Železniční stanice Příbram leží na trati 200 z Protivína do Zdic. Nádraží je dlouhé přibližně 850 metrů a disponuje sedmi staničními kolejemi, z nichž koleje 2 a 3 jsou určeny pro osobní dopravu. Třetí kolej je stanicí rovně průjezdná, sedmá kolej je kusá a je přístupná pouze ze Zdického zhlaví, byť již pěje svou labutí píseň. První kolej je využívána pro odstavení staniční zálohy, kterou obvykle obstarává lokomotiva řady 742. V pracovní dny odpoledne zde nalezneme také odstavenou soupravu "blatenské lokálky", která zde čeká na svůj další výkon. Na této koleji nalezneme také odbočku do lokomotivního depa.
Nádraží disponuje i třemi vlečkami z niž první, která vede na bývalý "stroják", už několik let nefunguje. Druhá vedoucí do Kovohutí je funkční jen sporadicky. Nejčastěji se s vlakem ovšem setkáme na třetí, jež je využívána pro dovoz uhlí do zdejší teplárny. Příbram je druhou nejvýše položenou stanicí na trati (490 m.n.m). Ve městě nalezne zvídavý turista také hornické muzeum s malou důlní tratí, která spojuje Ševčínský důl a důl Vojtěch.
Ve stanici zastavuje i známý rychlík Bezdrev, i když již nejde o ten starý dobrý spoj s 1. třídou a restauračním vozem. V případě odklonů se zde můžeme setkat i s prestižním mezinárodním spojem EC/Ex 100/101 Jóže Plečnik z Prahy do Lublaně či mezinárodním rychlíkem do Salcburku. Dokonce se zde konaly i významné zkoušky soupravy 943+BDs+B+B+B+755 nebo Herkula řady Rh2016 OeBB. Faktem zůstává i to, že celá trať měla být již několik let v elektrické trakci, ale realizace projektu byla odložena na neurčito.
V roce 2004 došlo k optimalizaci stanice, při níž vznikl bezbariérový přístup z čekárny na nástupiště. Nově zde nalezneme také ČD centrum, do jehož prostor se přestěhovalo i zákaznické centrum místní autobusové společnosti Connex Příbram.
Na závěr dodejme, že na konci 2. světové války zaútočili na tuto stanici obávaní hloubkaři. První útok se odehrál 17. dubna 1945. Asi v 15 hodin byly vyřazeny z provozu dvě lokomotivy ze zdické výtopny. U první z nich (č. 524.017) bylo napočítáno 80 zásahů, u druhé (č. 324.210) dokonce rovná stovka. O tři dny později byla krátce po deváté hodině ráno prostřílena lokomotiva neznámého čísla v čele nákladního vlaku č. 6156. Lehce byly poškozeny objekty opravny kolových vozidel protektorátních drah a vodárny. Stejně jako v prvním případě nebyl nikdo zraněn. Poslední útok se odehrál 2. května 1945 kolem poledne. Střely hloubkařů tehdy usmrtily člověka - 17letého Emanuela Hofmana.
Užitečné odkazy:
Použité fotografie a jejich autoři: Hornické muzeum Příbram, Mořepetr, Filipo, Petr Lonek, Michal Hronek, Sedlik
Doplnil Filip Vojtášek. Více informací o hloubkařích naleznete na webu http://hloubkari.bloguje.cz/
1 2 | Zpráv na stránku: |
Díky, stačí, to je vohno.
P.S.: Ještě si mohl k článku vložit tu fotofrafii, jak stojí v Příbrami proti sobě ty dvě Zamračené...:)
1 2 | Zpráv na stránku: |
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.