..: Výlet do Mariánek :..

Mariánské Lázně - Zpívající fontána, foto: Jiří Randa, JRtrain Mariánské Lázně — Jednoho dne, kdy slunečné počasí přímo lákalo k nějakému výletu, jsem spolu s rodinou vyrazil jen tak na odpoledne do Mariánek. Asi tu každý očekává, že jsme použili k cestování vlak, ale zklamu Vás. Použili jsme tolik zatracovaný, nicméně osvědčený dopravní prostředek - auto, nebo také "gumokol", chcete-li. Důvody byly dva, časový (vlakem to trvá z Kynšperka opravdu dlouho) a jisté pracovní vyřizování, které by vlakem nešlo realizovat vůbec. Zkrátka, jak se říká, spojili jsme příjemné s užitečným. Vzhledem k času jsme si nedali nijak závratné cíle, jako jsou dlouhé procházky po lázních, drahá pohoštění, jež nabízejí místní podniky, a jiná lázeňská lákadla. Bylo hezky, slunečno, tak jsme se jeli podívat do parku Boheminium a na zpívající fontánu. Dá se říci, že to se železnicí nemá nic společného, ale opak je pravdou.

Boheminium - park miniatur

Vstup do parku Boheminium, foto: Jiří Randa, JRtrain

Kdo již někdy tento park navštívil, jistě tuší, že zde bude řeč o modelech, a to ne ledajakých. V parku Boheminium jsou v trávě mezi stromy vystaveny modely památek a zajímavých staveb z celé České republiky v měřítku 1:25 a také modelová zahradní železnice značky LGB v měřítku 1:22,5 , což jistě zaujme nejednoho železničního modeláře. Modely staveb vyrábí modeláři přímo v parku Boheminium. Základním výrobním materiálem je plast, který odolá povětrnostním vlivům. V současnosti je zde vystaveno přes 30 modelů různých staveb a ročně přibývá několik dalších modelů, to podle složitosti a velikosti.

Prvním exponátem hned vedle vstupní brány je zahradní železnice LGB. Rozkládá se na ploše přibližně 10 m2. Jedná se o jednoduchý ovál se stanicí o dvou kolejích, remízou a několika domky. Model trati je postaven mezi skutečnými stromy a keříky, na kterém jezdí dokola německý úzkorozchodný parní vlak s osobními vozy. Jízdu vlaku je možné ovládat tlačítkem umístěným vedle kolejiště. Před remízou stojí druhá parní lokomotiva, kde se "prochází" železniční zřízenec. V kolejišti je mimo jiné umístěn model rodného domu českého básníka Vítězslava Hálka z Dolínku (dnes část obce Odolena Voda).

Model parního vlaku - LGB 1:22,5, foto: Jiří Randa, JRtrainParní vlak na mostě, foto: Jiří Randa, JRtrainOdolena Voda - Dolínek, foto: Jiří Randa, JRtrainModel depa - LGB, foto: Jiří Randa, JRtrainModel nádraží, foto: Jiří Randa, JRtrainPark s modelem LGB a miniaturami, foto: Jiří Randa, JRtrain

Vláček samozřejmě největší radost dělá dětem, které se od něj nechtějí "odlepit" a přejít k dalším exponátům zdejšího parku. Ihned vedle kolejiště najdeme model zámku Červená Lhota. Ten je umístěn, tak jako skutečný zámek, ve vodě. V jezírku můžeme dále obdivovat model říční luxusní lodi Šumava s kolesovým pohonem, jejíž skutečný vzor se plaví na řece Vltavě v Praze. Kromě lodi Šumava je zde umístěn i model požárního člunu, který má funkční vodní dělo, stačí jen stisknout tlačítko. Při cestě podél jezírka projdeme kolem zmenšeniny rozhledny Poledník, jejíž skutečný vzor se nachází na Šumavě nedaleko hranice s Bavorskem.

Zámek Červená Lhota, foto: Jiří Randa, JRtrain Rozhledna Poledník, foto: Jiří Randa, JRtrain Rozhledna Poledník, foto: Jiří Randa, JRtrain Luxusní loď Šumava, foto: Jiří Randa, JRtrain Požární člun, foto: Jiří Randa, JRtrain Minaret Lednice, foto: Jiří Randa, JRtrain

Dalším exponátem je model Minaretu v Lednici, který byl postaven v roce 1802 pro knížete Aloise Liechtensteina. O pár metrů dál najdeme v trávě schované Vinné sklepy ze slováckého skanzenu ve Strážnici a funkční model větrného mlýna z Kuželova. Jeho skutečný vzor byl v roce 1973 zprovozněn pro muzejní účely a je jedním z mála plně dochovaných větrných mlýnů tzv. holandského typu. Po cestě dál je umístěn soubor staveb vztahující se k románu Babička, který napsala Božena Němcová. Ludrův mlýn, Staré bělidlo a zámek Ratibořice jsou součástí komplexu národní kulturní památky Babiččino údolí v Ratibořicích.

Vinné sklepy Strážnice, foto: Jiří Randa, JRtrain Větrný mlýn Kuželov, foto: Jiří Randa, JRtrain Ludrův mlýn, foto: Jiří Randa, JRtrain Staré bělidlo, foto: Jiří Randa, JRtrain Zámek Ratibořice, foto: Jiří Randa, JRtrain Sluneční hodiny, foto: Jiří Randa, JRtrain

Naproti zámku jsou umístěny velké sluneční hodiny a opodál stojí model kostela Panny Marie Pomocné z Hvězdy. Skutečný kostel hvězdicového tvaru najdeme v Železné Rudě na Šumavě. Odtud sejdeme o něco níže, kde se můžeme obdivovat modelu hradu a zámku Český Krumlov, který je umístěn na velkém skalnatém masivu. Pak projdeme kolem modelu místní části Sady v Uherském Hradišti. Stavby představují již neexistující osadu z 9. století z doby Velkomoravské říše. Odtud můžeme pohlédnout na vrchol hory Říp a zde umístěnou rotundu Sv. Jiří. To již pomalu přecházíme kolem kavárny, před kterou stojí model českobudějovické Černé věže z 16. století. Pod kavárnou, na oploceném hřišti, je uložen rozestavěný model zámku Litomyšl. Ten je po stavební stránce hotov, zbývá ho jen namalovat.

Kostel P.Marie Pomocné (Železná Ruda), foto: Jiří Randa, JRtrain Český Krumlov - hrad a zámek, foto: Jiří Randa, JRtrain Uherské Hradiště - Sady, foto: Jiří Randa, JRtrain Hora Říp - rotunda Sv. Jiří, foto: Jiří Randa, JRtrain České Budějovice - Černá věž, foto: Jiří Randa, JRtrain rozestavěný zámek Litomyšl, foto: Jiří Randa, JRtrain

Vedle kavárny najdeme na relativně velké ploše model mariánskolázeňského letiště včetně několika modelů letadel, dnes již neexistující odbavovací budovy a také modelu radaru. Jsou zde modely historických letadel - Iljušin IL-18 provozovaný ČSA v letech 1960 - 1990, Saro Cloud britského původu, který létal v 30. letech na sezónní lince k Jadranu, DC-3-Dakota používaný ČSA po druhé světové válce a současné osobní dopravní letadlo Boeing 737-400. V kavárně jsou pak vystaveny modely lodí - německá bitevní loď Bismarck z roku 1941 v měřítku 1:125 a anglická řadová loď Defiance z roku 1717 v měřítku 1:50.

Letadlo ČSA Iljušin IL-18, foto: Jiří Randa, JRtrain Mariánské Lázně - odbavovací budova letiště, foto: Jiří Randa, JRtrain Letadlo ČSA Boening 737-400, foto: Jiří Randa, JRtrain Německá bitevní loď Bismarck (1941) - 1:125, foto: Jiří Randa, JRtrain Anglická řadová loď Defiance (1717) - 1:50, foto: Jiří Randa, JRtrain

Určitě největším modelem je hrad Karlštejn, který byl dokončen a představen veřejnosti v loňském roce. Poblíž něj pak najdeme model známého letohrádku Hvězda z Prahy. Odtud sejdeme na druhou stranu parku, kde stojí zámek Kynžvart. Ten před dvěma lety stál poblíž letiště. Opodál pak stojí model zámecké kaple a ještě letos by zde měl stát celý zámek Karlova Koruna, který se nyní dokončuje. Dalším exponátem jsou lidové statky Holašovice z jižních Čech.

Hrad Karlštejn, foto: Jiří Randa, JRtrain Hrad Karlštejn, foto: Jiří Randa, JRtrain Praha - Letohrádek Hvězda, foto: Jiří Randa, JRtrain Zámek Kynžvart, foto: Jiří Randa, JRtrain Zámek Karlova Koruna, foto: Jiří Randa, JRtrain Lidové statky Holašovice, foto: Jiří Randa, JRtrain

A to se již pomalu přesouváme zpět nahoru k vstupní bráně, kdy míjíme model kostela Sv. Bartoloměje z Kočí (ten byl také přesunut z jiného místa), mezi stromy schovaný model známého píseckého kamenného mostu, Rustlerův statek z Doubravy a opodál pak stojí model poutního chrámu Sv. Jana Nepomuckého ze Žďáru nad Sázavou. O něco výše na travnatém kopečku stojí model spirálové rozhledny Krásno a opodál hrad Kokořín.

Kostel Sv. Bartoloměje - Kočí, foto: Jiří Randa, JRtrain Písek - kamenný most, foto: Jiří Randa, JRtrain Doubrava - Rustlerův statek, foto: Jiří Randa, JRtrain Poutní chrám sv. Jana Nepomuckého - Žďár nad Sázavou, foto: Jiří Randa, JRtrain Rozhledna Krásno, foto: Jiří Randa, JRtrain Hrad Kokořín, foto: Jiří Randa, JRtrain

Nad hradem se nachází telekomunikační věž Ještěd spolu s funkční lanovkou. Pod Ještědem projdeme kolem modelu Kolonády Křížového pramene z Mariánských Lázní. Jak nám bylo prozrazeno provozovatelem parku, měla by zde v budoucnu stát celá kolonáda včetně funkční fontány.

Vysílač Ještěd, foto: Jiří Randa, JRtrain Lanovka na Ještěd, foto: Jiří Randa, JRtrain Kolonáda Křížového pramene, foto: Jiří Randa, JRtrain Kolonáda, foto: Jiří Randa, JRtrain Mariánskolázeňská tramvaj, foto: Jiří Randa, JRtrain Rozestavěný model hradu Karlštejn (2007), foto: Jiří Randa, JRtrain

Miniaturpark jsme nenavštívili poprvé a letošní návštěva byla i jakýmsi srovnáním s návštěvou před dvěma lety. Tehdy u modelu Kolonády byla vystavena i část tramvajové tratě s modely prvních mariánskolázeňských tramvají. V současnosti jsou modely tramvají vystaveny uvnitř kavárny a v plánu je výstavba nové trati na novém místě parku. Tramvaje v Mariánských Lázních jezdily od 12. května 1902 až do roku 1952, kdy byly nahrazeny trolejbusy. Trať dlouhá 2,3 km vedla od nádraží ke křižovatce "U hodin". Před dvěma lety zde také probíhaly práce na modelu hradu Karlštejn, který byl dokončen a instalován na konečné místo v roce 2008. Letošními novinkami budou zámek Karlova Koruna z Chlumce nad Cidlinou a model ideální rekonstrukce přemyslovského hradu Plzeň, který bude v září slavnostně představen. Připravuje se zámek Bečov, v úvahách je hrad Bezděz a pevnostní stavby z 1. republiky - Dobrošov. V budoucnu se uvažuje o rozšíření modelové železnice LGB, nicméně v jiné části parku, neboť součastná poloha rozšíření brání.

Z parku jsme odjeli do centra ke zpívající fontáně, kde jsme shlédli její "představení", po němž jsme se vydali k domovu. Ačkoli se nejedná o typický železniční výlet, myslím, že návštěvu nejen parku s miniaturami můžeme všem vřele doporučit. Již samotné porovnání s návštěvou před dvěma lety vybízí do budoucna k další návštěvě a zhlédnutí, co se v parku objeví nového. Mariánské Lázně se nacházejí na trati 170 z Prahy do Chebu. Ve stanici staví samozřejmě i rychlíky a po dokončení výstavby III. koridoru bude cesta z Prahy do Mariánek trvat přibližně dvě hodiny. Příznivce vozidel městské dopravy jistě zaujme zdejší trolejbusová trať a historie tramvají.

Park byl pro veřejnost otevřen 19. června 1999 pod názvem Miniaturpark. Společnost Miniaturpark Mariánské Lázně s.r.o., která park provozovala, je již několik let v konkurzu a budoucnost parku byla nejistá. V současnosti dochází k převodu majetku - celého areálu parku na město Mariánské Lázně, které park odkupuje od správce konkurzní podstaty za cenu 11 miliónů korun. Park po dobu konkurzu provozovala a nadále bude provozovat společnost Boheminium, která vlastní zde vystavené modely.

Park Boheminium oslaví 26. září desáté výročí vzniku. V rámci programu bude ve 13.30 hodin odhalen model středověkého hradu Plzeň. V době od 14 hodin bude ,,Den otevřených dveří'' se vstupem do parku zdarma.

Park se nachází na vrchu Zádubská výšina nad Mariánskými Lázněmi vedle známého hotelu Krakonoš. Doprava je k němu možná autem, lanovkou, MHD a v sezóně i turistickým autovláčkem. Linka MHD č. 12 jezdí z centra města od hotelu Excelsior směrem na Zádub - Závišín. Park je v sezóně od dubna do října otevřen denně od 10:00 do 17:30 hod. Vstupné činí 70,– Kč pro dospělé, 35,– Kč pro dítě ve věku 6 - 15 let, 170,– Kč pro rodinu (max. 2 dosp. a 3 děti).

Na závěr nutno zmínit, že miniaturpark v Mariánských Lázních není ojedinělou atrakcí tohoto druhu. V Evropě velmi známými parky jsou holandský Madurodam nebo belgická Mini Europe v Bruselu. V sousedním Německu najdeme podobných parků hned několik - Miniaturpark Česko-saského Švýcarska - Dorf Wehlen, Oederan, Brieske, Miniaturenpark "mini-a-thür" Ruhla a další. V Polsku můžeme zmínit Park miniatur Kowary, na Slovensku Matúšovo královstvo - park miniatúr v Podolie. Podobné parky najdeme i u nás. Kromě zdejšího parku v Mariánských Lázních můžeme navštívit MINIUNI - Svět miniatur v Ostravě, který je zaměřen na stavby z celého světa. Další parky s miniaturami se chystají. V severočeském Mostě je již několik let připravován projekt MiniMost. Ten by měl vyrůst v místech bývalého dolu Most, kterému v 70.-80. letech minulého století musela ustoupit nejstarší historická část města Mostu. V parku MiniMost by se měl nacházet zjednodušený model starého Mostu včetně jeho dominanty hradu Hněvín, významných staveb a v neposlední řadě již dnes neexistující železniční tratě, nádraží a úzkorozchodná tramvaj. Tramvaje i vlaky by samozřejmě měly být funkční. Již nyní se uvažuje, že park bude doplněn i o další dominanty Ústeckého kraje. Další park se plánuje v Břeclavi, kde by mohla vyrůst v areálu břeclavského zámku zmenšenina Lednicko-valtického areálu, tj. modely zámků Lednice, Valtice, lednický Minaret, Obelisk a další historické památky z této oblasti.

Zdroje: vlastní pozorování, park Boheminium, město Mariánské Lázně


JRtrain Poslat mail autorovi | 4.9.2009 (9:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Reportáže Modelová železnice

Ďalšie z regiónu ČR Karlovarský


05.09.2009 (11:51)  
Hezké a zajímavé.
editor alebo admin ŽP JRtrain  mail  
04.09.2009 (14:41)  
Letadla - tuším že také z plastu, jako všechny modely staveb

LGB - Libore, tak ono to kolejiště je v celku ze sortimentu, co nabízí LGB aj. německé firmy, zřejmě nebylo hlavním kritériem české prostředí. Je ale docela možné, že v budoucnu, pokud dojde k rozšíření zahr.mod.železnice, že zde budou i stavby české ;-)
registrovaný užívateľ Mr.Kofi  mail  
04.09.2009 (14:28)  
To ano, velmi zajímavá inspirace k výletu. Z čeho jsou vyrobeny ty modely letadel? Taky z plastu? Se mi nechce věřit, že pokud by byly z plechu či kovu, že by je tam nechávali jen tak napospas počasí...
registrovaný užívateľ stoupa  mail  
04.09.2009 (14:19)  
Jirko, je to príma, hezký, líbí se. Takže ani nebudu rejpat, že ona vodárenská věž se jaksi není z tuzemského prostředí. Ani v Sudetech jsem takovou "kulatou" neviděl....
04.09.2009 (13:25)  
tak to je moooc hezky vubec sem o tom nevěděl moc děkuji autorovi za inspiraci k vyletu

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko