..: Řešení regionální dopravy – skupina DISREG (V. Burian Design) :..

lokálky v ČR, foto: Miloš Tak takto by lokálky brzy nemusely vypadat. Před asi půl rokem jsem přišel s myšlenkou vytvořit jednotnou a mezi sebou unifikovanou skupinu železničních vozidel s co největším počtem shodných dílů (motory CAT C18, případně C27, C15), řešících dopravu na lokálních a neelektrizovaných tratích v ČR a na Slovensku. S touto myšlenkou jsem vytvořil skupinu dieselových a tažených vozidel s označením DISREG. Název DISREG vznikl právě s určením všech lokomotiv skupiny DISREG – DIS = diesel, REG – regionální doprava. Dále jsem je pak rozdělil do 2 skupin – DISREG I = rychlíková vozidla; DISREG II = vozidla pro lokální dopravu.

Do této skupiny spadají tato vozidla:

  • Motorové vozy: 848, 863
  • Dieselové lokomotivy: 715.2, 748, 763
  • Vozy: 048 (Btx, Bdtx), 063 (B, Bt, Bdt, Bto, ABt, ABto, At)
  • Řídicí vozy: 948 (Bftx), 963 (Bft)
  • Do skupiny DISREG I spadají vozidla: 763, 863, 963, 063
  • Do skupiny DISREG II spadají vozidla: 715.2, 748, 848, 948, 048

V tomto článku bych se chtěl zabývat čistě jen lokomotivami 715.2 (T 496.2) a 748 (T 496.0) ze skupiny DISREG II.

bokorys 748 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotiva 748 je určena pro středně těžkou traťovou a těžkou posunovací službu na regionálních tratích v ČR a SR. Konstrukce byla zvolena kapotová, s jednou věžovou kabinou strojvedoucího poblíž předního konce stroje. Většinou se udává kratší představek jako zadní, nicméně já ho v tomto případě považuji za přední, jelikož v provozu s vratnými soupravami (948 + 048) by měla lokomotiva jezdit kratším představkem vpřed z důvodu lepšího výhledu z kabiny. Kabina je přístupná z ochozů. Lokomotiva má podvozky Bo‘Bo‘, přenos výkonu elektrický AC/AC. Lokomotiva by měla mít výkon někde mezi 900 až 1200 kW, podle přání zákazníka a měla by být vybavena dvěma dieselovými motory, jejichž výkon bude mezi 450 až 600 kW. Prototyp by měl být vybaven dvěma motory CAT C18. Řešení dvou motorů bylo vybráno proto, aby byla lokomotiva co nejvíce přizpůsobivá. Strojvůdce může podle typu výkonu nastartovat jeden nebo oba motory. Pro provoz s vratnou soupravou 948 + 048 do rychlosti 60 km/h stačí jeden motor, při cestě do velkého města po rychlíkové trati do rychlosti 120 km/h už bude potřebovat oba, pro provoz se soupravou vážící 300 t by výkon jednoho motoru nestačil, naopak pro posun na vlečce s dvěma vozy by bylo zbytečné a nehospodárné jet na oba motory. Toto řešení by tedy mělo zvyšovat univerzálnost a hospodárnost lokomotivy.

bokorys 748 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotiva je vhodná pro malého soukromého dopravce na bočních tratích. Tento dopravce, jenž chce provozovat osobní i nákladní dopravu na nějaké lokálce nepotřebuje kupovat dvě vozidla, nicméně stačí mu nakoupit jednu lokomotivu 748.0 a k ní vratnou soupravu 948.0+048(+048…). To mu může naprosto stačit – přes den jezdí lokomotiva s vratnou soupravou a v noci může jezdit s nákladem. Takto koupí podnikatel jednu lokomotivu a dva tři vozy, místo toho, aby kupoval motorový vůz a k tomu ještě lokomotivu.

Tab. 1: Technické údaje řady 748
Délka po nárazníky12 150 mm
Délka rámu11 000 mm
Šířka3 250 mm
Výška4 400 mm
Průměr dvojkolí1 100 mm
Rozvor2 300 mm
Objem nádrže2 300 l nafty
Objem písečníku500 l
Hmotnost64 t
Maximální rychlost120 km/h

Lokomotiva je tedy univerzální, jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu. Je vybavena WTB směrnicí, kompatibilní se všemi vozidly DISREG. Může být tedy propojena s vozidly DISREG II i I. Lokomotiva má elektricky ovládanou samočinnou a přímočinnou brzdu, ruční brzdu a spádovou a zastavovací EDB o výkonu 1020 kW. Je také vybavena DO a ARR.

Lokomotiva má v kabině 2 pulty strojvedoucího, mikrovlnku, ledničku. Kabina je plně klimatizovaná a vytápěná. Pulty jsou umístěny příčně, vždy vpravo v kabině. Za sedadlem strojvedoucího (každý pult má své sedadlo) jsou vchodové dveře, které vedou z ochozů. Do kabiny vedou dva menší schůdky, jeden je vidět zvenku, druhý je za dveřmi. Kabina je do kinematického profilu.

Rám měří 11 000 mm. Jsou na něm, s využitím flexicoil efektu, zavěšeny 2 podvozky s dvěma dvojkolími o větším průměru kol 1100 mm. Rozvor podvozku je naopak menší, 2300 mm. Prvotní vypružení je pomocí šroubovitých pružin. Na rámu jsou vepředu umístěny šikmé pluhy. Zábradlí ochozů je z boků i zepředu. Kapoty jsou tvarovány do oblouku, vepředu jsou na nich umístěny horní a spodní reflektory. Na spodních reflektorech jsou vnější reflektory halogenové a vnitřní LED. Na horním reflektoru jsou tři světlomety, prostřední směřuje vpřed a krajní jsou natočeny mírně do stran, aby pokryly co největší šířku v ostrých obloucích. Komín je připojen ke kabině a vede podél ní. Je několika vrstvami odhlučněn a oddělen tak, aby v kabině nebyla vysoká hladina hluku a nebyly cítit vibrace. Komín je vybaven moderním filtrem pevných částic. Žaluzie jsou v levé i pravé bočnici. Nasávání vzduchu je vedeno přední stranou kapoty.

bokorys 715.2 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotiva 715.2 se liší navíc zabudováním ozubnicového zařízení a dalších technických vymožeností pro sklonově náročné tratě (protismykové zařízení, možnost zabudování magnetické kolejnicové brzdy, vyšší výkon atd. podle přání zákazníka). 715.2 má podvozek Bo‘Bozz‘.

nárys 715.2 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotivy je součástí skupiny DISREG jako lokomotiva středně těžkou službu. Její místo je v nahrazení krátkých souprav na tratích vedlejších s možností jízdy i po rychlíkových tratích (max. rychlost 120 km/h). Měla by nahradit lokomotivy 742, 714, 708 … v jak nákladní, tak i osobní dopravě. Měla by být schopna konkurovat soupravám s motorovými vozy (842.0 + Bfbrdtn, 814.2) jak v rychlosti (vratné soupravy), tak i v náročnosti údržby. Je pro vlaky s potřebnou vyšší kapacitou než motorový vůz 848, ale s nižší kapacitou a nižší rychlostí než 863, 763 + 063 + 963. Výhodou těchto souprav bude to, že budou více flexibilní k počtu míst než motorové vozy - počet vozů se dá regulovat.

rysy 748/715.2, foto: Wabun Vozy 048 (Btx a Bdtx) jsou vozy patřící do provozu s lokomotivami 748 a 715.2 a 848. Vozy nejsou nízkopodlažní, nízkopodlažní je řídicí vůz 948. Tím je dosaženo toho, že v soupravě bude alespoň jeden nízkopodlažní článek. Předpokládá se, že v soupravě pojede vždy řídicí vůz. Vozy jsou dlouhé 19,4 metru, mají 2 vstupní vchody na každé straně při krajích. Ve voze jsou dva oddíly pro cestující se střední uličkou mezi nimi, vždy 2+2 a naproti sobě se stolkem. Ve voze je jedno WC. Ve voze Bdtx je ½ jednoho oddílu pro cestující vyhrazena pro kola, je tam tedy ½ vozu 1 oddíl pro cestující, dále pak ¼ oddíl pro cestující a další oddíl ¼ pro kola. V řídicím voze jsou dva malé oddíly pro cestující a jeden velký nízkopodlažní oddíl. Vozy mají maximální povolenou rychlost 120 km/h a jsou určeny jak pro osobní místní dopravu, tak mohou být použity i pro spěšné vlaky a rychlíky, protože komfortem jsou toho hodny.

V tomto díle o skupině lokomotiv DISREG jsme se seznámili se skupinou vozidel DISREG II s výjimkou řady 848, se kterou vás seznámím později v nějakém dalším díle. V příštím díle se můžete těšit na rychlíkovou univerzální lokomotivu 763 a vozy 063.

Autorský text.


Vít Burian | 17.8.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
19.08.2013 (20:45)  
U 742 ČD (osobka) bych rekonstrukci řešil po vzoru řady 736.1 ZSSK

A proč? ČD nic takového nepotřebujou a ani potřebovat nebudou.

Můj názor je, že v Česku jsou tratě, kde by takováhle lokomotiva přišla vhod - například Posázavský pacifik. Pro soupravu tří vozů Bmto by to bylo ideální vozidlo. Jde o to, že řada 749 zde již dosluhuje a nabízená řada 754 či 750.7 je zde výkonově předimenzovaná.
19.08.2013 (20:21)  
wabun: Doporučuji při Tvých návrzích vycházet z toho, co produkují současní výrobci. Jsou tam použita již nová řešení - například první, co by u mne vyletělo, by byly kývačkové podvozky, to už je dávno překonané řešení, u Tebe však stále opakované. A současné výrobky dají rovněž jasnou představu o rozměrech vozidel. Pro vyšší rychlosti se vyplatí mít delší lokomotivu, nepoddá se tak snadno jízdní dynamice, nehledě na více místa pro všechny agregáty. Já jsem si při projektování strojoven a zařízení pod rámem vždycky myslel, kolik je tam místa a ono je to vždycky přesně naopak...
19.08.2013 (18:15)  
Jak je vidět, z článku se vyvinula nesmírně zajímavá debata, za což jsem nesmírně rád a děkuji jak zastáncům tak kritikům. Pokud o další článek v této sérii máte alespoň někteří zájem, tak vzkazuji, že další článek bude následovat v blízkém měsíci a bude v něm rozebrána velká dieselová lokomotiva řady 763.
19.08.2013 (11:31)  
JB: je to jen takove malovani nadsence. Stejne tak by mohl vzit loko velikosti prasatka (211), dat tam sberac, dva mocne asynchrony, pancerovou kabinu a vydavat to za vylehcenou variantu 380 pro nekolikavozove EC, vsak vykon esa to ma :)
19.08.2013 (9:30)  
Tento dopravce, jenž chce provozovat osobní i nákladní dopravu na nějaké lokálce nepotřebuje kupovat dvě vozidla, nicméně stačí mu nakoupit jednu lokomotivu 748.0

Nebo mu stačí koupit si motorový vůz, který bude schopen tu lokálkovou nákladní dopravu obsloužit ;-)

Z technického pohledu se mi zdá ta lokomotiva dost krátká - jedenáctimetrový hlavní rám toho moc nepojme. Výkonově obdobná (tedy 600 kW) řada 731 má víc jak patnáctimetrový rám. A dál by mne zajímalo, jak se do podvozku o rozvoru 2300 mm vleze ten ozubnicový pohon?
registrovaný uživatel rpet  mail  
19.08.2013 (0:06)  
@ wabun:

...Vozidla by na to měla konkurovat automobilové dopravě, autobusové určitě.

to je nepochybne velmi pokrokova myslenka - aby si vlakova a autobusova doprava primo konkurovaly. uprimne doufam, ze za poslednim zminenym slovem chybi jeste jedno - "ne"...
registrovaný uživatel rpet  mail  
19.08.2013 (0:03)  
@ bartik09:

Tak treba ta RS1. Stoji cca 54 mil. +- 75 sedadel. To znamena kapacitou +- 1,5 dalkoveho autobusu. Kolik takovy autobus stoji? S klimatizaci, WC a dalsima vychytavkama? Sotva 10 milionu. Vim ze s tim tady uspech mit nebudu, ale 54 milionu za motorak se mi proste zda moc...

no a me se to nahodou libi. protoze jsi se - na rozdil od autora - dotkl kooperace druhu dopravy, tedy autobusove a zeleznicni. sice jsi tak ucinil zcela nechtene a pravdepodobne to tak myslet nikdy nebudes, ale nevadi. i skryta myslenka muze mit urcitou vypovidaci hodnotu a muze vest k tomu, o cem ma byt dopravni obsluznost. coz tedy ne vsichni chapou (bohuzel).
registrovaný uživatel David Jaša  mail  
18.08.2013 (22:31)  
bartik: jakákoliv drážní vozidla prostě takto drahá jsou, včetně tramvají. Částečně to vynahrazuje jejich zhruba 3x delší životnost. Jinak RS1 je řádově o 10 m delší a půl m širší než třínápravový autobus, tudíž pokud mají podobný počet sedaček,

Wabun:
- krátké jednotky lze spřahovat. Taky lze mít průchozí čela, je-li zájem.
- V čem že je Desiro méně rychlíkové oproti 861? To samé Link...
registrovaný uživatel Keprt 
18.08.2013 (20:34)  
U 742 ČD (osobka) bych rekonstrukci řešil po vzoru řady 736.1 ZSSK

A proč? ČD nic takového nepotřebujou a ani potřebovat nebudou.
18.08.2013 (20:23)  
Desiro: však taková rekonstrukce kocoura existuje (mám trochu chaos v těch inovacích, snad je to 741.7)

Právě proto jsem chtěl udělat lokomotivu krátkou a lehkou, nadruhou stranu vysoká váha je potřeba pro nákladní vlaky
No právě, ta universálnost znamená, že mašina se "pořádně" nehodí na nic :-)
Na osobáky je těžká, na náklady zase lehká.

nápravy řídícího vozu byly poháněné
Zbytečná komplikace s minimálním praktickým dopadem, zato velkým dopadem na cenu vozu. Navíc ŘV je lehký, takže jeho tažná síla taky nic moc.

1100 mm to je u mne normální. Důvod to nemá, je to prostě stanovená velikost kol
Tady zatím jde o *****, ale kdybyste s tím šel do nějaké SOČky (pokud to ještě existuje), tak by bylo dobré se zaměřit na standardní díly. Podstatně to ovlivní cenu.

Nejsem spokojen s výkonem dálkových reflektorů s LEDkami.
Vy jste je už viděl v akci? (já jen že jich zatím moc nejezdí, nějaké nové diesely z CZ Loko a snad 1 či 2 hliníky). Já je taky ještě svítit neviděl, ale prý svítí dobře.
Neplést s LED-kovými pozičkami, hlavně těmi Made in Praha - Skalka.


V tomto případě tlak na nápravu 16 t, maximální rychlost 120 km/h a poháněné všechny nápravy.
Kdepak, pouze zjistíte, že MAXIMÁLNÍ tlak na nápravu je 16 t (ale celkovou hmotnost nezjistíte - tak schválně, M 296.1, kolik váží? :-)), max. rychlost je 120 NEBO VÍCE a poháněné jsou 4, NIKOLIV NUTNĚ "všechny" nápravy (již zmíněná M 296.1 má kolik náprav?).
Je to sice rejpání, ale technik by se měl umět vyjadřovat přesně :-)

Takový kříženec M 240 + 830
Zkuste příště zkřížit 820 s M 262.0 ;-)
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko