..: Studium dopravního elektroinženýrství na Univerzitě Pardubice :..

logo dfjp, foto: UPCEPardubice — Příznivci kolejové dopravy v České republice žijí na docela šťastném místě planety. Železnice je u nás nepostradatelným článkem dopravního systému a navíc v naší republice působí řada firem, které se zabývají drážní technikou od vývoje přes projekci, výrobu, servis až po provoz a to jak v národním, tak v celosvětovém měřítku. Široké spektrum aktivit v oblasti kolejové dopravy v ČR je podmíněno činností mnoha týmů kvalifikovaných odborníků a existencí zázemí pro přípravu specialistů v řadě technických oborů. Jedním z pracovišť, které připravuje odborníky pro oblast kolejové dopravy od etap výzkumu až po provoz je Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice.

Na stránkách Želpage byl již dříve představen obor Kolejová vozidla, který je orientován přednostně na discipliny strojního inženýrství. Stejně jako snad ve všech oblastech lidské činnosti, tak i v dopravě nelze přehlédnout jednoznačný trend zvyšování podílu využití elektrických a elektronických systémů. Představme si tentokrát pracoviště a studijní obor, kde se na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice připravují specialisté na elektrotechnické a elektronické systémy pro kolejové i nekolejové druhy dopravy. Tímto pracovištěm je Katedra elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě (KEEZ), která zajišťuje výuku oboru Dopravní infrastruktura - zaměření Elektrotechnická zařízení v dopravě (DI-EZD), a to jak v bakalářské, tak i v magisterské etapě studia. Na katedře probíhá rovněž studium doktorské v oboru Dopravní prostředky a infrastruktura.

Průběh studia

Prezenční i kombinované studium pokrývá problematiku dopravního elektroinženýrství v předmětech orientovaných především na elektrickou trakci, konstrukci elektrických a elektronických výzbrojí vozidel, drážní napájecí systémy, dopravní zabezpečovací a sdělovací systémy, řídící a mikroprocesorovou techniku, autoelektriku a autoelektroniku. Příležitost k detailnější odborné orientaci studentů do některé ze jmenovaných oblastí představuje jednak systém volitelných předmětů a také téma bakalářské a diplomové práce. Zde je pro studenty vytvářen maximální prostor pro uplatnění jejich zájmu.

02_laboratoř elektroniky, foto: UPCE 03_lab_autoelektroniky, foto: UPCEV počáteční tříleté bakalářské etapě studia jsou předměty orientovány tak, aby se zohlednila mnohdy rozdílná úroveň vstupních odborných znalostí uchazečů o studium. Proto jsou probírány elementární elektrotechnické discipliny tak, aby nebyly znevýhodněni absolventi neelektrotechnicky zaměřených středních škol, stejně tak tomu je i v předmětech ryze teoretických, jako je matematika a fyzika. Na obecné předměty navazují v bakalářské etapě studia předměty odborné, kde se studenti seznámí se základy elektrických trakčních zařízení, dopravních zabezpečovacích zařízení, řídící elektroniky a výkonové elektroniky.

Vzhledem k zájmu zaměstnavatelů z technických oborů převážně o absolventy magisterského studia pokračuje převážná většina absolventů bakalářské formy studiem navazujícím. V magisterské etapě studia jsou předměty orientovány na prohlubování znalostí z bakalářské etapy, studenti mají větší možnosti odborné profilace a časté jsou i případy, kdy si studenti již během studia vyberou budoucího zaměstnavatele, z čehož pak vyplývá skladba předmětů i volba tématu diplomové práce.

05_trikolka, foto: UPCE 04_tramvajovy_pohon, foto: UPCE Výuka je na Katedře elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky orientována ve velké míře prakticky, důraz je kladen na její laboratorní a projektovou formu. To je možné díky širokému laboratornímu zázemí katedry orientovanému jak na slaboproudé, tak na silnoproudé, trakční, energetické a automobilní discipliny.



Uplatnění absolventů oboru Elektrotechnická zařízení v dopravě a spolupráce s firmami v rámci výuky

V rámci celé ČR působí řada domácích i zahraničních výrobních a dopravních firem z oblasti kolejové dopravy. Produkty těchto firem nacházejí široké uplatnění na domácích i světových trzích, mnohdy se jedná o absolutní světovou špičku v oboru drážní techniky. Vzhledem k tomu, že se světová recese dotkla produktů pro kolejovou dopravu velmi málo, představují tyto firmy velmi kvalitní zaměstnavatele pro vysokoškolsky vzdělané odborníky, zejména z oborů elektro a strojních.

Pro dlouhodobý a neklesající zájem těchto firem o nové specialisty – elektrotechniky a elektroniky navázala Katedra elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě s mnoha firmami úzkou spolupráci ve vzdělávacích aktivitách. To v mnoha směrech zvyšuje atraktivitu studijního zaměření Elektrotechnická zařízení v dopravě. Během bakalářské i magisterské etapy studia jsou do programu výuky zařazeny četné přednášky odborníků z renomovaných firem z oboru a exkurze do průmyslových i dopravních společností. Pro studenty katedry, kteří se rozhodnou pro budoucího zaměstnavatele již během studia, což je poměrně častý případ, nabízí řada firem "trainee programy" a stipendia, která je možné pobírat zpravidla od 3. ročníku bakalářského studia a po celou dobu studia magisterského. Další oblastí spolupráce katedry s průmyslem je zadávání témat diplomových a bakalářských prací z praxe a pořádání společných odborných seminářů, kam mají studenti katedry bezplatný přístup.

06_exkurze_kacerov, foto: UPCE 07_exkurze_dlouhe_strane, foto: UPCE 08_seminar_lansperk, foto: UPCE

Z firem, které se na vzdělávacích aktivitách katedry nejvíce podílejí a které nabízejí absolventům největší uplatnění,lze jmenovat např. SIEMENS, firmy skupiny ŠKODA Plzeň, AŽD, ČEZ, CZ LOKO, Elektrizace železnic, SŽDC, ČD a VÚKV.

Existují studijní obory, jejichž absolventi musí usilovat o pracovní místo, na které se hlásí až několik desítek uchazečů. U absolventů zaměření Elektrotechnická zařízení v dopravě je však standardní praxe taková, že si uchazeč vybírá z více nabídek zaměstnavatelů. Poptávku po kvalifikovaných odbornících v tomto oboru samozřejmě reflektuje i výše platů.

Vývojová a vědeckovýzkumná činnost katedry

Mohlo by se zdát, že vývojová a vědeckovýzkumná činnost katedry je záležitost, která se studentů netýká. Na Katedře elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě je však situace jiná. Studenti - především magisterské etapy studia jsou poměrně rozsáhle zapojováni do vědeckovýzkumné činnosti, především v rámci ročníkových projektů, semestrálních a diplomových prací. Mají tak možnost pracovat v širších vývojových týmech spolu s pracovníky katedry a firem na řadě výzkumných projektů. To pro studenty představuje nejen zajímavou činnost, při které získají další odborné znalosti a zkušenosti z týmové práce, ale mnohdy také finanční odměnu a velmi dobrou referenci při výběru budoucího zaměstnavatele.

Vědeckovýzkumné projekty, do kterých je KEEZ zapojena, jsou orientovány převážně aplikačně, prakticky a ve vazbě na perspektivní vývojové trendy ve firmách. Projekty jsou ve většině případů zpracovávány s průmyslovými nebo dopravními podniky.

09_tram_15t, foto: UPCE 10_supermuv, foto: UPCEZ nejvýznamnějších vědeckovýzkumných projektů katedry v poslední době lze jmenovat například spolupráci s firmou ŠKODA ELECTRIC při vývoji elektrického pohonu nízkopodlažní tramvaje 15T, vývoj řídícího systému pro kolejové vozidlo MUV74 pro firmu CZ LOKO, spolupráci při vývoji hybridního pohonu autobusu firmy ŠKODA ELECTRIC, vývoj řídící jednotky spalovacího motoru pro firmu JAWA, řešení optimalizace jízdy kolejového vozidla s nezávisle otáčivými koly a synchronizace řízení pohonů tohoto vozidla spolu s firmami VÚKV a ŠKODA ELECTRIC, studie využití fotovoltaické energie pro regionální železniční tratě pro firmu ČEZ nebo výzkum rušivých účinků trakčních pohonů s motory s permanentními magnety.

11_experimentalni_vozidlo, foto: UPCEVzhledem k rozvoji elektrotechnických a elektronických systémů v oboru kolejové dopravy a vzhledem k zájmu firem o mladé specialisty orientované na tento obor je zřejmé, že absolventi zaměření Elektrotechnická zařízení v dopravě na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice budou mít pro své uplatnění široké pole působnosti. Zbývá si přát, aby je práce bavila, přinesla odborný růst a to přispělo k dalšímu zvýšení prestiže české technické práce u nás i ve světě.

Více informací o KEEZ a studijním zaměření Elektrotechnická zařízení v dopravě lze najít na stránkách katedry elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě pardubické univerzity.

Autoři: Jaroslav Novák, Petr Sýkora — Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice.


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 19.2.2012 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
22.02.2012 (1:30)  
@ Ťululu
...ti,kteří šli na technickou školu,nešli kvůli češtině,ale kvůli technice a ti,kteří technickou školu mají už vystudovanou,tak jsou dobří v technice a né v češtině,na český jazyk jsou tu jiní odborníci,...

no. sice malinko odbocime od daneho tematu, ale budiz...

neber to jako urazku, ale jako muj (a pouze muj) nazor:

pokud bych posuzoval prijeti pracovnika k sobe do firmy, a on by mi predlozil motivacni dopis s tolika hrubkami, jako mas ty ve svem prispevku, nejspis bych jej "odlozil" bez ohledu na to, jak silne jsou jeho ostatni znalosti. vis proc?? protoze ten clovek se musi umet - mimo jine - take vyjadrovat (disertacni, doktorandske prace atp.). a to za tebe nikdo delat nebude - neni a nebude za to totiz placeny.

to, ze jako absolvent (cehokoliv) budes mit spatnou anglictinu prejdu naprosto s klidem, protoze to je vec dana spatnym systemem vyuky jazyku v CR a nasledne i personalem, ktery se tohoto ukolu mnohdy velmi nestastne zhosti.

neznalost materskeho jazyka v jeho zakladnich nuancich proste omluvit neumim. dle meho nazoru se jedna nikoliv o nezajem, ci nepotrebnost, ale o lenost. a to je pro mne velmi varovny signal (...ze dotycny ,muze by liny i v nekterych castech sveho oboru, jez vystudoval).

mladi lide po skole v GB jsou ve vetsine pripadu velmi lini, velmi sebejisti a velmi malo vzdelani (na rozdil od stredoskolaku v CR, o absolventech VS ani nemluvim - to proste nejde srovnavat...). presto si jako prvni vec do sve vybavy kupuji oblek. (SIC!!!!). pokud jdou na pohovor kvuli zamestnani, dva dny predem trenuji prijimaci pohovor a na pohovor samotny jdou v perfektne padnoucim obleku (jen ty boty jim tam obcas delaj malinko zmatek, ale budiz...), s natrenovanou mluvou, s perfektne sepsanym motivacnim dopisem a nemene perfektnim CV. a moc dobre vedi, proc to delaji - umeni prodat prvni dojem je k nezaplaceni.

zkus to brat z tehle strany veci. pokud se donutis zmenit smer svych uvah o (ne)zbytnosti znalosti materskeho jazyka, tvoje sance stoupnou rozhodne o vic, jak 30% u jakehokoliv pohovoru kdykoliv v budoucnosti.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
21.02.2012 (15:00)  
Ťululu: První pomoc podle mě není dobrý příklad, protože ta se ve škole dost odbývala. Spíš bych použil s češtinou srovnatelně stěžejní předmět na prvním stupni ZŠ – matematiku, tedy spíš počty: Pokud si někdo není schopný spočítat, kolik mu má prodavač vrátit, a nechá se okrást, je to jeho problém, nebo ne? Podobně může dopadnout, když si třeba ve smlouvě nedá pozor, kde má být čárka, nebo poplete pády (jako já ráno).

ythomas_ct: Ortodoxně prosazovat moderní trend je podle mě protimluv. :-) Nicméně souhlasím s tím, co tím chtěl básník říci. Na tohle téma je pěkná úvaha v knížce Modlitba argentinských nocí od Marka Váchy, ale bohužel ji nemám u sebe, takže přímým citátem neposloužím.
21.02.2012 (14:16)  
Koukám,že jste se všichni ostře pustili do češtiny,všem to vysvětluji....ti,kteří šli na technickou školu,nešli kvůli češtině,ale kvůli technice a ti,kteří technickou školu mají už vystudovanou,tak jsou dobří v technice a né v češtině,na český jazyk jsou tu jiní odborníci,jiné školy a jiné obory,tudíž i vysokoškolák technického zaměření si může dovolit dělat pravopisné chyby jako středoškolák,já studuji to,co mi jde a vtom se chci vylepšovat,nejsem odborník na češtinu,mám pouze základy,ale občas chybu udělám,je to samé,jako by jste chtěli někomu otřískat o hlavu,že neumí základy první pomoci,ikdyž se učila na škole,někteří dostali základy,možná by byli schopni je i použít,každopádně když udělají chybu,tak nikdo je za to nepotrestá,ale ti,kteří vystudovali zdravotní školu a pracují jako záchranka nebo jako doktoři,ti už si chybu dovolit nemůžou.
21.02.2012 (12:45)  
Ad MirekM:
V pohodě, každý se někdy "uklepne". Ale k tomu "tipu, jak na to" bych měl snad jen jedno doporučení v obecné rovině - zamyslet se nad tím, zda je správné ortodoxně prosazovat ve vzdělávání dnes velmi moderní (a dle mého názoru zcela blbý) trend, podle kterého je učení čehokoliv nazpaměť zbytečné a "out", když si to přece každý může najít na Internetu apod. Když si totiž někdo nezautomatizuje pravidla českého pravopisu, bude hrubky dělat pořád; podobně ten, kdo nemá natrénovanou násobilku, se asi těžko kdy zmůže k nějaké vyšší matematice. Fakt, že si to může kdykoliv a odkudkoliv na světě "vygůglit", je zde obvykle h.p. Ale to už opravdu silně odbočujeme od tématu... ;o)
registrovaný uživatel MirekM  mail  
21.02.2012 (11:35)  
Vlad: Ta pravidla znám, ale jak říkám, u tohohle se opravdu musím zamyslet a uvědomit si pád nebo si to opsat jinak (tobě), zatímco například i/y nebo čárky většinou zvládám automaticky. Jestli má někdo nějaký tip, jak na to, budu rád. Ale to už se hodně odchylujeme od tématu.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
21.02.2012 (10:03)  
ythomas_ct: Díky za opravu. Nikdo holt není neomylný. Tohle je v češtině můj největší problém, nad kterým se vždycky musím zastavit.
21.02.2012 (9:03)  
Ad MirekM:
Příjemně mně překvapilo, když jsme si na zasedání AO ČVUT sami (...) zvládli udělat korekturu k výstupnímu prohlášení...
To má být vtip? Obzvláště v oficiálních dokumentech by snad měla být spisovná čeština bez chyb samozřejmostí, ne? Mimochodem, 4. pád od slova "já" má tvar "mě" nebo také "mne", když už jsme u toho... ;o)

Ad Ťululu:
čeština?to už je v technice skoro sprosté slovo
To je ovšem spíš otázka "uživatele jazyka" než otázka techniky. I když je pravdou, že by nebylo od věci, kdyby se na vysoké školy dělaly přijímací zkoušky i z českého jazyka. Kolik já už jsem viděl "vybrací", "fyltrací" a dokonce jsem nedávno zahlédl slovíčko "nazbýrat". Fuj! V té souvislosti si kladu otázku, jak je vůbec toto možné, když je maturita z českého jazyka - pokud vím - stále povinná...

Ad Pazzy:
Bude podobný článek i k managementu dopravy?
Pokud ho někdo napíše, tak ano... :-)

Ad Aleš Petrovský:
V budoucnu se chci věnovat zlepšování kvality souprav...
To je chvályhodné; jen jsem zvědav, jak to budete provádět. A pevně doufám, že se od Vás (při Vámi deklarovaném přístupu k technice) nedočkáme v rámci "zvyšování kvality (resp. rychlosti) vlakových souprav" tak fundovaných rozhodnutí, jako např. zde:
http://www.k-report.net/discus/obrazky/30/10/663010.jpg
;o)

Jinak přidám ještě jeden odkaz z oficiálních stránek Univerzity Pardubice, když už jsou tu zmínky o kvalitě VŠ:
http://www.upce.cz/aktuality.html?id=/UPa/aktuality/RPVV/upa-vyzkum.html
...nutno ovšem podotknout, že dominantní podíl na tomto výsledku má pravděpodobně FChT...
registrovaný uživatel MirekM  mail  
21.02.2012 (7:30)  
K uplatnění absolventů a jejich platům jeden aktuální novinový článek: http://www.lidovky.cz/absolventi-vse-berou-pres-50-tisic-umelci-a-zemedelci-pulku-png-/ln_veda.asp?c=A120220_161542_ln_veda_rka

Ťululu: čeština?to už je v technice skoro sprosté slovo
Jak kde. Příjemně mně překvapilo, když jsme si na zasedání AO ČVUT sami (učitelé a studenti ČVUT) zvládli udělat korekturu k výstupnímu prohlášení, neboli že nejsem mezi techniky jediný exot, který se zajímá o svůj mateřský jazyk. :-)
registrovaný uživatel Pazzy 
20.02.2012 (23:42)  
Bude podobný článek i k managementu dopravy?
20.02.2012 (22:02)  
rpet čeština?to už je v technice skoro sprosté slovo

Martyss nesnažím se vyvracet tvůj názor,jen ho spíše doplňuji o svůj :-)

můžou ve škole zamakat na sobě a firmy je určitě neodmítnout.Pod tíhmle si představuješ co?
Pokud jenom vystudujete a nic umět nebudete,tak se moc neuplatníte.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko