..: Údržba sedadel a dalších látkových součástí osobních vozů :..

Sedadlo ve voze B ČD, foto: Aleš Petrovský Praha/Fryčovice — Každého z nás při cestě vlakem již napadlo jak často jsou asi sedadla čištěna, zdali je provozovatel dezinfikuje a v tom horším případě od čeho že jsme si to znečistili košili. Možná vás také zajímá, jestli soukromí dopravci věnují údržbě sedadel větší péči než ten státní. Problematika údržby nás natolik zaujala, že jsme se stejnými otázkami oslovili tři největší osobní dopravce na síti SŽDC – a to České dráhy, RegioJet a LEO Express. Rovněž jsme položili několik dotazů výrobcům sedadel pro železniční kolejová vozidla, konkrétně společnostem Borcad a MSV interiér. Bohužel musíme konstatovat, že RegioJet i přes opakované urgence v listopadu a prosinci na naše dotazy nereagoval, stejně jako naše prosby o odpovědi ignorovala společnost MSV Interier. LEO Express pak zaslal po opakované urgenci jen krátké vyjádření. Především tak budeme vycházet z podkladů dodaných Českými drahami a odborným vyjádřením společnosti Borcad.

Poškozené sedadlo ARmpee, foto: Aleš Petrovský Pravděpodobně každý dopravce se snaží najít průnik mezi snahou co nejlépe udržovat svá vozidla a zároveň ušetřit. Výsledkem by měl být uspokojivý kompromis pro zákazníka, v našem případě pocit, že se nemusí bát posadit, nebo dokonce sáhnout na závěsy či zvednout cokoliv z koberce ve voze. U velkých dopravců může být taková údržba komplikovaná, například díky používání látek rozdílné kvality od různých výrobců. Údržba sedadel u Českých drah rozhodně není diverzifikována podle toho, zdali sedadlo pochází od Borcadu či jiné společnosti, nebo je potaženo látkou „co depo dalo“. Komplexní údržba se řeší jednotným předpisem ČD V71, vycházejícím z mezinárodní Úmluvy o výměně a používání osobních vozů v mezinárodní dopravě. České dráhy také garantují, že všechny jimi používané čisticí prostředky mají atest státní zkušebny a jejich vhodnost je přezkoumávána v hygienických stanicích Železničního zdravotnictví, jak pro magazín ŽelPage uvedl Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD.

Tři stupně čistění u Českých drah

Sedadlo ve voze A, foto: Aleš PetrovskýInteriér je u našeho největšího dopravce čištěn primárně ve třech stupních. Nejčastěji probíhá tzv. vratné čištění, a to minimálně jednou denně v konečné stanici soupravy. Z námi zkoumaných součástí interiéru se textilní i koženková sedadla stírají vlhkým hadrem, odstraňují se drobné nečistoty a koberce jsou „zameteny“ vlhkým hadrem. Záclony a podhlavníky se nečistí. Dalším stupněm je tzv. výchozí čištění v intervalu 7 až 14 dní, zpravidla v domovském depu kolejových vozidel. Při něm jsou textilní sedadla vyčištěna a vysáta vysavačem, koženková umyta čisticími prostředky. Koberce jsou vysáty a v případě potřeby vyměněny špinavé záclony či podhlavníky. Posledním, nejdůkladnějším je tzv. základní čistění v intervalu 1 až 3 měsíců taktéž v příslušném depu kolejových vozidel. Textilní sedadla jsou vyklepána, vysáta a vyčištěna speciálním roztokem (tzv. mokrá cesta). Koženková sedadla jsou umyta čisticím prostředkem a vytřena do sucha. Koberce jsou vyneseny z vozů (jde-li to) a vyklepány, chemicky vyčištěny a položeny zpět na místo. Rovněž jsou kompletně vyměněny všechny záclony a podhlavníky.

Pozn. autora: Rozsah očisty interiéru v jednotlivých stupních je mnohem obsáhlejší a zahrnuje postupy čistění dalších částí (podlah, vnitřního obložení, stolků, madel, WC, okenních tabulí, zrcadel, apod.), které ale nejsou pro náš článek podstatné.

Dráhy také dodávají, že nad rámec předpisu V71 mohou pověření pracovníci rozhodnout o dalších krocích. K častějšímu úklidu může docházet u kategorií SC, EC, IC či Ex. U vlaků EC je také aplikováno obratové čistění rozsahem blížící se spíše výchozímu, z důvodu vícedenních oběhů, kdy se vlak nachází mimo území ČR a charakteru vlaků, na nichž jsou vozy nasazeny (vysoký proběh apod.). Společnost LEO Express dodává k problematice následující: „…podhlavníky měníme a pereme každý měsíc, sedáky se mokrou cestou včetně desinfekce čistí každého půl roku, koženku nemáme a roletky čistíme také co půl roku…“.

Pohled na údržbu sedadel z pohledu jejich výrobce

Sedadlo Borcad v jednotce Flirt, foto: Aleš Petrovský Jak jsme již avizovali, oslovili jsme i společnosti zabývající se mj. výrobou sedadel pro železniční vozidla. Společnost Borcad nám poskytla poměrně detailní náhled, jak by se mělo pečovat o její sedadla. Borcad používá potahy s převažujícím podílem přírodní vlny, což samozřejmě ovlivňuje i způsob údržby a čistění. Výrobce doporučuje suchou pěnu, šamponování nebo jemné kartáčování. Nejlépe by měla být pěna vytvořená mimo sedadlo a nanášena suchou houbou. Po této aplikaci by potah měl úplně vyschnout. Případně je možné sedadlo vysát. Vysávání může probíhat pod standardním tlakem běžnou hubicí. Firma z Fryčovic rozhodně nedoporučuje úplné namočení sedadla či běžně používané čistění vysokotlakým retraktorem. Vysokotlaká retrakce je vhodná pro syntetické tkaniny, ale nikoliv pro zmíněnou vlnu. Taktéž by se neměla používat horká pára (rychlá degradace čalounění).

Proč vlastně u Borcadu používají látkové potahy s převažujícím obsahem vlny? Výrobce uvádí, že vlna je jedním z mála přírodních materiálů s velmi malým elektrostatickým nábojem a zároveň také zabraňuje jeho vzniku, jelikož obsahuje vlhkost. Oproti tomu syntetické látky dovolují vzniknout vysokému elektrostatickému náboji, což vede k neustálému nabalování prachu a potah pak nelze téměř nikdy dokonale vysát, a proto se přistupuje k razantním, byť nevhodným metodám (horká pára, vysokotlaká retrakce apod.).

U sedadel Borcad potažených koženkou či imitací kůže platí podobná pravidla jako pro látku, ale je navíc možné použít vlhkou cestu. Nikoliv však mokrou, jelikož chybí odolnost vůči průsaku vody a sedadlo se pak dlouho vyvětrává a zůstává mokré, což je problémem při krátkých obratech souprav. Sedadla lze navíc čistit i krémy s různými adativy, např. včelím voskem. Toto sice zvyšuje estetickou hodnotu výrobku (lesk, odstranění otisků prstů), ale nemá zásadnější vliv na životnost. U sedadel s textilním či koženým povrchem je doporučeno čistění jednou týdně nebo méně. Borcad dodává, že: “Méně je však někdy více. Při velmi častém čistění a nevhodně použitých metodách následuje rychlé opotřebení materiálu.“

Sedadlo Borcad v motoráku Arrivy, foto: Aleš Petrovský Výrobce se také zmiňuje o impregnaci a dezinfekci. V odborných kruzích panuje názor, že problémem jsou spóry plísní vířené klimatizačními jednotkami vozidel, což degraduje účinnost pravidelného čistění sedadel. Trendem do budoucna bude tedy již samotná úprava potahových materiálů a nikoliv až následná dezinfekce. Někteří výrobci již různé technologie kombinující dezinfekční či impregnační účinky do svých výrobků implementují. Borcad k problematice dodává: „Je však jasné, že dnešní možnosti desinfekce resp. impregnace mohou vylepšovat hygienické a také estetické vlastnosti produktů. Na druhou stranu nejsou dostatečně zmapována případná rizika nežádoucích účinků.“ Je tedy vidět, že pouze starost o sedadlo samotné nestačí. Důležitá je i např. pravidelná údržba a čistění klimatizačních cest vozidla.

Sedadlo ve vlaku DB, foto: Aleš Petrovský Čistění sedadel a dalších látkových součástí interiéru je aktuálním a citlivým tématem. S rostoucí vyspělostí moderních tkanin a potahů jsou kladeny samozřejmě i vyšší nároky na provozovatele vozidel a jejich odbornou znalost této problematiky. Nyní samozřejmě nemyslíme jen České dráhy či další české dopravce. Například Deutsche Bahn má sice pro údržbu sedadel podrobné předpisy, ovšem jejich plnění externími úklidovými subjekty je již diskutabilní. U pohovky za 25 tisíc si doma jistě dáte pozor, abyste dodrželi všechny postupy při čistění stanovené výrobcem, jelikož při poškození, které bude způsobeno nesprávným postupem, ji u prodejce nikdy nevyreklamujete. Je třeba si uvědomit, že tato praxe může být čím dál tím více uplatňována také na železnici či u dalších prostředků veřejné dopravy.

Za poskytnuté podklady děkujeme společnostem Borcad a České dráhy.

Zdroje: České dráhy, Borcad, vlastní pozorování


Aleš Petrovský | 26.1.2014 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
26.01.2014 (17:08)  
Rozhodně mám radši relaivně čistou koženku a sedadlo typu Bčko nebo Bdt, kde se při nestoprocentní obsazenosti můžu aspoň trochu svobodně pohybovat. Rozhodně sezení v hadrovém (viditelně starém) Bmee, kde musím sedět nehnutě na jednom místě, je spíš za trest. Vydržím to tak z Olomouce do Zábřeha a dál už jen trpím.
Koženkovým Bčkem jezdím skoro denně z Lovosic do Prahy (když jsou řazeny různé přečalouněné deriváty v kombinaci s koženkovými, které myslíte že si vyberu?) a paráda.

Edit:
Radek Papež: Musíte také odlišovat kategorie vlaků. Například takový Ex, který by měl zajišťovat vámi zmíněné relace, by měl celkově působit lépe udržovanými vozy, kde by ten hadr, o který se budou opravdu starat, měl vypadat stále přijatelně a také by takovými vlaky měli cestovat cestující na větší úrovni (nebude tam tolik "nepřizpůsobivých", co v běžném Os, kteří to asi nejvíce zašpiní).
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
26.01.2014 (17:00)  
Honzo, jenže v MHD strávíte jednotky až desítky minut, zatímco ve vlaku jednotky hodin. Opravdu vás láká představa sezení na kožence v trase Cheb - Praha či Liberec - Brno? Mne ne…
registrovaný uživatel Honza  mail  
26.01.2014 (16:53)  
Miloš: moje řeč. Není nad koženku. Párkrát to oplácám nějakým hadrem a nemám tam ani tunu prachu, drobky, vlasy atd.
Hadráků se maximálně štítím, když si musím sedat do map od potu a kdo ví čeho. Tuhle jsem jel v ešuse 002 a zřejmě má ještě původní potahy "krásně" prošoupaný. Jeden ešus měl zase uplně jinak barevné potahy než je normální (asi zrovna neměli).
Když teď v zimě vlezu do tramvaje plné smradlavých bezďáků, že se tam nedá smrady vydržet, do čeho si pak sedám, nechci ani vědět. Na štěstí u DPP už dávno pochopili, že hadrák není to pravé ořechové, doufám že na to brzo přijdou i železniční dopravci a začnou se zdlouhavě a složitě vracet k tomu, co se dávno osvědčilo.
26.01.2014 (16:45)  
A ty vyšší levely čištění se opravdu provádějí podle předpisu? Já jen, že stav (nejen) koženek tomu vůbec neodpovídá.

Jinak taky se konkurence ČD v moc dobrém světle neukázala.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
26.01.2014 (16:26)  
Miloši, když bude koženka, zas bude P.T. Šotoustvo brečet, proč není textilní potah atd. Naávíc pak bude zase někdo křičet že zas dostal kšeft kamardíček z koženkárny atd... Navíc si myslím, že koženka už přeci jen má odzvoněno a trend jde někam jinam. A navíc ono další problém vidím v chování některých cestujících, kteří zničí na co přijdou ..

A navíc, co je to za výraz předražený? Že to Tobě přijde drahé až moc drahé je možné, nicméně nic nevypovídající..
dopisovatel nebo člen ŽP Miloš  mail  
26.01.2014 (10:15)  
Není nad dobře udržovatelnou koženku. Tyto nové potahy, co vydrží nanejvýš rok jsou k ničemu, pouze na oko a na předraženou údržbu a následnou výměnu = kšeft pro kamarády, tudíž úkol spněn. Navíc škoda po polití, případně pozvracení či pomočení je nevratná.
26.01.2014 (8:49)  
Bohužel, i z dobře udržovaných sedadel si můžete domů přinést svrab, blechu, či jiné svinstvo, pokud to tam před Vámi zanechal jiný cestující . A vůbec to nemusel být bezdomovec či nějaký vagabund, jen k tomu někde přišel a taky se bude divit, jako Vy, a marně přemýšlet kde.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko