..: Redaktorka serveru iHNed se obula do ČD :..

Ilustrační obrázekPraha - V uplynulém týdnu vzbudila značný rozruch reportáž zpravodajského serveru iHNed, která si vzala na paškál kvalitu služeb, které ČD poskytují cestujícím. Čtenářům ŽelPage článek přinášíme doplněný i o rozhovor s autorkou Ludmilou Hamplovou. Člověku zvyklému na časté cestování vlakem by se mohlo zdát, že se jedná o cílené provokování konfliktů, které by se při trošce informovanosti nemohlo stát. Na druhé straně se ale nabízí otázka, zda se už cestování s ČD nevzdálilo velké části populace natolik, že už do svých tarifních systémů neumožní jen tak proniknout.

Nabízíme vám úryvky z inkriminovaného článku:

Je krátce před šestou hodinou ranní, pražské hlavní nádraží je ještě nevlídnější než jindy, přesto tu panuje čilý ruch. Bezdomovci pospávají, ale cestující se rojí už v takhle brzkou dobu. Přesto jsou otevřeny pouze čtyři pokladny, před každou z nich se vine dlouhá fronta. "Vy chcete platit kartou? A proč?" podivuje se pokladní a vysvětlí mi, že musím ke správnému okénku s logy platebních karet, ta jsou ale zavřená. "No, tak to máte asi smůlu," konstatuje dáma v modré uniformě a prodává mi jízdenku v ceně 636 Kč. Cesta Praha Bojkovice začíná. Ještě netuším, že tento výlet mi přinese překvapivé rozšíření obzorů o Českých drahách.

V naivitě sobě vlastní jsem si připlatila za první třídu v naději, že v první třídě vlaku InterCity, tedy vlaku vyšší kvality, objevím zásuvku elektrického proudu. Dost hloupé očekávání. Žádné zásuvky tu nejsou, snad krom toalety, jenže to je k ničemu. "Kde máte příplatek? Musíte mi dát ještě šedesát korun," konstatuje nekompromisně průvodčí. Snažím se argumentovat tím, že když sdělím pokladní cíl cesty s informací o tom, jakým vlakem jedu, prodá mi automaticky příplatek. Další chyba. "To si musíte říct zvlášť, rozumíte?" Sdělí mi průvodčí a podle výrazu tváře pochybuje o mé inteligenci…

…Po dvou a půl hodinách v motoráku jsem se ocitla v Brně a jala se zjistit podmínky přepravy Pendolinem. "Ukažte mi jízdenku, asi ji máte špatně," chňapla po modrém papírku pokladní. "Hm, to jsem si mohla myslet, musíte mít místenku, tak mi dejte dvě stovky a bude to," pokračuje v přezíravosti madam. Jenže já jsem hloupý cestující a netuším, proč se po mě chce místenka. "To snad ví úplně každý, že bez místenky do Pendolina nesmíte. Jakto, že to nevíte?" opovrhuje mnou žena a strká mi výměnou za peníze další lísteček.

"Myslíte, že tu najdu funkční toaletu?" ptá se anglicky bezradná turistka a snaží se marně vypátrat dvířka, na kterých by nebyl nápis mimo provoz. "Je to pěkný vlak, ale ona se tu stala nějaká nehoda, že to nefunguje?" snaží se dívka najít racionální vysvětlení faktu, že na čtyři vagóny fungovala pouze jedna místnost. Inu dokonalá cesta, téměř.

Celý článek na serveru iHNed.cz, 12.7.2007

Systém slev je komplikovaný, říká Hamplová

Není to asi první případ, kdy se rozhodl někdo z českých médií prozkoumat, jaké to je cestovat vlakem s ČD. Tohle je ale trochu jiný případ. Zaujme, že text je poměrně živě a dobře napsán, ale ještě méně typické je, aby jej psal někdo, kdo o železnici něco ví. Jak nakonec autorka přiznala, ke kolejím to má až překvapivě blízko.

Jak vlastně vznikl námět na tenhle článek?

Byla to víceméně náhoda, cestovala jsem do Bojkovic pracovně. Obvykle cestuji vlakem, takže i teď jsem volila stejný druh přepravy, jen jsem nečekala, jaká dobrodružství mě potkají.

Reportáž může být poněkud šokující, alespoň pro ty, kteří vlakem běžně nejezdí. V čem asi nejvíc?

Překvapilo mě, že můžu narazit na nevrlý personál ČD, který navíc nerozumí holému faktu, že systém slev je pro obyčejného smrtelníka naprosto nepochopitelný. Tak jsem jsem si řekla, že by možná stálo za to se podělit o zážitky, vlastně risknout i to, že budu označena na dítě, které jede poprvé vlakem.

Jaká byla reakce na článek, ať už ze strany čtenářů, nebo i od samotných ČD?

V tuto chvíli nemá naše redakce žádnou oficiální reakci ze strany ČD, ale to se může změnit. Kritické ohlasy jsou v diskusi pod článkem, kde mě čtenáři obviňují z toho, že nejsem schopná jet vlakem. To mi přijde obzvlášť zábavné, neb pocházím z České Třebové a moji rodiče bydlí ani ne 5 minut od nádraží, kde jsem strávila nemalou část svého dětství. Moje babička pracovala jako uklízečka ve stanici, navíc i můj děda a otec oblékali modré uniformy.

Vážně by se ale mohlo zdát, že neumíte jezdit vlakem. Proč jste nevyužila zmiňovanou slevu Léto 26?

Do této slevové kategorie spadám, je mi 21. O slevě jsem však nic netušila, při cestách vlakem využívám Kilometrickou banku.

V článku mne překvapilo, že třeba víte, co je "ropovod". Jaký máte vlastně vztah k železniční dopravě?

Vlakem cestuji prakticky od narození. Dokonce jsem si jako dítě chodila nádraží prohlížet a snila o tom, jak ty všechny vlaky jedou. Cítím změnu v tom, že se objevují modernější a hlavně soupravy i personál, mluvím teď o vlacích vyšší kvality, který je schopen komunikovat v cizím jazyce a trpělivě odpovídat cestujícím na jejich dotazy. Stejně tak se mnohá nádraží proměnují v pěkná místa…

…tahle záliba v železnici ale trochu kontrastuje s tím, v jakém duchu je ten článek psán.

Jistě, teď to negativni. Štve mě, že pro nemalou část personálu ČD stále nejsem zákazníkem, ale obtěžujícím hmyzem, který má zbytečné otázky. Opravdu nejsem schopna vyznat se v komplikovaném systému slev a akcí, proto potřebuji, aby mi někdo poradil. Svěřuji ČD své peníze a očekávám kvalitné služby. Jen drobnost - mnohokrát se mi stalo, že jsem pomáhala zmatenému cizinci, který se pokoušel domluvit anglicky, to i na hl.n. v Praze. To by se vážně stávat nemělo.


Honza Beránek / JTB | 17.7.2007 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Rozhovory

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel milos  mail  
18.07.2007 (12:00)  
ja cestovani vlakem beru jako adrenalinovy sport, takze mam ze vseho vicemene zabavu, ale ani si nejak nevybavuju neco ucinene negativniho...

nezapomenu na jednoho mladeho pruvodciho, co cca pred 15-ti lety jezdil na 120tce mezi Kladnem a Prahou - ten vzdycky v motoraku rozrazil dvere oddilu a mocnym hlasem oznamil: "Vitame vas na palube, predlozte prosim jizdenky sve, ku kontrole me!" no prdel pak maximalni... :- ))

a jeste mam jednu dobrou zkusenost cca z lonska, kdyz jsem potreboval jet nejakym ec z vidne do prahy (s mladsim brachou) a naivne jsem si myslel, ze jizdenka bude stat stejne, jako tyden pred tim v opacnem smeru koupena v holesovicich, a mel jsem u sebe jen vicemene nezbytny pocet ojr :- ((. Pan v kase na nas vyhodil castku asi o 12 ojro vyssi, nez delala dohromady nase hotovost, coz se zdalo byt dost neprijemne az neresitelne i vzhledem k me vselijake anglictine a prachbidne nemcine a ja se smiroval s rakouskym vyhnanstvim. ale bodry vousac se zamyslel, hodil dotaz na brachuv vek (pod 26) - hned vymyslel nejakou slevu a v souctu nas to vyslo jeste levneji nez do rakous... necekal jsem, ze se pretrhne kvuli nejakym mladym kokotkum z vychodniho bloku smrdicich korunou...
registrovaný uživatel Pitris  mail  
18.07.2007 (11:32)  
Foxx: Přesně tak. Taky jsem se v tom poměrně hrabal, chtěl jsem optimalizovat cenu Ostrava - Hradec Králové. Nakonec jsem to vzdal a napsal na infocentrum. Škoda, že ten mail už nemám. Udělali ze mě totálního idiota a odkázali na web ČD. Na druhou stranu..jednou jsem si zjišťoval věci ohledně jednoho vlaku na Slovensku. Člověk z toho infocentra mi volal zpět že mi dal mylnou informaci, že si to ověřil. Kdyby nezavolal, tak jdu z Vrůtek asi pěšky :)

Jinak jsem se hodně uvažoval o Elišce (Krajská města za 140 Kč.) K tomu je ale třeba zákaznícka karta. Chtěl jsem si ji koupit i za těch 600 Kč. Ale potřeboval jsem to "rychle". Všude píšou, že papírová "prozatímní" nahrazuje plastovou. Pak jsem četl článek na idnes, kdy někdo popisoval případ, že mu to k té papírové nedali. Nejdřív jsem nadával, že nikde o tom není ani zmínka, ale na webu mají napsáno že se Eliška vydává ke kartě v provedení bezkontaktní čipová karta. (Tudíž jsou z obliga). Tohle mě neskutečně naštvalo. Studoval jsem marketing, chápu, že každá nabídka má své ALE, ale už mě nebaví neustále dohledávat informace psané "drobným písmem". Mí rodiče (přes 60) chápou tak maximálně zpáteční slevu. A nemyslím si, že jsou hloupí. Pokud si člověk udělá půl dne čas a studuje jejich web, má šanci to pochopit.
registrovaný uživatel Foxx  mail  
18.07.2007 (11:16)  
Ladislav 16: Teď sis dokonce odpověděl.... Normální člověk co se o to nezajímá a jede vlakem jednou za uherák o tom nemá ani páru. Když půjde můj otec na nádraží, tak řekne jednou do Berouna a nenapadne ho licitovat o cenu jako někde v Maroku na tržišti
S ČD se dá jezdit výhodně, ale z neznámých důvodů to před potenciálními klienty tají :-)
18.07.2007 (11:12)  
M: Snad neni nic těžkýho se zeptat na ňákou slevu.O slevách vim jedině,páč sem se v tom pořád hrabal.Kdyby ne,tak nevim,že je zákaznická sleva nebo že je příplatek na vlaky EC/IC a místenka do vlaků kategorie SC.
registrovaný uživatel M 
18.07.2007 (10:55)  
A pro nekoho je jednoduchy aji rizeni dopravniho letadla nebo operace mozku...
18.07.2007 (10:29)  
No tak sorry.Pro někoho je přehledný a pro někoho zase ne.Nemůžu si stěžovat,že bych nevyužil slevu nebo o ní nevěděl.Pro mě jsou ty slevy přehledný.
registrovaný uživatel waszyn 
18.07.2007 (9:30)  
k tomuto článku:
nerozumím ilustrační fotografii a vysvětlujícím doplněním před článkem autorky. Obvykle se vysvětlující komentář dává až na konec přejatého článku. Tady to vypadá, že je čtenář předem tlačen do nějakého názoru ještě před přečtením samotného článku. Vypadá to jako by to bylo nějaké chlácholení pro nekritické obdivovatele černé díry a.s.: "za chvíli si přečtete článek ve kterém autorka nadává na naše skvělé dráhy. ale ona je to vlastně ženská, provokuje a ve skutečnosti taky miluje vláčky."
Člověku zvyklému na časté cestování vlakem by se mohlo zdát, že se jedná o cílené provokování konfliktů, které by se při trošce informovanosti nemohlo stát. Tou trochou informovanosti patrně myslíte 2 hodinovou tarifní přípravu před každou cestou vlakem.
Na druhé straně se ale nabízí otázka, zda se už cestování s ČD nevzdálilo velké části populace natolik, že už do svých tarifních systémů neumožní jen tak proniknout. Toto se nenabízí na druhé straně, nýbrž na té první a takto každý normální člověk tento článek pochopí.
Tento server který si hraje na seriózní železniční web a docela se mu to i daří touto vysvětlující předmluvou před článkem u mne docela klesl. Takto se žurnalistika opravdu nedělá. Nabídnout čtenářům nečí názor, ale ještě před jeho přečtením mu poměrně zásadně vysvětlit jak jej má chápat a tlačit čtenáře k jeho odmítnutí.
18.07.2007 (13:43)  


Máte na mysli zřejmě první odstavec. Tomu se říká různě, v ryze zpravodajských materiálech čelo nebo header. Je tu od toho, aby zprávu ve zkratce shrnul a vypíchl vše podstatné. Základním kritériem je, aby mohl fungovat i jako samostatná krátká zpráva.
V publicistických článcích se mu obvykle spíše říká perex, text, který má navnadit čtenáře. Tento materiál je pojat autorsky, a je tedy zařazen do sekce "články", tedy ne do "aktualit". Je to autorský materiál ŽelPage, není tedy přejatý, jsou pouze použity úryvky z reportáže, o níž je řeč.

Prosím berte proto poslední dvě souvětí v perexu s určitou rezervou, je to komentář, který ale má za cíl čtenáře jen naťuknout. Nepředkládám jednoznačný názor, nechávám na čtenářově posouzení. Pokud mezi stanovisky obsaženými v prvním a druhém souvětí necítíte logický rozpor (soudě podle reakce opravdu ne), pak Vám asi těžko něco dalšího vysvětlím. Fotka? Z iHNed.cz, portrét paní Hamplové při výkonu povolání...:)

Ještě bych se s dovolením zeptal na Vaši kvalifikaci, jež opravňuje k hodnocení kvality žurnalistické práce. Díky za odpověď.
registrovaný uživatel Pitris  mail  
18.07.2007 (8:48)  
Rovněž čerstvá zkušenost z minulých tropických dní :) IC Bohumín-Praha, EC Praha-Bohumín, pondělí, úterý. Myslel jsem, že ty vlaky jsou klimatizované...ono tam něco foukalo, ale připomínalo to fén. Kdyby nebyla otevřena okna, tak asi padneme naštěstí nás bylo v tom vagonu jen pár. Ovšem když to zastavilo před Olomoucem před kolem 4 hodiny na těch výlukách, to teplo bylo luxusní. Hlavně mají můj obdiv oba dva fírové (a ne jen ti dva) že nás vůbec dovezli, v té lokomotivě muselo být taky "příjemně". Jinak v systému slev ČD se ani prase nevyzná, co se týče chování personálu, nemůžu si absolutně stěžovat.
registrovaný uživatel M 
18.07.2007 (1:31)  
No, ja mam cerstvou zkusenost z dnesniho dne... Jel jsem Brno-Praha-Brno. Prvni myslenka o zpusobu prepravy. No, patrne dilem i diky "fandovstvi" vyhral vlak (dalsimi argumenty byly klima, moznost sednout si i na pravou stranu, pravdepodobne malo lidi, vetsi pohodli a klid, ze kdyz ze mne slunko vycucne energii, tak muzu usnout).
Cesta tam v podstate OK, vlak dokonce dojel i nacas, takze jedinym problemem byl pokladni v brnenskem CD centru, ktery mne k prilozeni In-karty ke ctecce vyzval slovy "prilozte kartu" (mam pocit, ze to byla krome otazky "Praha?" jeho jedina slova (cili zadny pozdrav)). Nechci vylozene slovickarit, ale rozdil mezi "prilozte prosim kartu" a "prilozte kartu" je dle meho soudu pomerne propastny...
Cesta zpet - ze bude zpozdeni jsem tusil, takze to problem nebyl, protoze jsem si skutecny odjezd hlidal na "Poloze" a pobyt v Praze mohl lehce uzpusobit. V pripade nevyhodneho casu bych ale jel busem a listek nechal propadnout (a prinejmensim v podminkach eLisky maji, ze nevybrane listky sami stronuji a vrati penize - pokud to tak opravdu je, tak za tohle teda musim dat jednicku, to zas ne ze ne:). No, nejak mi to vyslo, takze zpozdeni vlaku 175 zhruba 35 minut bylo akorat. Vlak prijel, menila se lokomotiva, vypadla klimatizace. Uprimne receno, jen malo veci je neprijemnejsich nez vlak bez otviratelnych oken a klimy. Takze ve vagone bylo obratem prijemnych 50+ stupnu... Tezko ale vystoupit, kdyz clovek mysli, ze vlak hned odjede, protoze je prece zpozden (a o meneni loko normalni clovek potuchu nema). Takze klima se nak rozjela, ale jaksi castecne, takze 50 stupnu bylo zakratko opet a "and going"... Ve vlaku navic nebyl restauracni vuz (v Praze hlasili z duvodu, ze ho Nemci neposlali), takze 50 stupnu a zadna sance koupit vodu (restauracni vuz nebyl a zkouset to v Koline na perone by asi bylo harakiri). Decin-Praha pry roznaseli vodu (nevim, jestli zdarma, ale roznaseli), za Prahou ale uz ani kapka:-(
No, posleze jsem nastesti zjistil, ze ta klima nefunguje jen v tom jednom (no, mozna ve vice) vagone. Jenze, co mi prislo neuveritelny, ze pruvodci jaksi zapomel utrousit slovicko a radsi by nas nechal pochcipat... Navdavkem po ceste do Brna vlak nabral dalsich 20 minut.
Takze asi tak
registrovaný uživatel Foxx  mail  
18.07.2007 (0:49)  
Ladislav 16: Sorry ale systém slev opravdu přehledný není... Potencionální zákazník se ti vybodne na hledání nějaký slevy. Pokud bude hledat třeba jízdenku do Plzně a je počítačově vzdělanej tak se maximálně tak mrkne na idos tam vidí ČD 140,- Kč ... SA za 70,- a to ještě soused co tomu rozumí říkal že ti daj kafe... hádej čím pojede? Ty víš že to jde i s ČD levnějc , já to vím taky ale proč by to hledal....
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko