..: ČD a RegioJet nasazují nový typ vozidel na svých expresech :..

Bbdgmee236 ČD - exteriér, foto: Václav HoráčekPraha — Spolu s létem se na dálkových spojích jezdících po českých kolejích objevují dvě nové řady osobních vozů. První je zástupce více než šedesátikusové série modernizovaných klimatizovaných bezbariérových vozů Českých drah, které umožňují i převoz jízdních kol, druhou novinkou je skromná dvoukusová série vozů řady ASmz pro RegioJet, které se dopravce snaží prezentovat jako pojízdné internetové kavárny. Zatímco prvně jmenovanou novinkou jsme se již svezli, druhá sice ještě na koleje nevyjela, ale protože se jedná o bývalé vozy ÖBB, tak si dovolíme zhodnotit i je.

ČD Bbdgmee236 - nová řada ve službách Českých drah

Komentář k vozu Bbdgmee236 - Po nástupu se mi zjevilo menší déj?-vu - dvě řady sedaček utvářející dojem velkoprostoru v uspořádání 3+0 a poté 4 běžná kupé, což mi ne náhodou připomínalo slovenský vůz řady Bdghmeer. Sedačky odbývající si premiéru právě v tomto voze jsou skvělé, příjemně měkké, polohovatelné, s relativně kvalitním potahem. Potěšily mě velké stolky; ačkoliv se začínají ve vozech rozšiřovat, je to nesporná výhoda těchto vozů. WC je velké, prostorné, akorát mi přijde že zabírá až moc místa. Velmi mě potěšil informační systém, kvalitní a slyšitelné hlášení, navíc i v anglickém jazyce, displej informačního systému byl ve voze nejen na představcích, ale i na stěně velkoprostorového salónu. Oddíly ve voze jsem zkoušet bohužel nemohl, ale na vypadaly komfortně. Na mě vůz působil příjemně, velmi moderně a kvalitně. Myslím, že to je další z počinů na které mohou být ČD hrdé.

Vantju

Nový jazykolam v řadě označení železničních vozů Českých drah představuje celkem 64kusovou sérii modernizovaných vozů, které vznikají z původních řad BDbmsee a BDhmsee. Ty se během přestavby dočkají kompletní opravy skříně, která dostane nejen automatické předsuvné dveře pro cestující, ale i nové dveře pro nakládání zavazadel a cestujících na vozíku. Vevnitř cestující najde kombinované provedení s oddíly i malým velkoprostorem, klimatizovaný interiér je kompletně nový.

První z vozů byl v pátek 20. července nasazen na svůj premiérový výkon na spojích Ex 144/145 Landek a do konce příštího roku má být dle smlouvy v provozu minimálně polovina celé série. Vozy budou postupně nasazovány na výkony, kde jezdili jejich předchůdci, tedy na dálkové spoje od kategorie EuroCity, přes expresy až po rychlíky, jako například spojení Bohumína s Brnem, či Brna s Plzní přes České Budějovice.

Cestující se tak dočkají nejen nových polohovatelných sedadel, ale také zásuvek 230 V, uzavřeného systému WC, audiovizuálního informačního a rezervačního systému a v neposlední řadě také rozkládacích (u oken) či vyklápěcích (sedadla u uličky) stolků. Oddíl pro vozíčkáře je navíc vybaven bezpečnostními pásy proti nežádoucímu pohybu vozíků během jízdy. Cestujícím zůstanou skryty například rekonstruované podvozky s dosazenou magnetickou brzdou a přemostěním záchranné brzdy, které umožňuje provoz na tratích s tunely do délky až 5 kilometrů. A tak zatímco RegioJet nasazení vozů pro převoz kočárků a imobilních cestujících oproti původním slibům (zima 2011/2012) neustále odkládá, České dráhy se u nás stávají prvními, kdo na dálkové spoje nasadí dlouho slibované modernizované bezbariérové vozy.

Komentář k vozům ASmz RJ - Po prvotním nadšení z oznámení vozů ASmz jako intenetových kaváren přichází bohužel vystřízlivění. Ačkoliv to z původních informací vypadalo, že RegioJet nově nakoupené dva vozy ASmz a dva WRmz na poledních spojích vtipně nasadí právě jídelní vozy a na ranních/večerních, kdy není taková poptávka po "velkých jídlech" pak řadu ASmz jako pojízdnou kavárnu. Bohužel po zveřejnění informací to spíš vypadá, i přes snahu marketingu vozy ASmz prodat jako něco "lepšího," spíš na výpomoc za nedostatečný počet oblíbených vozů Ampz, čemuž odpovídá i povinná rezervace míst v tomto voze.

Pak se ale nabízí otázka, proč by měl cestující, který si může vybírat na jednom spoji mezi ASmz a Ampz, zvolit právě "kavárnu" (tedy velkoprostorovou část) před velkoprostorem v Ampz. Co se týče samotného vozu, tak příjde o možnost cestovat v plnohodnotném polohovatelném sedadle (vyvstanula mi vzpomínka na první cestu vozem Btx763 ČD…), sezení je navíc připevněno napevno, takže nehrozí cestování v případě použití rychlobrzdy a podobně. Stejně tak nebude moci využít zavazadlových polic nad sedadly. Co se týče služeb, tak i v "obyčejném" Ampz má k dispozici Wi-Fi internet, či občerstvení na místo. Z tohoto pohledu může být jedinou přidanou hodnotou využití nainstalovaného PC, které lze v případě nouze využít a místo u něj naštěstí není v rezervačním systému či možnost využít prostoru pro uspořádání nějaké konference, což ale asi nebude pro valnou většinu cestujících důvod, proč by měli preferovat právě vozy ASmz.

JiříK.

Bbdgmee236 ČD - Dveře pro nakládání imobilních cestujících, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - nástupní dveře, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - přechodové dveře, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - detail podvozku, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - nápisy na voze, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - nápisy na voze, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - háky na kola, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - postranní chodba, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - rezervační systém, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - interiér oddílu, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - ovládací panel v oddíle, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - polohovatelné sedadlo v oddíle, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - polohovatelné sedadlo v oddíle, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - umístění zásuvek v oddíle, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - ovládací panel a displej informačního systému u vekoprostorového oddílu, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - velkoprostorový oddíl, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - plošina pro nakládání, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - prostor WC, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - prostor WC, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - prostor WC, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - informační systém, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - oddíl pro cestující na vozíku, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - oddíl pro cestující na vozíku, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - informační systém, foto: Václav Horáček

RJ ASmz - žluté déj?-vu

Přesto i u RegioJetu bude 25. července nasazena do provozu nová řada vozů. Konkrétně půjde o dvoukusovou sérii vozů ASmz, kterou dopravce hrdě nazývá "internetovou kavárnou." Z pohledu běžného cestujícího však jde spíš o variaci na již provozovanou řadu Ampz téhož dopravce. Stejně jako u řady Ampz je interiér rozdělen na část se 4 oddíly a velkoprostorovou s uspořádáním 2+1. Oproti Ampz však nejsou ve velkoprostoru klasická pevná sedadla s podporou celých zad, ale nízká volná křesla známá z jídelních vozů ÖBB. Nad místy k sezení ve velkoprostoru narozdíl od Ampz chybějí police pro zavazadla. Další, drobnější změnou je instalace obrazovky PC u jednoho ze stolků a malý bar pro přípravu kávy. V samotném provozu se však od ostatních vozů, ať již řady Apmz, ABmz či Bmz, nebude nijak výrazněji odlišovat. I do těchto vozů bude povinná rezervace, tedy cestující si zde bude muset zarezervovat místo a strávit celou cestu. Stejně jako v ostatních vozech bude zajišťována roznáška pití a drobného občerstvení na místo.

Interiér vozu ASmz RJ, foto: RegioJet Interiér vozu ASmz RJ, foto: RegioJet Interiér vozu ASmz RJ, foto: RegioJet

Zdroj: ŽelPage


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , JiříK. | 24.7.2012 (18:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
26.12.2014 (23:45)  
Tyto vozy (Bbdgmee236) běžně používáme a cestování v nich je docela fajn. K námitce diskutujícího, proč tam jsou věšáky na kola nelze než odpovědět, že tyto vozy nahrazují v rychlících služební vozy s prostorem pro úschovu během přepravy. Na rozdíl od původních vozů je možno přepravovat kola jen na základě povinné rezervace, což je v mnoha případech nepraktické a nic neřešící. Rezervace na kolo v případě dálkové jízdy (popř. při výluce) je na druhou stranu pochopitelná. Je škoda, že při modernizacích vozů se kupé 2. tř. řeší jako 6-místná. Zachováním 8 míst by byl zákonitě větší počet míst k sedění, která citelně chybí především na hlavních tazích v sezóně. Cestovali jsme v létě a musím konstatovat, že bez místenky ani ránu. Uličky plné a kupé ve 2. třídě pouze po 6 místech. Montáží klimatizace do stropu se u těchto vozů zmenšil (snížil) prostor na zavazadla. Ve velkoprostorovém oddíle je celkově na zavazadla málo místa (nevhodné uspořádání polic - z hlediska dostatku místa pro uložení kufrů). Když se cestuje vlakem na dovolenou a máte více zavazadel, tak je není kam dát. K vyhrazeným oddílům pro cestující s dětmi do 10 let - současně uplatňovaná praxe, že si tam sedne, kdo chce i bez dětí, takřka zcela degraduje původní myšlenku, poskytnout cestujícím s dětmi větší komfort (dříve tam vlakvedoucí pustili skutečně pouze cestující s dětmi popř. těhotné ženy). Přijít s dětmi a doprošovat se uvolnění místa a tlačit se tam pak s jinými je zcela mimo mísu. A kdyby se místa měla uvolňovat až po vyčerpání veškeré kapacity ve vlaku, tak to by se to mohlo zrušit úplně. Jak je to podle této filosofie s dámskými oddíly? Taky si tam může sednout kdokoli a místo uvolní, až když ho vyzve nějaká žena?
registrovaný uživatel PeS 
21.11.2013 (13:34)  
Tak jsem se o vikendu 2x svezl ve voze Bbdgmee236. Prvni dojem vyborny, dobre se mi cestovalo. Na cestu zpatky jsem sel rovnou znovu do tohoto vozu, usadil se ke stolecku, vytahl notas a...co to, neni signal? No dobre, cdma neni vsude pokryte...a sakra, ani mobil nejde? To je divne, zvedam se a mazu do druheho klasickeho kozenkoveho vagonu a ejhle, mobil 4 z peti, cdma take. Pro jistotu si to projdu jeste jednou, na chvilicku se signal na mobilu chytl i uvnitr, ale zahy zmizel, cdma ani tuk. Bohuzel palubni wifi tam neni a ja musel odejit do kozenky, neb jsem potreboval pracovat ;-/ Skoda preskoda.
registrovaný uživatel Antony 
14.08.2012 (9:06)  
interuer cd pekny hnus..

studene, neprijemne, brrr.

stejne hrozne jako ridici vozy ktere jezdi u cd. nechapu kdo interiery navrhnul. vypada to jak nekde v nakladaku..
registrovaný uživatel Sim 
02.08.2012 (16:49)  
kobros > jak je videt, tak asi jo ... a kdyz to vezmu s nadsazkou, pouze dotahli do konce myslenku CD; jiz nekolikrat jsem mel tu cest se prepravovat v modrovlaku, kde lavice v Becku byla pouze volne polozena a prichycena k nicemu nebyla ...
registrovaný uživatel kobros 
02.08.2012 (13:52)  
Zaujaly mne ty sedacky v internet cafe Regiojetu.
Dotaz: je vubec mozne mit v zeleznicnim voze sedadla pevne neuchycena na podlaze ci stene vozu?
30.07.2012 (23:24)  
ad bartik09:

No, tak jak to chápu já, tak obecně není problém s použitím zásuvek SCHUKO na voze (byť zřejmě není doporučené), neboť dnešní notebooky apod. mají univerzální vidlici UNISCHUKO - tato zařízení do výše zmíněného SCHUKA lze připojit bez problémů = to samé mám defacto doma na vidlici na varné konvici, či kdekoliv jinde v bytě.

Navíc při použití vozu v okolní cizině (Německo, Rakousko ?) bez univerzální vidlice v pohodě ve voze fungují "místní notebooky":-).

Zajímavá informace v článku je pouze ta poznámka o vylamování té dvojice kontaktů (bezpečnostní hledisko) oproti klasickému zemnícímu středovému kolíku.
30.07.2012 (21:37)  
Paul Red Adair: Takze jestli tomu dobre rozumim tak (neprekvapive) neni problem s bezpecnosti, ale s papirovanim, ktere by schvalovani prineslo. Jako chatrny argument je pouzito "Spotřebiče, které se u nás prodávají (a nejsou to jenom tuzemské výrobky), jsou přizpůsobeny našemu systému."
30.07.2012 (16:59)  
K těm zásuvkám Schuko je zajímavý tento link:

http://www.odbornecasopisy.cz/index.php?id_document=25966

Pro ty co chtějí to podstatné alias "výcuc":

Dotaz:
Zásuvky SCHUKO – jsou schváleny v naší republice pro běžné používání?

Odpověď:
Zásuvkový systém s ochranným kolíkem byl u nás (Československo) normalizován již v roce 1933. V České republice a na Slovensku je zaveden a používán systém domovních dvojpólových zásuvek a vidlic s kolíkem podle ČSN 35 4515:1969 a ČSN 35 4516:1969. V současné době jsou platné normy ČSN IEC 60884-1:2003 Vidlice a zásuvky pro domovní a podobná použití – Část 1: Všeobecné požadavky a ČSN 354516:2001 Domovní zásuvky–Dvojpólové zásuvky a vidlice AC 2,5 A/250 V a 16 A/250 V. Tyto normy vycházejí z mezinárodních doporučení Publikace CEE 7:1963 a IEC 83:1975 (nahrazena IEC 60083:1997). Systém domovních dvojpólových zásuvek s ochranným kolíkem byl v ČSR zaveden již v roce 1934.

Zaveden je též v Belgii, Francii, Lucembursku, Polsku, Portugalsku a Španělsku. Systém zásuvek SCHUKO zajišťuje propojení ochranného vodiče stejně jako náš systém; nezajišťuje však polarizaci kontaktů zásuvek a vidlic.

To z hlediska bezpečnosti není podstatné. Podstatné je to, že přístupem, který německý zákazník vyžaduje, se do našeho systému vnese zmatek. Spotřebiče, které se u nás prodávají (a nejsou to jenom tuzemské výrobky), jsou přizpůsobeny našemu systému.

Uvedená otázka, tj. možnosti použití zásuvkového systému SCHUKO v naší republice, byla již několikrát diskutována v rámci Technické normalizační komise pro elektrotechnické předpisy (TNK 22), přičemž vyplynul závěr: nedoporučuje se.

Zdravím.
30.07.2012 (16:38)  
jestli ty služebáky budou pro "matky s dětmi" jako ty původní, tak doufám, že si jich trochu užiju, než mi děcka vyrostou. Včera jsem si to "užil" ve Vajgarovi v BDhmsee, my 2 chlapi a 3 děcka, všechna kupé plná až na krajní, kde byl jen borec, co jel z fesťáku a chrápal natažený na čtyřech sedačkách, tak jsme tam vlezli, pěkný smrádek z roztrhaných ponožek, borec nebyl ochotný si sednout, s tím nám pomohl až průvodčí, ale nevyrazil ho. Okno v kupé i na chodbě se dalo otevřít jen na 10 cm, pak tam byla zarážka, takže to nedrželo otevřené. Dveře do oddílu držely jen nahoře a spodek se houpal do prostoru. Což o to, my chlapi to 2,5 hodiny přežili, ale mít s sebou manželky...
registrovaný uživatel SYN 
30.07.2012 (15:57)  
Vesos: to by mohlo být zajímavé co praví EVROPSKÁ norma o možnosti používat konkrétní typy zásuvek a na kterém území... (samozřejmě mi jde o to že v tomto případě jsou jednotlivé národní úpravy odlišné tak jakpak je to asi vyjádřeno ve společné normě?)

Jinak problém má evidentně dvě roviny, právně teoretickou ("smí" se toto vyrobit/uvést do provozu?) a praktickou - otázku bezpečnosti.
Teoreticky se v tom můžeme šťourat jak chceme ale prakticky je evidentní že provoz těchto vozů s těmito zásuvkami na našem území (a ani v okolních státech) nemůže představovat bezpečnostní riziko. Je to evidentní z toho že zahraniční vozy s takovýmto provedením zásuvek u nás mají oprávnění být provozovány (a JSOU také skutečně provozovány) a žádný orgán nekoná kroky k nápravě nebezpečného stavu.

Jinak jsem se celkem nedávno dostal k otázce norem týkajících se výtahů (dělali jsme reko v domě). Tam bylo v revizní zprávě u každé ho rizika uvedeno: nelze-li přiměřenými prostředky odstranit uvedené riziko, je třeba provést podrobný bezpečnostní rozbor závažnosti daného rizika a frekvence jeho výskytu.
Což pro mě srozumitelnou řečí znamenalo - pokud to nejde rozumně předělat na stav jak je otrocky nalinkovaný v předpise tak to musí někdo s dostatečně velkým razítkem "okecat" že to vlastně v reálném světě k žádné nebezpečné situaci vést nemůže...
Čili že je někde napsáno že se Schuko zásuvka nemá u nás používat na nově budované DOMOVNÍ rozvody to podle mě ještě zdaleka není konečné slovo o tom že ji někdo nemůže (třeba i po provedení rozboru a vyjímečně) použít ve vlaku.
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko