..: Studium dopravního elektroinženýrství na Univerzitě Pardubice :..

logo dfjp, foto: UPCEPardubice — Příznivci kolejové dopravy v České republice žijí na docela šťastném místě planety. Železnice je u nás nepostradatelným článkem dopravního systému a navíc v naší republice působí řada firem, které se zabývají drážní technikou od vývoje přes projekci, výrobu, servis až po provoz a to jak v národním, tak v celosvětovém měřítku. Široké spektrum aktivit v oblasti kolejové dopravy v ČR je podmíněno činností mnoha týmů kvalifikovaných odborníků a existencí zázemí pro přípravu specialistů v řadě technických oborů. Jedním z pracovišť, které připravuje odborníky pro oblast kolejové dopravy od etap výzkumu až po provoz je Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice.

Na stránkách Želpage byl již dříve představen obor Kolejová vozidla, který je orientován přednostně na discipliny strojního inženýrství. Stejně jako snad ve všech oblastech lidské činnosti, tak i v dopravě nelze přehlédnout jednoznačný trend zvyšování podílu využití elektrických a elektronických systémů. Představme si tentokrát pracoviště a studijní obor, kde se na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice připravují specialisté na elektrotechnické a elektronické systémy pro kolejové i nekolejové druhy dopravy. Tímto pracovištěm je Katedra elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě (KEEZ), která zajišťuje výuku oboru Dopravní infrastruktura - zaměření Elektrotechnická zařízení v dopravě (DI-EZD), a to jak v bakalářské, tak i v magisterské etapě studia. Na katedře probíhá rovněž studium doktorské v oboru Dopravní prostředky a infrastruktura.

Průběh studia

Prezenční i kombinované studium pokrývá problematiku dopravního elektroinženýrství v předmětech orientovaných především na elektrickou trakci, konstrukci elektrických a elektronických výzbrojí vozidel, drážní napájecí systémy, dopravní zabezpečovací a sdělovací systémy, řídící a mikroprocesorovou techniku, autoelektriku a autoelektroniku. Příležitost k detailnější odborné orientaci studentů do některé ze jmenovaných oblastí představuje jednak systém volitelných předmětů a také téma bakalářské a diplomové práce. Zde je pro studenty vytvářen maximální prostor pro uplatnění jejich zájmu.

02_laboratoř elektroniky, foto: UPCE 03_lab_autoelektroniky, foto: UPCEV počáteční tříleté bakalářské etapě studia jsou předměty orientovány tak, aby se zohlednila mnohdy rozdílná úroveň vstupních odborných znalostí uchazečů o studium. Proto jsou probírány elementární elektrotechnické discipliny tak, aby nebyly znevýhodněni absolventi neelektrotechnicky zaměřených středních škol, stejně tak tomu je i v předmětech ryze teoretických, jako je matematika a fyzika. Na obecné předměty navazují v bakalářské etapě studia předměty odborné, kde se studenti seznámí se základy elektrických trakčních zařízení, dopravních zabezpečovacích zařízení, řídící elektroniky a výkonové elektroniky.

Vzhledem k zájmu zaměstnavatelů z technických oborů převážně o absolventy magisterského studia pokračuje převážná většina absolventů bakalářské formy studiem navazujícím. V magisterské etapě studia jsou předměty orientovány na prohlubování znalostí z bakalářské etapy, studenti mají větší možnosti odborné profilace a časté jsou i případy, kdy si studenti již během studia vyberou budoucího zaměstnavatele, z čehož pak vyplývá skladba předmětů i volba tématu diplomové práce.

05_trikolka, foto: UPCE 04_tramvajovy_pohon, foto: UPCE Výuka je na Katedře elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky orientována ve velké míře prakticky, důraz je kladen na její laboratorní a projektovou formu. To je možné díky širokému laboratornímu zázemí katedry orientovanému jak na slaboproudé, tak na silnoproudé, trakční, energetické a automobilní discipliny.



Uplatnění absolventů oboru Elektrotechnická zařízení v dopravě a spolupráce s firmami v rámci výuky

V rámci celé ČR působí řada domácích i zahraničních výrobních a dopravních firem z oblasti kolejové dopravy. Produkty těchto firem nacházejí široké uplatnění na domácích i světových trzích, mnohdy se jedná o absolutní světovou špičku v oboru drážní techniky. Vzhledem k tomu, že se světová recese dotkla produktů pro kolejovou dopravu velmi málo, představují tyto firmy velmi kvalitní zaměstnavatele pro vysokoškolsky vzdělané odborníky, zejména z oborů elektro a strojních.

Pro dlouhodobý a neklesající zájem těchto firem o nové specialisty – elektrotechniky a elektroniky navázala Katedra elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě s mnoha firmami úzkou spolupráci ve vzdělávacích aktivitách. To v mnoha směrech zvyšuje atraktivitu studijního zaměření Elektrotechnická zařízení v dopravě. Během bakalářské i magisterské etapy studia jsou do programu výuky zařazeny četné přednášky odborníků z renomovaných firem z oboru a exkurze do průmyslových i dopravních společností. Pro studenty katedry, kteří se rozhodnou pro budoucího zaměstnavatele již během studia, což je poměrně častý případ, nabízí řada firem "trainee programy" a stipendia, která je možné pobírat zpravidla od 3. ročníku bakalářského studia a po celou dobu studia magisterského. Další oblastí spolupráce katedry s průmyslem je zadávání témat diplomových a bakalářských prací z praxe a pořádání společných odborných seminářů, kam mají studenti katedry bezplatný přístup.

06_exkurze_kacerov, foto: UPCE 07_exkurze_dlouhe_strane, foto: UPCE 08_seminar_lansperk, foto: UPCE

Z firem, které se na vzdělávacích aktivitách katedry nejvíce podílejí a které nabízejí absolventům největší uplatnění,lze jmenovat např. SIEMENS, firmy skupiny ŠKODA Plzeň, AŽD, ČEZ, CZ LOKO, Elektrizace železnic, SŽDC, ČD a VÚKV.

Existují studijní obory, jejichž absolventi musí usilovat o pracovní místo, na které se hlásí až několik desítek uchazečů. U absolventů zaměření Elektrotechnická zařízení v dopravě je však standardní praxe taková, že si uchazeč vybírá z více nabídek zaměstnavatelů. Poptávku po kvalifikovaných odbornících v tomto oboru samozřejmě reflektuje i výše platů.

Vývojová a vědeckovýzkumná činnost katedry

Mohlo by se zdát, že vývojová a vědeckovýzkumná činnost katedry je záležitost, která se studentů netýká. Na Katedře elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě je však situace jiná. Studenti - především magisterské etapy studia jsou poměrně rozsáhle zapojováni do vědeckovýzkumné činnosti, především v rámci ročníkových projektů, semestrálních a diplomových prací. Mají tak možnost pracovat v širších vývojových týmech spolu s pracovníky katedry a firem na řadě výzkumných projektů. To pro studenty představuje nejen zajímavou činnost, při které získají další odborné znalosti a zkušenosti z týmové práce, ale mnohdy také finanční odměnu a velmi dobrou referenci při výběru budoucího zaměstnavatele.

Vědeckovýzkumné projekty, do kterých je KEEZ zapojena, jsou orientovány převážně aplikačně, prakticky a ve vazbě na perspektivní vývojové trendy ve firmách. Projekty jsou ve většině případů zpracovávány s průmyslovými nebo dopravními podniky.

09_tram_15t, foto: UPCE 10_supermuv, foto: UPCEZ nejvýznamnějších vědeckovýzkumných projektů katedry v poslední době lze jmenovat například spolupráci s firmou ŠKODA ELECTRIC při vývoji elektrického pohonu nízkopodlažní tramvaje 15T, vývoj řídícího systému pro kolejové vozidlo MUV74 pro firmu CZ LOKO, spolupráci při vývoji hybridního pohonu autobusu firmy ŠKODA ELECTRIC, vývoj řídící jednotky spalovacího motoru pro firmu JAWA, řešení optimalizace jízdy kolejového vozidla s nezávisle otáčivými koly a synchronizace řízení pohonů tohoto vozidla spolu s firmami VÚKV a ŠKODA ELECTRIC, studie využití fotovoltaické energie pro regionální železniční tratě pro firmu ČEZ nebo výzkum rušivých účinků trakčních pohonů s motory s permanentními magnety.

11_experimentalni_vozidlo, foto: UPCEVzhledem k rozvoji elektrotechnických a elektronických systémů v oboru kolejové dopravy a vzhledem k zájmu firem o mladé specialisty orientované na tento obor je zřejmé, že absolventi zaměření Elektrotechnická zařízení v dopravě na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice budou mít pro své uplatnění široké pole působnosti. Zbývá si přát, aby je práce bavila, přinesla odborný růst a to přispělo k dalšímu zvýšení prestiže české technické práce u nás i ve světě.

Více informací o KEEZ a studijním zaměření Elektrotechnická zařízení v dopravě lze najít na stránkách katedry elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě pardubické univerzity.

Autoři: Jaroslav Novák, Petr Sýkora — Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice.


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 19.2.2012 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
19.02.2012 (21:55)  
Těm,kteří reagovali na můj příspěvek,děkuji za váš názor.

Pazzy já také nezvládám kreslení,pro mne je to skoro sprosté slovo,studuji elektro a za celou dobu jsem nepotřeboval umět kreslit,na strojařině a stavárně to už bude problém,je tam hodně rýsování,musí umět technické písmo od ruky,atd.,v elektru se dají uplatnit i levé ruce,nejvíc se tam používá zkoušečka a šroubovák,když se tahá venkovní vedení tak ruce,jestli jste držel někdy v ruce jakýkoliv předmět,tak stím byste problém neměl,bagr totiž vykope rýhu a do té se položí kabel,který se pak připojí a při připojování použijete šroubovák,nejvíce jsme si užili,když jsme převíjeli motory,tam byste měl problém,nejhorší je zakládat cívky do motoru,ze začátku nám trval jeden motor tři dny,nadávali jsme jak špačci a prsty jsme měli sedřený. (PS:řeč je o střední škole)

Jinak to,že jsou lidi technického a netechnického typu chápu,znám lidi,kteří technice vůbec nerozumí nebo se nečeho štítí,kamarád radši šel studovát hotelnictví a turismus,technika mu vůbec nic neříká,vůbec mu nevoní,mne by zase nebavilo studovat ekonomické obory. :-)

Martin Utajený: reality podnikánáí dnes je úplně jinde ... věř mi.
Já ti věřím,zkus to vysvětlit těm,kteří šli na ekonomické obory a už se vidí v kanceláři.V ekonomickém sektoru je problém,že musíte být fakt dobrý,abyste dostal dobře placené místo,je tolik ekonomů,že vy musíte mezi nimi zářit,být vyjímečný,nebo skončíte na pobočce v bance.Samozřejmě technici to také nemají lehké,ale když techniků je málo,nemusíme tolik zářit,firmy přijdou sami.
19.02.2012 (20:51)  
Rád bych také uvedl svůj pohled na věc.

Jsem studentem DFJP UPCE, obor Dopravní management marketing a logistika. A proč? Protože jsem lempl a technický antitalent, což koneckonců dokazují mé zkoušky z technických předmětů =o) V budoucnu se chci věnovat zlepšování kvality souprav, palubního personálu a poskytovaných služeb u nejmenovaného dopravce a k tomu titul prostě potřebuji. Takže ne všichni si chodí pro ten titul bezdůvodně ;o)
19.02.2012 (20:44)  
Kurňa ... že bych si udělal další Bc.? Nepochopil jsem že to jde dálkově ... no zjistím si to ...


Ťululu ...

no ono tak jen vypadá ... reality podnikánáí dnes je úplně jinde ... věř mi.

M.U.
registrovaný uživatel Pazzy 
19.02.2012 (20:33)  
ťululu: Musím se ohradit, já šel na ekonomku z čistého zájmu, bohužel máš pravdu, že spoustu lidí kolem mě tam šli jenom kvůli titulu...
Každopádně bych opravdu rád šel na technickou školu, ale mám jeden velký problém - levé ruce :-D Nezvládám kreslení, ani jemnější práce. Asi by se to dalo vytrénovat, ale štvalo by mě to...
A jdi na technickou školu, když víš, že 70% lidí vypadne v prváku. Dnešní studenti si nevěří, oni se neučí aby něco uměli, oni se učí, aby rodiče/učitelé dali pokoj....
19.02.2012 (19:43)  
ythomas_ct : moje zkusenosti jsou asi takove,nejdriv chteji vsichni maturitu,ale nejsou moc chytří,tak jdou na ekonomky,která je jednoduchá a papír mají jistý,další čast si jde pro papír na obory např elektrikář,sotva to zvládají ale papír nakonec dostanou a na vysokou radši nejdou,nemají potřebu a kdyz uz na vysokou,tak neco lehkyho,takze neco se sportem nebo ekonomku,dale nesmime zapomenout ze vsem je tloukana od rodicu poznamka...synku(dcerko) uč se uč se at nemusis k lopate nebo delat spinavou praci,abys sedel v kanclíku a popíjel kafíčko,takže....ekonomka,a dalsi cast studentu maji radi jako kazdy penizky,chteji svoji firmu,podnikat,byt uspesny manazer,mit pod sebou levnou pracovni silu a velet jim,mit luxus sluzebni auto,krasnou sekretarku,takze jdou kam?na ekonomku a pokracuji na vysokou na podnikatelku nebo ekonomku......vsude se pise ze pribiva hodne lidi kteri maji vysokou skolu,ale uz nikde jsem nevidel statistiky odkud tito lide lezou a kolik znich umi to co se naucili a kolik znich ma jenom titul ale nic nesvedou
19.02.2012 (18:53)  
Sečteno a podtrženo, kvalitní absolvent technického oboru ani dnes nemůže mít problém se svým uplatněním. Jen by mě zajímalo, proč u nás obecně zájem o techniku je, jaký je. Jestli je to dáno pouze "náladou ve společnosti", kdy chce každý být manažerem, právníkem, ekonomem apod., nebo jestli jen mají dnešní maturanti zkreslenou (nebo žádnou) představu o své budoucnosti a o tom, co chtějí v životě dělat, resp. čeho chtějí dosáhnout...

Jinak zdravím kolegy "elektrikáře" z DFJP, článek hodnotím jako povedené "PíáR" a přeji hodně (pokud možno schopných a cílevědomých) zájemců o studium... ;o)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko