..: ČD a RegioJet nasazují nový typ vozidel na svých expresech :..

Bbdgmee236 ČD - exteriér, foto: Václav HoráčekPraha — Spolu s létem se na dálkových spojích jezdících po českých kolejích objevují dvě nové řady osobních vozů. První je zástupce více než šedesátikusové série modernizovaných klimatizovaných bezbariérových vozů Českých drah, které umožňují i převoz jízdních kol, druhou novinkou je skromná dvoukusová série vozů řady ASmz pro RegioJet, které se dopravce snaží prezentovat jako pojízdné internetové kavárny. Zatímco prvně jmenovanou novinkou jsme se již svezli, druhá sice ještě na koleje nevyjela, ale protože se jedná o bývalé vozy ÖBB, tak si dovolíme zhodnotit i je.

ČD Bbdgmee236 - nová řada ve službách Českých drah

Komentář k vozu Bbdgmee236 - Po nástupu se mi zjevilo menší déj?-vu - dvě řady sedaček utvářející dojem velkoprostoru v uspořádání 3+0 a poté 4 běžná kupé, což mi ne náhodou připomínalo slovenský vůz řady Bdghmeer. Sedačky odbývající si premiéru právě v tomto voze jsou skvělé, příjemně měkké, polohovatelné, s relativně kvalitním potahem. Potěšily mě velké stolky; ačkoliv se začínají ve vozech rozšiřovat, je to nesporná výhoda těchto vozů. WC je velké, prostorné, akorát mi přijde že zabírá až moc místa. Velmi mě potěšil informační systém, kvalitní a slyšitelné hlášení, navíc i v anglickém jazyce, displej informačního systému byl ve voze nejen na představcích, ale i na stěně velkoprostorového salónu. Oddíly ve voze jsem zkoušet bohužel nemohl, ale na vypadaly komfortně. Na mě vůz působil příjemně, velmi moderně a kvalitně. Myslím, že to je další z počinů na které mohou být ČD hrdé.

Vantju

Nový jazykolam v řadě označení železničních vozů Českých drah představuje celkem 64kusovou sérii modernizovaných vozů, které vznikají z původních řad BDbmsee a BDhmsee. Ty se během přestavby dočkají kompletní opravy skříně, která dostane nejen automatické předsuvné dveře pro cestující, ale i nové dveře pro nakládání zavazadel a cestujících na vozíku. Vevnitř cestující najde kombinované provedení s oddíly i malým velkoprostorem, klimatizovaný interiér je kompletně nový.

První z vozů byl v pátek 20. července nasazen na svůj premiérový výkon na spojích Ex 144/145 Landek a do konce příštího roku má být dle smlouvy v provozu minimálně polovina celé série. Vozy budou postupně nasazovány na výkony, kde jezdili jejich předchůdci, tedy na dálkové spoje od kategorie EuroCity, přes expresy až po rychlíky, jako například spojení Bohumína s Brnem, či Brna s Plzní přes České Budějovice.

Cestující se tak dočkají nejen nových polohovatelných sedadel, ale také zásuvek 230 V, uzavřeného systému WC, audiovizuálního informačního a rezervačního systému a v neposlední řadě také rozkládacích (u oken) či vyklápěcích (sedadla u uličky) stolků. Oddíl pro vozíčkáře je navíc vybaven bezpečnostními pásy proti nežádoucímu pohybu vozíků během jízdy. Cestujícím zůstanou skryty například rekonstruované podvozky s dosazenou magnetickou brzdou a přemostěním záchranné brzdy, které umožňuje provoz na tratích s tunely do délky až 5 kilometrů. A tak zatímco RegioJet nasazení vozů pro převoz kočárků a imobilních cestujících oproti původním slibům (zima 2011/2012) neustále odkládá, České dráhy se u nás stávají prvními, kdo na dálkové spoje nasadí dlouho slibované modernizované bezbariérové vozy.

Komentář k vozům ASmz RJ - Po prvotním nadšení z oznámení vozů ASmz jako intenetových kaváren přichází bohužel vystřízlivění. Ačkoliv to z původních informací vypadalo, že RegioJet nově nakoupené dva vozy ASmz a dva WRmz na poledních spojích vtipně nasadí právě jídelní vozy a na ranních/večerních, kdy není taková poptávka po "velkých jídlech" pak řadu ASmz jako pojízdnou kavárnu. Bohužel po zveřejnění informací to spíš vypadá, i přes snahu marketingu vozy ASmz prodat jako něco "lepšího," spíš na výpomoc za nedostatečný počet oblíbených vozů Ampz, čemuž odpovídá i povinná rezervace míst v tomto voze.

Pak se ale nabízí otázka, proč by měl cestující, který si může vybírat na jednom spoji mezi ASmz a Ampz, zvolit právě "kavárnu" (tedy velkoprostorovou část) před velkoprostorem v Ampz. Co se týče samotného vozu, tak příjde o možnost cestovat v plnohodnotném polohovatelném sedadle (vyvstanula mi vzpomínka na první cestu vozem Btx763 ČD…), sezení je navíc připevněno napevno, takže nehrozí cestování v případě použití rychlobrzdy a podobně. Stejně tak nebude moci využít zavazadlových polic nad sedadly. Co se týče služeb, tak i v "obyčejném" Ampz má k dispozici Wi-Fi internet, či občerstvení na místo. Z tohoto pohledu může být jedinou přidanou hodnotou využití nainstalovaného PC, které lze v případě nouze využít a místo u něj naštěstí není v rezervačním systému či možnost využít prostoru pro uspořádání nějaké konference, což ale asi nebude pro valnou většinu cestujících důvod, proč by měli preferovat právě vozy ASmz.

JiříK.

Bbdgmee236 ČD - Dveře pro nakládání imobilních cestujících, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - nástupní dveře, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - přechodové dveře, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - detail podvozku, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - nápisy na voze, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - nápisy na voze, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - háky na kola, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - postranní chodba, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - rezervační systém, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - interiér oddílu, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - ovládací panel v oddíle, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - polohovatelné sedadlo v oddíle, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - polohovatelné sedadlo v oddíle, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - umístění zásuvek v oddíle, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - ovládací panel a displej informačního systému u vekoprostorového oddílu, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - velkoprostorový oddíl, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - plošina pro nakládání, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - prostor WC, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - prostor WC, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - prostor WC, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - informační systém, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - oddíl pro cestující na vozíku, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - oddíl pro cestující na vozíku, foto: Václav Horáček Bbdgmee236 ČD - informační systém, foto: Václav Horáček

RJ ASmz - žluté déj?-vu

Přesto i u RegioJetu bude 25. července nasazena do provozu nová řada vozů. Konkrétně půjde o dvoukusovou sérii vozů ASmz, kterou dopravce hrdě nazývá "internetovou kavárnou." Z pohledu běžného cestujícího však jde spíš o variaci na již provozovanou řadu Ampz téhož dopravce. Stejně jako u řady Ampz je interiér rozdělen na část se 4 oddíly a velkoprostorovou s uspořádáním 2+1. Oproti Ampz však nejsou ve velkoprostoru klasická pevná sedadla s podporou celých zad, ale nízká volná křesla známá z jídelních vozů ÖBB. Nad místy k sezení ve velkoprostoru narozdíl od Ampz chybějí police pro zavazadla. Další, drobnější změnou je instalace obrazovky PC u jednoho ze stolků a malý bar pro přípravu kávy. V samotném provozu se však od ostatních vozů, ať již řady Apmz, ABmz či Bmz, nebude nijak výrazněji odlišovat. I do těchto vozů bude povinná rezervace, tedy cestující si zde bude muset zarezervovat místo a strávit celou cestu. Stejně jako v ostatních vozech bude zajišťována roznáška pití a drobného občerstvení na místo.

Interiér vozu ASmz RJ, foto: RegioJet Interiér vozu ASmz RJ, foto: RegioJet Interiér vozu ASmz RJ, foto: RegioJet

Zdroj: ŽelPage


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , JiříK. | 24.7.2012 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Vesos  mail  
30.07.2012 (12:23)  
Miroslav Zikmund: Máte v tom lehký guláš. Normy nejsou ze zákona vyžadovány, na druhou stranu musíte i k tomu vagónu vydat prohlášení o shodě. A tam se ani notifikovaná osoba (u nás autorizovaná) bez těch norem neobejde. Existuje nástroj zvaný HARMONIZACE, který nám umožňuje splnit závazná Nařízení vlády (Direktivy EU) pomocí splnění požadavků harmonizovaných norem, které pro dané nařízení vycházejí v Věstníku (ať už EU nebo český). Navíc, dneska EN norma je základní a národní normy jsou jen jejímy překlady, dokonce i EN normy jsou převážně identické s IEC normami. Takže vlastně ta norma závazná ve finále jest. Pokud budete posuzovat shodu jinak, zblázníte se. Vím o čem mluvím, neb mě to momentálně živí.
V podstatě na jednu stranu se normy staly nezávaznými, ovšem dle zákona 22/97Sb. v platné znění se staly zpět závaznými.
registrovaný uživatel Kakov 
30.07.2012 (8:40)  
QS:
:-( grr, když seděj ve vlaku, tak se maj kochat jízdou ve smyslu "cesta je cíl" a né telefonovat...

mobil nemá ve vlaku co dělat, a to ani v takhle hnusně novém, zlaté staré B to bejvalo pokocháníčko :-D

PS: omlouvám se za humornou (možná i nemístnou vložku), jen mi to tak napadlo, ale upozorňuji jedná se opravdu o vtip
30.07.2012 (8:29)  
hugo48 Na oknech jsou nejspíš nalepené fólie s kovovou vrstvou, proto není signál... ...zase nebude za rok vybledlý interiér. Anténu ale budou muset přidat, nebo je lidi sežerou...
registrovaný uživatel hugo48  mail  
29.07.2012 (20:37)  
Tak jsem měl v pátek možnost se projet z Olomouce do Ostravy v novém vagónu ČD a nakonec pocity trochu rozporuplné. První dojem je parádní, vzhledově to vypadá hodně pěkně, sedačky pohodlné. Při jízdě taky klid. Jen zde byl trochu problém. Nevím čím to bylo, ale skoro po 80% trasy jsem měl telefon absolutně bez signálu a to ne jen já ale i mí spolucestující, napříč operátory. Přitom jinak na této trase většinou nebývá žádný problém a i nyní stačilo přejít do vedlejšího exÖBB Bmz a signál byl. Další věci, která mě zarazila byla kvalita některých součástí. Mezioddílové elektricky posuvné dveře vydržely asi půl cesty a poté se již nezavřely a když to nakonec udělaly, tak otevřít je aby se mohlo přejít do vedlejšího oddílu a vystupovat byl velký problém.

Každopádně beru to tak, že je vůz zatím ve zkušebním provozu a až se jich dostane do provozu víc, tak to určitě povede k nárustu kvality cestování.
29.07.2012 (10:56)  
zaosai: vizte prispek MZ. Pripadne muzete uvest, ktery predpis to narizuje?
registrovaný uživatel zaosai  mail  
29.07.2012 (9:54)  
Když jsem se podíval jaké zásuvky pro připojení noťasů se používají ,tak by mě zajímalo zda mají ČD vyjímku z platných norem ohledně zásuvek.Zásuvky Schuko je zakázáno v ČR používat a prodávat se smějí pouze s upozorněním -Určeno pro vývoz.Takový vůz by správně kvůli takové blbosti nesměl do provozu.
registrovaný uživatel Kakov 
29.07.2012 (9:50)  
MZ:
jen doplním Váš příspěvek.

Normy jsou online dostupné na http://csnonline.unmz.cz/
normy (všechny platné a většina již neplatných)jsou k dispozici ve formátu PDF, buď:
1) za poplatek 1000 Kč/rok bez možnosti tisku
2,3) s omezenou možností tisku
4) za 3500 Kč/rok s neomezenou možností tisku

je to docela dobré a elegantní řešení, oproti minulosti, zavedlo se to cca. před třemi lety...
28.07.2012 (23:47)  
ad Pavel Randák : aniž bych chtěl zpochybňovat vaši špičkové elektrotechnické znalosti, mohl byste prosím citovat zákon, podle něhož jsou „normy platné ze zákona" ?

Podle Ústavy jsou závazné pouze zákony a předpisy vydané v jejich mezích = prováděcí vyhlášky k zákonu. K vydání prováděcí vyhlášky musí být v zákoně výslovné zmocnění k vydání takové vyhlášky.

O normách není v Ústavě ani slovo.

Pokud má být dokument závazný - neznalost zákona neomlouvá - tak musí být jeho text v plném změní publikován ve Sbírce zákonů nebo Sbírce mezinárodních smluv, které jsou veřejně přístupné (například v knihovnách). Dále pak „evropské normy" EN, jejichž závaznost vyplývá ze „smlouvy o EU" (nebo jak se ten dokument úředně jmenuje). Dokument EU má přednost před národním dokumentem.
Řídí se jimi i přidružené země (například Švýcarsko či Norsko, ale nikoli třeba Vatikán).

Týká se například předpisu pro přepravu nebezpečných věci po železnici (RID), který je v plném rozsahu zveřejněn ve Sbírce zákonů a rovněž tak každá změna tohoto předpisu musí projít "Sbírkou" ...

Ve které veřejné knihovně jsou bezplatně dostupné aktuálně platné ČSN ???? V žádné ... Dostat se k nějaké normě = jejímu plnému změní je velice obtížné. Knihovny nemají ani placená znění.

Normy mají pouze „doporučující charakter".
Normy byly ze zákona závazné „za bolševika", který si právo upravil v duchu „revolučního práva dělnické třídy" a za obecně závazné předpisy považoval i takové, které byly ve sbírce zákonů pouze registrovány. Ve sbírce zákonů byl uveden název příslušného dokumentu, ačkoli bylo pro řadového občana téměř nemožné se k němu dostat ... Ale musel se jím řídit, resp. za jeho porušení byl postihován ...

Velice váženě pochybuji o tom, že by německý EBA (patrně nejpřísnější národní evropský drážní úřad), jehož rozhodnutí akceptují bez výhrad prakticky všechny národní drážní úřady - srovnatelná náročnost je patrně pouze u švýcarského drážního úřadu nebo samotných SBB, schválil něco, co by ohrožovalo bezpečnost drážního provozu nebo cestujících, resp. nechal jezdit na německých kolejích něco „ohrožujícího". Představa zcela nereálná.

Prostě se musíte smířit s tím, že na českých kolejích jezdí vozidla s něčím, co do nich bylo namontováno buď podle technických předpisů státu příslušného dopravce nebo předpisů platných v zemi výrobce, i když to odporuje „doporučující ČSN". Pro zahraničního výrobce není doporučující ČSN závazná ...

Měl jsem se možnost prostřednictvím svého holostrojku seznámit se zásuvkami vozidel v převážné většině západoevropských zemí, skandinávské země nevyjímaje.

Velmi vážně pochybuji o tom, že v případě úrazu elektrickým proudem by se věc neřešila na evropské úrovni, resp. na "půdě" UIC, která se mimo jiné zabývá i technickými záležitostmi ...
Čili i technické řešení použitých zásuvek v kolejových vozidlech je z hlediska bezpečnosti s velkou pravděpodobností řešeno nějakou vyhláškou UIC, která zavazuje jak výrobce (unifikace z hlediska použití zejména na zahraničích tratích), tak národní drážní úřady.

Podobné srovnání se nabízí i se silničními vozidly. Přijede-li do Česka osobní vozidlo registrované v zahraničí, tak na něj nemůžete uplatňovat specifika daná národními předpisy - například termíny technických prohlídek či kontroly emisí nebo se může jednat o vozidlo odpovídající normám v USA (i taková vozidla lze u nás občas spatřit), které neodpovídají tuzemským nebo sjednoceným evropským předpisům, ale nelze s tím nic dělat ... Zakázat provoz takového vozidla nelze.
28.07.2012 (16:52)  
to Martin Utajený
ale vždyť ČD vytrvale zlepšují služby!!! v pátek ráno ve vlaku do Prahy ve 4 hod. ráno z Ostravy průvodčí v každém kupé oznamovala, že cestující mohou býti okradeni! A jen v češtině, aby nepošpinila Českou republiku!
Prosím aby to nebylo chápáno, že si na něco stěžuji... Jen mi případá úsměvné,že se řeší barva potahů a chuť kafe.
P.S. Ona paní průvodčí v Olomouci usedla do kupé ke kámošce a proklábosily celou cestu až do Pardubic
28.07.2012 (7:53)  
Aleš Liesk.
No, chtěl jsem napsat s "nízkou kapacitou" ale asi jsme se pochopili. Ale myslím, že nejsme ve při, noťasový zdroj prostě není SELV, ať už kolík má, nebo nemá. A pokud kolík má, nelze se spolehnout na to, že by jeden z pólů výstupu měl potenciál "země".

To jestli bude mít zdroj dva, nebo tři fousy IMHO rozhoduje u prvovýrobců to, jestli má cílový trh opravdicky zemněné sítě (evropa)=tři žíly, nebo se jedná o nějaké pochybné sítě typu Rusko, kde se použijí dráty dva.

Náhradní zdroje od druhovýrobců v tom mají jasno, dvě žíly stačí všem. :)
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko