..: Straškov - Libochovice, osobní doprava zastavena :..

LibochoviceLibochovice - Je ponuré šedé ráno 9. prosince roku 2006. Mne a mého kolegu čeká smutný úkol - důstojně se rozloučit s provozem pravidelných osobních vlaků mezi Straškovem a Libochovicemi. Následující den vyjedou vlaky podle nového jízdního řádu. Všude, jen zde ne. Důvod? Kraj neobjednal...

Lokálka nemá nějak extra dlouhé dějiny, její prvopočáky lze datovat do roku 1896, kdy proběhl první pokus o spojení Libochovic, Budyně nad Ohří a Mšených Lázní s významnou tratí z Prahy do Drážďan. Pokus skončil nezdarem, ale dotyčné obce se nevzdaly. Plných 10 let obtěžovaly úřady žádostmi o výstavbu lokálky, až se jim to nakonec povedlo. 31. března 1906 vypsal Zemský výbor Království českého výběrové řízení na stavbu trati. Projekt stavby hovořil o trasování z Libochovic přes Budyni nad Ohří, Mšené Lázně, Straškov a Horní Beřkovice do Vraňan a lokálka tak byla i postavena. Zahájení provozu 13. října 1907 nebylo v celé délce - vjezd do přípojné stanice Vraňany na trati Praha - Drážďany byl kvůli přestavbě stanice umožněn takřka po roce, 8. října 1908. Svým provozním určením patřily mezi tzv. cukrovarské lokálky, čemuž odpovídal i rozsah provozu o dvou párech smíšených vlaků. Vedle domácích lokomotiv 422.024 a 422.025 se na této trati objevil v osobní dopravě i motorový vůz M 124.001. Provozován zde byl v období od prosince 1907 do července 1910.

Tento stav se neměnil až do první poloviny 30. let 20. století, kdy lokálka zaznamenala velký krok dopředu. Došlo ke zvýšení traťové rychlosti z 30 km/h na 40 km/h a na trať byly nasazeny do osobní dopravy motorové vozy. S tímto krokem souvisí omezení počtu smíšených vlaků na pouhý jeden pár. Smíšené vlaky byly zcela zrušeny s jízdním řádem platným od května 1934. Zajímavostí tohoto jízdního řádu je vedení přímých osobních vlaků Libochovice - Jenšovice (původní název pro dnešní Vraňany) - Praha Masarykovo nádraží.

V poválečné době měl provoz setrvávající stav, ale trať strádala chabou údržbou. V 70. a na počátku 80. let nebyla údržba prováděná vůbec a tak traťový svršek zchátral do takové míry, že od 1. června 1985 byla zastavena veškerá doprava a osobní vlaky byly nahrazeny autobusy. Od 8. dubna 1986 do 1.7.1987 proběhla celková rekonstrukce trati. Osobní vlaky se na trať po ukončení rekonstrukce vrátily, ale již v redukovaném počtu. Po roce 1990 dochází i k dalším redukcím jak vlakových spojů, tak i počtu pracovníků. Poslední větší oprava trati proběhla v červenci 2006, kdy byly opraveny dva mosty přes řeku Ohři, vytrhány manipulační a dopravní koleje ve stanici Mšené Lázně a nakonec došlo k podbití podloží mezi Libochovicemi a Mšenými Lázněmi.

Tolik slov k historii této trati, blíží se 11 hodina a já mířím do Libochovic vyčkat dopolední pár osobních vlaků. Oba spoje jsou posíleny na dvojnásobnou kapacitu, což nebylo na škodu. Následoval můj přesun do Straškova, odkud jsem se společně s kolegou vydal vlakem do Kralup, odkud poslední pár vlaků vyjížděl. Po příjezdu došlo k symbolickému ozdobení čela motorového vozu smutečním věncem, vylepení informačních letáků na dveře vozu a mohlo se vyjet. Úloha projet traťový úsek Straškov - Libochovice (a zpět) připadla motorovému vozu 809.080 s přípojným vozem 010.406 z PJ Kralupy nad Vltavou. Že osud lokálky není místním lhostejný byl poznat už jen z faktu, kolik obyvatel se přišlo s lokálkou rozloučit. Na každé zastávce přistupovali do vlaku lidé, jen aby se mohli naposled svézt vlakem po trati, po níž několik desítek let dojížděli nejdřív do škol a pak do práce. V 15.21 se v Libochovicích ozvalo táhlé zahoukání motorového vozu a poslední vlak pod číslem MOs 19607 se vydal na cestu. Krátce po 16. hodině vlak zastavil ve Straškově. Zbývalo se jen za tratí ohlédnout a poznamenat si: Straškov - Libochovice: zastavení osobní dopravy 9. prosince 2006

jízdenka Kralupy Charvatce Mšené LázněLibochovice

Další informace


karloslt | 20.12.2006 (17:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Středočeský ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mira 
21.12.2006 (14:49)  
Už jsem to tady psal že do autobusů investují kraje ať už přímo nebo pomocí dotací nemalé částky peněz. A ještě jsem neviděl kraj který by přispěl na pořízení nových žel.vozidel na rozdíl od autobusů. Je to dopravní politika státu podporovat železniční dopravu jen slovy a silniční "jen" penězi.
registrovaný uživatel mira 
21.12.2006 (14:45)  
Řekl bych soudě podle vašeho názoru, že lokálky jsou všechny tratě kromě koridorů a několika málo elektrifikovaných tratí,že stále vyhrávají ty "lokálky". A jednu otázku - proč já mám platit výstavbu dálnic, které vůbec nevyužívám, dálnice jsou nekoncepční, drahé, neekologické, zničí krajinu, atd. Vám snad připadá ničení životního prostředí málo na to abychom se začali ubírat jiným směrem? Tady se musí myslet do budoucna a to je kámen úrazu.
21.12.2006 (14:37)  
i autobusy můžou vozit lidi k vlakům a vyjde to levněji....Mimochodem průměrný autobus je dnes mnohem novější a modernější než průměrný vlak
21.12.2006 (14:34)  
to je váš názor, ale kolik by stálo mld rekonstrukce lokálek včetně vozového parku?? Nešlo by tyto peníze investovat lépe?? Co je podle Vás používanější? Nová 50 km dálnice, nebo všechny lokálky dohromady?? Vidíte to všichni tak, že všude musí jezdit vlak a stát a kraje to musí platit at to stoji co to stoji...
registrovaný uživatel mira 
21.12.2006 (14:31)  
Přesně tak. A když ubude podstatná část cestujících přestupujících z lokálek na hlavní traťě tak bude cestovat méně lidí i po nich.
registrovaný uživatel Johny A.  mail  
21.12.2006 (14:27)  
O tom, že když se odstraní lokálky, zlepší se situace jinde, dost pochybuju. To, co se ušetří na lokálkách, nepůjde do hlavních tratí. To totiž nepůjde do železnice vůbec a situace na hlavních tratích se tímto nijak nezlepší. Začne snad ministerstvo víc platit za rychlíky? Nebo kraje za osobáky na hlavních tratích? Asi dost těžko.
registrovaný uživatel mira 
21.12.2006 (14:21)  
Chyba je v tom že nikdo za tu dobu co jsou tu ty lokálky nikdo pořádně neinvestoval do zlepšení jejich parametrů. To je zvýšení rychlosti, zlepšení polohy zastávek,aj. Dále taky už se více jak dvacet let neobnovuje vozový park na těchto tratích a ty o hodně starší valky nové cestující nepřitáhnou. To je ale chyba státu a dnes krajů že neinvetuje do železniční dopravy a do jejího rozvoje. Místo toho se snaží všemožně cestující z vlaků vyhnat tím že nejprve vytváří nepřípoje, pak spoje zredukuje tak že se stávají nepoužitelnými a nakonnec řekne že tam jezdí tak málo lidí že tu trať zruší. A i když tam stále jezdí dost lidí tak ji zruší jen tak - Doupovská dráha.
21.12.2006 (14:16)  
tak já najezdím týdně vlakem nějakých 700-800 km, takže nejsem jenom někdo, kdo si vymýšlí. Jsem z ČL a mám pocit, že pokud se zbavíme zátěže v podobě málo používaných lokálek, zlepší se výrazně situace jinde. Přibudou nové spoje, modernější vlaky atd. Jenomže vy jste prostě pro takovou údržbu, vlaky sice všude ale jen 810
registrovaný uživatel mira 
21.12.2006 (14:11)  
Navíc cestování vlakem je mnohem pohodlnější. Je určitě lepší přestupovat z vlaku na vlak než hledat kde je zastávka autobusu, je několikanásobně bezpečnější, když si koupíte jízdní řád tak v něm máte spoje z celé republiky a ne z jednoho okresu, v případě kalamit většinou jezdí vlaky a ne autobusy, můžete si kdykoliv zajít na WC- a netvrďte mi že jsou všechna nepoužitelná , vlakem jezdím téměř denně a vím o čem mluvím, ve vlaku nemusíte platit za zavazadla( krosna, lyže, kočárek,...) jako v autobuse,samozřejmě že je valk šetrnější vůči ŽP- má menší zábor půdy než silnice, produkuje méně zplodin, má menší spotřebu nafty,hluk není trvalý jako v okolí silnic, atd... To vám nestačí? Co pořád chcete ? Nic totiž nikdy nebude ekonomické ani školy ani zdravotnictví ani ůřady.
21.12.2006 (14:10)  
Možná ano, ale kolik aut(lidí) projede po dálnici a kolik po lokálce? Zkuste udělat jednoduchý poměr náklady/počet lidí a uvidíte, kde bude větší...Co se týká těch paláců, tak to je podle mě uplně o něčem jiným. Choval byste se vy jinak, kdyby jste měl tu možnost??
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko