..: Když bardotky skončily :..

749.107-9, foto: Láďa Mlynařík Když jsem byl malý, trávil jsem občas volné chvíle na opavském východním nádraží. Na rozdíl od současné doby, kdy se vlaky před půl sjedou a po půl zase rozjedou (a pak je dlouho klid), se tam pořád něco dělo. Vlaky přijížděly průběžně. Klasická lokomotiva, staré rychlíkové vozy – žádné motorové soupravy s řídicími vozy. Nádraží je koncové, takže lokomotiva musela vlak do Ostravy objet. Vlaky, které skončily na kusých kolejích, zaměstnaly i parní posunovací lokomotivu. (Tehdy s ní jezdili pánové Radovan Urbaník a Jaroslav Uherka. Kde je jim dnes konec?) Odtáhnout vagony, pak mohla odjet vlaková lokomotiva. Zpět s vagony k nástupišti a pak se musel vrátit vlakový stroj. Z Olomouce osobní vlaky vozil papoušek – toho na točně otočili. Krásná lokomotiva, ale měl jsem z ní strach. A pak najednou papoušek zmizel, už nikdy nepřijel. Místo papouška začala jezdit nová motorová lokomotiva – bardotka. Ani nevím, kdy přesně se to stalo.

Rok 2013 byl u Českých drah dalším milníkem v jejich historii. Bardotky přestaly být nasazovány na pravidelné vlaky. Tedy ne že by z kolejí zmizely úplně, ale v turnusových rozpisech je nahradily modernější stroje. Někteří datum poslední pravidelné jízdy znali. Mezi nimi byl i jeden mladík, který si poslední den pravidelných jízd nenechal ujít a podělil se s námi o své zážitky. Čas letí – už jsou to tři roky. Tak si, spolu s ním, zavzpomínejte.

Dne 14. prosince 2013 skončila jedna legenda v naší železniční dopravě. Nabízím vám malou reportáž z tohoto smutného dne.

Je brzké ráno, hodiny ukazují 8.00. Přicházím s fotoaparátem na 5. nástupiště pražského hlavního nádraží. Tam už stojí připravená beztlumičová bardotka (749.121-0) se dvěma vozy Bmto. Po zabrání místa nahoře si jdu barču vyfotit. Na nástupišti už je pár šotoušů, naštěstí tu ale není narváno. Po několika fotkách jdu zpět nahoru. V 9.24 se rozjíždíme. To je zvuk! Ve vlaku se sice topí, ale je to zcela zbytečné, protože všichni máme otevřená okna a naposledy v pravidelném provozu posloucháme nádherný zvuk motoru. V Čerčanech jsme přijeli na čtvrtou kolej, kde už stála druhá bardotka (749.107-9) připravená vyrazit zpět do Prahy. Obě bardotky měly smuteční věnce a na 749.107-9 byly nápisy „Naposledy s řadou T 478.1“ a „Sbohem lokálko, milovali jsme tě a teď odcházíme“. Na nástupišti nebyli téměř žádní běžní cestující, ale jen fotící šotouši.

Bardotka v Čerčanech, foto: gimli35 Bardotka v Čerčanech 2, foto: gimli35 Bardotka v Čerčanech 3, foto: gimli35
Bardotka v Čerčanech 4, foto: gimli35 Poslední cesta Bardotky, foto: gimli35 Bardotka v Čerčanech 7, foto: gimli35 Bardotka v Praze, foto: gimli35

Já jsem potom pokračoval orchestrionem do Kácova a zpět. V 15.58 přijíždím orchestrionem zpět do Čerčan. Během dne jsem se nestihl najíst, a tak si tu dávám pozdní oběd. Ve čtyři hodiny si jdu na nástupiště vyfotit bardotku 749.107-9, která naposledy potáhne pravidelný osobní vlak z Čerčan do Prahy. Pár minut před odjezdem jdu zpět do vlaku, kde parta lehce opilých fotografů zabrala prostranství před toaletou a otevřela dveře k lokomotivě, takže tu po odjezdu málem není slyšet vlastního slova. Celá cesta pak probíhá klidně a já si užívám poslední chvíle s bardotkou. Jakmile v Praze na hlavním nádraží zaskřípaly brzdy našeho vlaku, vyběhla spoustu šotoušů (včetně mne) před lokomotivu. Všichni jsme fotili ostošest, aby nám neutekla žádná fotka s bardotkou. Asi 10 minut po příjezdu strojvedoucí zahoukal a naposledy odvezl bardotku někam do tmy. Já jsem pak pokračoval dále rychlíkem do Holešovic. Na Holešovicích jsem vystupoval se smíšenými pocity – byl jsem smutný, že nás opustila tak krásná lokomotiva a zároveň šťastný, že jsem byl u toho.

Posledních pár hodin pohledem fotografů.

17:22 Velké finále začíná: v Braníku čeká na příjezd podvečerního vlaku 9062 snad deset fotografů se stativy. A další vyskakují z vlaku a snaží se ve tmě vyfotit něco z ruky. Asi bez šance…, foto: Honza Beránek / JTB 18:24 O hodinu později se v Braníku situace opakuje. Dorazilo i jedno auto s Němci ze Saska. "A fakt je ten jejich konec definitivní? A co bude jezdit místo nich?" ptají se., foto: Láďa Mlynařík 20:01 Nedělí ale zřejmě život pražských bardotek ještě nekončí. 749.107 po příjezdu do Vršovic nabírá pořádnou porci nafty. To ještě nevypadá na úplný konec…, foto: Láďa Mlynařík 20:06 Mezitím se z dálky ozývá charakteristické bublání: to někde okolo projíždí 749.121 s předlouhou soupravou vozů na ONJ. K patrům od Pacifiku přibyly i osmidvéřáky a rybáky z vánočního expresu na Křivoklát - souprava měla určitě přes deset vozů., foto: Honza Beránek / JTB
  20:24 A teď už jenom přeskákat přes dvě točny do rotundy…, foto: Honza Beránek / JTB 20:59 749.121 si dala na ONJ načas, ale nakonec i ona jde ještě zbrojit., foto: Honza Beránek / JTB 21:16 Venku je na nule a do tepla rotundy ještě chybí pár metrů. A pak už jenom klapnutí dveří a konec. Druhý den už na Pacifik vyrazili brejlovci…, foto: Láďa Mlynařík  

gimli35 , Vlad Poslat mail autorovi | 14.12.2016 (6:00)
Related newsopen/close

More on Reportáže

More from ČR Středočeský


  1 2      Zpráv na stránku:   
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
14.12.2016 (23:46)  
Na pacifiku o víkendech zatím jezdí taky, i když už hodně nepravidelně. Vršovická šestka se prakticky nezastaví, nedávno zaskakovala na turnovských rychlíkách.
Registered user konema 
14.12.2016 (22:48)  
Mezi Zábřehem a Jeseníkem nebo Šumperkem a Olomoucí občas bardotky zaskakují za brejlovce, takže v Olomouckém kraji jezdí historická vozidla :)
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
14.12.2016 (16:11)  
Vyvíjel se v padesátých letech. Možná trochu dříve než baruna, nicméně se s ní na rýsovacích prknech zřejmě potkal.
Registered user stoupa  mail  
14.12.2016 (16:05)  
Pro NIcKON:

Bylo mnoho hokusu-pokusu. Napr. Malý Hektor 435.0 nevyhovoval soupravám Bp taznou silou, ani výkonem. A netopil. K hydraulickým masinám se vubec nechci vyjadrovat. Nakonec páru nahradila velice úspesne práve Bardotka a stala se symbolem (i) Pacifiku.
PS: Pomerance mi bylo opravdu velice líto, ale není T698.0 o pár let starsí, nezli Bardotka?
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
14.12.2016 (15:46)  
Keprt: Takovou ambici asi neměli, nicméně nerealizace typu T 698.0 bardotku do té role stejně posunula. Nic rychlejšího dieselového ČKD stejně nakonec nikdy nevyrábělo a pomeranč byl především nákladní stroj.
stoupa: S tím výkonem souhlasím, avšak daným účelům by lépe posloužilo něco menšího, lehčího a s pomalejším zpřevodováním (kvůli tažné síle v nízkých rychlostech tam, kde se rychle jezdit stejně nedá) a topením. Formátem (nikoliv spolehlivostí) ideální byla třeba karkule s pegasem.
Registered user stoupa  mail  
14.12.2016 (15:29)  
pro NicKON znovu:

Velký stroj je Bardotka mozná, ale k výkonum na specificky trasovaném horním Pacifiku byla urcena jiz 1971 (jak zcela správne píse Rabín). Navic, cím lépe demonstrovat výkon stroje, nez jeho taznou silou? Kotelním výkonem asi ne, výkonem PeGasu urcite ne! :-))
Registered user Keprt 
14.12.2016 (15:26)  
NIcKON: nepodsouval bych autorům bardotky, že měli ambici/úkol vytvořit velký stroj, pro elitní službu vysokými rychlostmi. To by z nich dělalo tydýty. Těmi danými parametry - max rychlost, výkon motoru, nápravová hmotnost - to měla být/byla "holka pro všechno", nahrazující páry jako 475.1, 464.0, nikoliv už třeba "elitní" (rychlejší, výkonnější) albatrosy. Že pak byla snaha je místo těch albatrosů nasadit, nebylo v souladu se zadáním, jejich parametry - a výsledek tomu odpovídal. Dvounápravové podvozky bardotky "vymezovaly" vůči sergejům a pomeračům směrem k obloukovitějším tratím (že se pak už pomeranče nevyráběly, je věc nikoliv vůle nasadit bardoty na "elitní" výkony).
Editor or ŽelPage Administrator Jan Máca  mail  
14.12.2016 (14:53)  
Kolmix: "Neříká" to náhodou Bardotka PAcifiku? ;-)
Registered user Kolmix  mail  
14.12.2016 (14:40)  
To ta 107 tu poslední jízdu opravdu absolvovala s hrubkou na čelní ceduli, anebo se s ní loučil jen dámský kolektiv?
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
14.12.2016 (14:19)  
Tažnou silou možná, ale když přejde velký stroj, stavěný pro elitní traťovou službu vysokými rychlostmi, na lokálku s povolenou padesátkou a velmi specifickým trasováním (ostré oblouky, prudká stoupání, mnoho zastávek), je jasné, že se nevyhne řadě kompromisů spíš opačným směrem.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko