..: Takto vypadá NIM-Express, vysokorychlostní osobák z Ostravy :..

Škodovácký push-pull pro NIM Express se konečně představuje osobně, foto: Juraj KováčBerlín — Měl tady být už před dvěma lety, ale nepovedlo se. Průtahy ve výrobě i ve schvalovacím procesu způsobily, že dvoupodlažní netrakční jednotku NIM-Express od Škody Vagonka na berlínském InnoTransu vidíme až letos. Výrobce zde vystavuje zkrácenou podobu jinak šestivozové soupravy, jež by do reálného provozu měla zasáhnout v roce 2019, tedy přibližně dva roky po původně předpokládaném termínu. Ve výrobním programu vítkovické vagonky představuje tato řada nástupce slovenských push-pull souprav řady 951, které zase koncepčně vycházejí z českých elefantů a odvozených elektrických jednotek. Je tady ale vůbec nějaká podobnost? Dostaly České dráhy a ZSSK od Škodovky skutečně to nejnovější, co Vagonka umí vyrobit? A jak vypadá interiér bavorských turboosobáků naživo?

To dobré: solidní standard

Předně: NIM-Express je designově opravdu působivá souprava. Oproti minulým ročníkům Škodovka letos v Berlíně nepůsobí jako retrovýrobce a vizuálně si nezadá s konkurencí od Stadleru, Alstomu, Siemensu, Bombardieru a Hitachi. Pokud bychom vedle nového vlaku DB Regio postavili CityElefant nebo netrakční jednotku 951 ZSSK, bude rozdíl drastický. Ukazuje se tedy, že Vagonka umí udělat moderně vypadající vlak se zaoblenými okny a tvary, které nepřipomínají 80. léta.

Otázka tedy spíš je, proč podobně nemohou vypadat patrové soupravy, které stejný výrobce dodal českým a slovenským dopravcům v uplynulých několika letech. Zatímco u Českých drah ještě lze chápat, že dopravce usiluje o co největší kompatibilitu dílů, na Slovensku se státem vlastněný dopravce víceméně spokojil s odkazem 90. let i všemi jeho nedostatky. Nezbývá než doufat, že pro příště už bude německý vzor základem všech dalších regionálních vlaků z Vítkovic.

První třída NIM Expressu se od té druhé odlišuje jen velmi zlehka, foto: Juraj Kováč Souprava v obou třídách nabízí sedadla Genio českého výrobce Borcad, foto: Juraj Kováč Některé skupiny sedadel mají k dispozici stolek, jiné ne, foto: Juraj Kováč Specifická konfigurace sedadel na koncích oddílu umožňuje úspornější řešení schodiště, foto: Juraj Kováč

V interiéru je odlišnost oproti elefantům ještě patrnější. Důvodem je především jednotná koncepce všech vozidel DB Regio, zakotvená v dodavatelském manuálu dopravce. Drobné inovace jsou vítány, dramatické odchylky však cestující neuvidí. Dobrou zprávou jsou každopádně sedadla Genio od českého výrobce Borcad, která nalezneme v obou vozových třídách – ty v jedničce se pouze odlišují materiálem a polštářkem u hlavové opěrky. Nové soupravy jako jedny z prvních v německé regionální dopravě nabídnou wi-fi připojení k internetu. Vybraná sedadla disponují velkým stolem, na spodním podlaží pak je k dispozici až 37 míst pro jízdní kola.

To špatné: málo místa

NIM-Express na pohled zdánlivě splňuje všechna kritéria pro pohodlný regionální vlak. Několik minut na palubě však rychle odhalí i jeho jeden hlavní nedostatek: pocit stísněnosti. Místa pro zavazadla ani pro cestující opravdu není nazbyt – nástupní prostory jsou užší, do všech oddílů vedou schody a na ukládací prostory se prakticky nemyslelo. Co je ale horší, je nedostatek prostoru pro speciální skupiny cestujících, které ho potřebují nejvíc: vozíčkáře a rodiče s kočárky.

Víc sedadel znamená méně místa pro schody. Ke slovu proto přišla točitá schodiště, foto: Juraj Kováč Oddíly první třídy jsou umístěny na několika místech v soupravě, foto: Juraj Kováč Vstup pro kola a vozíčkáře do snížené části vozu, foto: Josef Petrák

Souprava sice oficiálně nabízí dvě místa pro zákazníky na vozíku, přístupová cesta je ale tak úzká, že větší elektrický vozík bude mít zásadní problém vmanévrovat na úzkou šikmou rampu lemovanou zábradlím. Všechny kočárky kromě těch nejskladnějších mají také smůlu – tento vlak zkrátka není pro široké. Dojem nedostatku místa je ale všudypřítomný: DB Regio si sice pochvaluje navýšení počtu míst k sezení o 20 procent oproti dnešku, v praxi to však má za následek, že sedadla jsou osazena všude, kde to aspoň trochu fyzicky šlo.

Pryč jsou relativně prostorná schodiště cityelefantů. Místo nich zde najdeme točité schody, k nimž bylo možné vtlačit další místa k sezení. Police na zavazadla? Jen ty symbolické nad hlavou, kam se s trochou úsilí vejde malá kabelka. Nástup s kolem? Při plném vlaku to bude dobrodružství.

V neposlední řadě si hon za využitím podlahové plochy vyžádal i jeden nemilý kompromis, jenž bude českým cestujícím důvěrně známý z interpanterů: první třída je rozdělena do několika lokalit v soupravě, místo aby poskytovala jeden souvislý tichý prostor pro ty, kteří za regionální cestování připlácejí.

První dojmy

Dá se říct, že NIM-Express je zdařilým prvním počinem od dob cityelefantů. Vypadá hezky, řada komponentů působí lépe a řeší některé koncepční nedostatky svého předchůdce, počínaje mezivozovými přechody. Zároveň je ale dílem kompromisu, kdy kvantita v mnohém válcuje komfort pro cestující. Připomíná tak trochu vlaky polských výrobců, jak jsme je na Innotransu vídali před léty: moderní a nízkopodlažní, avšak s náhodně vypadajícími boxy pod sedadly, nečekanými změnami úrovně podlahy a schody tam, kde zdánlivě nedávají smysl. Není pochyb o tom, že Škodovka dokáže všechno toto časem překonat a odladit; bude ale dobré, pokud se tak stane dříve než za dalších dvacet let. Aktivně se o to mohou přičinit i čeští a slovenští dopravci tím, že si začnou víc vybírat.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 18.9.2018 (15:29)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Německo


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel (gp) 
19.09.2018 (16:57)  
Jediný vozidlo, kde nedošlo ke kompromisu a v zadání bylo výslovně uvedena možnost nastupovat přímo ze šumavské slati, byl šukafón.(Proto je první schod děrovanej, aby voda a bláto mohly odtýct.)
Jinak mají hrbatý podlahy a podivně umístěný sedačky všechny nízkopodlažní i dvoupodlažní vozidla, včetně Bžt a Bpjo. Blbý je, že kočárky a všechny invalidní vozítka nerespektují základní modul 1200*800, pak by s nastupováním nebyl problém vůbec a cestující by se nakládali zakladačem na paletách.
19.09.2018 (15:41)  
S tím prostorem je to složitý: Když máte vstup pro nástupiště 760 mm nad TK, tak to u patráku dokonale rozhodí obvyklé vnitřní uspořádání, protože pro patrák jsou z principu nejlepší nástupiště buď nízko (a dveře budou dole), nebo vysoko (a dveře pak nad podvozkem). Cokoliv jiného vede k rampám a omezování průchozích výšek nad nástupními prostory, nehledě na podivně umístěná sedadla.

Nástupiště 760 mm nad TK je nejvýhodnější pro klasické jednopodlažní vlaky.
19.09.2018 (14:38)  
Patrák bude stísněný vždycky, protože má nízký strop. Můžete mít třeba taneční parket, ale jak tam bude strop dva-deset vysoký, tak bude vyvolávat stísněné pocity. Řešením by bylo přizvednout trolej o půl metru výš. Jenže to se nestane.
Edit: A to o nízkém stropu platí i pro staré dobré Bpjo.
registrovaný uživatel (gp) 
19.09.2018 (12:05)  
Borovička: doba se změnila. Miminka, kola a invalidi chtějí taky cestovat. A zrovna to jsou cestující, který nejvíc nesou. Promiň, ale nemůžeš si stěžovat na přebalovák, kterej se odklápí buď nad prostorem pro vozík nebo nad mísou, čili žádný místo nezabírá. Při chvále koženky prosím nezapomínej, že koženky s sebou tahaly tančírnu pro spěšniny a cestovní zavazadla, kam se všechny ty kola a kočárky nacpaly, v lepším případě i s miminkama a mámama, aby nebyly na očích cestujícím, jimž by odhalené ňadro mohlo způsobit Josefin kolaps. Myslím, že kromě oddílů dámských a pro cestující s kolem, dětmi, omezením pohybu a orientace by se měly zavést oddíly pro protivné dědky, aby nevznikaly problémy, že se nevejdou.
registrovaný uživatel Sim 
19.09.2018 (7:13)  
Mate nekdo schema interieru jednotlivych vozu? Nejak se v tech fotkach nedokazu zorientovat, nevim do ktere casti vozu koukam.
19.09.2018 (6:12)  
Dale Cooper: záměrně citujete vytrženou větu z kontextu. Asi aby rozhorlení bylo podepřeno pádnými argumenty. Mně jde spíše o paradox, kdy na jedné straně je vše stísněné a na druhé se plýtvá prostorem. A řeč byla i o prostorech pro kola. A ten velezáchod musí mít u ČD i přebalovák. Co je mu to platné, když se v půlce cesty ucpe nebo přeplní. Ovšem jak je v článku uvedeno tato souprava šetří prostorem i pro vozíčkáře a kočárky či kola. Takže stísněné je vše.
19.09.2018 (4:53)  
Dá sa to zhrnúť i tak, že má to wifi, je to rýchle a hlavne pekné, ale stojí to za starú belu?

- nástupní prostory jsou užší
- do všech oddílů vedou schody
- na ukládací prostory se prakticky nemyslelo
- větší elektrický vozík bude mít zásadní problém
- kočárky kromě těch nejskladnějších mají také smůlu
- při plném vlaku to bude dobrodružství
- první třída je rozdělena do několika lokalit

Zlatý ešus - ale holt, nová doba, zvykajme si...
18.09.2018 (23:13)  
či záchod pro imobilní může zabrat velkou část prostoru, to je in.
To není in, ty chytrý. Kdybys na vozejku jezdil, tak budeš za záchod pro imobilní vděčný až na půdu. Asi nejezdíš, jsi mobilní a zdráv (budiž i to přáno), tak jen blbě kecáš.
18.09.2018 (20:38)  
Místa pro zavazadla ani pro cestující opravdu není nazbyt – nástupní prostory jsou užší, do všech oddílů vedou schody a na ukládací prostory se prakticky nemyslelo. - to je bohužel trend i u snad všech nově dodaných jednotek a vozů pro ČD. Prakticky pak zabere zavazadlo další sedadlo nebo prostor v uličce. Cestovat s báglem na klíně asi není komfort, to pak zlaté koženky 70. léta. Zato prostory pro kola, či záchod pro imobilní může zabrat velkou část prostoru, to je in.
18.09.2018 (17:16)  
Každopádně povedená momentka. :-)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko