Brno — Pomalu, ale jistě končí období, kdy bylo lepší se Brnu vyhnout. Na dálnici mezi Vyškovem a Brnem od počátku prázdnin téměř nebylo dne bez nehody a tím pádem řidiči stáli v kolonách. Opravy a díky „stávkující“ OHL ŽS i „neopravy“ zase ztrpčují život řidičům jedoucím od Prahy. A demolice viaduktu a tím pádem vytvoření z průjezdného brněnského hlavního nádraží dočasně jen nádraží hlavové s příjezdem z jedné strany je věc, kterou v Brně dlouho nepamatují. Část vlaků proto míjí hlavní nádraží, některé začínají svou cestu až na nácestných nádražích. Pojďte se tedy podívat, jak se stavební práce v brněnském železničním uzlu projevily a jak je zachytili někteří fotografové mezi 15. a 31. červencem.
Nezvykle jak pro Brňany, tak i návštěvníky města působilo „náhradní“ nádraží: Brno dolní nádraží. Sem se dříve neměli šanci dostat.
Některým možná ukápla i slza…
Mezi tím probíhaly stavební práce u hlavního nádraží a před budovou se střídal jeden autobus náhradní dopravy za druhým.
Na své si přišli i fotografové, když mohli osobní vlaky zachytit na místech pro ně nezvyklých, kam se obvykle podívají jen vlaky nákladní.
Jako bonus ještě přidejme video od jednoho z našich čtenářů.

Jinak to muselo být drahé, zřídít tu provizorní zastávku kde je, koukám, nové pevné osvětlení, nový perón a IS.
Odjezdy od Grandu bych nesváděl na pana Žlutého a jeho lobování. Zatímco "oranžové expresy" i všechny ostatní spoje Odněkud-Brno-Praha jezdily ze Zvonařky (tehdy v majetku ČSAD KNV Brno), po liberalizaci bus dopravy (cca 1993) začaly přímé expresy Brno-Praha (v té chvíli již soukromé: ČNE, ČEBUS, Tourbus*) jezdit od Grandu, zatímco spoje Odněkud-Brno-Praha zůstaly na Zvonařce. Což může být i tím, že Zvonařku přebral Tourbus (ex-brněnský dopravní závod ČSAD), Grand patřil DP Brno = magistrátu (... *proto mne trochu překvapuje, že od Grandu jezdil i Tourbus, když měl celé vlastní obří nádraží).
A když pak Jančura počátkem nového století konkurenci na lince BM-AB během pár měsíců vyrušil (a v tomto případě objektivně - ČNE a ČEBUSy častěji kvůli technickému stavu nedojely než dojely), tak zůstal u Grandu sám.
Zpět ke dráze a druhému nádraží - a co by bránilo drážnímu regulátorovi vyhlásit, že nekrajské spoje budou jezdit jen na nové nádraží?
A jak bylo receno, tohle muze pouzivat dopravce s par linkama, ne spolecnost, ktere kazdych 5 minut odjizdi spoj nekam. Takze dost spatne srovnani. V poslednich par letech je na brnenskem nadrazi celkem standart, ze vlak prijede na kolej kde uz jiny vlak je a cestujici se pekne projdou, nez vubec dorazi k schodum do podchodu. A jestli nekdo operuje tim, ze v nejakem zahranicnim meste funguji nadrazi se stejnou kapacitou a 2x vetsim vytizenim, tak tady to fungovat bude tezko, zvlast s prihlednutim k tomu, jak kolejiste na hlavnim vypada.
Navíc na mém kanále najdete video z dolního nádraží a video obratů rychlíků na Králově Poli...
Jinak bych si dovolil napsat, že výluka byla zvládnutá dost dobře. O informátory a infocedule jsem málem zakopával, dolní nádraží se tvářilo jako celkem použitelná zastávka a neslyšel jsem o žádném větším problému. U rychlíku přes HB v každé stanici hlásili stručné info o výluce a i průvodčí byl nápomocen. Příjemně (ikdyž už jsem to zažil) mě překvapily nízkopodlažní busy na NAD.
Zároveň odpovíte i na přesun nádraží...
Ano, nam rezijkarum to vesmes nevadi, ale je potreba myslet i na platici zakazniky a ti na to vesmes "nejsou zvedavi"...
Nejakou rychlodrahu bych do toho vubec nemotal. Muze se stat, ze VRT bude stat za 15 let, spis ale tak za 25 (a to jestli vubec bude...). Pak by se zjistilo, ze to "nove nadrazi" nevyhovuje potrebam a normam a stejne by se muselo prestavet...
Na druhou stranu, nekdo jim musi vydat "povoleni" tam jezdit. Ale jo, je celkem mozny, ze kdyz by dostali na vyber, tak to bude jak Zvonarka v. Grand. Obzvlast, kdyby jim stacila jen nejaka budka na prodej listku...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
