..: Údržba sedadel a dalších látkových součástí osobních vozů :..

Sedadlo ve voze B ČD, foto: Aleš Petrovský Praha/Fryčovice — Každého z nás při cestě vlakem již napadlo jak často jsou asi sedadla čištěna, zdali je provozovatel dezinfikuje a v tom horším případě od čeho že jsme si to znečistili košili. Možná vás také zajímá, jestli soukromí dopravci věnují údržbě sedadel větší péči než ten státní. Problematika údržby nás natolik zaujala, že jsme se stejnými otázkami oslovili tři největší osobní dopravce na síti SŽDC – a to České dráhy, RegioJet a LEO Express. Rovněž jsme položili několik dotazů výrobcům sedadel pro železniční kolejová vozidla, konkrétně společnostem Borcad a MSV interiér. Bohužel musíme konstatovat, že RegioJet i přes opakované urgence v listopadu a prosinci na naše dotazy nereagoval, stejně jako naše prosby o odpovědi ignorovala společnost MSV Interier. LEO Express pak zaslal po opakované urgenci jen krátké vyjádření. Především tak budeme vycházet z podkladů dodaných Českými drahami a odborným vyjádřením společnosti Borcad.

Poškozené sedadlo ARmpee, foto: Aleš Petrovský Pravděpodobně každý dopravce se snaží najít průnik mezi snahou co nejlépe udržovat svá vozidla a zároveň ušetřit. Výsledkem by měl být uspokojivý kompromis pro zákazníka, v našem případě pocit, že se nemusí bát posadit, nebo dokonce sáhnout na závěsy či zvednout cokoliv z koberce ve voze. U velkých dopravců může být taková údržba komplikovaná, například díky používání látek rozdílné kvality od různých výrobců. Údržba sedadel u Českých drah rozhodně není diverzifikována podle toho, zdali sedadlo pochází od Borcadu či jiné společnosti, nebo je potaženo látkou „co depo dalo“. Komplexní údržba se řeší jednotným předpisem ČD V71, vycházejícím z mezinárodní Úmluvy o výměně a používání osobních vozů v mezinárodní dopravě. České dráhy také garantují, že všechny jimi používané čisticí prostředky mají atest státní zkušebny a jejich vhodnost je přezkoumávána v hygienických stanicích Železničního zdravotnictví, jak pro magazín ŽelPage uvedl Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD.

Tři stupně čistění u Českých drah

Sedadlo ve voze A, foto: Aleš PetrovskýInteriér je u našeho největšího dopravce čištěn primárně ve třech stupních. Nejčastěji probíhá tzv. vratné čištění, a to minimálně jednou denně v konečné stanici soupravy. Z námi zkoumaných součástí interiéru se textilní i koženková sedadla stírají vlhkým hadrem, odstraňují se drobné nečistoty a koberce jsou „zameteny“ vlhkým hadrem. Záclony a podhlavníky se nečistí. Dalším stupněm je tzv. výchozí čištění v intervalu 7 až 14 dní, zpravidla v domovském depu kolejových vozidel. Při něm jsou textilní sedadla vyčištěna a vysáta vysavačem, koženková umyta čisticími prostředky. Koberce jsou vysáty a v případě potřeby vyměněny špinavé záclony či podhlavníky. Posledním, nejdůkladnějším je tzv. základní čistění v intervalu 1 až 3 měsíců taktéž v příslušném depu kolejových vozidel. Textilní sedadla jsou vyklepána, vysáta a vyčištěna speciálním roztokem (tzv. mokrá cesta). Koženková sedadla jsou umyta čisticím prostředkem a vytřena do sucha. Koberce jsou vyneseny z vozů (jde-li to) a vyklepány, chemicky vyčištěny a položeny zpět na místo. Rovněž jsou kompletně vyměněny všechny záclony a podhlavníky.

Pozn. autora: Rozsah očisty interiéru v jednotlivých stupních je mnohem obsáhlejší a zahrnuje postupy čistění dalších částí (podlah, vnitřního obložení, stolků, madel, WC, okenních tabulí, zrcadel, apod.), které ale nejsou pro náš článek podstatné.

Dráhy také dodávají, že nad rámec předpisu V71 mohou pověření pracovníci rozhodnout o dalších krocích. K častějšímu úklidu může docházet u kategorií SC, EC, IC či Ex. U vlaků EC je také aplikováno obratové čistění rozsahem blížící se spíše výchozímu, z důvodu vícedenních oběhů, kdy se vlak nachází mimo území ČR a charakteru vlaků, na nichž jsou vozy nasazeny (vysoký proběh apod.). Společnost LEO Express dodává k problematice následující: „…podhlavníky měníme a pereme každý měsíc, sedáky se mokrou cestou včetně desinfekce čistí každého půl roku, koženku nemáme a roletky čistíme také co půl roku…“.

Pohled na údržbu sedadel z pohledu jejich výrobce

Sedadlo Borcad v jednotce Flirt, foto: Aleš Petrovský Jak jsme již avizovali, oslovili jsme i společnosti zabývající se mj. výrobou sedadel pro železniční vozidla. Společnost Borcad nám poskytla poměrně detailní náhled, jak by se mělo pečovat o její sedadla. Borcad používá potahy s převažujícím podílem přírodní vlny, což samozřejmě ovlivňuje i způsob údržby a čistění. Výrobce doporučuje suchou pěnu, šamponování nebo jemné kartáčování. Nejlépe by měla být pěna vytvořená mimo sedadlo a nanášena suchou houbou. Po této aplikaci by potah měl úplně vyschnout. Případně je možné sedadlo vysát. Vysávání může probíhat pod standardním tlakem běžnou hubicí. Firma z Fryčovic rozhodně nedoporučuje úplné namočení sedadla či běžně používané čistění vysokotlakým retraktorem. Vysokotlaká retrakce je vhodná pro syntetické tkaniny, ale nikoliv pro zmíněnou vlnu. Taktéž by se neměla používat horká pára (rychlá degradace čalounění).

Proč vlastně u Borcadu používají látkové potahy s převažujícím obsahem vlny? Výrobce uvádí, že vlna je jedním z mála přírodních materiálů s velmi malým elektrostatickým nábojem a zároveň také zabraňuje jeho vzniku, jelikož obsahuje vlhkost. Oproti tomu syntetické látky dovolují vzniknout vysokému elektrostatickému náboji, což vede k neustálému nabalování prachu a potah pak nelze téměř nikdy dokonale vysát, a proto se přistupuje k razantním, byť nevhodným metodám (horká pára, vysokotlaká retrakce apod.).

U sedadel Borcad potažených koženkou či imitací kůže platí podobná pravidla jako pro látku, ale je navíc možné použít vlhkou cestu. Nikoliv však mokrou, jelikož chybí odolnost vůči průsaku vody a sedadlo se pak dlouho vyvětrává a zůstává mokré, což je problémem při krátkých obratech souprav. Sedadla lze navíc čistit i krémy s různými adativy, např. včelím voskem. Toto sice zvyšuje estetickou hodnotu výrobku (lesk, odstranění otisků prstů), ale nemá zásadnější vliv na životnost. U sedadel s textilním či koženým povrchem je doporučeno čistění jednou týdně nebo méně. Borcad dodává, že: “Méně je však někdy více. Při velmi častém čistění a nevhodně použitých metodách následuje rychlé opotřebení materiálu.“

Sedadlo Borcad v motoráku Arrivy, foto: Aleš Petrovský Výrobce se také zmiňuje o impregnaci a dezinfekci. V odborných kruzích panuje názor, že problémem jsou spóry plísní vířené klimatizačními jednotkami vozidel, což degraduje účinnost pravidelného čistění sedadel. Trendem do budoucna bude tedy již samotná úprava potahových materiálů a nikoliv až následná dezinfekce. Někteří výrobci již různé technologie kombinující dezinfekční či impregnační účinky do svých výrobků implementují. Borcad k problematice dodává: „Je však jasné, že dnešní možnosti desinfekce resp. impregnace mohou vylepšovat hygienické a také estetické vlastnosti produktů. Na druhou stranu nejsou dostatečně zmapována případná rizika nežádoucích účinků.“ Je tedy vidět, že pouze starost o sedadlo samotné nestačí. Důležitá je i např. pravidelná údržba a čistění klimatizačních cest vozidla.

Sedadlo ve vlaku DB, foto: Aleš Petrovský Čistění sedadel a dalších látkových součástí interiéru je aktuálním a citlivým tématem. S rostoucí vyspělostí moderních tkanin a potahů jsou kladeny samozřejmě i vyšší nároky na provozovatele vozidel a jejich odbornou znalost této problematiky. Nyní samozřejmě nemyslíme jen České dráhy či další české dopravce. Například Deutsche Bahn má sice pro údržbu sedadel podrobné předpisy, ovšem jejich plnění externími úklidovými subjekty je již diskutabilní. U pohovky za 25 tisíc si doma jistě dáte pozor, abyste dodrželi všechny postupy při čistění stanovené výrobcem, jelikož při poškození, které bude způsobeno nesprávným postupem, ji u prodejce nikdy nevyreklamujete. Je třeba si uvědomit, že tato praxe může být čím dál tím více uplatňována také na železnici či u dalších prostředků veřejné dopravy.

Za poskytnuté podklady děkujeme společnostem Borcad a České dráhy.

Zdroje: České dráhy, Borcad, vlastní pozorování


Aleš Petrovský | 26.1.2014 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
03.02.2014 (21:46)  
Když už tady porovnáváte auta, tak moje teta začala jezdit po získání ŘP ve Škodě 1000 a když po několika málo letech děda (tedy její otec) koupil 120L, tak si tuto (v té době asi velkou novinku) zdaleka tolik neoblíbila jako tu 1000.
registrovaný uživatel JiP 
29.01.2014 (14:59)  
To Holibajda: Jako protimluv mi to neprijde. Kdyz nekam jedu vlakem a zmeni se mi program, tak mi ujede planovany spoj a musim jet nicim jinym. Vim kdy mi program zacina a muzu vse naplanovat, ale nejsem schopen odhadnout kdy skonci a proto se nakonec rozhodnu obvykle jet autem, prestoze cesta tam by mi vlakem i vyhovovala. Kdyz pak stojim vecer na nadrazi, tak to auto ke me z nebe nespadne a tudiz musim brat co je. I to co se mi nelibi. A toto se snazim eliminovat tim, ze nejedu ani tam ani zpet a CD trati vlastne 2x. Pracuji v Praze, cca 15 min od hl. n. a verte ze vetsina klientu k nam prijizdy vzdy autem. Ostravy k nam nikdo nejezdi, typicky, HK, PCE, KH, Lovosice, Plz. Proc asi?
Kdyz jedu s rodinou na vylet, jedu vzdy autem, obvykle vezeme 4 kola, nebo lyze, bagaz... Vlakem ani omylem. Dejte tomu RJ 10 let a uvidite, ze se s nim svezete do destinaci kde byste to dnes vubec necekal. Vyprodane vlaky RJ jak sam potvrzujete jsou snad jasnym dukazem toho, ze delaji veci tak, jak si to cestujici preje. Plny vlak je ten nejlepsi hodnotici parametr hlavne v situaci, kdy moznost volby je pomerne znacna. Jezdete si s CD kdy a kam chcete. Ja za sebe rikam, ze jsem s jejich sluzbami siroce nespokojen. Tot muj nazor.
29.01.2014 (11:10)  
JiP:
Trochu si protiřečíte:
POjedu jim ale proto, ne ze by to byla moje volba, ale ze nemam v tu chvili zrovna jinou moznost.
Uvedomte si spolecne s panem Papezem, ze moznost vyberu ma dnes v podstate skoro kazdy - AUTO.


Mimochodem vagon s konstrukcni rychlosti 180 km/h jsem nikdy nevidel, bud 160 nebo 200.
Já taky o vagonu s konstrukční rychlostí 180 km/h vůbec nepsal.

To je nicméně vedlejší, v našem sporu jde o něco zásadnějšího. Vy pořád tvrdíte, že jeden dopravce to dělá dobře a druhý špatně. Já tvrdím, že jeden to dělá jinak než druhý.
Trochu se budu opakovat:

a) Regiojet nabízí pětičlenné rodině cestu z Ostravy do Prahy a zpět za 1504 na pohodlných sedadlech
b) ČD tuto cestu nabízejí za 650 na nepohodlných sedadlech

a) Regiojet nabízí při cestě do Studénky pohodlná sedadla, ale v Hranicích si cestující musí přestoupit na něco pomalejšího
b) ČD nabízejí při cestě do Studénky nepohodlná sedadla, zato cestujícího do té Studénky dovezou přímo

a) Regiojet nabízí pohodlná sedadla, ale člověk nemá jistotu, že se do toho vlaku vůbec dostane (může být vyprodáno)
b) ČD nabízejí nepohodlná sedadla; pokud jsou už všechna sedadla obsazena, může si člověk vybrat, zda nepojede vůbec, nebo pojede alespoň na stojáka

Vy tvrdíte:
a) je dobře
b) je špatně

Já tvrdím:
a) je jinak než b)
Při cestování nejde jen o sedadla, ať si každý vybere podle své chuti.
registrovaný uživatel Keprt 
29.01.2014 (9:57)  
KK: pocit pohodlí je subjektivní záležitost; můžeme tak maximálně zkoumat rozložení preferencí v populaci, ale určitě ne někomu vyvracet jeho pocit poukazem na "zcestnost". Naopak světová úroveň Škody 120 se dá snadno vyvrátit nespočtem objektivně zjistitelných parametrů :-)
registrovaný uživatel Kakov 
29.01.2014 (9:48)  
JiP:

auto... pohodlnější upřímě řečeno to od autofilů slyším pořád, ale je to stejně zcestné, jako když mi kolegyně tvrdí, že Škoda 120 bylo auto na světové úrovni a je lepší než většina nových aut (sama má Forda K)
registrovaný uživatel Honza  mail  
28.01.2014 (23:04)  
No je to celkem komické že 380 táhnou takovou starou a pomalou soupravu.
Já jezdím elefantem také denně, mnohdy i 88 km v kuse. Je to částečně z lenosti, že se mi nechce přestupovat a půl hodiny stepovat někde po nádraží, abych následně jel rychlíkm z Bček, částečně tím že při volbě osobáku místo rychláku přijedu do cíle jen o 8 minut později (a na víc na Masaryčce je podstatně pohodlnější přestup na tramvaj), v případdě zpáteční cesty zase úplně stejně, protože na ten samý ešus, kterým můžu jet rovnou z Prahy, čekám v Lovosicích.
Navíc žádný jiný dopravce v této relaci nejezdí a i kdyby jezdil, z hlediska traťových jízdenek a IN karet jsou stejně použitelné jen ČD.
Škoda že Regiopantery nebudou jezdit v PID, to je konečně vlak na úrovni.
registrovaný uživatel JiP 
28.01.2014 (22:37)  
Pane Holibajda, ta vase argumentace je totozna te pana Papeze. Ano, pokud nastane verianta ze mi ujede spoj a nasledujici je IC elefant, tak jim pojedu. POjedu jim ale proto, ne ze by to byla moje volba, ale ze nemam v tu chvili zrovna jinou moznost. Na tomto ale prece nejde stavet obchodni politika firmy. Tim elefantem jezim denne PID, protoze nemam aktualne jinou moznost. Pokud bych ji ale mel, prirozene si vyberu tu lepsi a pokud to nebude elefant, tak pojedu necim jinym s nekym jinym. Jak proste. A bohuzel CD ve svych vagonech obecne nenabizeji nic, abych si rekl, pojedu s nimi rad protoze....??? Uvedomte si spolecne s panem Papezem, ze moznost vyberu ma dnes v podstate skoro kazdy - AUTO. Lidi bez auta znam pouze nekolik. Mnohdy je to sice varianta o dost drazsi, ale obvykle mnohem rychlejsi, flexibilnejsi, pohodlnejsi a toto je napr. pro me mnohem dulezitejsi, nez ze zaplatim za dopravu autem vic. Mimochodem vagon s konstrukcni rychlosti 180 km/h jsem nikdy nevidel, bud 160 nebo 200. RJ vlaky taha sice lok 162 s Vmax 140, CD zase nadruhou stranu vcelku pravidelne do souprav tazenych lok 380 vlozi jedno Bcko. Tak v cem je rozdil? Nemaji si co vycitat. A verte ze radsi jedu RJ tazenych 162 v BMZ nebo AMPZ nez v Bcku CD tazenych 380. Drtiva vetsina nezeleznicni verejnosti hlavne vubec nevi co je 162 ci 380, je zajima az to co je za tim!
registrovaný uživatel Honza  mail  
28.01.2014 (17:22)  
Ano, viděl jsem jak myjí podlahu v Bčku. Kýbl s vodou postaví před koště s hadrem a na jeden zátah proběhnou celou uličku, přičemž kýbl s vodou šoupou před sebou. Pak ta podlaha nemá být poškrábaná :-)
registrovaný uživatel mlůno 
28.01.2014 (9:44)  
Velmi zajímavé, přečetl jsem to včetně diskuze jedním dechem, škoda jen, že se nějak rozumně nevyjádřili ostatní dopravci (asi je to obchodní tajemství).
Shodou okolností jsem asi před týdnem četl podobný (mnohem starší a o něco rozsáhlejší) článek o metru (http://www.metroweb.cz/metro/TECH/ekologie.htm), který se také úklidu souprav dotýká.
Denně jezdim vlaky PID a musim uznat, že zase tak zlé to neni, pokud je nějaký problém s nečistotou, málokdy je to na sedadlech. Takže údržba sedadel se mi zdá dostatečná. Naprosto běžně je zaneřáděná podlaha (dokonce i v případě, že je to spoj, který předtím projíždí úklidovka - jak uklízejí, to jistě každý někdy viděl: na jedno namočení projedou vagón (či vlak) po prostředku). Často je cítit WC po celém vlaku (nevim, proč nemá vlastní okruh). Často je vzduch k padnutí - jak klimatizace honí ten vzduch furt dokola. Z tohoto hlediska mám radši starší model než elefant (451/452 nejlépe ten s otvíracími okny i když v zimě je to jedno).
registrovaný uživatel Honza  mail  
27.01.2014 (22:47)  
Jip: Lepší sedačky, nesměl by skákat jak nadmutá koza a minimálně poloviční osvětlení.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko