Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.
První místo bez boje
Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.
Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.
Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.
Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.
Ad tlakotěsnost, nejsem si úplně jistý tou nákladností - jedná se přeci jenom o dvěře, ty stojí nové netlakotěsné zhruba 50 000 eur na vůz (vstupní + přechodové) - kolik mohou stát tlakotěsné? dvakrát tolik? A Hübnerovy přechody, dalších 20 000 eur? Pokud někdo tuší může napovědět. Rozhodně si nemyslím, že tlakotěsnost jde do statisíců eur.
Která varianta je správná?
Jsou polohovatelne na ukor mista pro cloveka za mnou nebo na ukor meho vlastniho mista (je "fixni" vrsek operadla nebo kloub)?
A to je přesně ten správný názor!! Norma vůbec nemusí vyjadřovat pocity zákazníka/cestujícího
Například větší zakřivení banánů mi třeba nemusí vůbec vadi a pochutnám si na nich, zatímco hluk splňující normu mi naopak vůbec nemusí být příjemný.
Domnívate se tedy, že ten nový vagon je horší než jiné anebo že pouze je stejně nepohodlný jako jiné?
Vycházím o údajů v TEDu - přesto ty jídeláky a řidičáky tvoří 2/7 souprav, což není zrovna málo.
Tlakotěsnost považuji za úplně zbytečnou
Což ale nemění nic na tom, že se na ceně podepisuje výrazně. V době nákupu Ampz/Bmz ČD jsme navíc byli papežštější než papež a byla vyžadována už od 200 km/h včetně a nikoliv až nad ní jako jinde.
Když nemáme žádné dlouhé tunely.
Ano, ale...když se kupovaly Gorily, taky se u nás nikde nejezdilo 160 km/h...a hle po letech jak se ta rychlost hodila.
a při potkávání ICE na trati se nedělo vůbec nic
Tohle je ale velmi subjektivní. Někomu to nic nedělá, citlivějším lidem se dělá nevolno a motá se mu hlava. Proto bych nepaušalizoval. DB třeba tlakovzodornost požadovaly i po Škodě a jejich push-pullů s maximálkou "jen" 189 km/h.
Zeptejte se cestujících daných vozů, kolik z nich ocení, že jedou tlakotěsným vozem - většina na vás bude koukat jako byste spadl z Marsu.
Tak tohle bude v prvé řadě o tom, že běžný člověk netuší, že nějaká taková věc existuje a co je její podstatou, tak jen tak bez vysvětlení a vyzkoušení neodpoví. Bez urážky k ženám - kolik z nich bude schopno z fleku odpovědět, jestli se líp jezdí s přeplňovaným tříválcem, nebo atmo šestiválcem. Moc jich neodpoví, ale když se jim dá možnost vyzkoušet obě verze, jistě si názor udělají...
700 tis. eur za reko Bdmpee nebo novostavba za 1 mil. - je to i v ČR nevyužitelný rozdíl v rychlostech
Však také takové ABpee stojí zase jen 436 tisíc. Ale zase v jiných parametrech...a railjety jsou zase v parametrech, jaké požadovaly OBB na linku do Grazu. Proto je prostě srovnání ceny za jeden vůz bez kontextu trochu zavádějící.
(A v kontextu mi to vychází tak, že cena ABpee/Bdmpee/Bmpz RJ i railjetu je tak nějak +- odpovídající nasazení a požadavkům včetně požadovaných parametrů. Ampz/Bmz ČD +- odpovídá době pořízení a výbavě s výtkou, že se tehdy požadovalo už u 200 km/h tlakovzdorná skříň a naopak mimo mi příjde cena Bdmpeer ZSSK nejen k rychlosti a nasazení, ale hlavně ve srovnání s tím, kolik stály první kusy Bmpeer ZSSK.)
asi tu s tím nepochodím, ale taky existují pojmy jako udržitelnost, společenská odpovědnost a lidská slušnost
staré B sem netahejte to je jiný případ, naštěstí je více možností než B/Jančura/nic....
Tlakotěsnost považuji za úplně zbytečnou, když nemáme žádné dlouhé tunely. Zeptejte se cestujících daných vozů, kolik z nich ocení, že jedou tlakotěsným vozem - většina na vás bude koukat jako byste spadl z Marsu.
Jel jsem vozem CFR z Astry 200 km/h v Německu a při potkávání ICE na trati se nedělo vůbec nic.
700 tis. eur za reko Bdmpee nebo novostavba za 1 mil. - je to i v ČR nevyužitelný rozdíl v rychlostech, ten však již zajímá například DB při nasazení do Hamburku.
což ovšem ještě nezaručuje spokojenost zákazníka
- 1 vůz railjetu vyšel v průměru na 1,93 mil eur (včetně rekonfigurace), v průměrné ceně jsou ale na rozdíl od ostatních započítány i restaurační a řídicí vozy, takže reálná cena obyč Bmpz bude nižší.
- Vozy railjetu a Bmz/Ampz jsou v tlakovzdorném provedení (railjet včetně přechodů), což na cenu bude mít taky dost vliv.
A pro srovnání - 1 Bdmpee ČD: 633 tisíc eur (Po intervenci ČNB to je něco málo přes 700).
Vrútky - Bdmpeer
Max. rychlost vozu: 160 km/h
Počet sedaček ve voze: 72
Cena jednoho vozu: 1,88 mil. Eur
Siemens Railjet
Max. rychlost vozu: 230 km/h
Počet sedaček ve voze: 78+2
Cena jednoho vozu: 2,04 mil. Eur
Siemens Bmz a Ampz
Max. rychlost vozu: 200 km/h
Počet sedaček ve voze: 66 resp. 58
Cena jednoho vozu: 1,73 mil. Eur (cena z roku 2003)
Astra pro RJ
Max. rychlost vozu: 200 km/h
Počet sedaček ve voze: 80
Cena jednoho vozu: 1,05 mil. Eur
K dalším dotazům - všechny sedačky jsou polohovatelné vč. sedaček u nouzových východů a skleněných stěn.
Ulička splňuje bez problémů normu EN 16585.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.