Bern — Švýcarský výrobce kolejových vozidel Stadler Rail uspěl v tendru tamějšího majoritního dopravce SBB na dodávku 29 elektrických jednotek pro rychlost do 250 km/h. Pro firmu to tak bude první dodávka souprav pro rychlost převyšující dvousetkilometrovou hranici. Konkrétně půjde o vícesystémové 11článkové jednotky s Jakobsovými podvozky a s maximální rychlostí 249 km/h. Tyto vlaky mají být nasazeny nejen ve Švýcarsku, ale budou také zajíždět podle slov dopravce i do Rakouska a Německa. Celková cena zakázky je necelá jedna miliarda švýcarských franků (asi 22,5 miliardy korun).
Soutěž na dodávku nových vlaků vyhlásily SBB v květnu roku 2012, kdy rozhodujícími kritériem byla ze 40 % cena, která zahrnovala nejen náklady na pořízení vlaků, ale také náklady na údržbu, cenu trakční energie a poplatky za dopravní cestu po dobu 25 let. Druhým nejdůležitějším kritériem s váhou 25 % byla inovativnost nových vlaků v 9 různých podkategoriích jako koncepce projektu, bezpečnost, komunikace a podobně. S 20% váhou pak byla posuzována technologická stránka nabízených souprav a 15% váhu měl harmonogram homologací. Generální ředitel SBB Andreas Meyer k tomu dodal: „Rozhodnutí bylo jasné: Stadler Rail nejlépe splňoval zadávací kritéria a nabídl nám velmi přátelský vlak pro naše zákazníky.“
Definitivní konec Cisalpin ETR 470
Nové soupravy nabídnou v provozu kapacitu přes 800 míst, což převyšuje o zhruba 40 % kapacitu stávajících vlaků ETR 470 Cisalpino, které mají nahradit. O vyřazení těchto souprav se spekulovalo již před zhruba 4 lety. Nyní je tak osud těchto vlaků definitivně zpečetěn. Nové jednotky od Stadleru pak nabídnou nově nejen tiché, rodinné a business zóny, ale také místa pro přístup k internetu pomocí Wi-Fi, nízkopodlažní nástup nebo novou koncepci WC. V každé soupravě budou dvě WC pro imobilní cestující, ale také oddělená WC zvlášť pro muže a ženy, což je v evropském kontextu zřejmě unikátem.
Zdroj: SBB
Pro srovnani - leosova tramvaj je dlouha 90 m, ma 237 mist k sezeni, o hodne mene zachodu (v prepoctu na cestujiciho), zadnou hospodu, sezeni prevazne letecke, mene nastupnich dveri.
http://www.stadlerrail.com/en/news/2014/05/09/stadler-rail-wins-tender-for-nrla-trains/
Někdo zapoměl linknout i tiskovku stadleru, byť z ní očividně čerpal vizošku a tu 11vozovost.
Především proto, že v odkazovaném textu to srovnávají s jednou jednotkou ETR 470.
aron: No nejsem si jist, jestli neni urcita nepresnost v prekladu. Ale nejsem buhvi jaky anglictinar, tak se radsi zeptam co presne znamena: "The new multiple-units, each of which will have two power cars and be up to 400 metres long, will operate at speeds of up to 249 km/h and provide over 800 seats." Konkretne by me zajimalo co presne znamena v tomto kontextu vyraz multiple-units.
400 metru na 11 vozu by znamenalo 36 metru na vuz. To je asi trosku moc. Naopak, pokud by to znamenalo delku te zdvojene soupravy, tak by to vyslo zhruba 18 metru na vuz, coz je shodou okolnosti stejne jako u leosovo flirtu.
Má li se do jednoho vozu vejít více než 72 sedících cestujících, tak o mnoho kratší než klasické vozy být nemohou.
Toto vychází na cca 1 mil. Kč na sedačku (1 mld CHF, 29*800 sedaček). Railjet včetně lokomotivy vychází podobně.
Leošův Stadler vyšel cca na 1.6 mil. Kč na sedadlo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.