..: Redaktorka serveru iHNed se obula do ČD :..

Ilustrační obrázekPraha - V uplynulém týdnu vzbudila značný rozruch reportáž zpravodajského serveru iHNed, která si vzala na paškál kvalitu služeb, které ČD poskytují cestujícím. Čtenářům ŽelPage článek přinášíme doplněný i o rozhovor s autorkou Ludmilou Hamplovou. Člověku zvyklému na časté cestování vlakem by se mohlo zdát, že se jedná o cílené provokování konfliktů, které by se při trošce informovanosti nemohlo stát. Na druhé straně se ale nabízí otázka, zda se už cestování s ČD nevzdálilo velké části populace natolik, že už do svých tarifních systémů neumožní jen tak proniknout.

Nabízíme vám úryvky z inkriminovaného článku:

Je krátce před šestou hodinou ranní, pražské hlavní nádraží je ještě nevlídnější než jindy, přesto tu panuje čilý ruch. Bezdomovci pospávají, ale cestující se rojí už v takhle brzkou dobu. Přesto jsou otevřeny pouze čtyři pokladny, před každou z nich se vine dlouhá fronta. "Vy chcete platit kartou? A proč?" podivuje se pokladní a vysvětlí mi, že musím ke správnému okénku s logy platebních karet, ta jsou ale zavřená. "No, tak to máte asi smůlu," konstatuje dáma v modré uniformě a prodává mi jízdenku v ceně 636 Kč. Cesta Praha Bojkovice začíná. Ještě netuším, že tento výlet mi přinese překvapivé rozšíření obzorů o Českých drahách.

V naivitě sobě vlastní jsem si připlatila za první třídu v naději, že v první třídě vlaku InterCity, tedy vlaku vyšší kvality, objevím zásuvku elektrického proudu. Dost hloupé očekávání. Žádné zásuvky tu nejsou, snad krom toalety, jenže to je k ničemu. "Kde máte příplatek? Musíte mi dát ještě šedesát korun," konstatuje nekompromisně průvodčí. Snažím se argumentovat tím, že když sdělím pokladní cíl cesty s informací o tom, jakým vlakem jedu, prodá mi automaticky příplatek. Další chyba. "To si musíte říct zvlášť, rozumíte?" Sdělí mi průvodčí a podle výrazu tváře pochybuje o mé inteligenci…

…Po dvou a půl hodinách v motoráku jsem se ocitla v Brně a jala se zjistit podmínky přepravy Pendolinem. "Ukažte mi jízdenku, asi ji máte špatně," chňapla po modrém papírku pokladní. "Hm, to jsem si mohla myslet, musíte mít místenku, tak mi dejte dvě stovky a bude to," pokračuje v přezíravosti madam. Jenže já jsem hloupý cestující a netuším, proč se po mě chce místenka. "To snad ví úplně každý, že bez místenky do Pendolina nesmíte. Jakto, že to nevíte?" opovrhuje mnou žena a strká mi výměnou za peníze další lísteček.

"Myslíte, že tu najdu funkční toaletu?" ptá se anglicky bezradná turistka a snaží se marně vypátrat dvířka, na kterých by nebyl nápis mimo provoz. "Je to pěkný vlak, ale ona se tu stala nějaká nehoda, že to nefunguje?" snaží se dívka najít racionální vysvětlení faktu, že na čtyři vagóny fungovala pouze jedna místnost. Inu dokonalá cesta, téměř.

Celý článek na serveru iHNed.cz, 12.7.2007

Systém slev je komplikovaný, říká Hamplová

Není to asi první případ, kdy se rozhodl někdo z českých médií prozkoumat, jaké to je cestovat vlakem s ČD. Tohle je ale trochu jiný případ. Zaujme, že text je poměrně živě a dobře napsán, ale ještě méně typické je, aby jej psal někdo, kdo o železnici něco ví. Jak nakonec autorka přiznala, ke kolejím to má až překvapivě blízko.

Jak vlastně vznikl námět na tenhle článek?

Byla to víceméně náhoda, cestovala jsem do Bojkovic pracovně. Obvykle cestuji vlakem, takže i teď jsem volila stejný druh přepravy, jen jsem nečekala, jaká dobrodružství mě potkají.

Reportáž může být poněkud šokující, alespoň pro ty, kteří vlakem běžně nejezdí. V čem asi nejvíc?

Překvapilo mě, že můžu narazit na nevrlý personál ČD, který navíc nerozumí holému faktu, že systém slev je pro obyčejného smrtelníka naprosto nepochopitelný. Tak jsem jsem si řekla, že by možná stálo za to se podělit o zážitky, vlastně risknout i to, že budu označena na dítě, které jede poprvé vlakem.

Jaká byla reakce na článek, ať už ze strany čtenářů, nebo i od samotných ČD?

V tuto chvíli nemá naše redakce žádnou oficiální reakci ze strany ČD, ale to se může změnit. Kritické ohlasy jsou v diskusi pod článkem, kde mě čtenáři obviňují z toho, že nejsem schopná jet vlakem. To mi přijde obzvlášť zábavné, neb pocházím z České Třebové a moji rodiče bydlí ani ne 5 minut od nádraží, kde jsem strávila nemalou část svého dětství. Moje babička pracovala jako uklízečka ve stanici, navíc i můj děda a otec oblékali modré uniformy.

Vážně by se ale mohlo zdát, že neumíte jezdit vlakem. Proč jste nevyužila zmiňovanou slevu Léto 26?

Do této slevové kategorie spadám, je mi 21. O slevě jsem však nic netušila, při cestách vlakem využívám Kilometrickou banku.

V článku mne překvapilo, že třeba víte, co je "ropovod". Jaký máte vlastně vztah k železniční dopravě?

Vlakem cestuji prakticky od narození. Dokonce jsem si jako dítě chodila nádraží prohlížet a snila o tom, jak ty všechny vlaky jedou. Cítím změnu v tom, že se objevují modernější a hlavně soupravy i personál, mluvím teď o vlacích vyšší kvality, který je schopen komunikovat v cizím jazyce a trpělivě odpovídat cestujícím na jejich dotazy. Stejně tak se mnohá nádraží proměnují v pěkná místa…

…tahle záliba v železnici ale trochu kontrastuje s tím, v jakém duchu je ten článek psán.

Jistě, teď to negativni. Štve mě, že pro nemalou část personálu ČD stále nejsem zákazníkem, ale obtěžujícím hmyzem, který má zbytečné otázky. Opravdu nejsem schopna vyznat se v komplikovaném systému slev a akcí, proto potřebuji, aby mi někdo poradil. Svěřuji ČD své peníze a očekávám kvalitné služby. Jen drobnost - mnohokrát se mi stalo, že jsem pomáhala zmatenému cizinci, který se pokoušel domluvit anglicky, to i na hl.n. v Praze. To by se vážně stávat nemělo.


Honza Beránek / JTB | 17.7.2007 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Rozhovory

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   
17.07.2007 (20:30)  
Ladislav16: A taky si měla koupit kilometrickou banku a zbytek (zbylé kilometry) někomu prodat. To alespoň radil jeden diskutující ve fóru pod článkem. Zřejmě chodí v modrém.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
17.07.2007 (19:39)  
dkg: Troufnu si nesouhlasit. Čeští průvodčí umí pár vět německy, což je samozřejmě potřeba, když s námi sousedí německy mluvící země, ale angličtina natož jiný jazyk už takvou samozřejmostí není. Když jsem jel před 14 dny Pendolinem do Břeclavi, seděly za mnou nějaké američanky a průvodčí, že jen německy. Tak jsem překládal. Udělal jsem to diplomaticky, takže nebyl problém zkasírovat od nich 4x 220 Kč za místenku plus manipulační poplatek. Jinak musím uznat, že průvodčí měla vystupování celkem na úrovni. Pak mi poděkovala a když šla znovu okolo, tak mi přinesla z bistra plechovku piva :-) Ale jinak je to bída.

Naproti tomu v Rakousku, když mi ujely přípoje v Selzthahu, tak nebyl problém, aby mi výpravčí nechal stopnout Plečnika, ačkoliv v té době tam ještě nestavěl. Jo to byl kousek, sopnul jsem si EC :-) Německy neumím, ale i tak jsme se nějak domluvili. Pekelně se začal smát, někam zatelefonoval a pak mi napsal na papír čas, kdy mi to zastaví u perónu!
17.07.2007 (19:25)  
Bohužel bude hodně dlouho trvat než si v ČD uvědomí že jsou zde pro cestujícího a ne cestující pro ČD. Myslím že na to ČD jednou dojedou, vlaky nejezdí nádražákům pro zábavu a šotoušům pro potěšení, ale pro lidi.
registrovaný uživatel zaosai  mail  
17.07.2007 (18:54)  
Jsem na dráze chvilku,něco přes 30 let,ale to co se děje v dnešní době,tak to mě rozum zůstává stát.
17.07.2007 (18:45)  
Autorka jen svými slovy potvrdila to, co řada cestujících ví: České dráhy se stále neseznámily se starou a osvědčenou pravdou: Náš zákazník-náš pán. Na druhou stranu musím říci, že jsou i některá pracoviště, kde zákazníka, majícího ještě chuť cestovat vlakem a je neznalý tarifů (proč by také měl), vyzpovídají a potom mu tak říkajíc "ušijí" jízednku na míru. Ti, co o někom říkají, že je kráva, ať se na sebe podívají do zrcadla, zda nejsou náhodou voly. Platí to hlavně pro autora Ladislav16. FRK
registrovaný uživatel dkg 
17.07.2007 (18:30)  
Mám dobre zkusenosti s personalem na nádrazích v Praze. Na hl. n. u mezinarodní pokladny jsem potkal vzdicky laskavé a kompetentní pracovniky, a take na nádr. v Hostiavri a v Holesovicich byli vzdicky ochotní. U nas v Rakousku to bohuzel není samozrejmostí.
Cestí pruvodci v mezinárodních vlacích mluví samozrejme dobre anglicky a nemecky, rakouský vlakový personál v tech vlacích casto umi jenom jedinou vetu v anglictine: "Sorry, no English"
Ceské vlaky nejsou nejrychlejsí ani nejmodernejsí v Evrope, ale informace cestujicích, zajistení pripoju a reakce na mimoradné události funguje lépe nez v Rakousku.
17.07.2007 (18:29)  
Ladislav16: pěkně jste popsal současnou politiku čd. bohužel ve světě to chodí tak, že podniky se snaží zákazníky získat
17.07.2007 (18:10)  
Jsem zvědav,co to jelo za krá.....Vyznat se ve slevách a dojet vlakem z jednoho místa na druhé i s přestupem dokáže člověk i ze zvláštní.Jestli to dotyčná nedokáže,tak ať příště jede autem,nikdo ji přece nenutí,aby jela vlakem.
17.07.2007 (17:39)  
Pánové, zkoušíte si stěžovat na tyto neochotné pracovníčky? Každý má na sobě osobní číslo. Na webu ČD je vlevo dole Kontaktní formulář. Já osobně tedy jen chválil jednoho průvodčího. Bylo mi slíbeno, že budu o průběhu informován. Nebyl jsem. Má milá si stěžovala (nedostatečná kapacita vlaku), odpovězeno ji bylo, tuším, do dvou dnů. Třeba to bude fungovat, když budou chodit jedna stížnost za druhou... Naivita, co? :-) Chladný den přeji...
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
17.07.2007 (17:20)  
mašinka: Jo věk je zákeřná věc. Ale pak už nezbývá nic jiného než dotyčného zažalovat za diskriminaci. A já bych se s tím opravdu nepáral. Nevezmeš mne z těchto důvodů, dostaneš do tlamy... Ačkoliv je mi tak o 25 let méně než Vám, nechával bych pány a dámy HR managery věšet za koule do průvanu, aby pocítili tvrdou pěst zákona!
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko