..: ČD a RegioJet nasazují nový typ vozidel na svých expresech :..

Bbdgmee236 ČD - exteriér, foto: Václav HoráčekPraha — Spolu s létem se na dálkových spojích jezdících po českých kolejích objevují dvě nové řady osobních vozů. První je zástupce více než šedesátikusové série modernizovaných klimatizovaných bezbariérových vozů Českých drah, které umožňují i převoz jízdních kol, druhou novinkou je skromná dvoukusová série vozů řady ASmz pro RegioJet, které se dopravce snaží prezentovat jako pojízdné internetové kavárny. Zatímco prvně jmenovanou novinkou jsme se již svezli, druhá sice ještě na koleje nevyjela, ale protože se jedná o bývalé vozy ÖBB, tak si dovolíme zhodnotit i je.

ČD Bbdgmee236 - nová řada ve službách Českých drah

Komentář k vozu Bbdgmee236 - Po nástupu se mi zjevilo menší déj?-vu - dvě řady sedaček utvářející dojem velkoprostoru v uspořádání 3+0 a poté 4 běžná kupé, což mi ne náhodou připomínalo slovenský vůz řady Bdghmeer. Sedačky odbývající si premiéru právě v tomto voze jsou skvělé, příjemně měkké, polohovatelné, s relativně kvalitním potahem. Potěšily mě velké stolky; ačkoliv se začínají ve vozech rozšiřovat, je to nesporná výhoda těchto vozů. WC je velké, prostorné, akorát mi přijde že zabírá až moc místa. Velmi mě potěšil informační systém, kvalitní a slyšitelné hlášení, navíc i v anglickém jazyce, displej informačního systému byl ve voze nejen na představcích, ale i na stěně velkoprostorového salónu. Oddíly ve voze jsem zkoušet bohužel nemohl, ale na vypadaly komfortně. Na mě vůz působil příjemně, velmi moderně a kvalitně. Myslím, že to je další z počinů na které mohou být ČD hrdé.

Vantju

Nový jazykolam v řadě označení železničních vozů Českých drah představuje celkem 64kusovou sérii modernizovaných vozů, které vznikají z původních řad BDbmsee a BDhmsee. Ty se během přestavby dočkají kompletní opravy skříně, která dostane nejen automatické předsuvné dveře pro cestující, ale i nové dveře pro nakládání zavazadel a cestujících na vozíku. Vevnitř cestující najde kombinované provedení s oddíly i malým velkoprostorem, klimatizovaný interiér je kompletně nový.

První z vozů byl v pátek 20. července nasazen na svůj premiérový výkon na spojích Ex 144/145 Landek a do konce příštího roku má být dle smlouvy v provozu minimálně polovina celé série. Vozy budou postupně nasazovány na výkony, kde jezdili jejich předchůdci, tedy na dálkové spoje od kategorie EuroCity, přes expresy až po rychlíky, jako například spojení Bohumína s Brnem, či Brna s Plzní přes České Budějovice.

Cestující se tak dočkají nejen nových polohovatelných sedadel, ale také zásuvek 230 V, uzavřeného systému WC, audiovizuálního informačního a rezervačního systému a v neposlední řadě také rozkládacích (u oken) či vyklápěcích (sedadla u uličky) stolků. Oddíl pro vozíčkáře je navíc vybaven bezpečnostními pásy proti nežádoucímu pohybu vozíků během jízdy. Cestujícím zůstanou skryty například rekonstruované podvozky s dosazenou magnetickou brzdou a přemostěním záchranné brzdy, které umožňuje provoz na tratích s tunely do délky až 5 kilometrů. A tak zatímco RegioJet nasazení vozů pro převoz kočárků a imobilních cestujících oproti původním slibům (zima 2011/2012) neustále odkládá, České dráhy se u nás stávají prvními, kdo na dálkové spoje nasadí dlouho slibované modernizované bezbariérové vozy.

Komentář k vozům ASmz RJ - Po prvotním nadšení z oznámení vozů ASmz jako intenetových kaváren přichází bohužel vystřízlivění. Ačkoliv to z původních informací vypadalo, že RegioJet nově nakoupené dva vozy ASmz a dva WRmz na poledních spojích vtipně nasadí právě jídelní vozy a na ranních/večerních, kdy není taková poptávka po "velkých jídlech" pak řadu ASmz jako pojízdnou kavárnu. Bohužel po zveřejnění informací to spíš vypadá, i přes snahu marketingu vozy ASmz prodat jako něco "lepšího," spíš na výpomoc za nedostatečný počet oblíbených vozů Ampz, čemuž odpovídá i povinná rezervace míst v tomto voze.

Pak se ale nabízí otázka, proč by měl cestující, který si může vybírat na jednom spoji mezi ASmz a Ampz, zvolit právě "kavárnu" (tedy velkoprostorovou část) před velkoprostorem v Ampz. Co se týče samotného vozu, tak příjde o možnost cestovat v plnohodnotném polohovatelném sedadle (vyvstanula mi vzpomínka na první cestu vozem Btx763 ČD…), sezení je navíc připevněno napevno, takže nehrozí cestování v případě použití rychlobrzdy a podobně. Stejně tak nebude moci využít zavazadlových polic nad sedadly. Co se týče služeb, tak i v "obyčejném" Ampz má k dispozici Wi-Fi internet, či občerstvení na místo. Z tohoto pohledu může být jedinou přidanou hodnotou využití nainstalovaného PC, které lze v případě nouze využít a místo u něj naštěstí není v rezervačním systému či možnost využít prostoru pro uspořádání nějaké konference, což ale asi nebude pro valnou většinu cestujících důvod, proč by měli preferovat právě vozy ASmz.

JiříK.

Bbdgmee236 ČD - Dveře pro nakládání imobilních cestujících, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - nástupní dveře, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - přechodové dveře, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - detail podvozku, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - nápisy na voze, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - nápisy na voze, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - háky na kola, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - postranní chodba, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - rezervační systém, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - interiér oddílu, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - ovládací panel v oddíle, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - polohovatelné sedadlo v oddíle, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - polohovatelné sedadlo v oddíle, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - umístění zásuvek v oddíle, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - ovládací panel a displej informačního systému u vekoprostorového oddílu, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - velkoprostorový oddíl, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - plošina pro nakládání, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - prostor WC, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - prostor WC, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - prostor WC, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - informační systém, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - oddíl pro cestující na vozíku, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - oddíl pro cestující na vozíku, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - informační systém, foto: Václav Horáček

RJ ASmz - žluté déj?-vu

Přesto i u RegioJetu bude 25. července nasazena do provozu nová řada vozů. Konkrétně půjde o dvoukusovou sérii vozů ASmz, kterou dopravce hrdě nazývá "internetovou kavárnou." Z pohledu běžného cestujícího však jde spíš o variaci na již provozovanou řadu Ampz téhož dopravce. Stejně jako u řady Ampz je interiér rozdělen na část se 4 oddíly a velkoprostorovou s uspořádáním 2+1. Oproti Ampz však nejsou ve velkoprostoru klasická pevná sedadla s podporou celých zad, ale nízká volná křesla známá z jídelních vozů ÖBB. Nad místy k sezení ve velkoprostoru narozdíl od Ampz chybějí police pro zavazadla. Další, drobnější změnou je instalace obrazovky PC u jednoho ze stolků a malý bar pro přípravu kávy. V samotném provozu se však od ostatních vozů, ať již řady Apmz, ABmz či Bmz, nebude nijak výrazněji odlišovat. I do těchto vozů bude povinná rezervace, tedy cestující si zde bude muset zarezervovat místo a strávit celou cestu. Stejně jako v ostatních vozech bude zajišťována roznáška pití a drobného občerstvení na místo.

Interiér vozu ASmz RJ, foto: RegioJet Interiér vozu ASmz RJ, foto: RegioJet Interiér vozu ASmz RJ, foto: RegioJet

Zdroj: ŽelPage


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , JiříK. | 24.7.2012 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
27.07.2012 (20:09)  
Jan Šlezingr
Troufnu si trvrdit, že spojení výstupního jacku je přes kondenzátor s vysokou kapacitou, nikoli "natvrdo"

Což je ale z praktickéhop hlediska jedno. Velká kapacita se chová jako drát, je schopná, přenést jak rušicí proudy, tak nebezpečný náboj.
Nějakou výhru v tom nevidím.
registrovaný uživatel chio 
27.07.2012 (13:22)  
Prodaval se u nas v poslednich 5 letech nejaky laptop, ktery by se do instalovanych zasuvek nehodil?

Keby len päť. Za posledných vyše 10 rokov (od roku 2000) bola jediná nová vec, na ktorej som videl francúzsku zástrčku, roztrojka. Inak všade CEE7/7 (hybrid).
A mimochodom, francúzsku zástrčku do Schuko zásuvky nestrčíte ani násilím - o to sa postarajú výstupky v bočnej časti zásuvky.
registrovaný uživatel M 
27.07.2012 (10:42)  
bartik - heh, vystihls to celkem trefne:)

Sim - hm, tak atmosfera baru, koktejly...
27.07.2012 (9:54)  
Takový vůz jako nasazuje Žlutý, by mohl nasazovat na své nejlepší EC/IC i Modrý ... Každý kdo by chtěl, by si zašel na net, přečetl majlíky ... vypil dobrou kávu ...

... Co pane Žaludo? ... nelákala by Vás tato možnost jak si přilákat lidi do vláčku ... ?
27.07.2012 (8:02)  
Cela diskuze kolem zasuvek je typicky ceska. Ta stejna zasuvka ve stejnem voze jedoucim z Drazdan je az do hranic bezpecna, ovsem kdyz prejede hranici, tak se stane nebezpecnou? Prodaval se u nas v poslednich 5 letech nejaky laptop, ktery by se do instalovanych zasuvek nehodil? Kolik urazu za poslednich sto let u nas tyto zasuvky zpusobily, kdyz jsou tak nebezpecne?

Vuz CD se mi docela libi, az na tu, v Cechach nevhodnou, bilou barvu, zejmena v mistech, kde se budou veset kola, uzivatelsky neprijemne umisteni zasuvek a tlacitka ovladani osvetleni a klimatizace, od kterych neocekavam dlouho zivotnost.

Ve voze RJ vidim jako zasadni nedostatek absenci mist pro zavazadla, jinak to take neni spatne.
registrovaný uživatel Sim 
26.07.2012 (20:07)  
Dalsi postreh - diky tomu, ze "kavovarna" je zde otevrena, je docela zajimave sledovat obsluhu - proste misto vydejniho okenka skolni jidelny to ma atmosferu baru, kde se pripravujou koktejly pred ocima zakazniku.

Jinak problem s poslednim vozem je elektricky blackout. Prijemne to neni, ovsem kompenzace je 100% ceny jizdneho. Nazor at si na to kazdy udela sam.
registrovaný uživatel Martys 
26.07.2012 (19:35)  
A jezdí denně Bbdgmee236 na vlaku Ex 144/145 Landek ?
registrovaný uživatel Sim 
26.07.2012 (17:58)  
Pisu z paluby noveho zlutovozu ve vlaku 1015 ... ctyrkova kupe naprosto totozna s tim co zname, toalety jakbysmet. Velkoprostor pusobi v realu lepe nez na fotkach, ve srovnani s doposud znamymi zlutymi velkoprostory je zde vzdusnejsi dojem a opravdu to spis nez vagon pripomina klasickou internetovou kavarnu. Zatim dojem kazi jen pozdni prijezd do a odjezd z Prahy ... ale to nema s vagonem zadnou souvislost (neco se deje s vagonem na opacnem konci vlaku, rozhlasem hlasili, ze cestujici maji narok na kompenzaci).

Nicmene, prestoze zavazadla ve velkoprostorove casti do ulicky castecne zasahuji, pro prujezd voziku i pruchod je porad mista dost. Ovsem jeden detail, ktery fotka neprozradi, tu preci jen negativni je - diky velkemu volnemu prostoru bez jakekoliv moznosti chytit se neceho "prisroubovaneho", pokud sebou vlak skubne treba na vyhybce.

Jinak stoly maji opravdu velkoryse rozmery, takze predpokladam, ze studiachtivi budou mit konecne mista dost. Jo, a jeste jedna perlicka - narozdil od ostatnich vozu zde nejsou odstraneny dvere oddelujici velkoprostor od chodbicky v oddilove casti ... ze by se skutecne v budoucnu pocitalo se zrizenim tiche zony prave zde?
26.07.2012 (17:31)  
Syn
Ochrana oddělením je možná v provedení "síť-oddělovací trafo(zdroj)-jeden spotřebič". Je-li vývod toho trafa připojen na víc než jednu zásuvku, potom je vlastně síť IT. Princip ochrany je ovšem stejný.

Aleš Liesk.
Troufnu si trvrdit, že spojení výstupního jacku je přes kondenzátor s vysokou kapacitou, nikoli "natvrdo"
registrovaný uživatel SYN 
26.07.2012 (17:24)  
Jo to by mě docela zajímalo co vede stále ještě konstruktéry k tvorbě zdrojů pro NTB v provedení s připojením na ochranný kolík, z čistě uživatelského hlediska je dvouvodičový přívod/zástrčka mnohem příjemnější, jednak je citelně menší lehčí skladnější (v tašce NTB) druhak je také citelně "kompatibilnější" se všemi možnými verzemi zásuvek co se jich po světě vyskytuje...
Zdalipak je to levnější nebo výhodnější na EMC? Protože s bezpečností na mě nechoďte, už od časů Sinclairů a Atari se "trafa" vyráběla s bakelitovým pouzdrem což přímo svádí k provedení "s dvojitou izolací" čeho vodivého by se tam tak asi člověk dotkl.
I pro současné moderní NTB jich existuje takových dost, proč už to nedělat výhradně v tomto provedení?

Jinak já se ve škole ještě učil o ochraně (před nebezpečným dotykem neživých částí zařízení) oddělením (tehdy oddělovací trafo), nejedná se takhle náhodou zde právě o tento případ? (samozřejmě za předpokladu příslušného provedení zdroje)
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko