..: Redaktorka serveru iHNed se obula do ČD :..

Ilustrační obrázekPraha - V uplynulém týdnu vzbudila značný rozruch reportáž zpravodajského serveru iHNed, která si vzala na paškál kvalitu služeb, které ČD poskytují cestujícím. Čtenářům ŽelPage článek přinášíme doplněný i o rozhovor s autorkou Ludmilou Hamplovou. Člověku zvyklému na časté cestování vlakem by se mohlo zdát, že se jedná o cílené provokování konfliktů, které by se při trošce informovanosti nemohlo stát. Na druhé straně se ale nabízí otázka, zda se už cestování s ČD nevzdálilo velké části populace natolik, že už do svých tarifních systémů neumožní jen tak proniknout.

Nabízíme vám úryvky z inkriminovaného článku:

Je krátce před šestou hodinou ranní, pražské hlavní nádraží je ještě nevlídnější než jindy, přesto tu panuje čilý ruch. Bezdomovci pospávají, ale cestující se rojí už v takhle brzkou dobu. Přesto jsou otevřeny pouze čtyři pokladny, před každou z nich se vine dlouhá fronta. "Vy chcete platit kartou? A proč?" podivuje se pokladní a vysvětlí mi, že musím ke správnému okénku s logy platebních karet, ta jsou ale zavřená. "No, tak to máte asi smůlu," konstatuje dáma v modré uniformě a prodává mi jízdenku v ceně 636 Kč. Cesta Praha Bojkovice začíná. Ještě netuším, že tento výlet mi přinese překvapivé rozšíření obzorů o Českých drahách.

V naivitě sobě vlastní jsem si připlatila za první třídu v naději, že v první třídě vlaku InterCity, tedy vlaku vyšší kvality, objevím zásuvku elektrického proudu. Dost hloupé očekávání. Žádné zásuvky tu nejsou, snad krom toalety, jenže to je k ničemu. "Kde máte příplatek? Musíte mi dát ještě šedesát korun," konstatuje nekompromisně průvodčí. Snažím se argumentovat tím, že když sdělím pokladní cíl cesty s informací o tom, jakým vlakem jedu, prodá mi automaticky příplatek. Další chyba. "To si musíte říct zvlášť, rozumíte?" Sdělí mi průvodčí a podle výrazu tváře pochybuje o mé inteligenci…

…Po dvou a půl hodinách v motoráku jsem se ocitla v Brně a jala se zjistit podmínky přepravy Pendolinem. "Ukažte mi jízdenku, asi ji máte špatně," chňapla po modrém papírku pokladní. "Hm, to jsem si mohla myslet, musíte mít místenku, tak mi dejte dvě stovky a bude to," pokračuje v přezíravosti madam. Jenže já jsem hloupý cestující a netuším, proč se po mě chce místenka. "To snad ví úplně každý, že bez místenky do Pendolina nesmíte. Jakto, že to nevíte?" opovrhuje mnou žena a strká mi výměnou za peníze další lísteček.

"Myslíte, že tu najdu funkční toaletu?" ptá se anglicky bezradná turistka a snaží se marně vypátrat dvířka, na kterých by nebyl nápis mimo provoz. "Je to pěkný vlak, ale ona se tu stala nějaká nehoda, že to nefunguje?" snaží se dívka najít racionální vysvětlení faktu, že na čtyři vagóny fungovala pouze jedna místnost. Inu dokonalá cesta, téměř.

Celý článek na serveru iHNed.cz, 12.7.2007

Systém slev je komplikovaný, říká Hamplová

Není to asi první případ, kdy se rozhodl někdo z českých médií prozkoumat, jaké to je cestovat vlakem s ČD. Tohle je ale trochu jiný případ. Zaujme, že text je poměrně živě a dobře napsán, ale ještě méně typické je, aby jej psal někdo, kdo o železnici něco ví. Jak nakonec autorka přiznala, ke kolejím to má až překvapivě blízko.

Jak vlastně vznikl námět na tenhle článek?

Byla to víceméně náhoda, cestovala jsem do Bojkovic pracovně. Obvykle cestuji vlakem, takže i teď jsem volila stejný druh přepravy, jen jsem nečekala, jaká dobrodružství mě potkají.

Reportáž může být poněkud šokující, alespoň pro ty, kteří vlakem běžně nejezdí. V čem asi nejvíc?

Překvapilo mě, že můžu narazit na nevrlý personál ČD, který navíc nerozumí holému faktu, že systém slev je pro obyčejného smrtelníka naprosto nepochopitelný. Tak jsem jsem si řekla, že by možná stálo za to se podělit o zážitky, vlastně risknout i to, že budu označena na dítě, které jede poprvé vlakem.

Jaká byla reakce na článek, ať už ze strany čtenářů, nebo i od samotných ČD?

V tuto chvíli nemá naše redakce žádnou oficiální reakci ze strany ČD, ale to se může změnit. Kritické ohlasy jsou v diskusi pod článkem, kde mě čtenáři obviňují z toho, že nejsem schopná jet vlakem. To mi přijde obzvlášť zábavné, neb pocházím z České Třebové a moji rodiče bydlí ani ne 5 minut od nádraží, kde jsem strávila nemalou část svého dětství. Moje babička pracovala jako uklízečka ve stanici, navíc i můj děda a otec oblékali modré uniformy.

Vážně by se ale mohlo zdát, že neumíte jezdit vlakem. Proč jste nevyužila zmiňovanou slevu Léto 26?

Do této slevové kategorie spadám, je mi 21. O slevě jsem však nic netušila, při cestách vlakem využívám Kilometrickou banku.

V článku mne překvapilo, že třeba víte, co je "ropovod". Jaký máte vlastně vztah k železniční dopravě?

Vlakem cestuji prakticky od narození. Dokonce jsem si jako dítě chodila nádraží prohlížet a snila o tom, jak ty všechny vlaky jedou. Cítím změnu v tom, že se objevují modernější a hlavně soupravy i personál, mluvím teď o vlacích vyšší kvality, který je schopen komunikovat v cizím jazyce a trpělivě odpovídat cestujícím na jejich dotazy. Stejně tak se mnohá nádraží proměnují v pěkná místa…

…tahle záliba v železnici ale trochu kontrastuje s tím, v jakém duchu je ten článek psán.

Jistě, teď to negativni. Štve mě, že pro nemalou část personálu ČD stále nejsem zákazníkem, ale obtěžujícím hmyzem, který má zbytečné otázky. Opravdu nejsem schopna vyznat se v komplikovaném systému slev a akcí, proto potřebuji, aby mi někdo poradil. Svěřuji ČD své peníze a očekávám kvalitné služby. Jen drobnost - mnohokrát se mi stalo, že jsem pomáhala zmatenému cizinci, který se pokoušel domluvit anglicky, to i na hl.n. v Praze. To by se vážně stávat nemělo.


Honza Beránek / JTB | 17.7.2007 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Rozhovory

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
17.07.2007 (15:32)  
Hawkey: Ano, mělo by se přemýšlet...a proč to dělat, když pro cestu busem přemýšlet nemusím, že? V tom je právě pointa tohoto sporu. Cestující tu nejsou pro dopravce, dopravce je tu pro cestující. Někdy mám dojem, že na správné cestování vlakem je v ČR potřeba minimálně několikatýdenní kurz. To není dobře, horší ale je, že se nad tím ani lidi kolem kolejí nepozastavují.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
17.07.2007 (15:30)  
No přečetl jsem si daný článek .. a trošku se musím smát. O povinosti příplatku IC/EC/SC informuje i IDOS, takže nevím čemu se diví. Co se týká slev, stači se podívat na stránky ČD a tam je vše jasně a přehledně napsáno. Ono by to chtělo někdy trošku přemýšlet.

Co se týká personálu, to je občas docela lotýnka ...
registrovaný uživatel Petryk 
17.07.2007 (15:07)  
Budu se opět opakovat: Ale největším problémem Českých drah jsou odbory. Dokud se zaměstnanci nebudou bát o práci, tak na to budou kašlat. Co na to říká asi ta paní, co na kolínským nádraží seřve každýho, kdo se neumí vznášet a šlape jí po čertvě umytí podlaze, přestože se jinudy jít nedá.
17.07.2007 (14:55)  
Venca: Víš, ty 3 tečky před tím motorákem znamenají, že se jedná o výtah jiné části článku. Tudíž ten motorák se k IC jaksi nevztahuje. A tudíž sis ten článek evidentně nepřečetl, stejně jako ti rýpalové...:P
17.07.2007 (12:04)  
Praha hl.n. - ne že bych všechny pokladní házel do jednoho pytle, ale narazil jsem tam skutečně i na pár výtečníků ;-)

Před rokem a něco jsem kupoval poprvé místenku na tehdejší SC Manažer, plus sháněl čtvrtletní příplatek IC/EC, bylo to v podvečer, tak se za mnou na mezinárodní a místenkové pokladně udělala slušná řada nervózních lidí spěchajících na S-Bahn. Někteří hlasitě pokřikovali, ale klučík pokladní byl pohodář a řekl "jen je nechte, nikam nespěcháme, už to skoro mám" ... a to mě uklidnilo. Ten u mě má 1*

Za čtvrt roku jsem na Hl.n. sháněl ten jistý příplatek na IC/EC a pokladní tvrdila, že tohle se už 7 let neprodává. A její kolegyně z mezinárodní pokladny to přesvědčivě odkývala. Poslal jsem je do háje slovy "jedu na Holešovice, tam aspoň znají vlastní tarif".

Pak jsem na hl.n. kupoval místenky na bývalé IC 587, chtěl jsem jednu Praha-Hranice na Moravě, druhou Praha-Ostrava a místa vedle sebe. Pokladní se napřed vykrucovala, že to nejde a pak jí spadla síť, zajel jsem na Holešovice, kde to holčina měla za 2 minutky a to jí přitom asistoval její dalmatin :-)

Rok s rokem sešel a přijel brácha do Prahy, je In (Junior) a jezdí na síťovku Klasik. Slíbil jsem mu doplatek na 1st Class, doplatek se pokoušíme koupit na hl.n., pokladní po nás chce 250 Kč +- ... dívím se, že tolik, ráno to v opačném směru stálo 130. Pokladní trucuje, že In-Junior nemá nárok na doplatek zákaznického jízdného. Posíláme ji do háje, že si to koupíme na palubě ... pořád lepší platit o 20 víc než o 120! Průvodčí se pousmál akorát 20 Kč manipulační poplatek nám napálit musel ...

... ale největší "expert" je jeden zrzek-pokladní na Libni. Jakmile chcete místenky, hned se ptá "Máte lístek" a bez něj prodá místenku jen s hodně velkým vykrucováním. Naposledy jsem na něj narazil min. týden. Chtěl jsem týdenní In-Gold ... dostal mě prohlášením Kdepak, tohle se ještě neprodává. Jako pohotový šotouš kontruju Podívejte se do tarifu! Známý na to jezdil minulý týden a kupoval to u vás v Libni! ... na to se bez mrknutí oka zrzek otočil k UNIPOKu a zcela zkušeně in-gold nahrál na kartu ...

... skutečně je to o lidech. ČD je největší zaměstnavatel v zemi a evidentně má velké problémy (pře)vychovat všechny své zaměstnance, ale čekal bych, že až takové problémy s personálem mít nebude.
registrovaný uživatel Yves 
17.07.2007 (11:57)  
Jak už tady někdo psal, je potřeba vědět o slevách ČD. Vemte si jet třeba 5 krát z Břeclavi třeba do Plzně a platit normální jízdenky a na druhé straně si koupit týdenní síťovku letos se slevou Léto 26 za 590,-. To je ohromný rozdíl. Systém slev není úplně jednoduchý, ale orientovat se v něm dá, a to je mi 18 :))
Kvalita služeb ČD je bídná a personál je dost neochotný, v těchto dnech by to pochopil...sedět jako výpravčí v dop. kanceláři oblečený ve stejnokroji, to bych asi vynervil už před polednem. Ale je pravda, že neochota se objevuje často, ne jenom v parných dnech. Je to zase a jenom o tom, že ČD nemají u nás konkurenci, tuhle větu lze opakovat pořád dokola.
registrovaný uživatel cocik 
17.07.2007 (11:55)  
honza & venca> no, rocni najezd mam podobny jako vy, kluci, ale z 99% v jednicce EC/IC/SC ... za posledni 2 roky jsem mel celkem 2 (slovy "dva") problemy s pruvodcimi - jednou pruvodci totalne ignorovala, ze se v jednicce EC perou dva pasazeri, a podruhe byl pruvodci v R sice slusny, ale evidentne v podnapilem stavu ... krome tehle dvou pripadu vzdy odvedli naprosto profesionalne svoji praci (vetsinou vcetne toho, ze se napr. s kazdym cestujicim kousek pred konecnou rozloucili, kdyz naposled prochazeli vagonem)

s lidmi na pokladnach a informacich mam bohuzel vyrazne pestrejsi zazitky - od tech skvelych (damy v CD Lounge na Holesovicich, nebo pan v Brne, ktery mi nejdriv prodal rezervaci na SC a pak me sam od sebe nasel v CD Lounge, aby se omluvil za mimoradne zpozdeni a navrhnul, ze mi vrati rezervaci a posle me normalne EC, kterym tam budu rychleji), az po ty vyrazne horsi (velmi nevrle a arogantni damy stredniho veku, ktere si musely dokazovat svou nadrazenost nad "hloupym" pasazerem, ktery se je velmi slusne zeptal na to, jak funguji nektere tarify) ... i v tech horsich pripadech ale musim rict, ze jsem si dokazal rychle zjednat respekt a donutit personal, aby zacal moje problemy resit

suma sumarum - ano, dokazu si predstavit, ze budou sluzby CD jeste lepsi, hlavne ve stanicich, ale ani ted to neni vubec spatne ... kdyz se clovek chova slusne, ma velkou sanci, ze nebude mit zadny problem a cesta vlakem bude prijemny zazitek (hlavne diky profesionalite pruvodcich) ... jiste, i ja bych po 7 letech v mediich dokazal pripravit "seznacni" clanek nebo reportaz o tom, jak jsou sluzby CD na houby a jaka hruza na cloveka ve vlaku ceka, ale pravda je takova, ze se ta kvalita sluzeb zlepsuje - pomalu, ale jiste
17.07.2007 (11:42)  
To ondráš:
Nepochybuji o intelgenci českého národa. Ale pokud někdo využívá služeb ČD sporadicky nemá důvad pořizovat si JŘ. A informační schopnosti webu českých drah jsou přinejmenším zavádějící. Jak napsal Brumla jsem platící zákazník tak chci za svoje peníze služby jakými se velebí ČD ve svých kampaních! A když to jednoduše nemám všechno v malíku tak od toho je tam ten personál aby mi poradil, pomohl vysevětlil a ne se mnou zacházel jak z onucí jen protože že vlakem nejedu 365 dní v roce!!
registrovaný uživatel Bovlk 
17.07.2007 (11:40)  
No ja cestuju vlakem rad a casto a problemy nemam, ale vcera me fakt zarazili v nejmenovane stanici. Chtel jsem koupit kilometrickou banku a pokladni mi rekla, ze ji jeji zasoba KMB dosla, ze mam jet bud do XYZ a koupit ji tam, nebo prijit zitra, az bude kolegyne, ktere jeji zasoba KMB jeste nedosla. Ze pry se ji nemuze hrabat v jejich vecech atd. Nekompromisne jsem trval na tom, ze chci KMB koupit TED a TADY a interni problemy drah me NAPROSTO NEZAJIMAJI, takze mi nakonec prodala tu od kolegyne. Nicmene se to neobeslo bez problemu, protoze cislo KMB se ji nepodarilo zadat na doklad o prodeji, takze mam na KMB jine cislo, nez na dokladu o zaplaceni, plus potvrzeni stanice o tom, ze byla chyba v UNIPOKU.

Zrovna tohle mi teda prijde jako priklad par excelance, kde drahy selhavaji. Ja kupuju KMB ne od jednotlivych pokladnich, ale od drahy. Jestli ma kazda pokladni extra zasobu me naprosto nezajima, at si udelaji jednu pro celou stanici a neotravuji cestujici vnitrnimi predpisy (evidentne naprosto zbytecne). Navic bych ocekaval, ze dostanu spravny doklad o zaplaceni - na muj pozadavek na potvrzeni, ze byl problem v UNIPOKU, se pani divala stylem co to chci za zbytecnost, vzdyt na draze se vi, ze se to stava. Jenze ja trvam na profi reseni a bud chci spravny doklad, nebo kdyz uz ne, tak alespon jasne potvrzeni o problemu a ne styl mozna to nejak dopadne. Jeji pristup v dane veci povazuji za naprosty amaterismus.
registrovaný uživatel Brumla 
17.07.2007 (11:34)  
ondráš beskydský: bohužel nemůžu souhlasit - jsem zákazník a jako takový chci od dodavatele optimální služby.

Pokud ČD nabízí hromadu nejrůznější slev, tak očekávám, že když řeknu koho/co, kam a kdy chci přepravit, tak dostanu optimální nabídku služeb a jejich cen. V ideálním případě mi pokladní řekne "tak Vám dám tohle a to je pro Vás nejlepší".

Pokud mi toto nabídnuto není a pokladní tápe, popř. mě "natáhne" tím, že mi prodá něco nevýhodně (absurdní příklad: místo skupinové slevy pro 10 lidí mi prodá 10x obyčejné jízdné), popř. úplně špatně, tak je cosi shnilého v království drážním.

A co si budeme povídat, ČD má v tomhle opravdu problém.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko