tvém místě, a 10 let stagnovat, tak by mě to asi přestalo naplňovat, a asi bych to přestal dělat."

Můžeš tohle nějak rozepsat? Hlavně to o tom stagnování. Máš pocit, že deset let stagnuji? V čem? Koukáš mi pod sukně a vidíš, co dělám a jak to dělám, a vidíš, že za posledních deset let je to to samé, nebo jen tradičně mlátíš prázdnou slámu, protože vůbec nevíš, co a jak jsem fotil před deset lety a jaké fotky jsem od té doby nafotil a jakým směrem se ubírá mé fotografování? S jakými fotografickými technikami a metodami více či méně intenzivně koketuji, jak experimentuji z věcmi, které jsou v "tradiční železniční fotografii" (tj. brejlovec ze stromu v oblouku na sluníčku) prakticky neznámé a jak ty moje fotky inspirují i další autory?

"ty sám píšeš, že jsi se nejvíc naučil od roku 2005 do roku 2010, což je 5 let"

Ne, to jsem nenapsal. Napsal jsem něco, co jsi špatně pochopil. Těch "mezi 2005 a 2010" je myšleno jako obecná úroveň znalostí a dovedností s editací digitální fotografie a sdílení těchto znalostí mezi fotografy. Rozmach digitálů s rawy, nástup asociálních sítí. Není to myšleno na mě, ale na železniční fotografickou komunitu jako společenstvo. Před rokem 2005 stála obecně editace za nic a rawy byly prakticky neznámou věcí, všichni fotili do jpg na kompakt. Naopak po roce 2010 je raw naprostou samozřejmostí a pokročilé metody editace běžným standardem dostupným všem, kteří o to mají zájem.

Asi to pro tebe bude naprosto neuchopitelný koncept, ale já se také učím, celou dobu, aktivně vyhledávám nové informace jednak o technikách editačních (například v poslední době, tj. řekněme poslední tři roky, hodně pracuju na barvách a na šumu), ale i fotografických, a snažím se je v co největší míře přenášet do oboru železniční fotografie (stačí se podívat na moje fotky v kategorii UTG), konzultuji fotky s ostatními autory a ptám se jich na názory třeba když fotku zedituji trošku jinak, pokusně jinou technikou.

Jinak pro tvou informaci, já jsem se začal učit fotit v době, kdy jediný pro mě snadno dostupný zdroj informací a inspirace byl spolek modelářů v (jistém městě) a i když někteří z nich fotili, bylo to na úrovni "z peronu proti slunci". Pak přišla doba ŽP a bylo hned jiné, člověk dostával zpětnou vazbu a mohl se bavit o fotkách i mimo správcovský proces v galerii. Já začínat fotit v roce 2015, tak mám daleko strmější křivku učení, protože bych měl kolem sebe všechny ty, které jsi měl ty, a všechno to, co jsi měl ty. Ale já bych to využil k učení se.

A nechodil bych za nikým s prosíkem, to je přeci kravina. Normálně bych je požádal o konzultaci, protože jinak bych se dopředu neposunul. Není hloupý ten, kdo požádá o radu, že něco neví, ale ten, kdo o ni nepožádá.

Tak mi prosím rozepiš tu mou stagnaci, to mě moc zajímá. :-)

Jestli chceš, můžu ti nalinkovat nějaké řekněme "přelomové" fotky, aby se ti ta stagnace líp popisovala. :-)
09.01.2021 (14:01)  
Ad žehlička z Bechyňky - Neříkám, že jsem stíny začal řešit až třeba v posledních pár měsících, samozřejmě jsem je řešil vždy, ale prostě přirozeným vývojem jsem je začal řešit hodně až v posledním tak dejme tomu půl roce. A musíš uznat, že na té žehličce je prostě pravý dolní roh úplně černý, což mi vadilo tehdy, a vadí mi to i dneska. Jen prostě dneska jsem vůči těm stínům citlivější, a víc to vnímám. Ale ta žehlička je natolik extrémní co se stínů týče, že mi vadila už tehdy.

A srovnávat stín na té žehličce a na mém kundálu, to je podle mě víc než mimo. Tady ty stíny jsou jen hodně tmavé, tam jsou regulérně prostě černé. Jistě, zase můžeš vytáhnout svoje srovnávací čtverečky, a jistě to uděláš, a najdeš na těch fotkách pár podobných pixelů, ale spíš bys měl srovnávat fotky jako celek, a nevytahovat z nich jen to co se ti hodí, ne? Pro objektivní porovnání.
09.01.2021 (13:54)  
Hele, asi nemá smysl se s tebou bavit. Já nejsem typ člověka, který by přišel s prosíkem za někým, aby ho někdo něco naučil, ale raději jsem se to naučil sám, a stále se učím. To neříkám jako výmluvu, ale jako fakt, a jsem na to svým způsobem hrdý, že jsem se to všechno, co umím, naučil bez cizí pomoci. Navíc si myslím, že člověk by se měl učit neustále, a stále se zdokonalovat. Slovy jednoho z velikánů motorsportu, Ayrtona Senny, "Mám velkou touhu se neustále zlepšovat. To mě činí šťastným. A pokaždé, když cítím, že se moje křivka zdokonalování se vyrovnává, tak nejsem šťastný." Čili já kdybych 10 let stagnovat, tak by mě to asi přestalo naplňovat, a asi bych to přestal dělat.

Ostatně, průběh mého učení se někde od roku 2015 do roku 2019 můžeš vidět ty sám v cenzuře mnou zde publikovaných fotek. Pak je tam téměř rok dlouhá díra, protože jsem prostě přestal dávat fotky sem, ale na Flickr. Koneckonců, ty sám píšeš, že jsi se nejvíc naučil od roku 2005 do roku 2010, což je 5 let, a fotka brejlovce je pořízená někdy 4 roky poté, co jsem se tomu začal trochu víc věnovat. Čili ve Tvých měřítkách v době učení.

...ten vykrojený kus zeleně z bardoty je lehce světlejší než ten vykrojený kus za sedmičkou. Ano, a to, že je "lehce světlejší" je přesně ten rozdíl mezi podpalem a extrémním stínem. Sám jsem tu už psal, že to je zeditované dnešní optikou špatně (=zeleň moc tmavá), a až budu mít čas, tak to klidně předělám podle mých dnešních standardů. Ale podpal tam není, za tím si stojím. Jen hodně tmavý stín.

Do cenzury jsem tedy "nalil" několik editů z poslední doby. Tak se můžete vyjádřit.
09.01.2021 (13:53)  
Teď jsem si uvědomil zajímavou věc - na té Metysově žehličce jsi "temné stíny" řešil jako problém už dva roky předtím, než jsi jiné "temné stíny" sám vyrobil na té své fotce sedmičky.

Já vždy říkám, že nejdůležitější je sám vědět, kde je problém, sám být schopen to poznat. Umět to pojmenovat. Protože jakmile umíš problém pojmenovat, umíš sestavit takový dotaz, který ti pomůže se toho problému zbavit. Třeba se to naučit nedělat na svých fotkách. Když za mnou přijde nějaký začínající fotograf, úplně nejraději slyším něco jako "hele, mám tenhle konkrétní problém, vím, že to je problém, ale nevím, jak se toho zbavit". To je nejlepší materiál.

Protože by bylo úplně komické, kdyby někdo druhým kritizoval temné stíny v době svých naprostých fotografických začátků (jinými slovy by už sám byl na takové výši, že to vnímal jako problém, věděl přesně, o co jde) a pak o dva roky později sám takové závady na svých fotkách nechával.

Ne komické. Absurdní. Jak já v práci až příliš často říkávám, ridiculous!
09.01.2021 (13:19)  
A ještě jedna věc, kterou napíšu záměrně zvlášť - dívám se do galerie na fotky za poslední dobu a vidím tam fotky, které mají „vyžrané stíny“, jenomže to tam v diskusi nikdo neřeší.

Tak mě napadá, buď jsou tmavé stíny prostě normální a relativně běžnou věcí na fotkách, a zjevně to většinou nikomu nevadí, anebo jsou předmětem diskuse, ovšem podle dosavadních zkušeností ta diskuse probíhá podezřele často pod fotkami jednoho konkrétního autora, což by svědčilo o jisté nekonzistenci.

Hloubám...
09.01.2021 (13:16)  
Srovnávám dvě srovnatelné věci - zeleň ve stínu. Nebudu porovnávat sníh ve stínu s hlínou ve stínu, protože to je nesmysl, který bys měl vidět na první pohled. Protože to bych taky mohl vzít nasvícenou trávu tady a nasvícenou trávu támhle a říct, že je to stejný. Ne. Porovnávám stíny a porovnávám stejnou situaci ve stínech. Zeleň ve stínu, stromy nebo trávu.

Dále, v angličtině existuje zajímavý termín - digital immigrants and digital natives. V podstatě je to rozlišování mezi lidmi, kteří se do digitálních technologií (počítače,smartphone, internety) narodili, a kteří se je učili "na stará kolena". Pokud někdo fotí šest let, tak fotí prakticky výhradně v době, kdy jsou digitální technologie a sdílení vědomostí pomocí asociálních sítí v plném rozmachu, čili od samotného začátku mají takoví fotografové k dispozici všechny výdobytky moderní doby a učí se je používat automaticky. Prostě je rozdíl, když někdo bere počítač, digitální foťák, editaci rawu a současnou rovinu poznání za samozřejmou věc, protože to má na stole od svého dětství (ten počítač) anebo pozdní puberty (ten foťák), a když je někomu padesát a obojí se učí napůl zkornatělou šedou kůrou. :D

Takže "fotím šest let a ani mi nebylo třicet" je pro mě někdo, kdo má všechny možnosti na zlatém podnose a nevidím důvod, proč by mu učení se v kontextu asociálních sítí a konzultací s početnou železničně fotografickou komunitou mělo trvat déle než řekněme rok. Maximálně dva. Vždyť články editační fotoškoly vychází např. zde na ŽP už asi 14 let a zeptat se někoho na radu je dnes snazší než si dojít do kuchyně namazat rohlík. :D

Jinými slovy, fotka, která vznikla čtyři roky poté, co někdo začal fotit, by měla být prakticky dokonalá, pokud tedy takový fotograf má na to, aby sám viděl, že „stíny jsou vyžrané“ a potřebuje to cpát autorovi.

Tím spíš je úsměvné, a to jsem to teda hodně potlačil, když někdo omlouvá svou fotku tím, že to je před rokem a půl a vlastně vůbec nevěděl, co dělá, a přitom teď rozdává moudra plnými hrstmi. Je naprosto komické, když rady k editaci rozdávají lidé, kteří s tím sami mají obrovský problém, a tím nemyslím jen tebe. :D

Mimochodem, mám pod křídly jednoho mladého padavana. Teda teď už vyletěl z hnízda. Mladý klučina, dostal foťák, začal fotit, a fotil příšernosti. Tři měsíce mu trvalo, než pochopil ořezy a třetiny. Další tři měsíce mu trvalo, než pochopil, že je lepší půl hodiny chodit a najít to nejlepší místo, než se to pokoušet blbě fotit z prvního šutru, na který narazí, a pak to blbě a nesmyslně retušovat, protože nedomyslel pozadí a kolize. A teď, po roce a půl, fotí parádně a edituje obstojně. Ale je to o tom, že on chtěl, a furt mi posílal ty svoje hrůzy a já mu je házel na hlavu. A jak říkám, trvalo to rok, než se formou online konzultací naučíl fotit a editovat. Jenomže on chtěl... Abych s ním trávil čtyři roky, než by se naučil editovat, no to bych si to radši hodil. ;)

Když se vrátím k těm výřezům, já na svém monitoru vidím, že ten vykrojený kus zeleně z bardoty je lehce světlejší než ten vykrojený kus za sedmičkou. Nemyslím histogram, myslím skutečně vjem barev.

Jenomže to je ten rozdíl, že já chci vidět barvy a nechci se vozit po Metysovi, a nedělám náááhodou podobné komentáře jinde, aby to nevypadalo blbě, a můžeš si to nazývat jak chceš, já ti popisuju, jak to vidím já. :D

A poslední věc - "Je zajímavé, že kdykoliv jsem komukoliv napsal pod fotku, tak vznikla normální věcná debata"

Tak pokud se dobře dívám na tu fotku od Juniora, autor se tam k tomu nevyjádřil, asi věděl proč (a ne, není to ten důvod, který ty chceš slyšet), ostatní fotku buď chválí nebo místo fotky diskutují o diskusi, a jediný, kdo ti tam přizvukuje, je Jirka, který sám s naprostým přehledem vede hitparádu autorů na žp, kteří mají problém zeditovat fotku na první dobrou.

A pokud jde tu Michalovu fotku, tak tam ve skutečnosti šlo o něco úplně jiného, a pokud se dobře dívám, tak ti tam sám autor píše něco v duchu "jo, jo, mě se to líbí takhle".

Čili jestli jako příklad chceš dávat zrovna tyhle dvě fotky, tak pod tím esem vzniklo ledacos, jen ne věcná debata, a pod tou žehličkou je sice debata, ale ve skutečnosti trošku jiná než věcná, že? "Já bych to dělal takhle" "Ale mě se to moje líbí" "Tak bych to dělal takhle" "No ale mě se to moje pořád líbí a nahrál jsem to schválně takhle". :D
09.01.2021 (12:23)  
Asi před týdnem jsem byl v pokušení nalinkovat Martinovi jeho fotky a připomenout mu jeho stíny, ale nechtěl jsem přilejvat do ohně. Nyní je to už venku. :D

A přísnější cenzura? Když koukám na některé fotky z poslední doby, tak bych docela oponoval. Spíše v tom vidím snahu pustit sem mladé a nové autory při zachování koukatelné úrovně fotek, což já velmi oceňuji. ;)
09.01.2021 (12:03)  
Je rozdíl, když někdo (ty) fotí 15 let, a někdo (já) fotí 5-6 let. Navíc, při všech možnostech internetu, jsem se stejně vždycky učil editovat sám, a v zásadě na všechny editační postupy, které používám, až na pár výjimek, jsem si sám pro sebe přišel sám. Už jen z tohoto důvodu se stále učím, a přicházím na nové a nové věci, čemuž odpovídají editační postupy, které se u mě stále mění. Takže pro Tebe je možná rok a půl něco jako předevčírem, ale pro mě je to hodně dávno. Klidně, až budu mít čas, tu fotku reedituju se svými dnešními znalostmi a s tím, jak edituji dnes.

Ad 750.7 - Je hezké, že sis vybral z mé fotky ten nejtmavší bod, ale z té zamračené místo, kde ještě nějaká kresba je. Kdyby to mělo být zcela objektivní srovnání tak bys porovnával dvě nejtmavší místa, ne? A tam by to srovnání vypadalo úplně jinak. I tak, pokud mě oči neklamou, tak u mě v tom místě úrovně vytvořily normální "kopeček" začínající v LDR histogramu. Pravda, hodně ostrý, ale pořád kopeček. Zatímco u Metyste ten kopeček klipuje dobře do dvou třetin levé stěny, a začíná někde v její polovině.

PS: Je zajímavé, že kdykoliv jsem komukoliv napsal pod fotku, tak vznikla normální věcná debata - dvě nalinkované fotky za poslední měsíc budiž důkazem - ale jakmile jsem něco napsal tomuto autorovi, naprosto stejně, naprosto slušně, a troufám si říct, že zcela oprávněně, tak z toho hned byl osobní problém, který já s tímto autorem nemám.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- akreditovaný fotograf nebo člen ŽP, - správce galerie nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci - otázky a odpovědi


Info
informacni okenko