..: Straškov - Libochovice, osobní doprava zastavena :..

LibochoviceLibochovice - Je ponuré šedé ráno 9. prosince roku 2006. Mne a mého kolegu čeká smutný úkol - důstojně se rozloučit s provozem pravidelných osobních vlaků mezi Straškovem a Libochovicemi. Následující den vyjedou vlaky podle nového jízdního řádu. Všude, jen zde ne. Důvod? Kraj neobjednal...

Lokálka nemá nějak extra dlouhé dějiny, její prvopočáky lze datovat do roku 1896, kdy proběhl první pokus o spojení Libochovic, Budyně nad Ohří a Mšených Lázní s významnou tratí z Prahy do Drážďan. Pokus skončil nezdarem, ale dotyčné obce se nevzdaly. Plných 10 let obtěžovaly úřady žádostmi o výstavbu lokálky, až se jim to nakonec povedlo. 31. března 1906 vypsal Zemský výbor Království českého výběrové řízení na stavbu trati. Projekt stavby hovořil o trasování z Libochovic přes Budyni nad Ohří, Mšené Lázně, Straškov a Horní Beřkovice do Vraňan a lokálka tak byla i postavena. Zahájení provozu 13. října 1907 nebylo v celé délce - vjezd do přípojné stanice Vraňany na trati Praha - Drážďany byl kvůli přestavbě stanice umožněn takřka po roce, 8. října 1908. Svým provozním určením patřily mezi tzv. cukrovarské lokálky, čemuž odpovídal i rozsah provozu o dvou párech smíšených vlaků. Vedle domácích lokomotiv 422.024 a 422.025 se na této trati objevil v osobní dopravě i motorový vůz M 124.001. Provozován zde byl v období od prosince 1907 do července 1910.

Tento stav se neměnil až do první poloviny 30. let 20. století, kdy lokálka zaznamenala velký krok dopředu. Došlo ke zvýšení traťové rychlosti z 30 km/h na 40 km/h a na trať byly nasazeny do osobní dopravy motorové vozy. S tímto krokem souvisí omezení počtu smíšených vlaků na pouhý jeden pár. Smíšené vlaky byly zcela zrušeny s jízdním řádem platným od května 1934. Zajímavostí tohoto jízdního řádu je vedení přímých osobních vlaků Libochovice - Jenšovice (původní název pro dnešní Vraňany) - Praha Masarykovo nádraží.

V poválečné době měl provoz setrvávající stav, ale trať strádala chabou údržbou. V 70. a na počátku 80. let nebyla údržba prováděná vůbec a tak traťový svršek zchátral do takové míry, že od 1. června 1985 byla zastavena veškerá doprava a osobní vlaky byly nahrazeny autobusy. Od 8. dubna 1986 do 1.7.1987 proběhla celková rekonstrukce trati. Osobní vlaky se na trať po ukončení rekonstrukce vrátily, ale již v redukovaném počtu. Po roce 1990 dochází i k dalším redukcím jak vlakových spojů, tak i počtu pracovníků. Poslední větší oprava trati proběhla v červenci 2006, kdy byly opraveny dva mosty přes řeku Ohři, vytrhány manipulační a dopravní koleje ve stanici Mšené Lázně a nakonec došlo k podbití podloží mezi Libochovicemi a Mšenými Lázněmi.

Tolik slov k historii této trati, blíží se 11 hodina a já mířím do Libochovic vyčkat dopolední pár osobních vlaků. Oba spoje jsou posíleny na dvojnásobnou kapacitu, což nebylo na škodu. Následoval můj přesun do Straškova, odkud jsem se společně s kolegou vydal vlakem do Kralup, odkud poslední pár vlaků vyjížděl. Po příjezdu došlo k symbolickému ozdobení čela motorového vozu smutečním věncem, vylepení informačních letáků na dveře vozu a mohlo se vyjet. Úloha projet traťový úsek Straškov - Libochovice (a zpět) připadla motorovému vozu 809.080 s přípojným vozem 010.406 z PJ Kralupy nad Vltavou. Že osud lokálky není místním lhostejný byl poznat už jen z faktu, kolik obyvatel se přišlo s lokálkou rozloučit. Na každé zastávce přistupovali do vlaku lidé, jen aby se mohli naposled svézt vlakem po trati, po níž několik desítek let dojížděli nejdřív do škol a pak do práce. V 15.21 se v Libochovicích ozvalo táhlé zahoukání motorového vozu a poslední vlak pod číslem MOs 19607 se vydal na cestu. Krátce po 16. hodině vlak zastavil ve Straškově. Zbývalo se jen za tratí ohlédnout a poznamenat si: Straškov - Libochovice: zastavení osobní dopravy 9. prosince 2006

jízdenka Kralupy Charvatce Mšené LázněLibochovice

Další informace


karloslt | 20.12.2006 (17:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Středočeský ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
22.12.2006 (0:07)  
Mates111: tak nevim nakolik znáte českou mapu drah, ale naši železniční síť dělá nejhustší sítí v Evropě právě síť lokálek... Dále, je sice hezké, že byste chtěl zachovat dopravu na hlavních tazích a na lokálkách ji odstřelit, ale nevim, co ušetříte na lokálkách (třeba taková 113 - fíru a vlakvedoucího; či 114 - fíra, vlakvedoucí, 2 výpravčí a 2 signalisti). Ony náklady třeba na 095 byly loni 57 Kč/km a na 090 to bylo příjemných 93 Kč/km. By mne zajímalo, co je pak levnější. Pak by mne ještě zajímalo, k čemu by bylo posílení dopravy pro trať 090, když samotným Lovosicím s Roudnici bohatě postačuje současná četnost spojení (Os každou hodinu). Mimo špičku zde jezdí zátěž čítající max 50 lidí. Třeba takový osobní vlak okolo 22 hodiny večer z/do Roudnice n.L. veze méně (či stejně) lidí, než osobní vlak Lovosice - Litoměřice (složení sólo 810).

tímto jsem se krásně dostal k trati Lovosice - Česká Lípa, na níž takřka z oken svého bydliště vidím... Kdy jste tu byl naposledy se podívat, kolik toho tu vlaky jezdí? soupravu 810+010+010+810 narvanou k prasknutí jsem tu už nezažil docela dlouho. Někdo se totiž vcelku s úspěchem (ostatně současný GVD toho je dalším a zřetelnějším důkazem) snaží dostat lidi dojíždějící do Ústí n.L. do aut, či na dolní trať. Loni tato souprava nebyla ani na jednom vlaku, letos to jede na jednom páru (a to ten druhý pár jen kvůli oběhu). Trať z Litoměřic na Lípu se dá připodobnit jiným lokálkám procházejícím ryze turistickou oblastí. V zimě takřka celý den odjezdíte solo 810 (před 3 týdny vlak v 16.00 z CL 18 cestujících), ale v létě za hezkého počasí vám bude často i třívozovka málo... (za chladna a deště vám samozřejmě bude k ničemu).

Petr Krček: "Tak mezi Lovosicemi a Litoměřicemi jezdí narvané 810+010+010+810-cca 200 lidí na spoj"

kdy jste tu byl naposled?

"...ČD by mohly nakupovat vozidla na leasing."

Však taky (de facto) kupují.
21.12.2006 (23:01)  
Naprostý souhlas. Ale za následujících předpokladů:
-návaznosti
-čekání na zpožděné spoje
-provoz i o víkendu
-platnost tarifu ČD (a nemyslím tím režijky)
-uvedení v jízdním řádu alespoň formou poznámky

S tím nelze nesouhlasit, jde prostě o to, aby se ve všech krajích bez výjimek prosadil IDS, který funguje např. v Jihomoravském kraji. No a ta poznámka...TAky by to šlo. Např. na nádražní tabuli v Českém brodě jsou i odjezdy autobusů. A touto cestou by to mělo asi pokračovat...
21.12.2006 (22:25)  
'Jenže ti, co pojedou po té dálnici mají další alternativy. Mohou jet po silnici, jet vlakem, autobusem. Když zavřete lokálku, mohou lidé chodit maximálně pěšky.'
Tak tohle snad ani nemůže být myšleno vážně.

to Petr Krček
Nejsem nikdo z úřadu, ale snažím se tu ukázat i pohled druhé strany. Když tak pročítám ty diskuzní fora, tak je to štvanice proti těm, kteří se jen trochu snaží něco změnit, na něco poukázat. Možná trochu přeháním, ale opravdu to tak cítím. Co se týká té trasy Lovosice-Litoměřice, tak tu sem sám udal, že tu bych nerušil. Ale vím, že do Lípy jezdí prázdné tři čtyři vagony a to podle mě není hezkej počet. Mělo by prostě být dáno, že do Litoměřic pojede nějaká souprava a dále třeba už jen jeden vagon. Aspon do Lípy to bohatě stačí. Jinak sem jednoznačně pro zrovnoprávnění podmínek pro oba typy dopravy, ale zároveň zastávám názor, že vlaky a autobusy by měli spolupracovat nikoliv proti sobě bojovat....
registrovaný uživatel D_N 
21.12.2006 (22:20)  
"I autobusy můžou vozit lidi k vlakům a vyjde to levněji...."

Naprostý souhlas. Ale za následujících předpokladů:
-návaznosti
-čekání na zpožděné spoje
-provoz i o víkendu
-platnost tarifu ČD (a nemyslím tím režijky)
-uvedení v jízdním řádu alespoň formou poznámky
registrovaný uživatel D_N 
21.12.2006 (22:14)  
"Co je podle Vás používanější? Nová 50 km dálnice, nebo všechny lokálky dohromady??"

Jenže ti, co pojedou po té dálnici mají další alternativy. Mohou jet po silnici, jet vlakem, autobusem. Když zavřete lokálku, mohou lidé chodit maximálně pěšky.
21.12.2006 (21:20)  
P Krček: No, to je pravda, když to sem včera Karlos napsal, tak sem valil voči, čumim eště ted, 087 je využitej i usek LT-CL, to už lidem z kraje ty voči hodně špatně sloužej.
21.12.2006 (21:08)  
Tak mezi Lovosicemi a Litoměřicemi jezdí narvané 810+010+010+810-cca 200 lidí na spoj,to je vám málo?Ano stát od revoluce pro železnici nic neudělal vyjma "výstavby koridorů" a pořízení několika kusů 471.Tento stát nemá dopravní koncepsy.Já taky volám po zrušení poplatku za dop.cestu,po příspěvku na nákup kol.vozidel,jako u busů nový -25%,+nízkopodlažní další -25% z pořizovací ceny vozidla.Taky bych tímto udělal rovnocenné podmínky pro podnikání a je toho daleko víc.Ano ČD by mohly nakupovat vozidla na leasing.
Zajímavý je,že se tu vždy někdo objeví jako zastánce z krajského úřadu.Mira má taky pravdu.
registrovaný uživatel mira 
21.12.2006 (20:18)  
Myslím že by pomohlo buď a) zpoplatnění autobusů stejně jako je to u vlaků - to ale považuji v protiželezničně laděném státě za nereálné(aspoň zatím) nebo b)zrušení poplatků za DC u vlaků. Ono totiž ty náklady na DC např u tratě 132 by mohly být při sazbě 8,50Kč za km u 810 1,5 mil ročně což není málo. Nejvíc ztrátové jsou ale stejně vlaky na hlavních tratích, takže výmluvu kraje že chce ušetřit peníze odmítám.
21.12.2006 (19:18)  
Jedinou šanci vidím ve snížení nákladů ČD, např. zavedením specifického odbavení cestujících. Osobně jezdím po trase Děčín-Jílové na již zmiňované 132 a určitě by to šlo....
21.12.2006 (19:17)  
tak to si rozhodně nemyslím, lokálek je relativně málo. Při pohledu na mapu Ústeckého kraje jich je možná více než jinde, ale pořád trvám na tom, že je třeba zvážit jejich význam. Podle mě je marginální...A co se týká ekologie...Když jede ve vlaku pět lidí, tak si myslím že 5 aut znečistí ŽP méně než jeden vlak.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko