..: Údržba sedadel a dalších látkových součástí osobních vozů :..

Sedadlo ve voze B ČD, foto: Aleš Petrovský Praha/Fryčovice — Každého z nás při cestě vlakem již napadlo jak často jsou asi sedadla čištěna, zdali je provozovatel dezinfikuje a v tom horším případě od čeho že jsme si to znečistili košili. Možná vás také zajímá, jestli soukromí dopravci věnují údržbě sedadel větší péči než ten státní. Problematika údržby nás natolik zaujala, že jsme se stejnými otázkami oslovili tři největší osobní dopravce na síti SŽDC – a to České dráhy, RegioJet a LEO Express. Rovněž jsme položili několik dotazů výrobcům sedadel pro železniční kolejová vozidla, konkrétně společnostem Borcad a MSV interiér. Bohužel musíme konstatovat, že RegioJet i přes opakované urgence v listopadu a prosinci na naše dotazy nereagoval, stejně jako naše prosby o odpovědi ignorovala společnost MSV Interier. LEO Express pak zaslal po opakované urgenci jen krátké vyjádření. Především tak budeme vycházet z podkladů dodaných Českými drahami a odborným vyjádřením společnosti Borcad.

Poškozené sedadlo ARmpee, foto: Aleš Petrovský Pravděpodobně každý dopravce se snaží najít průnik mezi snahou co nejlépe udržovat svá vozidla a zároveň ušetřit. Výsledkem by měl být uspokojivý kompromis pro zákazníka, v našem případě pocit, že se nemusí bát posadit, nebo dokonce sáhnout na závěsy či zvednout cokoliv z koberce ve voze. U velkých dopravců může být taková údržba komplikovaná, například díky používání látek rozdílné kvality od různých výrobců. Údržba sedadel u Českých drah rozhodně není diverzifikována podle toho, zdali sedadlo pochází od Borcadu či jiné společnosti, nebo je potaženo látkou „co depo dalo“. Komplexní údržba se řeší jednotným předpisem ČD V71, vycházejícím z mezinárodní Úmluvy o výměně a používání osobních vozů v mezinárodní dopravě. České dráhy také garantují, že všechny jimi používané čisticí prostředky mají atest státní zkušebny a jejich vhodnost je přezkoumávána v hygienických stanicích Železničního zdravotnictví, jak pro magazín ŽelPage uvedl Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD.

Tři stupně čistění u Českých drah

Sedadlo ve voze A, foto: Aleš PetrovskýInteriér je u našeho největšího dopravce čištěn primárně ve třech stupních. Nejčastěji probíhá tzv. vratné čištění, a to minimálně jednou denně v konečné stanici soupravy. Z námi zkoumaných součástí interiéru se textilní i koženková sedadla stírají vlhkým hadrem, odstraňují se drobné nečistoty a koberce jsou „zameteny“ vlhkým hadrem. Záclony a podhlavníky se nečistí. Dalším stupněm je tzv. výchozí čištění v intervalu 7 až 14 dní, zpravidla v domovském depu kolejových vozidel. Při něm jsou textilní sedadla vyčištěna a vysáta vysavačem, koženková umyta čisticími prostředky. Koberce jsou vysáty a v případě potřeby vyměněny špinavé záclony či podhlavníky. Posledním, nejdůkladnějším je tzv. základní čistění v intervalu 1 až 3 měsíců taktéž v příslušném depu kolejových vozidel. Textilní sedadla jsou vyklepána, vysáta a vyčištěna speciálním roztokem (tzv. mokrá cesta). Koženková sedadla jsou umyta čisticím prostředkem a vytřena do sucha. Koberce jsou vyneseny z vozů (jde-li to) a vyklepány, chemicky vyčištěny a položeny zpět na místo. Rovněž jsou kompletně vyměněny všechny záclony a podhlavníky.

Pozn. autora: Rozsah očisty interiéru v jednotlivých stupních je mnohem obsáhlejší a zahrnuje postupy čistění dalších částí (podlah, vnitřního obložení, stolků, madel, WC, okenních tabulí, zrcadel, apod.), které ale nejsou pro náš článek podstatné.

Dráhy také dodávají, že nad rámec předpisu V71 mohou pověření pracovníci rozhodnout o dalších krocích. K častějšímu úklidu může docházet u kategorií SC, EC, IC či Ex. U vlaků EC je také aplikováno obratové čistění rozsahem blížící se spíše výchozímu, z důvodu vícedenních oběhů, kdy se vlak nachází mimo území ČR a charakteru vlaků, na nichž jsou vozy nasazeny (vysoký proběh apod.). Společnost LEO Express dodává k problematice následující: „…podhlavníky měníme a pereme každý měsíc, sedáky se mokrou cestou včetně desinfekce čistí každého půl roku, koženku nemáme a roletky čistíme také co půl roku…“.

Pohled na údržbu sedadel z pohledu jejich výrobce

Sedadlo Borcad v jednotce Flirt, foto: Aleš Petrovský Jak jsme již avizovali, oslovili jsme i společnosti zabývající se mj. výrobou sedadel pro železniční vozidla. Společnost Borcad nám poskytla poměrně detailní náhled, jak by se mělo pečovat o její sedadla. Borcad používá potahy s převažujícím podílem přírodní vlny, což samozřejmě ovlivňuje i způsob údržby a čistění. Výrobce doporučuje suchou pěnu, šamponování nebo jemné kartáčování. Nejlépe by měla být pěna vytvořená mimo sedadlo a nanášena suchou houbou. Po této aplikaci by potah měl úplně vyschnout. Případně je možné sedadlo vysát. Vysávání může probíhat pod standardním tlakem běžnou hubicí. Firma z Fryčovic rozhodně nedoporučuje úplné namočení sedadla či běžně používané čistění vysokotlakým retraktorem. Vysokotlaká retrakce je vhodná pro syntetické tkaniny, ale nikoliv pro zmíněnou vlnu. Taktéž by se neměla používat horká pára (rychlá degradace čalounění).

Proč vlastně u Borcadu používají látkové potahy s převažujícím obsahem vlny? Výrobce uvádí, že vlna je jedním z mála přírodních materiálů s velmi malým elektrostatickým nábojem a zároveň také zabraňuje jeho vzniku, jelikož obsahuje vlhkost. Oproti tomu syntetické látky dovolují vzniknout vysokému elektrostatickému náboji, což vede k neustálému nabalování prachu a potah pak nelze téměř nikdy dokonale vysát, a proto se přistupuje k razantním, byť nevhodným metodám (horká pára, vysokotlaká retrakce apod.).

U sedadel Borcad potažených koženkou či imitací kůže platí podobná pravidla jako pro látku, ale je navíc možné použít vlhkou cestu. Nikoliv však mokrou, jelikož chybí odolnost vůči průsaku vody a sedadlo se pak dlouho vyvětrává a zůstává mokré, což je problémem při krátkých obratech souprav. Sedadla lze navíc čistit i krémy s různými adativy, např. včelím voskem. Toto sice zvyšuje estetickou hodnotu výrobku (lesk, odstranění otisků prstů), ale nemá zásadnější vliv na životnost. U sedadel s textilním či koženým povrchem je doporučeno čistění jednou týdně nebo méně. Borcad dodává, že: “Méně je však někdy více. Při velmi častém čistění a nevhodně použitých metodách následuje rychlé opotřebení materiálu.“

Sedadlo Borcad v motoráku Arrivy, foto: Aleš Petrovský Výrobce se také zmiňuje o impregnaci a dezinfekci. V odborných kruzích panuje názor, že problémem jsou spóry plísní vířené klimatizačními jednotkami vozidel, což degraduje účinnost pravidelného čistění sedadel. Trendem do budoucna bude tedy již samotná úprava potahových materiálů a nikoliv až následná dezinfekce. Někteří výrobci již různé technologie kombinující dezinfekční či impregnační účinky do svých výrobků implementují. Borcad k problematice dodává: „Je však jasné, že dnešní možnosti desinfekce resp. impregnace mohou vylepšovat hygienické a také estetické vlastnosti produktů. Na druhou stranu nejsou dostatečně zmapována případná rizika nežádoucích účinků.“ Je tedy vidět, že pouze starost o sedadlo samotné nestačí. Důležitá je i např. pravidelná údržba a čistění klimatizačních cest vozidla.

Sedadlo ve vlaku DB, foto: Aleš Petrovský Čistění sedadel a dalších látkových součástí interiéru je aktuálním a citlivým tématem. S rostoucí vyspělostí moderních tkanin a potahů jsou kladeny samozřejmě i vyšší nároky na provozovatele vozidel a jejich odbornou znalost této problematiky. Nyní samozřejmě nemyslíme jen České dráhy či další české dopravce. Například Deutsche Bahn má sice pro údržbu sedadel podrobné předpisy, ovšem jejich plnění externími úklidovými subjekty je již diskutabilní. U pohovky za 25 tisíc si doma jistě dáte pozor, abyste dodrželi všechny postupy při čistění stanovené výrobcem, jelikož při poškození, které bude způsobeno nesprávným postupem, ji u prodejce nikdy nevyreklamujete. Je třeba si uvědomit, že tato praxe může být čím dál tím více uplatňována také na železnici či u dalších prostředků veřejné dopravy.

Za poskytnuté podklady děkujeme společnostem Borcad a České dráhy.

Zdroje: České dráhy, Borcad, vlastní pozorování


Aleš Petrovský | 26.1.2014 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
26.01.2014 (23:48)  
Tady trochu přileju olej do ohně.
Dvakrát se mi stalo (2012?) že se mi na trase Brno->Veselí z potahu v 1. třídě osypaly ruce. Vždy v zašlém AB - alergická reakce s velmi rychlým náběhem. Ano, trpím na to a vozím u sebe injekci, ale primárně jsem astmatik, mám problémy s dýcháním a toto jsou jen druhořadé nepohodlné projevy které neřeším.
Tady ne. Během pár minut jsem měl ruce posypané svědivými boláky velmi citlivými na dotek. Rozhodně to nebyl standardní stav. Odeznělo to asi po šesti hodinách...

Nevím jestli je to materiálem potahů nebo tím jakým svinstvem to myjí, ale jinde jsem se s tím nesetkal. Jen tady. :-/
26.01.2014 (22:44)  
Keprt: Já s Vámi naprosto souhlasím. Jezdím vlakem všude po ČR tisíce kilometrů ročně a nikdy jsem se nesetkal s něčím, na co bych se štítil sednout. To jsou ojedinělé věci, které je třeba hned nahlásit ze strany vlakového doprovodu do knihy závad, ještě lépe i ze strany cestujícího přes kontaktní formulář.
registrovaný uživatel VencaM 
26.01.2014 (22:22)  
->zesp
Mám tutéž zkušenost. Jel jsem nedávno syslografem z Olomouce do Břeclavi a po tom, co jsem viděl a cítil v Béčkách jsem se rozhodl pro pobyt v Syslovi. Jen jen jsem si sednul, hned to vrzlo + každý drobný pohyb. Chudák slečna za mnou, co chtěla spát.
Je opravdu dost nepěkné, že nové sedačky takto vržou. Ale nové Ešusy v Praze to nedělají a ani jinde jsem to nezažil.
V.
registrovaný uživatel lukes4.zs  mail  
26.01.2014 (21:55)  
Jednou jsem jel na trase Brno- ostrava rychlikem v prvni tride a alergik na prach by tam posel
26.01.2014 (21:24)  
Díky za pěkný článek o praktických, každodenních věcech, se kterými se cestující setkávají na vlastní kůži, :-). RegioJet se asi obává negativní kampaně, tak si řekli, že nějakému ŽP informace dávat nebudou... Hm, jejich škoda, jejich image.
Ještě by to chtělo proklepnout vzduchotechniku a klimatizaci. Podle nosu občas poznám stáří rekonstrukce vozu. Občas mi připadá, že filtry se moc nemění (hlavně u ŽSR), to budou solidní bacilonosiče, :-). K tomu ještě trochu osvěty ČD personálu, ať cestující v létě nenastupuje pravidelně do mrazáku a nemusí nosit i v létě zimník, :-).
26.01.2014 (20:45)  
Miloš: Navíc škoda po polití, případně pozvracení či pomočení je nevratná.
To by se dalo řešit tím, že hned pod hadrem by byla ukryta nějaká nepromokavá vrstva. Třeba ta koženka, klidně i použitá, ze starých sedadel. Cestující by to nepoznal a pěnová hmota uvnitř sedadla by tím byla chráněna proti nevratnému poškození. Hadr na povrchu sedadla by se dal vyčistit poměrně snadno.

Co se týče flekatosti hadrových potahů, myslím si, že kvůli jejímu zamaskování jsou používány hadry s co nejflekatějším vzorem. Nejvymakanější maskovací vzor byl asi použit v 843.

Osobně mi koženka nevadí, ale rozhodně bych netvrdil že na R a nižších kategoriích se nemá používat nic jiného.
Některá nová sedadla mi bohužel připadají dost nepohodlná a sebelepší hadr to nezachrání. Radši bych bral pohodlnější koženkové sedadlo než nepohodlné hadrové.
registrovaný uživatel zesp 
26.01.2014 (20:19)  
Zajímavý článek... Mě by ale také zajímalo, kde se vloudila chybička, že téměř všechna sedadla u Syslů a ešusů (alespoň dle vlastní zkušenosti těch ostravských)jsou již tak strašně rozvrzaná... Každý ač minimální pohyb na sedačce vyloudí dostí pronikavý nepříjemný zvuk... Vždyť se jedná o nová vozidla. Nevíte o tom někdo něco nebo nepsalo se tu už o tom tady?
registrovaný uživatel Keprt 
26.01.2014 (19:56)  
Už zase mi připadá, že žiju v nějakém jiném světě než někteří zdejší kolegové. Skoro denně jezdím ešusem (PID), ovšem že bych na sedadlech pozoroval potní mapy, drobky nebo něco horšího, to si za těch 5 let nepamatuju. Přenosnou nemoc ani parazita jsem si taky nepřinesl. Naopak si myslím, že na to, kolik těmi vlaky denně projde lidí, vypadají velmi dobře, včetně sedadel. Ano, některé dálkové "plyšové" vozy nevypadají nijak vábně, ale tam je ten humus zažraný všude, nejen na textilních sedadlech, ale i na skvěle umyvatelném umakartu a PVC či co to je na podlaze. Doufám, že zdejší fanoušci koženky ji mají na sedacím nábytku i doma, pro případ úniku moči či stolice nebo donesení parazita. Na údržbu stačí hadr na podlahu. Pokud se to zkombinuje s umakartovým stolem, jedná se o ultimátní řešení úklidu a dezinfekce vše v jednom, viz film Kouř.
registrovaný uživatel Honza  mail  
26.01.2014 (18:07)  
Lesíček: Tak jasně že to není o baktériích, ale když se v tom vlaku najím a všude mi to drobí, tak to oplácím svetrem a je to aspoň na zemi, kdežto u hadru to nejde tak lehce. Potom může tam někdo vylejt sladkej aromatickej džus, podělat se a tak podobně. Jestli je to tvrdé nebo měkké je spíš o sedačce a ne o potahu. V CE může být jakýkoliv potah a bude to mačkat do zadnice.
Ať si jsou hadráky v Ex, IC, EC a podle toho se taky udržují a od R níže jedině koženka. Nebo ideálně ať si může každý vybrat co chce.
26.01.2014 (17:49)  
Já si myslím, že ty představy o dokonale čisté kožence jsou lehce naivní a ani vlastní hadr nepomůže. Bakterie se dostanou na prakticky každej materiál, žádnej materiál není tak dokonale hladkej, že by se tam bakterie a jiná verbež nechytly. Ve vlaku se během jednoho dne vystřídá tolik lidí, že když se tam něčeho dotknete, tak je úplně jedno, zda tam je koženka či látka. Hlavní slovo bude mít vždycky vaše hygiena a imunita. Já jsem rozhodně pro látku, je to daleko estetičtější a nemyslím si, že z hygienického hlediska horší než koženky. U nás je jedinej zásadní problém v tom, že se ten úklid nedělá poctivě, šetří se a je to odfláknuté.
Jinak pro mě je teda několikahodinové sezení na kožence utrpení. Člověk se k tomu začne lepit, po delší době to začne být velice tvrdý, nepříjemný. Humanizovaná béčka s látkou jsou velice pohodlný i při delším cestování.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko