..: Revitalizace trati mezi Chrudimí a Hlinskem :..

koleje, foto: David Hambálek Chrudim — Pardubický kraj usiluje o zlepšení železničního spojení s Vysočinou, svědčí o tom oznámení nákladné revitalizace tratě 238 v úseku Hlinsko v Čechách - Medlešice a jednání se SŽDC. Celková cena revitalizace se vyšplhá téměř na jednu miliardu korun. Rozsáhlou rekonstrukcí projdou železniční stanice, přejezdy i železniční svršek a spodek, na vybraných úsecích dojde ke zvýšení traťové rychlosti. Stavět se začne nejspíš už v příštím roce, avšak ani tato téměř miliardová investice nepomůže ke zvýšení propustnosti tratě, tzv. Medlešická spojka je zatím v nedohlednu… To, že Pardubický kraj očividně usiluje o lepší železniční spojení vzdálenějších měst s městem krajským, dokazuje zahájení projektu stavby druhé traťové koleje na trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo příprava spojky mezi zastávkou Chrudim zastávka a tratí Chrudim město – Heřmanův Městec.

Pokud půjde vše podle plánů a neobjeví se někde větší problém, už v březnu příštího roku se s největší pravděpodobností promění čtyřicetikilometrový úsek trati 238 z Hlinska do Medlešic ve staveniště. Svědčí o tom oznámení záměru revitalizace tratě, které bylo založeno před pár dny do informačního systému posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Revitalizace se dotkne nejen úprav zabezpečovacího zařízení a přejezdů, oprav traťového svršku a spodku, ale i oprav stanic – např. v Hlinsku vyroste nové nástupiště. Dojde k vybudování kamerového systému ve větších stanicích a nového informačního systému pro cestující veřejnost.

810 cr, foto: David Hambálek 810 pce, foto: David Hambálek 814 slatinany, foto: David Hambálek loutkar, foto: David Hambálek SOUPRAVY 238, foto: David Hambálek 844 pce, foto: David Hambálek

Projekt mimojiné řeší zvýšení bezpečnosti cestujících, kultury cestování i propustnosti stanic. V řešení je i zastaralé zabezpečovací zařízení, které již nevyhovuje současným nárokům na provoz a bezpečnost železničního provozu. Například na nádraží v Hlinsku zaměstnanci SŽDC dodnes ovládají ručně stahované závory. Zastaralá technika „sabotuje“ i snahu obnovovat vozový park, protože např. noví RegioSpideři (Stadler RS1) z depa v Havlíčkově Brodě si zkrátka nerozumí se zastaralými přejezdy mezi Žďárcem u Skutče a Hlinskem (podobně jako na trati Jihlava – Jihlávka).

Obnovu tratě, na níž byl zahájen provoz mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem v roce 1871, zaplatí stát. „Celkové investiční náklady se pohybují okolo 995 milionů korun,“ řekl Marek Illiaš ze SŽDC.

Stavbaři dají vzniknout nejen nové výhybně Cejřov u Vrbatova Kostelce, modernizace se dotkne především stanic a některých přejezdů mezi Hlinskem a Medlešicemi. Cestujícím by se měla i zkrátit doba cestování. Zvýšit se má rychlost vlaků na mnoha úsecích:

  • zvýšení traťové rychlosti ze 75 km/h na 90 km/h v úseku Hlinsko v Čechách – Holetín (km 39,971-43,046);
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 80 km/h v úseku Prosetín – Cejřov (km 56,746-58,057) a v úseku Horka u Chrudimi – Chrast u Chrudimi (km 66,453-67,785);
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 90 km/h v úseku Chrudim – Chrudim zastávka (km 81,055-82,041), čímž dojde k prodloužení souvislého úseku s rychlostí 90 km/h v délce 4,8 km;
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 na 80 km/h v části úseku před železniční stanicí Chrudim (km 78,350-79,431) ve směru od Slatiňan;
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 100 km/h v km 72,991 - 75,600 (část úseku mezi zastávkou Zaječice a stanicí Slatiňany)
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70-90 km/h až na 120 km/h mezi stanicí Slatiňany a přejezdem se silnicí I/37 v Chrudimi (za obchodním domem Tesco v Chrudimi chce město Chrudim již letos zřídit novou železniční zastávku Chrudim-U Stadionu)

Cestování mezi Hlinskem a Pardubicemi se podle kraje i přes miliardovou investici výrazně nezkrátí. „Rozhodující úsek této trati, který by mohl ovlivnit zkrácení jízdních dob a zvýšení komfortu cestujících, je takzvaná Medlešická spojka. Ta ovšem není v projektu revitalizace obsažena," odvětil zastánce kratšího propojení mezi Chrudimí a Pardubicemi a krajský radní odpovědný za dopravu Jaromír Dušek. Nedořešená Medlešická spojka tak bude i po plánované modernizaci brzdit plány kraje, který by rád zvýšil počty spojů na této trati. „V současnosti to není možné, a ani projekt po svém dokončení nám zvýšení kapacity a rychlosti nenabídne. Limitujícím faktorem je především úvraťová jízda z Pardubic do Chrudimi přes Rosice nad Labem a přes jednokolejný železniční most přes Labe," doplnil Jaromír Dušek.

Přílohy: Oznámení záměru „Revitalizace trati Pardubice – Ždírec nad Doubravou“ [PDF]

Zdroje: týdeník 5+2 [1], [2], [3], Železniční infrastruktura v Pardubickém kraji


davidad324 | 24.3.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
25.03.2014 (16:05)  
když jsem před časem přemýšlel, jestli by se nedal ten "průser" u Dražkovic nějak vyřešit, napadlo mě tohle: http://mapy.cz/#!x=15.815077&y=49.998228&z=11&t=r&rp=m&c=c&m=9jshQxXfuYgQ5MggRyMMg6uMBgSGMegOgMXgU4MNSEMIT5MsZJMJgToMFgQKMKg-FLug6wMq-gMQg6wMeg62MfgXkMHgPjMVUJMaUbLJT.I2S14PRIGOR-EAOjEbNx2iNJGcM2GmL3EpIwDRGzfj1GifjlH4flIfLSe0x0jfRCfhAez22dfRUI5f4VKffHcMJ1uAIQfW8DyfUUCKfXb0rfeAeMj3FrfiafTKCjfXFE5f16FsfQa6ffRM8TfIDg6cfUK&l=16 , ale nevím, jetli by to vyšlo finančně lépe, protože mezi Mikulovicemi a Ostřešany by musela jít nová trať v zářezu...... :/
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
25.03.2014 (15:43)  
To jsem nevěděl. Ještě k těm nákladům na Medlešickou spojku jsem zapomněl před časem dodat mimoúrovňové křížení s I/37 u Dražkovic. Celkově vzato je to brutálně drahá záležitost.
25.03.2014 (15:33)  
Railfort Co těm drátům překáží?

Co takové ochranné pásmo letiště... Už se to kdysi probíralo. Proto se Medlešická spojka nerozvíjela na západní straně, ale na té východní
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
25.03.2014 (15:28)  
David Hambálek: Jednak dráty nejsou nutnou podmínkou přímého vlaku a jednak: Co těm drátům překáží?
25.03.2014 (14:30)  
největší problém ve Vámi navrhovaných řešeních je ten, že by nikdy nebyla možná elektrifikace Pardubice-Chrudim a tím pádem i vytvoření přímých vlaků (Slatiňany-) Chrudim-Hradec Králové (-Jaroměř).....
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
25.03.2014 (14:25)  
Jiří Kocurek: Jednak v tom územním plánu není vyznačena přeložka všech kolejí, ale jen první traťová kolej. Konec konců se do připraveného mostního pole nadjezdu ani dvě koleje nevejdou. Druhá traťová kolej zůstane tak, jak je, takže nic nezmizí. A pokud bude muset zůstat napojení 238 do Rosic kvůli nákladním vlaků, tak jsme toho moc nevyřešily, protože se stejně bude muset udělat nějaké kloudné napojení toho všeho do Rosic. A ještě pořešte vztah počátek stoupání spojky/výhybka první traťové koleje do Rosic/výhybka vlečky do budoucího přístavu.
25.03.2014 (14:10)  
Máte pravdu v tom, že dostat ho tam by bylo o prsa. Po podrobnějším prozkoumání zhlaví z ortofotomapy si ale troufám říct, že angličan by v mnou navrženém místě nejspíš nebyl z provozních důvodů potřeba, pouze kolejové křížení bez možnosti odbočení. Znamenalo by to, že nákladní vlaky z nákladového nádraží by se na uvažovanou spojku nedostaly a musely by do Chrudimi postaru, úvratí v Rosicích.

V případě přeložení kolejí do Rosic (Hradce a dál) až za ČOV (trasa přeložky je v ÚP) by se situace podstatně zjednodušila, neboť by oba nepříjemně prudké oblouky traťových kolejí zmizely až za most silnice I/37 a místo pro zhlaví by se prodloužilo.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
25.03.2014 (13:28)  
Jiří Kocurek: Jestli by tam ten angličan šel se zeptejte nějakého traťováka. Obvykle jsou v angličanu přímé směry skutečně přímé, tady se snažíte nacpat ho do koleje vedoucí v oblouku a to dost prudkém. Osobně jsem se podobným ještě nesetkal. Pro porovnání zasílám odkaz, kde je ukázána vzdálenost mezi námezníky běžného přímého angličanu hned vedle. Porovnejte, zda by se to monstrum do Vámi označeného místa vůbec vešlo: http://mapy.cz/#!x=15.749968&y=50.031849&z=18&l=15&t=r&rp=m&m=9jpQnxXgAJDJ6I Situaci nelze řešit ani posunem nákladní spojky více na západ, neb by se dostala do kolize s náspem v blízké době rozšiřovaného nadjezdu a nově řešeného vstupu do podchodu pro pěší vedoucím bývalým tunýlkem staré rosické dráhy.
Zabezpečovací zařízení v Pardubicích je už od šedesátých let na druhou traťovou kolej do Rosic zaústěnou v místě Vaší spojky již nachystáno, ale počítá jen s jedinou výhybkou v místě Vašeho angličanu, tj. s pouhým zaústěním do tzv. nákladní spojky potažmo druhé staniční koleje.
25.03.2014 (13:07)  
Railfort: Pochopil jsem ten návrh tak, že by byla vedena další kolej nějak takto:
http://mapy.cz/#!x=15.749496&y=50.032039&z=18&l=15&t=r&rp=m&m=9jp6txXgBlDsNbf5WNr
Zelená vlaječka = nová výhybka, červený bod = nový angličan a dále viz onen návrh. Díky tomu by se využívalo nástupiště 1 až 3 a také obě kusá. Když jsme u těch, jak Vy říkáte, nepromyšlených čar na mapě. Do koridorových kolejí by se tak vlastně vůbec nešahalo.

Edit: Výšky a spády. U železnice velmi podstatná věc. Máme oblouk o poloměru 250 (až 300 m), úhel cca 270°. Potřebný výškový rozdíl 7 až 8 metrů.
Délka oblouku: 2×3.14×250×270÷360=1180m (až 1410m)
Odhadovaný podélný sklon: až 7 promile (to je vpohodě).

Odhadovaná jízní doba:
Od peronu v Pardubicích na most přes koridorovou trať: 2,5 minuty
Odhadovaná jízdní doba na Závodiště 3,5 minuty
Současná jízdní doba ze Závodiště do Chrudimi je 12 min (Os 5357) až 15 minut (Os 5309).
Odhadovaná systémová jízdní doba Pardubice-Chrudim: 16 až 19 minut se současnými vozidly.
25.03.2014 (12:55)  
Všechny tyto honem projekty jsou jako podání kapky vody umírajícímu žízní. Sice krátkodobě pomůžou, ale dlouhodobě problém neřeší. Potom se nemůžeme divit, že základní síť vypadá, jak vypadá. Daleko lepší je vytipovat strategické stavby a ty řešit prioritně, ne je odložit jako drahé. Proč Švýcaři kompletně překutali strategické stanice? Asi pro srandu daňovým poplatníkům. A Pardubice lze v našich podmínkách považovat za strategickou stanici.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko