Chrudim — Pardubický kraj usiluje o zlepšení železničního spojení s Vysočinou, svědčí o tom oznámení nákladné revitalizace tratě 238 v úseku Hlinsko v Čechách - Medlešice a jednání se SŽDC. Celková cena revitalizace se vyšplhá téměř na jednu miliardu korun. Rozsáhlou rekonstrukcí projdou železniční stanice, přejezdy i železniční svršek a spodek, na vybraných úsecích dojde ke zvýšení traťové rychlosti. Stavět se začne nejspíš už v příštím roce, avšak ani tato téměř miliardová investice nepomůže ke zvýšení propustnosti tratě, tzv. Medlešická spojka je zatím v nedohlednu… To, že Pardubický kraj očividně usiluje o lepší železniční spojení vzdálenějších měst s městem krajským, dokazuje zahájení projektu stavby druhé traťové koleje na trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo příprava spojky mezi zastávkou Chrudim zastávka a tratí Chrudim město – Heřmanův Městec.
Pokud půjde vše podle plánů a neobjeví se někde větší problém, už v březnu příštího roku se s největší pravděpodobností promění čtyřicetikilometrový úsek trati 238 z Hlinska do Medlešic ve staveniště. Svědčí o tom oznámení záměru revitalizace tratě, které bylo založeno před pár dny do informačního systému posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Revitalizace se dotkne nejen úprav zabezpečovacího zařízení a přejezdů, oprav traťového svršku a spodku, ale i oprav stanic – např. v Hlinsku vyroste nové nástupiště. Dojde k vybudování kamerového systému ve větších stanicích a nového informačního systému pro cestující veřejnost.
Projekt mimojiné řeší zvýšení bezpečnosti cestujících, kultury cestování i propustnosti stanic. V řešení je i zastaralé zabezpečovací zařízení, které již nevyhovuje současným nárokům na provoz a bezpečnost železničního provozu. Například na nádraží v Hlinsku zaměstnanci SŽDC dodnes ovládají ručně stahované závory. Zastaralá technika „sabotuje“ i snahu obnovovat vozový park, protože např. noví RegioSpideři (Stadler RS1) z depa v Havlíčkově Brodě si zkrátka nerozumí se zastaralými přejezdy mezi Žďárcem u Skutče a Hlinskem (podobně jako na trati Jihlava – Jihlávka).
Obnovu tratě, na níž byl zahájen provoz mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem v roce 1871, zaplatí stát. „Celkové investiční náklady se pohybují okolo 995 milionů korun,“ řekl Marek Illiaš ze SŽDC.
Stavbaři dají vzniknout nejen nové výhybně Cejřov u Vrbatova Kostelce, modernizace se dotkne především stanic a některých přejezdů mezi Hlinskem a Medlešicemi. Cestujícím by se měla i zkrátit doba cestování. Zvýšit se má rychlost vlaků na mnoha úsecích:
- zvýšení traťové rychlosti ze 75 km/h na 90 km/h v úseku Hlinsko v Čechách – Holetín (km 39,971-43,046);
- zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 80 km/h v úseku Prosetín – Cejřov (km 56,746-58,057) a v úseku Horka u Chrudimi – Chrast u Chrudimi (km 66,453-67,785);
- zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 90 km/h v úseku Chrudim – Chrudim zastávka (km 81,055-82,041), čímž dojde k prodloužení souvislého úseku s rychlostí 90 km/h v délce 4,8 km;
- zvýšení traťové rychlosti ze 70 na 80 km/h v části úseku před železniční stanicí Chrudim (km 78,350-79,431) ve směru od Slatiňan;
- zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 100 km/h v km 72,991 - 75,600 (část úseku mezi zastávkou Zaječice a stanicí Slatiňany)
- zvýšení traťové rychlosti ze 70-90 km/h až na 120 km/h mezi stanicí Slatiňany a přejezdem se silnicí I/37 v Chrudimi (za obchodním domem Tesco v Chrudimi chce město Chrudim již letos zřídit novou železniční zastávku Chrudim-U Stadionu)
Cestování mezi Hlinskem a Pardubicemi se podle kraje i přes miliardovou investici výrazně nezkrátí. „Rozhodující úsek této trati, který by mohl ovlivnit zkrácení jízdních dob a zvýšení komfortu cestujících, je takzvaná Medlešická spojka. Ta ovšem není v projektu revitalizace obsažena," odvětil zastánce kratšího propojení mezi Chrudimí a Pardubicemi a krajský radní odpovědný za dopravu Jaromír Dušek. Nedořešená Medlešická spojka tak bude i po plánované modernizaci brzdit plány kraje, který by rád zvýšil počty spojů na této trati. „V současnosti to není možné, a ani projekt po svém dokončení nám zvýšení kapacity a rychlosti nenabídne. Limitujícím faktorem je především úvraťová jízda z Pardubic do Chrudimi přes Rosice nad Labem a přes jednokolejný železniční most přes Labe," doplnil Jaromír Dušek.
Přílohy: Oznámení záměru „Revitalizace trati Pardubice – Ždírec nad Doubravou“ [PDF]
Zdroje: týdeník 5+2 [1], [2], [3], Železniční infrastruktura v Pardubickém kraji
Co takové ochranné pásmo letiště... Už se to kdysi probíralo. Proto se Medlešická spojka nerozvíjela na západní straně, ale na té východní
V případě přeložení kolejí do Rosic (Hradce a dál) až za ČOV (trasa přeložky je v ÚP) by se situace podstatně zjednodušila, neboť by oba nepříjemně prudké oblouky traťových kolejí zmizely až za most silnice I/37 a místo pro zhlaví by se prodloužilo.
Zabezpečovací zařízení v Pardubicích je už od šedesátých let na druhou traťovou kolej do Rosic zaústěnou v místě Vaší spojky již nachystáno, ale počítá jen s jedinou výhybkou v místě Vašeho angličanu, tj. s pouhým zaústěním do tzv. nákladní spojky potažmo druhé staniční koleje.
http://mapy.cz/#!x=15.749496&y=50.032039&z=18&l=15&t=r&rp=m&m=9jp6txXgBlDsNbf5WNr
Zelená vlaječka = nová výhybka, červený bod = nový angličan a dále viz onen návrh. Díky tomu by se využívalo nástupiště 1 až 3 a také obě kusá. Když jsme u těch, jak Vy říkáte, nepromyšlených čar na mapě. Do koridorových kolejí by se tak vlastně vůbec nešahalo.
Edit: Výšky a spády. U železnice velmi podstatná věc. Máme oblouk o poloměru 250 (až 300 m), úhel cca 270°. Potřebný výškový rozdíl 7 až 8 metrů.
Délka oblouku: 2×3.14×250×270÷360=1180m (až 1410m)
Odhadovaný podélný sklon: až 7 promile (to je vpohodě).
Odhadovaná jízní doba:
Od peronu v Pardubicích na most přes koridorovou trať: 2,5 minuty
Odhadovaná jízdní doba na Závodiště 3,5 minuty
Současná jízdní doba ze Závodiště do Chrudimi je 12 min (Os 5357) až 15 minut (Os 5309).
Odhadovaná systémová jízdní doba Pardubice-Chrudim: 16 až 19 minut se současnými vozidly.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.