Tanvald - Slavnostní zahájení realizace projektu Revitalizace železniční tratě Szklarska Poręba – Harrachov proběhlo za účasti představitelů orgánů územně samosprávných celků z obou států dne 8. května 2009. Jak se později ukázalo, nejednalo se pouze o další plané stříhání pásky, mající za úkol uklidnit hlas veřejnosti.
Důkazem materiálního zhodnocení plamenných projevů volených zástupců lidu bylo zahájení stavebních prací již v podobě fyzické. Je nutné na tomto místě připomenout, že realizace opravných prací úseku neprovozované tratě na polském území se ujalo konsorcium, sestávající ze společnosti DOLKOM, sp. z o.o. a fyzické osoby-podnikatele, známé pod firmou WERO-BUD Łukasz Biegański. V případě druhého subjektu je poměrně zajímavou okolností její sídlo v mazowieckém městě Łowicz, které je od Krkonoš více než daleko. Oproti tomu DOLKOM je znám spektru šotoušů-polonofilů díky právě dokončovanému projektu revitalizace železniční tratě Wrocław Zakrzów - Trzebnica, tedy železniční dráhy, jejímž správcem je právě, stejně jako v případě tratě přes Novosvětský průsmyk, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. Přejděme ovšem od základních identifikačních údajů zhotovitele k faktům, které čtenáře zajímají bezesporu mnohem více.
Nástin technické specifikace projektu autor těchto řádek publikoval na stránkách známé obecně prospěšné společnosti z Tanvaldu již na počátku tohoto roku. Uvedu zde krátký výtah z uvedeného článku, více pak na stránkách www.zubacka.cz
„Projekt předpokládá úplnou výměnu svršku a částečnou sanaci spodku; železniční svršek dnes sestává ze dvou typů kolejnic – pruských soustav č. 15 (do km 37,761) a č. 8 (dále k státní hranici, tj. km 43,138) shodně z roku 1922. Na trati jsou užity převážně ocelové pražce (typ č. 8 z roku 1922 a č. 15 z roku 1925), místy se nalézají i pražce dřevěné (borovicové typu IIB a dubové). V celém úseku by měly být užity kolejnice soustavy S49 na dřevěných pražcích, kde na přímých úsecích budou užity pražce z tvrdého dřeva, v obloucích (od R=300 m níže) pak pražce borovicové. Budou také zrekonstruována úrovňová křížení se silničními komunikacemi a dojde k nezbytným opravám systému odvodnění, místy užitím betonových prefabrikátů.
Projekt dále obsahuje výstavbu zastávky Szklarska Poręba Huta a dopravny Jakuszyce. V prvně jmenovaném tarifním bodu dojde v rámci realizace opravných prací ke snesení kolejového větvení a nástupních hran, budou rovněž zbořeny dosavadní nemovitosti v obvodu bývalé stanice (katastrofální stav konstrukcí, absence vodovodních a kanalizačních přípojek aj.). V místě vznikne nové zpevněné nástupiště délky 150 m s výší hrany 300 mm nad TK, bude postaven také přístřešek pro cestující. V obvodu bývalé žst. Jakuszyce dojde k výstavbě dvou manipulačních kolejí, oboustranně zaúsťujících do koleje průběžné, všechny čtyři výhybky budou typu S49 1:9 o R=190 m. V této dopravně budou také vystavěna v místě dnešních nástupištních hran dvě nástupiště pro cestující délky 133 m a 178 m. Pro zajištění možnosti nakládky a vykládky nákladních vlaků bude zrekonstruována nevyhovující nákladní rampa v jižní části dopravny. Cestující budou moci využívat přístřešek lokalizovaný v místě bývalé dřevěné budovy.
Výše uvedené práce umožní provozovat pravidelnou osobní i nákladní dopravu. Maximální traťová rychlost pro osobní vlaky bude stanovena na 40 km/h, pro soupravy ostatní (vlaky nákladní a manipulační aj.) pak 30 km/h. Jak zní tradiční polské přísloví – Lepszy rydz niż nic, takže skutečně lepší „čtyřicítka“ než současných 15 km/h.”
Jak je vidět, oprava po šedesát let, nepočítáme-li nepravidelné manipulační vlaky do Jakuszyc, neprovozované tratě stojí především na maximálním omezení nákladů. Je sice pravdou, že samotná dopravna Jakuszyce je nejvýše položenou stanicí na území Polské republiky a sklonové podmínky na dráze nedosahují koridorových charakteristik (maximální stoupání dosahuje hodnoty 26 promile), nicméně směrové parametry tratě by dovolily traťovou rychlost značně vyšší. Důvodem je bezesporu omezený rozpočet investora, tedy Dolnoslezského vojvodství.
Níže prezentované fotografie pana Wojciecha Grzybowského ze Szklarské Poręby zobrazují stav prací na trati v úseku Jakuszyce – státní hranice. Jak lze vidět, odstraňování svršku neprobíhá s využitím kolejové techniky, nýbrž s použitím těžké silniční techniky (bagr).
1 2 | Zpráv na stránku: |
Ahoj - já nevím, jak se podívat-ale v České republice, v Polsku před provedením každé konstrukce musí být uveden Środowiskową.Ta rozhodnutí je výrok rozhodnutí, zda a v jaké potřebujete vytvořit zprávu dopady na životní prostředí. A pokud se tak stane, ekologové atd.. "létat na trávě a pečující żuczków biedronek a dalších ohrožených zvířat," - a dávat doporučení. Rozhodnutí o této investici se prý o maximální rychlost, při které mohou cestovat vlaky a jak daleko může jít VLAKY denně (sic). Proto došlo k lepšímu pocitu strukturu. (Zejména s tím, že oprava na světě, jak to dělají místní orgány spíše než železnici (PKP).
PS. Omlouváme se za případné chyby.
Rychlosti 40 km/h ale prilis nerozumim, co je tam jako limitujici faktor? Unosnost podlozi?
Snad se výhledově zavede na možných úsecích rychlost 50 až 60 km/h, kterou je možno pojíždět ještě přejezdy "s kříži".
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.