..: Zřícený jeřáb se na koleje už nevrátí - aktualizováno :..

Havarovaný jeřáb Gottwald - detail kabiny, foto: NIcKON Brtníky — K mimořádné události došlo ve čtvrtek 24. 5. 2018 během plánované výluky na trati 084 v úseku Brtníky – Panský. Při manipulaci s novou mostovkou pro nedaleké křížení se silnicí III. třídy číslo 2657 vykolejil přímo v katastru Btrníků kolejový jeřáb Gottwald GS 150.14 společnosti GJW Praha. Jeřáb se v prudkém pravém oblouku s převýšením vnější kolejnice i se zavěšeným břemenem převrátil a sjel z vysokého náspu, na jehož úpatí se částečně zaryl do měkké hlíny. První odhady škod se vyšplhaly přes 40 milionů korun (35 milionů jeřáb, 5 milionů mostovka a 200 tisíc infrastruktura), hrozivě vypadající nehoda si naštěstí vyžádala jen dvě lehká zranění (muž a žena v jeřábu). I když se dlouho spekulovalo o vyproštění, jeřáb bude na místě demontován. Zato mostní konstrukce, zavěšená během nehody na rameni jeřábu, neutrpěla vážné poškození.

Potud suchá čísla, my jsme se byli na místě nehody podívat v neděli 27. 5., tedy tři dni po nešťastné události. Došlo k ní během výměny notně zchátralého brtnického mostu, který s pomocí středového pilíře překonává v malé výšce nejen výše zmíněnou silnici, ale i Brtnický potok, místní komunikaci a také několik domů a zahrádek. A přes který byla už několik let omezená rychlost na 10 km/h a jehož dlouholetý havarijní stav nejen prodlužoval jízdní doby, ale také dlouhodobě hrozil definitivním zastavením dopravy na 084.

Druhá mostovka, připravená k pokládce, foto: NIcKONPilíře brtnického mostu, připravené k pokládce mostovek, foto: NIcKON

K sesutí došlo přímo v obci Staré Křečany-Brtníky, přičemž v místě, kam celý 217tunový kolos i s 50tunovou mostovkou dopadl, naštěstí není zástavba. Kdyby se nehoda stala o 150 metrů dále, mohly být následky podstatně závažnější, byl by totiž ohrožen dům čp. 211, stojící přímo pod náspem. Na snadno přístupné místo nehody se chodí dívat celá procesí zvědavců; jen během naší cca dvacetiminutové přítomnosti se tam vystřídalo asi 30 lidí. Místní nám také sdělili, že na vlastní oči viděli, jak se mostovka při přepravě silně houpe.

Kolejový jeřáb Gottwald po nehodě v Brtníkách II, foto: NIcKONHavarovaný jeřáb Gottwald zblízka, foto: NIcKONKolejový jeřáb Gottwald po nehodě v Brtníkách III, foto: NIcKON

Na traťovém tělese byla jasně patrná promáčklá pravá kolejnice, v blízkém okolí tohoto místa bylo také vidět několikeré mírné poškození betonových pražců, pocházející zřejmě od vykolejení stejného jeřábu o několik dní dříve při demontáži starého mostu. Vzhledem k výšce a strmosti náspu však lze hovořit o štěstí, že bilance skončila jen dvěma lehkými zraněními. Za pozornost stojí rovněž jinak překvapivě dobrý stav svršku kolem místa nehody; když jsme místo navštívili před několika lety, byl na tom neporovnatelně hůře. Zanedbaný svršek tedy příčinou nehody patrně nebyl. Zánovní betonové pražce i kolejnice i nedávno opravené štěrkové lože jsou ostatně dobře patrné na fotografiích.

Promáčklá kolej na místě nehody, foto: NIcKONPromáčklá kolej na místě nehody z druhé strany, foto: NIcKONDetail poškozeného pražce poblíž místa nehody, foto: NIcKON

Podle SŽDC skutečný rozsah poškození mostovky není příliš závažný, my jsme viděli zohýbané okrajové nosníky zábradlí a lávky. Nehoda prodloužila plánovanou výluku, která měla skončit 8. června a kvůli níž se na provozovaném useku tratě vyskytovaly velmi zajímavé náhradní soupravy. Příčina nehody je podle DI dosud v šetření, avšak pouhý pohled na situaci svádí k domněnce, že téměř 220tunový jeřáb se šesti dvounápravovými podvozky, vezoucí na vysunutém rameni před sebou padesátitunovou konstrukci, musel zákonitě překročit povolený nápravový tlak podvozků. Tomu by také odpovídalo poškození tratě. Na konkrétní závěry si ale počkáme do vydání závěrečné zprávy DI.

Zmíněný jeřáb je nejtěžším u nás používaným typem, unese až 80 tun a je nasazován při pokládce těžkých součástí kolejové infrastruktury u nás i v zahraničí, případně při nehodách. Tento konkrétní kus, přezdívaný Mazlík, se neoctl v problémech poprvé. K vykolejení došlo na stejném místě i o pár dní dříve při demontáži starého mostu. Převrátil se i před necelými třemi lety při práci ve stanici Chrudim, ovšem s podstatně mírnějšími následky. Za připomenutí stojí i předloňská patálie nehodového jeřábu Českých drah, který se převrátil při vyprošťování havarovaného vlaku ve Vnorovech. Jeho vlastník se nicméně kvůli nákladům na případné vyproštění rozhodl jej na místě rozebrat a odvozit po částech. Některé z nich skončí ve šrotu. Demontáž na místě již probíhá; protože se odehrává mimo těleso tratě, nijak neovlivňuje mezitím obnovený provoz na trati 084.

Zdroj: DI, SŽDC a vlastní pozorování


NIcKON Poslat mail autorovi | 17.7.2018 (14:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Ústecký


  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
01.06.2018 (23:36)  
Byl jsem na místě nehody mostovka vypadá dobře Mazlík je na tom hůř přišlo mi že má ohnutý výložník. Povídá se že:
chyba jeřábníká prý neměl zaaretovaný výložník(jeřábník tvrdí že měl zaaretováno) a výložník se pohnul o 5stupňů do vnitř oblouku a to stáhlo dolů.
V jeřábu seděli jeřábník a překladatelka,protože přepravu dirigoval němec.
Nebýt jeřábníkovi pohotovosti tak paní překladatelka skončila pod Mazlíkem na poslední chvíli ji zatáhl zpět do kabiny když vypadávala z okna.
01.06.2018 (22:55)  
Dívám se na ten pražec, poslední foto. To není zánovní pražec v dobrém stavu, to je vyžilý pražec ve špatném stavu. Ta trhlina není nová, ani tři dy stará. No a zlomilo se to v místě spoje kolejnice, kde je přenos sil omezen. Mám odpozorováno, že v místě šroubového spoje také jako první vnikají bláťáky.
Snad bude Mazlík vpořádku... a most taky.
01.06.2018 (22:42)  
Ten most v Brtníkách je asi prokletý v roce 2003 se stalo tohlehttp://hasici.varnsdorf.cz/clanek/5/15-3-2002-brtniky-dopravni-nehoda/
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
01.06.2018 (22:08)  
krejson: To je moc dobrá otázka, na místě k tomu měli i technické prostředky, pokud jsem si stačil všimnout.
01.06.2018 (22:03)  
Zdravím,co se týče Brtníků tak přechodnost v úseku Panský-Mikulášovice dolní je B2 (18 t / 6,4 t) což znamená 18 t na nápravu a 6,4 t běžný metr-zdroj sždc: http://provoz.szdc.cz/PORTAL/ViewArticle.aspx?oid=594598
Parametry Mazlika najdete tady:https://www.vlaky.net/upload/images/reports/004634/41-gottwald.pdf
A když připočítáte váhu mostovky...............
Otázkou je proč mostovku nepřeváželi po kolejích,ale zavěševou na výložníku.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
01.06.2018 (21:16)  
Ona by ta trať mohla snadno pokrýt potřeby VHD celoročně, autobus na této trase rychlejší není, nádraží jsou umístěna docela dobře (v Mikulášovicích by to mohlo být i lepší, ale zase tam vedou dvě tratě) a v posledních letech se daří zajišťovat tam důstojný vozový park. Po obnovení dopravní služby (nebo aspoň několika úpravách) v Panském by měla i dost kapacity k vyjezdění hodinového taktu. Místní by to momentálně i dost uvítali, protože v celém Šluknovsku na deset let provozuje své zelené autokary společnost Autobusy Karlovy Vary, a. s., která nejen že po získání místního monopolu citelně zdražuje, ale také víceméně bez ohledu na potřeby lidí náhle omezuje, přesouvá či ruší spoje (opravdu rád bych viděl příslušnou smlouvu). Jenže to by někdo musel říct jasné slovo a nepodléhat tlakům.
registrovaný uživatel Keprt 
01.06.2018 (13:12)  
Nickon: no jo no, zmařená "investice". Když já to holt konfrontuju se svou "domovskou" tratí Praha-Kralupy, kde po zančnou část dne jezdí vlaky "na dohled", jsou plné lidí i zboží - tady vidím smysl železnice, ne ve vytváření klimatické zálohy pro autobus za cenu desítek a stovek MKč.
registrovaný uživatel IC HUTNIK  mail  
01.06.2018 (11:45)  
Díky za zajímavou reportáž z místa M.U. Zrovna dnes jsem si říkal, jak asi probíhá vyprošťování... Tomu stroji se docela lepí smůla na kola.. :-(
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
01.06.2018 (10:15)  
Na význam tratě 084 má vedení obcí, jimiž prochází, jiný názor. Jistě, je to jen lokálka kdesi na konci světa, ale s potenciálem do budoucna - vede hustě zastavěnou oblastí, kde se v současné době dále staví. Konkrétně pro Brtníky, Panský a koneckonců i pro Mikulášovice znamená větší jistotu spojení se světem za zhoršených klimatických podmínek, než autobus.
Pokud se měla zrušit, tak před deseti lety, kdy se opravdu rozpadala. Jenže od té doby už byla z větší části opravena včetně zastávek a zbavena části problémů, které podvazovaly její kapacitu (omezení rychlosti na 40 km/h a místy i na 10 km/h kvůli havarijnímu stavu svršku, extrémní množství nechráněných přejezdů), takže v této fázi ji nechat zajít na jeden neopravený most by bylo poněkud neuvážené.
registrovaný uživatel Keprt 
01.06.2018 (9:51)  
Tady https://zdopravy.cz/gottwald-u-brtniku-zustava-prevraceny-majitel-duma-co-s-nim-most-osadi-autojerab-12286/ se píše, že mostovku(y) nakonec osadí autojeřáb. A to všechno kvůli trati, jejíž význam je, jak to říci slušně na webu železničních fandů, ehm, minimální.
  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko