..: Řešení regionální dopravy – skupina DISREG (V. Burian Design) :..

lokálky v ČR, foto: Miloš Tak takto by lokálky brzy nemusely vypadat. Před asi půl rokem jsem přišel s myšlenkou vytvořit jednotnou a mezi sebou unifikovanou skupinu železničních vozidel s co největším počtem shodných dílů (motory CAT C18, případně C27, C15), řešících dopravu na lokálních a neelektrizovaných tratích v ČR a na Slovensku. S touto myšlenkou jsem vytvořil skupinu dieselových a tažených vozidel s označením DISREG. Název DISREG vznikl právě s určením všech lokomotiv skupiny DISREG – DIS = diesel, REG – regionální doprava. Dále jsem je pak rozdělil do 2 skupin – DISREG I = rychlíková vozidla; DISREG II = vozidla pro lokální dopravu.

Do této skupiny spadají tato vozidla:

  • Motorové vozy: 848, 863
  • Dieselové lokomotivy: 715.2, 748, 763
  • Vozy: 048 (Btx, Bdtx), 063 (B, Bt, Bdt, Bto, ABt, ABto, At)
  • Řídicí vozy: 948 (Bftx), 963 (Bft)
  • Do skupiny DISREG I spadají vozidla: 763, 863, 963, 063
  • Do skupiny DISREG II spadají vozidla: 715.2, 748, 848, 948, 048

V tomto článku bych se chtěl zabývat čistě jen lokomotivami 715.2 (T 496.2) a 748 (T 496.0) ze skupiny DISREG II.

bokorys 748 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotiva 748 je určena pro středně těžkou traťovou a těžkou posunovací službu na regionálních tratích v ČR a SR. Konstrukce byla zvolena kapotová, s jednou věžovou kabinou strojvedoucího poblíž předního konce stroje. Většinou se udává kratší představek jako zadní, nicméně já ho v tomto případě považuji za přední, jelikož v provozu s vratnými soupravami (948 + 048) by měla lokomotiva jezdit kratším představkem vpřed z důvodu lepšího výhledu z kabiny. Kabina je přístupná z ochozů. Lokomotiva má podvozky Bo‘Bo‘, přenos výkonu elektrický AC/AC. Lokomotiva by měla mít výkon někde mezi 900 až 1200 kW, podle přání zákazníka a měla by být vybavena dvěma dieselovými motory, jejichž výkon bude mezi 450 až 600 kW. Prototyp by měl být vybaven dvěma motory CAT C18. Řešení dvou motorů bylo vybráno proto, aby byla lokomotiva co nejvíce přizpůsobivá. Strojvůdce může podle typu výkonu nastartovat jeden nebo oba motory. Pro provoz s vratnou soupravou 948 + 048 do rychlosti 60 km/h stačí jeden motor, při cestě do velkého města po rychlíkové trati do rychlosti 120 km/h už bude potřebovat oba, pro provoz se soupravou vážící 300 t by výkon jednoho motoru nestačil, naopak pro posun na vlečce s dvěma vozy by bylo zbytečné a nehospodárné jet na oba motory. Toto řešení by tedy mělo zvyšovat univerzálnost a hospodárnost lokomotivy.

bokorys 748 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotiva je vhodná pro malého soukromého dopravce na bočních tratích. Tento dopravce, jenž chce provozovat osobní i nákladní dopravu na nějaké lokálce nepotřebuje kupovat dvě vozidla, nicméně stačí mu nakoupit jednu lokomotivu 748.0 a k ní vratnou soupravu 948.0+048(+048…). To mu může naprosto stačit – přes den jezdí lokomotiva s vratnou soupravou a v noci může jezdit s nákladem. Takto koupí podnikatel jednu lokomotivu a dva tři vozy, místo toho, aby kupoval motorový vůz a k tomu ještě lokomotivu.

Tab. 1: Technické údaje řady 748
Délka po nárazníky12 150 mm
Délka rámu11 000 mm
Šířka3 250 mm
Výška4 400 mm
Průměr dvojkolí1 100 mm
Rozvor2 300 mm
Objem nádrže2 300 l nafty
Objem písečníku500 l
Hmotnost64 t
Maximální rychlost120 km/h

Lokomotiva je tedy univerzální, jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu. Je vybavena WTB směrnicí, kompatibilní se všemi vozidly DISREG. Může být tedy propojena s vozidly DISREG II i I. Lokomotiva má elektricky ovládanou samočinnou a přímočinnou brzdu, ruční brzdu a spádovou a zastavovací EDB o výkonu 1020 kW. Je také vybavena DO a ARR.

Lokomotiva má v kabině 2 pulty strojvedoucího, mikrovlnku, ledničku. Kabina je plně klimatizovaná a vytápěná. Pulty jsou umístěny příčně, vždy vpravo v kabině. Za sedadlem strojvedoucího (každý pult má své sedadlo) jsou vchodové dveře, které vedou z ochozů. Do kabiny vedou dva menší schůdky, jeden je vidět zvenku, druhý je za dveřmi. Kabina je do kinematického profilu.

Rám měří 11 000 mm. Jsou na něm, s využitím flexicoil efektu, zavěšeny 2 podvozky s dvěma dvojkolími o větším průměru kol 1100 mm. Rozvor podvozku je naopak menší, 2300 mm. Prvotní vypružení je pomocí šroubovitých pružin. Na rámu jsou vepředu umístěny šikmé pluhy. Zábradlí ochozů je z boků i zepředu. Kapoty jsou tvarovány do oblouku, vepředu jsou na nich umístěny horní a spodní reflektory. Na spodních reflektorech jsou vnější reflektory halogenové a vnitřní LED. Na horním reflektoru jsou tři světlomety, prostřední směřuje vpřed a krajní jsou natočeny mírně do stran, aby pokryly co největší šířku v ostrých obloucích. Komín je připojen ke kabině a vede podél ní. Je několika vrstvami odhlučněn a oddělen tak, aby v kabině nebyla vysoká hladina hluku a nebyly cítit vibrace. Komín je vybaven moderním filtrem pevných částic. Žaluzie jsou v levé i pravé bočnici. Nasávání vzduchu je vedeno přední stranou kapoty.

bokorys 715.2 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotiva 715.2 se liší navíc zabudováním ozubnicového zařízení a dalších technických vymožeností pro sklonově náročné tratě (protismykové zařízení, možnost zabudování magnetické kolejnicové brzdy, vyšší výkon atd. podle přání zákazníka). 715.2 má podvozek Bo‘Bozz‘.

nárys 715.2 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotivy je součástí skupiny DISREG jako lokomotiva středně těžkou službu. Její místo je v nahrazení krátkých souprav na tratích vedlejších s možností jízdy i po rychlíkových tratích (max. rychlost 120 km/h). Měla by nahradit lokomotivy 742, 714, 708 … v jak nákladní, tak i osobní dopravě. Měla by být schopna konkurovat soupravám s motorovými vozy (842.0 + Bfbrdtn, 814.2) jak v rychlosti (vratné soupravy), tak i v náročnosti údržby. Je pro vlaky s potřebnou vyšší kapacitou než motorový vůz 848, ale s nižší kapacitou a nižší rychlostí než 863, 763 + 063 + 963. Výhodou těchto souprav bude to, že budou více flexibilní k počtu míst než motorové vozy - počet vozů se dá regulovat.

rysy 748/715.2, foto: Wabun Vozy 048 (Btx a Bdtx) jsou vozy patřící do provozu s lokomotivami 748 a 715.2 a 848. Vozy nejsou nízkopodlažní, nízkopodlažní je řídicí vůz 948. Tím je dosaženo toho, že v soupravě bude alespoň jeden nízkopodlažní článek. Předpokládá se, že v soupravě pojede vždy řídicí vůz. Vozy jsou dlouhé 19,4 metru, mají 2 vstupní vchody na každé straně při krajích. Ve voze jsou dva oddíly pro cestující se střední uličkou mezi nimi, vždy 2+2 a naproti sobě se stolkem. Ve voze je jedno WC. Ve voze Bdtx je ½ jednoho oddílu pro cestující vyhrazena pro kola, je tam tedy ½ vozu 1 oddíl pro cestující, dále pak ¼ oddíl pro cestující a další oddíl ¼ pro kola. V řídicím voze jsou dva malé oddíly pro cestující a jeden velký nízkopodlažní oddíl. Vozy mají maximální povolenou rychlost 120 km/h a jsou určeny jak pro osobní místní dopravu, tak mohou být použity i pro spěšné vlaky a rychlíky, protože komfortem jsou toho hodny.

V tomto díle o skupině lokomotiv DISREG jsme se seznámili se skupinou vozidel DISREG II s výjimkou řady 848, se kterou vás seznámím později v nějakém dalším díle. V příštím díle se můžete těšit na rychlíkovou univerzální lokomotivu 763 a vozy 063.

Autorský text.


Vít Burian | 17.8.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Keprt 
17.08.2013 (19:11)  
Kromě toho, že, jak už bylo konstatováno, uvažovaný "provozní koncept" je překonanou záležitostí, si dovolím podotknout, že dva motory C18 (nebo jiné podobného výkonu) s generátory, měničový blok, chlazení, kompresor, odporník EDB atd do vozidla této délky a proporcí neumístíš. I ta umrněná řada 714 (původně uvažovaná pro provoz stejného charakteru, jak navrhuješ) s prakticky polovičními motory je o dva metry delší. U ozubnicové varianty ještě vstoupí do hry ozubnicový stroj - zabere prostor nádrže.
17.08.2013 (17:57)  
Bartik99
Takhle to nikdy nebylo, taky jezdily smíšené vlaky, pokud šlo o několik vozů, někde jezdily přestavovací vlaky s přepravou cestujících, dvounápravový motorový vůz táhl třeba 3 nákladní vozy. Ale to by se nesměl oddělit dopravce nákladní od osobního.
17.08.2013 (16:25)  
Wabun: Na manipulaky na lokalkach? Takze dopoledne prijedou po hlavni trati do vychozi stanice nasi lokalky 3 vagony, ktery maj popojet este 20 km po ty lokalce. Bohuzel budou muset cekat do pulnoci, nez se uvolni masina z osobky, aby to mohla odtahnout. Ve 2 rano na ty vagony ale nebude nikdo zvedavej, takze celkova doba dopravy se prodlouzi skoro o den... Za den ten samej naklad preveze kamion pres pul evropy. Takhle zeleznici nespasite.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
17.08.2013 (16:20)  
Pro Astartoth:

:-) Zpátky ke kořenům - proto Kryšpín!

Vítku, (Wabune), vydrž, nebo to přeprojektujem "na páru", pro zvýšení atraktinosti! :-)
17.08.2013 (15:58)  
Proc tam jsou ty kryspinovy znaceni, to je i nejaka alternativni historie?
17.08.2013 (14:12)  
JIKORD- takže se vrátíme do dob, kdy byly drožky a dostavníky, v dnešní době taxíky a mikrobusy, dopravní prostředek bude jezdit převážně na zavolání, mikrobusy nebudou jezdit podle jízdních řádů ale vyjedou po obsazení posledního místa. Případně bude používaná jízda příležitostí, jako v dávné minulosti, něco jako dnešní autostop. Ceny budou tržní a kdo na to nebude mít, půjde pěšky.
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
17.08.2013 (12:06)  
Hmm, zpět na zem: Řešení regionální dopravy JIKORD s.r.o.http://www.jikord.cz/prezentace/mikroregion-netolice%2C101.html. Nebo ten Žemličkův slint (http://www.jikord.cz/prezentace/plugins/tinymce/jscripts/tiny_mce/plugins/Archiv/php/upload/Jihocesky%20kraj/Integrovan%C3%BD%20dopravn%C3%AD%20syst%C3%A9m%20%28IDS%29.pdf) na téma "Proč v JČ nechci, nechci, nechci IDS". Chceme holt kvalitní obslužnost regionů a toho nelze docílit s rybou, jež smrdí od hlavy...
registrovaný uživatel Etienne  mail  
17.08.2013 (11:22)  
Wabun: "to je souprava lokomotiva + x vozů + řídící vůz" - ovšem nevím, na které lokálce bys chtěl uživit aspoň čtyřvozovou soupravu. Ano, ekvivalent v zahraničí najdeš, ale u nových vozidel alespoň u pětivozových, nejčastěji příměstských souprav. Na lokálce se mi vybavují pouze vozidla Zillertalbahn, což je ovšem úzkokolejka s množstvím specifik
bartik09: tady je ale řeč o nasazení zcela nových vozidel, ne o něčem co bylo vyrobeno před 30 lety
17.08.2013 (11:08)  
Obavam se, ze nakladni doprava na lokalkach patri minulosti. Samozrejme vyjma velkych podniku, jejich naklady ale zas asi tezko budete tahat takovym prskatkem.

Dale pak jako problem lokalek nevidim ve vozidlech, ale v jejich trasovani (ktere odpovida moznostem a potrebam 19. stoleti) a v jejich stavu (skoro by se chtelo sarkasticky poznamenat, ze taky odpovida 19. stoleti).

Co v clanku chybi, sou prachy. Kolik by to stalo?

Etienne: Tak o 20 let nazpet, jo? http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-lokomotivy/754/7541322.html
registrovaný uživatel ReActor  mail  
17.08.2013 (10:20)  
Teda nejdřív jsem si myslel, že to zpracoval někdo z dopraváků z ČVUT :-D

Tím chci říct, že představa to je pěkná. A je to pěkné "odpoutání od reality".

K autorovi: na kritiku ostatních se vykašli, na 16let nadšence to je obdivuhodná práce - těším se na 848čku ;)
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko