..: FOTO: RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída :..

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

První místo bez boje

Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.

Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet čtyřsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet dvojsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet obsazenost WC, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet exteriér, foto: Josef Petrák

Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.

Bmpz RJ: Uspořádání 2+2, celkem 80 míst, vše polohovatelné, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz dopravce RegioJet - systém individuální zábavy, zásuvky, nabíjecí USB port a dvě lampičky, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz RJ - prostor pro nohy je srovnatelný s pendolinem ČD, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Vůz je stavěn pro rychlost 200 km/h s podvozky Fiat, foto: Juraj Kováč

Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Palubní portál ve voze Bmpz RJ, řešení dodává společnost Molpir, foto: Juraj Kováč Čtecí lampičky se aktivují dotykem, rolety konečně blokují větší část světla z exteriéru, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Na spodní straně AVoD obrazovky je další praktická lampička, intenzitu lze regulovat, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Buňka WC je bez oken, ale prostorná a stylově nasvícena modrými LED, foto: Juraj Kováč 

Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.9.2014 (12:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 33      Zpráv na stránku:   
07.10.2014 (21:04)  
Michal Drábek:

Je tohle ještě ekonomicky utáhnutelné? A je nějaký důvod, aby bylo? Co třeba reklama prostřednictvím článků o tomto voze? Co nalákaní zvědaví cestující, co pojedou nakonec stejně rakouskou ojetinou? Co je furt někomu po tom, co je pro Jančuru drahé nebo ne?

...za jakou cenu (peněžní i lidskou) je této úrovně služeb dosaženo

A za jakou cenu je dosaženo zpocené staré B, kde pak ztrátu dopravce platí všichni? Byl byste spokojenější, kdyby Jančura za své prachy neexperimentoval s vlaky, ale raději si pořídil do kanceláře počítač se zlatými klávesami, perský koberec a Tatianu Kuchařovou jako konkubínu?
07.10.2014 (21:00)  
Dusanh: Proč se pak např. stropní panely pro schodiště dodávají s přídavkem 2 cm po obvodu? Jo, obecně jde opravdu jen o milimetry, ale anomálie evidentně nejsou vyloučeny (ty centimetry navíc vycházejí z praxe).
07.10.2014 (20:56)  
michalt:

Irizar není žádný low-cost ale u autobusů jeden z nejprestižnějších nástavbářů. Možná byste se divil, kde se jaký autobus vyrábí, ale Španělsko není nic ostudného (ony například autobusy Mercedes se vyrábí v Turecku). Přiznávám, že neznám postup objednávky dílů, ale dveře lišící se o 7 cm - ptejte se kde chcete, ale toto JE nesmysl...

Že neseděly dveře ze dvou busů vedle sebe, to není nic překvapivého. Ono taky mohlo jít o stejný typ, ale jinou sérii (Vy víte, jestli nebyl jeden bus o tři roky starší než druhý?), kde jsou dveře řešeny zcela jinak...

Ale že někdo vyrábí dveře na autobus s přesností +/- 10 cm je totální nonsens, bohužel...
registrovaný uživatel Dusanh 
07.10.2014 (15:36)  
díly obložení pro tuto oblast vozu se zpravidla dodávají s přídavkem, který se odbrousí (jak píše michalt)
ANO - ALE
Bavíme se o milimetrech, nikoli centimetrech (o kterých píše michalt)! Např. u ocelových staveb vozu RIC (26,4m) je tolerance délky skříně obvykle 0/-14mm... Což je cca 7mm na každou stranu.
07.10.2014 (15:11)  
Co se výroby vozů týká (obecně): Bočnicové plechy se pálí na laseru, takže přesnost je na desetiny. Kostry všech celků HS se rovněž sestavují v přípravcích, tedy rovněž přesně; jak to pak svařit, aby se to nezkroutilo do vrtule je věcí technologů, zaběhnuté vagónky to již mají dávno ošetřeno. Největší rozdíly vznikají tam, kde se to pak celé kompletuje. U vagónů se tolerance vybíjejí zpravidla v nástupních prostorech, díly obložení pro tuto oblast vozu se zpravidla dodávají s přídavkem, který se odbrousí (jak píše michalt). Ostatní díly pro vnitřní obložení (okenní panely atd.) se dodávají všechny "z jednoho kopyta" a jejich usazení se dělá zpravidla podle okna, proto se spáry mohou lišit. Nikoliv však v řádu centimetrů, jde pouze o milimetry.
registrovaný uživatel PPP 
07.10.2014 (14:48)  
ALE, nepřehání už to dopravce? Je tohle ještě ekonomicky utáhnutelné?
Michale, pokud nákupní cena je nižší než vagonu pro ZSSK (jak kdesi na začátku diskuse snad zaznělo) a kapacita je srovnatelná, taje to ekonomicky výhodnější, i když je to pohodlnější. On totiž interiér bude asi tvořit poměrně malou část celkových nákladů na novostavbu vozu, tak proč ho neudělat lepší, když to moc nestojí.
registrovaný uživatel Dusanh 
07.10.2014 (12:28)  
To chci vidět, jak nějaká firma vyrábí dveře do autobusů a má na jedny dveře hned několik přípravků, každý s jinými rozměry a dělníci to mrskají, jak se zrovna vyspali :-D
Možná by nebylo od věci někdy zabrousit do výroby, neustálé vysedávání u PC evidentně vede k matoucím závěrům.

Věcně: umím si představit 7mm. Ne 7cm.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
07.10.2014 (12:14)  
který se musí seříznout a zabrousit na míru (dveře např i o 7cm,

Já myslel, že se bavíte o dveřích do autobusu, ne o vratech od hangáru, kde na šířce 50 metrů je 7 cm relativní tolerance. Ale u dveří autobusu, který jsou široký kolik, 2x65? cm a vysoký 220?
07.10.2014 (12:00)  
to:SYN
...jak funguje ta dodávka náhradních dílů?
Tak jsem se byl přeptat na postup oprav těch Irizarů ;-)
Zjistil jsem, že okna (skla) jsou vždy stejná. Nicméně prvky do interiéru i exteriéru se opravdu objednávají podle výrobního čísla a přijde náhradní díl (kterému tam říkají polotovar), který se musí seříznout a zabrousit na míru (dveře např i o 7cm, kryt reflektoru se rozřeže na 3 kusy a přelaminuje do vyhovujícího tvaru), pak se to pošle do lakovny a pak to teprve jde namontovat.
Ten konkrétní případ byl ten, že byly dva autobusy, jeden nepojízdný a jeden s vyskleným oknem ve dveřích. Tak chtěli prohodit dveře, aby aspoň jeden mohl odjet, nicméně to nešlo, neboť to nesedělo o centimetry.
A mysím, že takový přístup k přesnosti dílů bude i té rumunské vagonky.
07.10.2014 (11:44)  
Ve voze jsem byl.
Není to zcela můj vkus, ale výbava je rozhodně nadstandardní!

ALE, nepřehání už to dopravce? Je tohle ještě ekonomicky utáhnutelné? Ještě štěstí, že pan Jančura má taky autobusy a cestovku.

S Regiojetem jsem jel dvakrát a při obou cestách jsem byl s komfortem i službami velice spokojen.
Je však otázka, za jakou cenu (peněžní i lidskou) je této úrovně služeb dosaženo.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko