..: Řešení regionální dopravy – skupina DISREG (V. Burian Design) :..

lokálky v ČR, foto: Miloš Tak takto by lokálky brzy nemusely vypadat. Před asi půl rokem jsem přišel s myšlenkou vytvořit jednotnou a mezi sebou unifikovanou skupinu železničních vozidel s co největším počtem shodných dílů (motory CAT C18, případně C27, C15), řešících dopravu na lokálních a neelektrizovaných tratích v ČR a na Slovensku. S touto myšlenkou jsem vytvořil skupinu dieselových a tažených vozidel s označením DISREG. Název DISREG vznikl právě s určením všech lokomotiv skupiny DISREG – DIS = diesel, REG – regionální doprava. Dále jsem je pak rozdělil do 2 skupin – DISREG I = rychlíková vozidla; DISREG II = vozidla pro lokální dopravu.

Do této skupiny spadají tato vozidla:

  • Motorové vozy: 848, 863
  • Dieselové lokomotivy: 715.2, 748, 763
  • Vozy: 048 (Btx, Bdtx), 063 (B, Bt, Bdt, Bto, ABt, ABto, At)
  • Řídicí vozy: 948 (Bftx), 963 (Bft)
  • Do skupiny DISREG I spadají vozidla: 763, 863, 963, 063
  • Do skupiny DISREG II spadají vozidla: 715.2, 748, 848, 948, 048

V tomto článku bych se chtěl zabývat čistě jen lokomotivami 715.2 (T 496.2) a 748 (T 496.0) ze skupiny DISREG II.

bokorys 748 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotiva 748 je určena pro středně těžkou traťovou a těžkou posunovací službu na regionálních tratích v ČR a SR. Konstrukce byla zvolena kapotová, s jednou věžovou kabinou strojvedoucího poblíž předního konce stroje. Většinou se udává kratší představek jako zadní, nicméně já ho v tomto případě považuji za přední, jelikož v provozu s vratnými soupravami (948 + 048) by měla lokomotiva jezdit kratším představkem vpřed z důvodu lepšího výhledu z kabiny. Kabina je přístupná z ochozů. Lokomotiva má podvozky Bo‘Bo‘, přenos výkonu elektrický AC/AC. Lokomotiva by měla mít výkon někde mezi 900 až 1200 kW, podle přání zákazníka a měla by být vybavena dvěma dieselovými motory, jejichž výkon bude mezi 450 až 600 kW. Prototyp by měl být vybaven dvěma motory CAT C18. Řešení dvou motorů bylo vybráno proto, aby byla lokomotiva co nejvíce přizpůsobivá. Strojvůdce může podle typu výkonu nastartovat jeden nebo oba motory. Pro provoz s vratnou soupravou 948 + 048 do rychlosti 60 km/h stačí jeden motor, při cestě do velkého města po rychlíkové trati do rychlosti 120 km/h už bude potřebovat oba, pro provoz se soupravou vážící 300 t by výkon jednoho motoru nestačil, naopak pro posun na vlečce s dvěma vozy by bylo zbytečné a nehospodárné jet na oba motory. Toto řešení by tedy mělo zvyšovat univerzálnost a hospodárnost lokomotivy.

bokorys 748 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotiva je vhodná pro malého soukromého dopravce na bočních tratích. Tento dopravce, jenž chce provozovat osobní i nákladní dopravu na nějaké lokálce nepotřebuje kupovat dvě vozidla, nicméně stačí mu nakoupit jednu lokomotivu 748.0 a k ní vratnou soupravu 948.0+048(+048…). To mu může naprosto stačit – přes den jezdí lokomotiva s vratnou soupravou a v noci může jezdit s nákladem. Takto koupí podnikatel jednu lokomotivu a dva tři vozy, místo toho, aby kupoval motorový vůz a k tomu ještě lokomotivu.

Tab. 1: Technické údaje řady 748
Délka po nárazníky12 150 mm
Délka rámu11 000 mm
Šířka3 250 mm
Výška4 400 mm
Průměr dvojkolí1 100 mm
Rozvor2 300 mm
Objem nádrže2 300 l nafty
Objem písečníku500 l
Hmotnost64 t
Maximální rychlost120 km/h

Lokomotiva je tedy univerzální, jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu. Je vybavena WTB směrnicí, kompatibilní se všemi vozidly DISREG. Může být tedy propojena s vozidly DISREG II i I. Lokomotiva má elektricky ovládanou samočinnou a přímočinnou brzdu, ruční brzdu a spádovou a zastavovací EDB o výkonu 1020 kW. Je také vybavena DO a ARR.

Lokomotiva má v kabině 2 pulty strojvedoucího, mikrovlnku, ledničku. Kabina je plně klimatizovaná a vytápěná. Pulty jsou umístěny příčně, vždy vpravo v kabině. Za sedadlem strojvedoucího (každý pult má své sedadlo) jsou vchodové dveře, které vedou z ochozů. Do kabiny vedou dva menší schůdky, jeden je vidět zvenku, druhý je za dveřmi. Kabina je do kinematického profilu.

Rám měří 11 000 mm. Jsou na něm, s využitím flexicoil efektu, zavěšeny 2 podvozky s dvěma dvojkolími o větším průměru kol 1100 mm. Rozvor podvozku je naopak menší, 2300 mm. Prvotní vypružení je pomocí šroubovitých pružin. Na rámu jsou vepředu umístěny šikmé pluhy. Zábradlí ochozů je z boků i zepředu. Kapoty jsou tvarovány do oblouku, vepředu jsou na nich umístěny horní a spodní reflektory. Na spodních reflektorech jsou vnější reflektory halogenové a vnitřní LED. Na horním reflektoru jsou tři světlomety, prostřední směřuje vpřed a krajní jsou natočeny mírně do stran, aby pokryly co největší šířku v ostrých obloucích. Komín je připojen ke kabině a vede podél ní. Je několika vrstvami odhlučněn a oddělen tak, aby v kabině nebyla vysoká hladina hluku a nebyly cítit vibrace. Komín je vybaven moderním filtrem pevných částic. Žaluzie jsou v levé i pravé bočnici. Nasávání vzduchu je vedeno přední stranou kapoty.

bokorys 715.2 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotiva 715.2 se liší navíc zabudováním ozubnicového zařízení a dalších technických vymožeností pro sklonově náročné tratě (protismykové zařízení, možnost zabudování magnetické kolejnicové brzdy, vyšší výkon atd. podle přání zákazníka). 715.2 má podvozek Bo‘Bozz‘.

nárys 715.2 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotivy je součástí skupiny DISREG jako lokomotiva středně těžkou službu. Její místo je v nahrazení krátkých souprav na tratích vedlejších s možností jízdy i po rychlíkových tratích (max. rychlost 120 km/h). Měla by nahradit lokomotivy 742, 714, 708 … v jak nákladní, tak i osobní dopravě. Měla by být schopna konkurovat soupravám s motorovými vozy (842.0 + Bfbrdtn, 814.2) jak v rychlosti (vratné soupravy), tak i v náročnosti údržby. Je pro vlaky s potřebnou vyšší kapacitou než motorový vůz 848, ale s nižší kapacitou a nižší rychlostí než 863, 763 + 063 + 963. Výhodou těchto souprav bude to, že budou více flexibilní k počtu míst než motorové vozy - počet vozů se dá regulovat.

rysy 748/715.2, foto: Wabun Vozy 048 (Btx a Bdtx) jsou vozy patřící do provozu s lokomotivami 748 a 715.2 a 848. Vozy nejsou nízkopodlažní, nízkopodlažní je řídicí vůz 948. Tím je dosaženo toho, že v soupravě bude alespoň jeden nízkopodlažní článek. Předpokládá se, že v soupravě pojede vždy řídicí vůz. Vozy jsou dlouhé 19,4 metru, mají 2 vstupní vchody na každé straně při krajích. Ve voze jsou dva oddíly pro cestující se střední uličkou mezi nimi, vždy 2+2 a naproti sobě se stolkem. Ve voze je jedno WC. Ve voze Bdtx je ½ jednoho oddílu pro cestující vyhrazena pro kola, je tam tedy ½ vozu 1 oddíl pro cestující, dále pak ¼ oddíl pro cestující a další oddíl ¼ pro kola. V řídicím voze jsou dva malé oddíly pro cestující a jeden velký nízkopodlažní oddíl. Vozy mají maximální povolenou rychlost 120 km/h a jsou určeny jak pro osobní místní dopravu, tak mohou být použity i pro spěšné vlaky a rychlíky, protože komfortem jsou toho hodny.

V tomto díle o skupině lokomotiv DISREG jsme se seznámili se skupinou vozidel DISREG II s výjimkou řady 848, se kterou vás seznámím později v nějakém dalším díle. V příštím díle se můžete těšit na rychlíkovou univerzální lokomotivu 763 a vozy 063.

Autorský text.


Vít Burian | 17.8.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
18.08.2013 (20:18)  
Možná by se nemusely vyrábět nové lokomotivy, ale stačilo by rekonstruovat stávající řadu 742. U 742 ČD Cargo by byla postačující rekonstrukce a la 742.7 ČDC nebo 746 ZSSKC se sníženými kapotami pro lepší výhled strojvedoucího, motorem Caterpillar a AC/DC přenosem výkonu a řídicím systémem umožňujícím dvoučlenné řízení dvou shodných strojů. U 742 ČD (osobka) bych rekonstrukci řešil po vzoru řady 736.1 ZSSK, tedy opět snížené kapoty, motor Caterpillar, AC/DC přenos výkonu a navíc ještě topný alternátor pro vytápění klasických souprav plus zásuvka pro napájení lehkých přípojných vozů (po vzoru řady 714) - k tomu ještě řídicí systém umožňující řízení lokomotivy z řídicího vozu. U nákladní i osobní varianty by postačila maximální rychlost 100 km/h - na neelektrizovaných tratích se snad ani více nejezdí.
registrovaný uživatel Desiro 
18.08.2013 (18:46)  
Pokud jde o lokomotivy pro manipuláky, troufám si tvrdit , že:

- Jejich potřeba bude proti dnešnímu stavu výrazně nižší, protože se nebude obsluhovat tolik nakládkových míst, jako dnes. Pro zbylá nakládací místabude stačit modernizovat současné stroje - třeba malé parní lokomotivy, sloužící na lokálkách a vlečkách, co tahaly břicho po pražcích, byly nahrazeny až technickým pokrokem, dodávkou dieselových lokomotiv od konce padesátých let. Technologie ale zatím nepostoupily tak, aby bylo ekonomicky výhodné současné diesely nahradit.

- Jako vhodnou lokomotivu pro manipuláky bych si představoval modernizovanou bangli se zachovanou současnou kastlí, dálkovým ovládáním strojvedoucím mimo lokomotivu, tím pádem novým systémem řízení, pro možnost nočního odstavení v mrazu mimo vytápěné depo chladící okruh s nemrazolem a ne vodu jako dnes, tím pádem je potřeba nový chladič, motor, když už to všechno bude mít, tak i EDB, rekonstrukce způsobu uložení TM. Úspory dosaženo eliminací dep, posunovačů, snížením spotřeby paliva, zdrží, zvýšení proběhu mezi mazáním. Cena do 30 milionů, náklady na provoz jen o něco vyšší než u moderní mašiny, ale výrazně nižší odpisy, zhruba tak poloviční.

Studii chybí ta finanční část - ta je přitom úplně nejdůležitější.

Výše uvedené je třeba samozřejmě nutné navázat na celkový technologický model dopravce - počet dep, umístění, ženská už nebude sedět v nákladní pokladně, ale zákazníky si obtelefonuje, objede a fírovi Mn připraví papíry...
18.08.2013 (15:43)  
M 474 003: Takhle to nikdy nebylo
Ale takhle to navrhuje autor clanku: "přes den jezdí lokomotiva s vratnou soupravou a v noci může jezdit s nákladem."

"dvounápravový motorový vůz táhl třeba 3 nákladní vozy."
To jakoze treba hurvinek nebo sukafon?

David Jaša: Co takhle RS1, Link, Desiro?
Tak treba ta RS1. Stoji cca 54 mil. +- 75 sedadel. To znamena kapacitou +- 1,5 dalkoveho autobusu. Kolik takovy autobus stoji? S klimatizaci, WC a dalsima vychytavkama? Sotva 10 milionu. Vim ze s tim tady uspech mit nebudu, ale 54 milionu za motorak se mi proste zda moc...
18.08.2013 (14:28)  
Corel snese vse, lec na 120km/h mi prijde lokomotiva prilis kratka - tedy nestabilni. Mozna by nepomohly ani ty tlumice vrtivych pohybu co jsou na elektrikach.
registrovaný uživatel David Jaša  mail  
18.08.2013 (14:15)  
Možná by to chtělo se zaměřit na koncepci nějákého universálního motorového vozu, použitelným jednak na rychlících, tak i na osobních vlacích na neelektrifikovaných tratích, aby náklady na pořízení, údržbu a provoz byly co nejmenší.

Co takhle RS1, Link, Desiro?
registrovaný uživatel rafak 
17.08.2013 (22:13)  
Pane vy jste génius
registrovaný uživatel Honza  mail  
17.08.2013 (22:08)  
063 (B, Bt, Bdt, Bto, ABt, ABto, At)
Vložených vozů od tornád 063 bude teď velký nadbytek, když se zkracuje i v Bohumíně a plno panťáků se šrotuje, tak tady snad najdou uplatnění :-)
registrovaný uživatel Freeman  mail  
17.08.2013 (22:03)  
Jako představa je to pěkné, ale v dnešní době, kdy se hraje především na co největší efektivitu provozu, by to nemělo úspěch. Lokomotiva má totiž jednu velkou nevýhodu - velkou "mrtvou" (trakční) hmotnost. Například souprava složená s motorových a vlečných vozů o stejné kapacitě a srovnatelném poměru hmotnost/výkon bude mít většinou nižší celkovou hmotnost. Zvláště je pak výhodné, pokud je motorových vozů v soupravě více, protože se hnací síla rovnoměrně rozloží.

Když se člověk rozhlédne po lokálkách a vozidlech, které přepravují cestující, pak jsou to právě motorové vozy/jednotky. Podle mého názoru se taková lokomotiva hodí spíš pro výkony v nákladní přepravě, kde se častěji mění řazení, zátěže bývají větší než u osobních vlaků (ale zas jak kdy a kde). Možná by to chtělo se zaměřit na koncepci nějákého universálního motorového vozu, použitelným jednak na rychlících, tak i na osobních vlacích na neelektrifikovaných tratích, aby náklady na pořízení, údržbu a provoz byly co nejmenší.
17.08.2013 (21:53)  
ruční brzdu a spádovou a zastavovací EDB
To je už taky minulost. Místo ruční se dělá střadačovka, spádová a zastavovací brzda je relikt ČKD, kdy se buď využíval kompaudační odpor anebo ne (resp. naopak) a celej ten vehement byl řízenej klasicky. Dneska se EDB řídí poměrným tahem, však 843, 750.7 či 753.6 žádný přepínač režimu EDB nemají (a panťáky či peršinky vlastně taky ne).

Tahat 2 - 3 vozy (víc toho na lokálkách nenaplníte) mašinou je ekonomické svinstvo a dělat mašinu o výkonu 1200 kW se dvěma motory 600 kW taky. Motoráky se dělají s 2 x 300 kW proto, že 300 kW motor je automobilní a tudíž poměrně levný. 600 kW diesel je už drážní a tedy drahý, určitě vyjde dráž 2 x 600 oproti 1 x 1200 kW. Úspory paliva při jízdě na 1 motor to nevytrhnou (CAT v 854 má volnoběžnou spotřebu asi 2 litry za hodinu).

s dvěma dvojkolími o větším průměru kol 1100 mm
Atypický rozměr. Je proto nějaký důvod?

horní a spodní reflektory. Na spodních reflektorech jsou vnější reflektory halogenové a vnitřní LED.
Horní je nově už jen návěstní světlo. A reflektory (dálkové) se už taky dělají LEDkové.

aby pokryly co největší šířku v ostrých obloucích.
Tuším že na to je nějaká norma, jak mají reflektory svítit. A oblouky nejsou tak ostré, aby bylo nutno reflektory nějak zvlášť vytáčet (a pokud už ostré jsou, tak to není v polabské či jiné rovině, ale trať je třeba v zářezu, takže to opět je k ničemu)

protismykové zařízení,
to není žádný nadstandard

zabudováním ozubnicového zařízení
Nějaké využití v ČR či SR?
(Tanvald si vystačí s motoráky - PODSTATNĚ LACINĚJŠÍ, Tisovec taky - tři vlaky denně v 6, 7 a 16 hodin )

Myslím, že v této úrovni popisovat zábradlí či pluhy je trochu od věci.

Ale jinak pokračujte v nastoupeném díle, žádnej učenej z nebe nespad ani ho nevyložili ze spěšninového vozu :-)
17.08.2013 (19:28)  
Lokomotiva 748 je určena pro středně těžkou traťovou a těžkou posunovací službu na regionálních tratích v ČR a SR.

Posun na TRATI?

Je vybavena WTB směrnicí

Sběrnicí?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko