Bern — Švýcarský výrobce kolejových vozidel Stadler Rail uspěl v tendru tamějšího majoritního dopravce SBB na dodávku 29 elektrických jednotek pro rychlost do 250 km/h. Pro firmu to tak bude první dodávka souprav pro rychlost převyšující dvousetkilometrovou hranici. Konkrétně půjde o vícesystémové 11článkové jednotky s Jakobsovými podvozky a s maximální rychlostí 249 km/h. Tyto vlaky mají být nasazeny nejen ve Švýcarsku, ale budou také zajíždět podle slov dopravce i do Rakouska a Německa. Celková cena zakázky je necelá jedna miliarda švýcarských franků (asi 22,5 miliardy korun).
Soutěž na dodávku nových vlaků vyhlásily SBB v květnu roku 2012, kdy rozhodujícími kritériem byla ze 40 % cena, která zahrnovala nejen náklady na pořízení vlaků, ale také náklady na údržbu, cenu trakční energie a poplatky za dopravní cestu po dobu 25 let. Druhým nejdůležitějším kritériem s váhou 25 % byla inovativnost nových vlaků v 9 různých podkategoriích jako koncepce projektu, bezpečnost, komunikace a podobně. S 20% váhou pak byla posuzována technologická stránka nabízených souprav a 15% váhu měl harmonogram homologací. Generální ředitel SBB Andreas Meyer k tomu dodal: „Rozhodnutí bylo jasné: Stadler Rail nejlépe splňoval zadávací kritéria a nabídl nám velmi přátelský vlak pro naše zákazníky.“
Definitivní konec Cisalpin ETR 470
Nové soupravy nabídnou v provozu kapacitu přes 800 míst, což převyšuje o zhruba 40 % kapacitu stávajících vlaků ETR 470 Cisalpino, které mají nahradit. O vyřazení těchto souprav se spekulovalo již před zhruba 4 lety. Nyní je tak osud těchto vlaků definitivně zpečetěn. Nové jednotky od Stadleru pak nabídnou nově nejen tiché, rodinné a business zóny, ale také místa pro přístup k internetu pomocí Wi-Fi, nízkopodlažní nástup nebo novou koncepci WC. V každé soupravě budou dvě WC pro imobilní cestující, ale také oddělená WC zvlášť pro muže a ženy, což je v evropském kontextu zřejmě unikátem.
Zdroj: SBB
Myslim, ze ty vozy budou vyrazne kratsi (neco jako flirty LE). I podle toho modelu to tak vypada. Takze to bude odpovidat zhruba 14 klasickym vozum.
Jugy, JP: na další RailJety nemají ČD
Vsak ty pendolina by snad ani zdaleka nestaly tolik co railjety.
Nyní skrze Gothard přepraví SBB 9.000 cestujících denně. V roce 2020 se očekává skokový nárůst na 15.000 denně a v roce 2025 to může být více než 18.000 cestujících denně.
Je to logické, při cestovní době centrum - centrum za 3h nemá již letadlo šanci.
EC/IC nebudou v tunelech běžně jezdit 250 km/h, tato rychlost bude sloužit pouze pro krácení zpoždění, pokud to bude možné. Provoz EC/IC bude koncipován tak, že se pojede jen 200 km/h a za ním série nákladních vlaků 100 km/h a následně v přesně stanoveném odstupu další EC/IC. Jakýkoliv vlak nebude vpuštěn do tunelů, pokud odchylka od GVD bude větší, než jakou je vlak schopen redukovat jízdou zvýšenou rychlostí v tunelu.
U nákladních vlaků to tak bude pouze v řádu několika sekund. U EC/IC maximálně několik minut. Kdo se do toho netrefí, tak pojede bez pardonu vrchem starým tunelem, a pak bude čekat, jestli se někam vecpe.
Odpověď dávají vyhledávače. U vlaku z Curichu do Itálie je velice často následující poznámka: Sehr hohe Belegung erwartet. V silné dny dokonce upozornění, že vnitro cestující mají využít jiné vlaky. S novým spojením pod Gothardem význam železnice ještě naroste.
Akorát nemám představu, jak se 22 vozové (spojené) soupravy vejdou ke stávajícím nástupištím.
Na okraj - ETR470 maji byt vyrazeny podstatne drive, nahrazuji je prave dodavane jednoty ETR610 (opce z roku 2004), ktere se posleze maji presunout na jine trasy - hovori se o spojeni Curychu a Bruselu.
Dotaz na autora - zminovana kriteria hodnoceni VR se tykaji posledniho kola? Vyberko bylo, pokud jde o pozadavky, znacne turbulentni...
Malůvka to pravda zatím je, jelikož (podle odkazované tiskovky SBB) mají vstoupit do služby v r. 2019 takže to asi ještě nesvařují...
Státy jsou podle stejné tiskovky Švýcarsko, Německo a Itálie, přičemž počásteční nasazení má být do Milána.
Oddělené WC, vidím tam výhodu pro chlapy - ženské než se namalují, ustrojí atd., tak aby nemuseli čekat.
Sorry, poruchove.
Apropos, okrem tunelov maju Svajciari aj rychlu trat, treba ju hladat medzi Zurichom a Bernom.
Jde.
Když před dávnými lety přijelo poprvé Pendolino do Česka (bylo takové starší s kulatým čumákem jak letadlo) a ukazovali ho v Holešovicích na nádraží, tak tam předváděli i naklápění stojícího vlaku.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.