..: Straškov - Libochovice, osobní doprava zastavena :..

LibochoviceLibochovice - Je ponuré šedé ráno 9. prosince roku 2006. Mne a mého kolegu čeká smutný úkol - důstojně se rozloučit s provozem pravidelných osobních vlaků mezi Straškovem a Libochovicemi. Následující den vyjedou vlaky podle nového jízdního řádu. Všude, jen zde ne. Důvod? Kraj neobjednal...

Lokálka nemá nějak extra dlouhé dějiny, její prvopočáky lze datovat do roku 1896, kdy proběhl první pokus o spojení Libochovic, Budyně nad Ohří a Mšených Lázní s významnou tratí z Prahy do Drážďan. Pokus skončil nezdarem, ale dotyčné obce se nevzdaly. Plných 10 let obtěžovaly úřady žádostmi o výstavbu lokálky, až se jim to nakonec povedlo. 31. března 1906 vypsal Zemský výbor Království českého výběrové řízení na stavbu trati. Projekt stavby hovořil o trasování z Libochovic přes Budyni nad Ohří, Mšené Lázně, Straškov a Horní Beřkovice do Vraňan a lokálka tak byla i postavena. Zahájení provozu 13. října 1907 nebylo v celé délce - vjezd do přípojné stanice Vraňany na trati Praha - Drážďany byl kvůli přestavbě stanice umožněn takřka po roce, 8. října 1908. Svým provozním určením patřily mezi tzv. cukrovarské lokálky, čemuž odpovídal i rozsah provozu o dvou párech smíšených vlaků. Vedle domácích lokomotiv 422.024 a 422.025 se na této trati objevil v osobní dopravě i motorový vůz M 124.001. Provozován zde byl v období od prosince 1907 do července 1910.

Tento stav se neměnil až do první poloviny 30. let 20. století, kdy lokálka zaznamenala velký krok dopředu. Došlo ke zvýšení traťové rychlosti z 30 km/h na 40 km/h a na trať byly nasazeny do osobní dopravy motorové vozy. S tímto krokem souvisí omezení počtu smíšených vlaků na pouhý jeden pár. Smíšené vlaky byly zcela zrušeny s jízdním řádem platným od května 1934. Zajímavostí tohoto jízdního řádu je vedení přímých osobních vlaků Libochovice - Jenšovice (původní název pro dnešní Vraňany) - Praha Masarykovo nádraží.

V poválečné době měl provoz setrvávající stav, ale trať strádala chabou údržbou. V 70. a na počátku 80. let nebyla údržba prováděná vůbec a tak traťový svršek zchátral do takové míry, že od 1. června 1985 byla zastavena veškerá doprava a osobní vlaky byly nahrazeny autobusy. Od 8. dubna 1986 do 1.7.1987 proběhla celková rekonstrukce trati. Osobní vlaky se na trať po ukončení rekonstrukce vrátily, ale již v redukovaném počtu. Po roce 1990 dochází i k dalším redukcím jak vlakových spojů, tak i počtu pracovníků. Poslední větší oprava trati proběhla v červenci 2006, kdy byly opraveny dva mosty přes řeku Ohři, vytrhány manipulační a dopravní koleje ve stanici Mšené Lázně a nakonec došlo k podbití podloží mezi Libochovicemi a Mšenými Lázněmi.

Tolik slov k historii této trati, blíží se 11 hodina a já mířím do Libochovic vyčkat dopolední pár osobních vlaků. Oba spoje jsou posíleny na dvojnásobnou kapacitu, což nebylo na škodu. Následoval můj přesun do Straškova, odkud jsem se společně s kolegou vydal vlakem do Kralup, odkud poslední pár vlaků vyjížděl. Po příjezdu došlo k symbolickému ozdobení čela motorového vozu smutečním věncem, vylepení informačních letáků na dveře vozu a mohlo se vyjet. Úloha projet traťový úsek Straškov - Libochovice (a zpět) připadla motorovému vozu 809.080 s přípojným vozem 010.406 z PJ Kralupy nad Vltavou. Že osud lokálky není místním lhostejný byl poznat už jen z faktu, kolik obyvatel se přišlo s lokálkou rozloučit. Na každé zastávce přistupovali do vlaku lidé, jen aby se mohli naposled svézt vlakem po trati, po níž několik desítek let dojížděli nejdřív do škol a pak do práce. V 15.21 se v Libochovicích ozvalo táhlé zahoukání motorového vozu a poslední vlak pod číslem MOs 19607 se vydal na cestu. Krátce po 16. hodině vlak zastavil ve Straškově. Zbývalo se jen za tratí ohlédnout a poznamenat si: Straškov - Libochovice: zastavení osobní dopravy 9. prosince 2006

jízdenka Kralupy Charvatce Mšené LázněLibochovice

Další informace


karloslt | 20.12.2006 (17:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Středočeský ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mlhos 
20.12.2006 (22:09)  
Škoda, alespoň do toho stoletého výročí uvedení do provozu to mohlo vydržet. Snad se sejdou lidi na vzpomínkovou nějakou akci Zahájení provozu 13. října 1907 pokud nějaká bude.
20.12.2006 (22:07)  
Payus: plánované kroky kraje jsou lidi z lokálek vyhánějící... tohle nebude poslední článek
20.12.2006 (22:03)  
Johny A: Jo hezka mista tadyto jsou (Budyně, Mšené lázně, Libochovice= zámek s parkem, elektrarna, Ohře + č. středohoři= Říp a Hazmburk) Ty vlaky jezdily ze Straškova (příp. Vranan, Roudnice) obsazeny až právě do Mšena a Budyně, do Liboch téměř prázdno. To je zas na vině kraj, páč jestli chtěj zrušit (omezit) 135, kde lidi jezděj, tak z fleku mužou zrušit 113, 097, 096.:-((
registrovaný uživatel Johny A.  mail  
20.12.2006 (21:42)  
Já nechápu, jak je možné, že se ani v létě nenajde dost aspň turistů, kteří by naplnili ten motor. Vždyť jsou to hezká místa-libochovice, Mšené L. i Budyně. A takovýmito kroky je sem kraj ani do budoucna nepřiláká...
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
20.12.2006 (21:29)  
moc hezky napsané
20.12.2006 (20:35)  
Smutný, avšak velmi zajímavý článek - chválím autora.
20.12.2006 (20:30)  
Nick: toho 8.12.06 jsem vas v Libochovicich videl, tehda jak končila ta vyluka do Loun, čekal sem na nadr. na znameho, ktery prijel v pul jedny busem (FC Jiskra Modrá) Jinak ja sem tam byl taky se rozloučit.(Jel jsem 19624 ze Straškova do Libo) Počasi bylo fakt šeredné. Vlak plně obsazeny, jo kdyby to tak bylo po celý rok :-) Ja sem si to užil, o rozloučeni byl překvapivý zájem. Ted nam na 114 lítaj vlaky každou hod, ale dobře, jenom na co nadávám je křižovani v Košticich a Chotěšově, to nikdy nepochopim, když maj nádraží jak fík v Libochovicich, no jo ono by jim to jinak nevyšlo na takt ;-)
editor nebo admin ŽP Nick  mail  
20.12.2006 (19:42)  
Dovolil jsem si pridat jednu fotku z jeste obycejneho provozu - z patku 8.12.2006. Z Roudnice az do Mseneho-Lazni byl motor plne obsazen - skupina mladych lidi asi jela na vylet. Nebyla nouze i o mistni, kteri se jeli naposledy projet. Vzhledem ke krasnemu pocasi vlak stihalo hned nekolik fotografu a kameraman.
dopisovatel nebo člen ŽP Baresm  mail  
20.12.2006 (19:15)  
Skoro jsem se rozbrečel, fňuk!
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko