..: FOTO: RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída :..

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

První místo bez boje

Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.

Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet čtyřsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet dvojsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet obsazenost WC, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet exteriér, foto: Josef Petrák

Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.

Bmpz RJ: Uspořádání 2+2, celkem 80 míst, vše polohovatelné, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz dopravce RegioJet - systém individuální zábavy, zásuvky, nabíjecí USB port a dvě lampičky, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz RJ - prostor pro nohy je srovnatelný s pendolinem ČD, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Vůz je stavěn pro rychlost 200 km/h s podvozky Fiat, foto: Juraj Kováč

Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Palubní portál ve voze Bmpz RJ, řešení dodává společnost Molpir, foto: Juraj Kováč Čtecí lampičky se aktivují dotykem, rolety konečně blokují větší část světla z exteriéru, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Na spodní straně AVoD obrazovky je další praktická lampička, intenzitu lze regulovat, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Buňka WC je bez oken, ale prostorná a stylově nasvícena modrými LED, foto: Juraj Kováč 

Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.9.2014 (12:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 6 ... 33      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
08.10.2014 (15:56)  
Starouš:

záleží na situaci,

pro Jančuru do Košic, který (v dalších 20 letech) asi víc než 160 jezdit nebude je tlakotěsnost zbytečná a drahá sranda, zrovna tak jako pro ČD je nesmysl pořídit tlakotěsné vagóny na R Praha - Plzeň - Cheb

ovšem pokud by jezdil pod taktovkou DB do Hamburgu a byl požadavek na 230 km/h, pak by tlakotěsnost požadoval určitě i on

prostě tam by měla smysl....
registrovaný uživatel Kakov 
08.10.2014 (15:52)  
cestovatelvlakembusem:

netřeba to takhle vyhrocovat, já osobně netvrdím, že úzká ulička je kardinální problém, ale mě osobně to prostě nevyhovuje (nic víc v tom prosím nikdo nehledejte), bohužel v tomto případě je na výběr pouze ze tří špatných řešení

1) varianta (viz reál) 2+2 - široká tj. pohodlná sedadla, úzká ulička, hodně sedadel - nejlepší varianta pro provozovatele, to si RJ z pochopitelných důvodů vybral (hodně lidí, jejich omezení malé, a při sezení komfort)

2) varianta 2+2 - úzká tj. méně pohodlná sedadla, trochu širší ulička, hodně sedadel - nechápu, proč se všichni zastánci úzkých uliček (to je jen označení názorového proudu, není to míněno jako narážka) upnuli na toto, jako další možnost, to je dle mého názoru ta nejhorší alternativa (pokud se tedy bavíme o vagónu pro trať Pha-KE, na osobák Rudná-Praha je to jiná věc)

3) varianta 2+1, široká tj. pohodlná sedadla, široká ulička, málo sedadel - to je nejlepší varianta pro cestujícího z hlediska komfortu, její "+" není jen v široké uličce, ale také v možnosti vybrat si na sezení dvojtou nebo jednoduchou sedačku (řada lidí nerada sedí ve dvou), více prostoru pro zavazadla na 1 cestujícího, jednodušší úklid, pro dopravce je to však varianta nejhorší, protože ekonomicky přichází o 25% tržeb (zanedbávám vytíženost, tj. že nemusí vždy být vyprodáno), což je při jeho současné ekonomice provozu neskousnutelné....
08.10.2014 (15:49)  
@JiriK
DB třeba tlakovzodornost požadovaly i po Škodě a jejich push-pullů s maximálkou "jen" 189 km/h.

Ani ne tak kvuli 189 km/h, ale protze se budou pravidelne potkávat s ICE jezdícími 250-280 km/h a to i v tunelech.
08.10.2014 (15:40)  
Když tu tak čtu, co všechno taková tlakotěsnost obnáší a jak je to drahá sranda, vnucuje se mi stále více otázka "proč?".
Opravdu se to vyplatí za cenu, která je navýšená v desítkách procent? Kdyby to bylo nějakých 3 - 5 %, tak neřeknu ani popel a pochopím, že je to cena, za kterou je daný vagón pak "trochu lepší".
Je to takový rozdíl v komfortu, aby normální vagóny byly brány jako nějaký póvl? (Já vím, někteří psali, že to je nebe a dudy, tak se těším, až se někdy tím nebeským vagónem svezu, protože zatím jezdím jenom skvělými tichými a pohodlnými vagóny - nicméně údajně podřadnými, protože jim chybí tlakotěsnost.)
Jestliže zde byla zmíněna nutnost masivnější skříně vagónu, nebude pak vagón celkově výrazně těžší a neprojeví se to na spotřebě a akceleraci?
08.10.2014 (15:36)  
SYN: Technická - Bdmpee je z Bmee. Ale s myšlenkou komentáře souhlas. :)
registrovaný uživatel SYN 
08.10.2014 (15:29)  
A pro srovnání - 1 Bdmpee ČD: 633 tisíc eur

Ovšem nezapomenout prosím na to že výhodou všech "úplných novostaveb" je že dopravce nebude mít o jeden vůz Bdmtee míň, což si myslím není až tak zanedbatelné, přecejen jsou tyto vozy (i přes velmi nešikovné vnitřní uspořádání) technicky jedny z lepších/novějších na našich kolejích...
Nebo si to ještě můžeme představit tak že ke všem novostavbám (na rozdíl od té reko) dávají jedno středně ojeté Bdmtee zdarma navíc :)

Obecně bych řekl že se mi většina "velkých reko" u ČD zdála být dost drahá, obzvláště v porovnání s novostavbou Astra. Jistě, doteď byl "killer argument" že Astra za ty prachy stejně nikdy nebude, což už teď ovšem jaski neplatí.
Jančura v tomto směru podle mě přesně vybral technické parametry a výbavu svých vozů tak aby měly dostatečné ovšem ne přehnaně nadstřelené technické parametry a z vybavení zbytečně nevyškrtal žádnou "levnou" položku (jako že třeba na Oktávii za nějakých 400k asi nebudu zbytečně šetřit na zrcátku ve sluneční cloně za 400,-) čímž by moc neušetřil ale výrazně by ubral na "exkluzivitě" toho vozu...
Tak to obvykle bývá když o věci může rozhodovat někdo rozumný, bez postranních úmyslů, komu do toho zbytečně nekafrá X komisí anobrž má odpovědnost sám k sobě a jinak víceméně volnou ruku.
U státního dopravce toto víceméně nejde, systém velké firmy (a státní obzvláště) tomu poměrně efektivně brání. Nikdo nemá skoro za nic odpovědnost, každý si hlavně kryje vlastní záda...
08.10.2014 (14:40)  
Ad tlakotěsnost, nejsem si úplně jistý tou nákladností - jedná se přeci jenom o dvěře

Jen o dveře a přechody nejde. V prvé řadě jde o podstatně pevnější skříň vozu, která musí odolat násobně většímu tlaku v tunách na metr než klasická skříň. K tomu ty dveře a přechody a potom také odlišná vzduchotechnika a klimatizace. Ta musí zajistit, aby ke změnám tlaku uvnitř vozu nedocházelo při míjení a tlakových vlnách v tunelu skokově, ale postupně.
08.10.2014 (14:23)  
Já bych zde pro některý asi nejradši objednal vagon bez sedadel, být provozovatelem železniční společnosti. Promenáda vagonem by pak byla k nezaplacení...
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
08.10.2014 (12:56)  
Veškeré debaty o úzké uličce jsou jenom mlácením prázdné slámy. Radim Jančura si s tím poradí. Již nyní se proslýchá, že zahájil masívní náborovou kampaň mezi občany vietnamské národnosti na místa stewardů(ek). Já jsem nikdy vysokého ani prostorově výraznějšího Vietnamce neviděl, takže se uličkami obratně protáhnou a cestující budou spokojeni.
registrovaný uživatel Kakov 
08.10.2014 (12:49)  
M:

jedinej kdo se tu chová jako zamindrákovanej pošuk a pitomej rejpal seš ty, tak se prosím uklidni, holt čím kdo zachází tím také schází
  1 2 3 4 5 6 ... 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko