..: Již tuto neděli končí provoz tradiční lanovky až na Sněžku :..

Lanovka na Sněžku, foto: Lanovka Sněžka Pec pod Sněžkou — Již tuto neděli 13. května 2012 bude ukončen provoz lanové dráhy v úseku Růžová Hora - Sněžka, nadále však zůstane v provozu spodní úsek lanovky Pec pod Sněžkou - Růžová Hora, kde bude provoz ukončen 2. září 2012. Důvodem postupného ukončení provozu je celková rekonstrukce lanovky v obou úsecích. Stávající lanová dráha byla zprovozněna ve dvou etapách. Spodní úsek (Pec pod Sněžkou - Růžová Hora) byl zprovozněn 15. ledna 1949 a až na Sněžku se první cestující dostali 10. listopadu 1949, v trvalém provozu je horní úsek od 1. července 1950. Lanovku vyrobila Transporta Chrudim v licenci švýcarské firmy Von Roll. Základní kámen nové stanice lanové dráhy v Peci pod Sněžkou byl položen 22. září 2011 v místě, kde bude nová stanice vybudována, což bude o 200 metrů blíže Peci pod Sněžkou. Novou lanovou dráhu vybuduje firm BAK stavební společnost Trutnov, technologii lanovky dodá italská firma Leitner.

Původní termín ukončení provozu lanovky byl stanoven na konec července 2012, protože se předpokládalo vybudování patek nových sloupů bez zásahu do provozu. Ale těsně před zahájením prací bylo zjištěno, že přímo v místě nových sloupů vede záložní elektrické vedení pro horní stanici lanovky na Sněžce. Tento kabel tak neumožnil zahájit přípravné práce v předstihu a stavba nabrala mírné zpoždění. V současné době probíhají přípravné práce v okolí nové stanice v Peci pod Sněžkou. Dřívější ukončení provozu horního úseku umožní začít likvidovat starou stanici lanovky na Sněžce a zahájení betonáže patek v obou úsecích lanovky.

Celá stavba je značně komplikovaná z hlediska klimatických podmínek, kdy je možné hlavní práce provádět pouze v létě, a zejména kvůli umístění stavby, která se nachází v 1. zóně Krkonošského národního parku. V tomto přísně střeženém území není možné použít žádnou těžkou techniku, veškeré práce tak budou probíhat z vrtulníků a ručním nářadím. Stejně tak přeprava suti z likvidovaných částí a doprava nového materiálu bude probíhat vrtulníkem.

Nová lanovka má být uvedena do provozu nejpozději koncem března 2014. Cestující budou místo dvoumístných sedaček nově vozit čtyřmístné kabinky, ale celková hodinová kapacita zůstane zachována - 250 cestujících. Tento požadavek dala správa Krkonošského národního parku, aby ochránila tuto nejpřísněji střeženou oblast.

Zdroj: Lanová dráha na Sněžku


Karel Chýla Poslat mail autorovi | 8.5.2012 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Luxian  mail  
09.05.2012 (12:08)  
to Pikehead: Pohybujeme se teď čistě v rovině spekulací a domněnek. Nikdo neví, jak by návštěvnost Sněžky vypadala, kdyby tam niky žádná lanovka nevedla. Nelze to nijak vyčíslit, ani z ničeho vypočítat. Lze se jen velice nejasně a hrubě domnívat. Každopádně určitě mnoho lidí na Sněžku vyleze tak jako tak po svých, i kdyby tam lanovky vedly dvě prostě proto, že vylézt si na nejvyšší horu je svého druhu čest. Nakonec já sám jsem na Sněžku také vyšel, ovšem dolů bych byl býval sjel lanovkou, jenže po čas mé návštěvy byla mimo provoz. A právě stejně jako lze argumentovat, že mnoho z těch, co vyjedou, půjdou dolů po svých, stejně tak naopak mnoho z těch, co nahoru vyleze, se dolů vrátí lanovkou.
Sněžka je právě ten výjimečný případ, že se jedná o nejvyšší horu, proto na ní lidi polezou vždycky v houfech. Jde jen o to, jestli část z toho nepřevézt lanovkou.
09.05.2012 (11:18)  
Luxian: zadna lanovka setrnejsi neni, protoze na vrchol dopravi o to vice lidi (> devastace vrcholovych partii, problem s odpadky, odpadnimi vodami atd.). Nemala cast tech lidi (ktera by jinak pesky nevysla) navic pujde dolu pesky, coz prispiva k erozi chodniku - chuze dolu byva rychlejsi a mnozi vynalezavci take chodi mimo chodnik.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
09.05.2012 (11:09)  
to Robert-Antonio: No, ono to není ani tak z daní vašich, jak hlavně obyvatel a podnikatelských subjektů v Peci pod Sněžkou a ostatních Evropanů. Ale 300 mil. opravdu není málo. Sice nevím, jaká může být návratnost takového projektu, podle mě se to nezaplatí dřív než za takových 15 let, nicméně i z jízdného placeného těmi lenochy se budou odvádět daně do státního rozpočtu, z kterého se zase třeba zaplatí např. příspěvek pro vaše dítě, nebo cokoliv jiného, co potenciálně můžete využít.

A z hlediska ochrany květny a pod. je lanovka vlastně šetrnější, protože ty turisty dopraví rovnou na vrchol a zpět a nikdo tam nebude cestou šlapat po kvítí.
09.05.2012 (10:37)  
turista
Cena je kolem 300 milionů, z toho 230 milionů nasype Eurosajůz, zbytek platí Pec z městské kasy.

Luxian
To je odpověď i na vaší otázku. Fakt nevím, proč bych měl z daní dotovat ničení vrcholových partií Krkonoš. Jestliže je mezi námi tolik flákačů, kteří se MUSÍ dostat na Sněžku, ale nedovedou tam vylézt po svých – tak ať si to platí ze svého.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
09.05.2012 (9:21)  
to Indi: Proč?
registrovaný uživatel Indi  mail  
09.05.2012 (8:33)  
No, optimální by bylo starou lanovku odstranit a novou již nepostavit...
08.05.2012 (19:46)  
V tu neděli to tam nechci vidět, bude to václavák par excellence...
08.05.2012 (19:03)  
Kdo vlastně výstavbu platí? Je nová lanovka (i s tím omezením na 250 lidí za hodinu) výdělečný podnik, nebo je to odněkud dotováno?
08.05.2012 (17:48)  
To nelze dopravit cement v pytlích, štěrk a vodu v sudech starou lanovkou? Ten vrtulník sice na zem nesedne, ale rachot udělá obrovský.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko