..: Již tuto neděli končí provoz tradiční lanovky až na Sněžku :..

Lanovka na Sněžku, foto: Lanovka Sněžka Pec pod Sněžkou — Již tuto neděli 13. května 2012 bude ukončen provoz lanové dráhy v úseku Růžová Hora - Sněžka, nadále však zůstane v provozu spodní úsek lanovky Pec pod Sněžkou - Růžová Hora, kde bude provoz ukončen 2. září 2012. Důvodem postupného ukončení provozu je celková rekonstrukce lanovky v obou úsecích. Stávající lanová dráha byla zprovozněna ve dvou etapách. Spodní úsek (Pec pod Sněžkou - Růžová Hora) byl zprovozněn 15. ledna 1949 a až na Sněžku se první cestující dostali 10. listopadu 1949, v trvalém provozu je horní úsek od 1. července 1950. Lanovku vyrobila Transporta Chrudim v licenci švýcarské firmy Von Roll. Základní kámen nové stanice lanové dráhy v Peci pod Sněžkou byl položen 22. září 2011 v místě, kde bude nová stanice vybudována, což bude o 200 metrů blíže Peci pod Sněžkou. Novou lanovou dráhu vybuduje firm BAK stavební společnost Trutnov, technologii lanovky dodá italská firma Leitner.

Původní termín ukončení provozu lanovky byl stanoven na konec července 2012, protože se předpokládalo vybudování patek nových sloupů bez zásahu do provozu. Ale těsně před zahájením prací bylo zjištěno, že přímo v místě nových sloupů vede záložní elektrické vedení pro horní stanici lanovky na Sněžce. Tento kabel tak neumožnil zahájit přípravné práce v předstihu a stavba nabrala mírné zpoždění. V současné době probíhají přípravné práce v okolí nové stanice v Peci pod Sněžkou. Dřívější ukončení provozu horního úseku umožní začít likvidovat starou stanici lanovky na Sněžce a zahájení betonáže patek v obou úsecích lanovky.

Celá stavba je značně komplikovaná z hlediska klimatických podmínek, kdy je možné hlavní práce provádět pouze v létě, a zejména kvůli umístění stavby, která se nachází v 1. zóně Krkonošského národního parku. V tomto přísně střeženém území není možné použít žádnou těžkou techniku, veškeré práce tak budou probíhat z vrtulníků a ručním nářadím. Stejně tak přeprava suti z likvidovaných částí a doprava nového materiálu bude probíhat vrtulníkem.

Nová lanovka má být uvedena do provozu nejpozději koncem března 2014. Cestující budou místo dvoumístných sedaček nově vozit čtyřmístné kabinky, ale celková hodinová kapacita zůstane zachována - 250 cestujících. Tento požadavek dala správa Krkonošského národního parku, aby ochránila tuto nejpřísněji střeženou oblast.

Zdroj: Lanová dráha na Sněžku


Karel Chýla Poslat mail autorovi | 8.5.2012 (14:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
13.05.2012 (18:37)  
Naroznej: A proč myslíte , že se tam staví kabinková lanovka ?
Protože to všude v otevřenejch zdrojích píšou .. "Lanovka na Sněžku pro veřejnost dojezdila, nahradí ji nová kabinová" nebo "Nová lanovka bude mít místo dosavadních otevřených sedaček pro dva pasažéry komfortnější čtyřmístné kabinky." Dokonce je to i v poslednim odstavci tohodle článečku na ŽP.

A taky tam píšou "Lanovka také bude lépe odolávat větru." Tak třeba bude dvojlanová jak na Kaprun nebo Stubai a budem světoví. http://www.tyden.cz/rubriky/relax/cestovani/zacala-stavba-lanovky-na-snezku-rozjede-se-az-v-roce-2014_233194.html

Takže pokud máte někdo rád hory bez lanovek a přehršle turistů, máte rok a půl na to, vychutnat si je na nejvyšší český hoře ;-)
13.05.2012 (18:20)  
On taky lyžař se na lanovce otočí klidně 10x za den. Jenže sezona lyžaře trvá cca 3 měsíce, a zbytek roku investice stojí, zatimco sezona turisty měsíců 12, a ten lyžař vám nebude ochotnej zaplatit za každou jízdu plnou cenu, ale bude to brousit na permici v ceně dvou až tří jednoduchých jízd. Pak ta ekonomika vyjde dost podobně, až na to že ty odstavený lyžařský lanovky negenerujou v létě provozní náklady (ale o to větší maj zas v sezoně, zvláště když ráčíte započítat i údržbu tratí).

Při tý kapacitě 250 os/h se dá v pěknym dni vydělat na lanovce na Sněžku klidně i částka kolem půl milonu Kč, a při pouhých 100 takhle pěkných dnech do roka je to už pár desítek milionů na splátky i po odečtení provozních nákladů. A pokud to ještě z většiny proplatí EU, je to docela slušnej důl na peníze s dlouhodobou živoností "ložiska". Srovnatelnej minimálně s "včas postavenou" fotovoltaickou elektrárnou ;-)
registrovaný uživatel Luxian  mail  
12.05.2012 (13:27)  
Robert-Antonio:

ad 1. Opět a doufám že už opravdu naposled: Žádnou takovou tezi nezastávám, nikde ve svých příspěvcích jsem nic takového nepsal, takže nemusíte nic přijímat i kdybch vás k tomu nutil.
Jinak různé fondy, programy atd. EU nejsou určené jen pro sociálně potřebné, ale dost často i na různé regionální rozvoje atd. Do tohoto soudku výstavba lanovky docela dobře zapadá.

ad 2. Že lanovka, která nevydělá na splátky je z celkového pohledu ztrátová, s tím plně souhlasím a nic jiného jsem ani netvrdil. Ale téma ziskovosti bylo až druhořadé. Tahle debata primárně započala na vašem tvrzení, že "Fakt nevím, proč bych měl z daní dotovat ničení vrcholových partií Krkonoš." Načež jsem jen namítl, že z vašich daní do toho šlo pramálo a ani případná ztráta z vašich daní placená nebude, což je holý fakt, pakliže nebydlíte v Peci, což předpokládám, že nebydlíte.

ad 3. Jistě, že odvádíme do EU peníze. Ale ty tam budeme muset odvádět tak jako tak bez ohledu na to, na jaké projekty se ČR podaří zpětně peníze vyčerpat a na co se EU potažmo Evropská komise uvolí nám ty peníze poskytnout. Jak známo, zrovna Češi v čerpání unijních prostředků moc úspěšní nejsou a pak to dohání seč se dá, což je dost často naše chyba. Takže v podstatě buďme rádi za každý milion, který se podaří na něco uloupnout.
A nelze tak přímo říct, že na každé vydané Euro na lanovku připadá 60 centů českých daňových poplatníků. Spíš se dá říct, že jakoukoliv dotaci, která se poskytne kdekoliv v rámci EU ale i mimo ni např. pro kandidátské státy, které taky dostávají z různých fondů peníze, připadá proporciální podíl všech států, které přispívají. Tzn, že i např. na cyklostezku někde v Makedonii, která byla zaplacená z fondů EU, přispěli i svým podílem čeští daňoví poplatníci, stejně jako na lanovku na Sněžku nizozemští, rakouští a pod.
Nicméně nelíbí-li se vám to, tak dejte stížnost k Evropské komisi, na co uvolňuje společné evropské finance. K tomu máte jako občan EU určitě právo.
Tak jako tak ale DPH z lístků zaplacených sociálně nepotřebnými línými turisty poputují přímo do státního rozpočtu a za ně už bude nést zodpovědnost přímo česká vláda.
11.05.2012 (15:42)  
naroznej

Právě proto. Lanovka na Sněžku znamená na rozdíl od té lyžařské celoroční provoz.Vsadím se , že vedle lanovky na Černou horu je tato lanovka nejvytíženější v republice.
Raději se nesázejte. Pokud má mít kapacitu 250 kaštanů za hodinu, tak lyžařské sedačky ji mají běžně 5-10x větší. On taky lyžař se na lanovce otočí klidně 10x za den.

Přesně tak , ty prachy se dají utratit v Rakousku či Řecku.Ale pro tuto zemi bude lepší , pokud se utratí v Čechách.
Sorry, ekonomický nacionalismus mně přešel už před pár lety. Pokud má stát z mých daní dotovat podnikání cizího člověka, tak mi je srdečně jedno, zdali to je Franta ze Špindlu anebo Franz z Hintertuxu. Pro mne to vyjde finančně nastejno – neuvidím z nich v obou případech ani vindru.
Naopak, v případě turistického ruchu bych byl osobně radši za toho Franze z Hintertuxu. Méně dotací znamená méně staveb v českých horách. Já jezdím na hory kvůli přírodě, ne kvůli lanovkám a asfaltu :-)
11.05.2012 (15:25)  
Luxian
1. I kdybych přijal vaší tezi o europenězích, které prostě jsou, pak tytéž peníze mohly jít do projektů, které pomohou mým dětem přímo (třeba školy), místo toho abychom je plemcali na turisty, kteří nejsou nijak sociálně potřebnou skupinou.

2. Bavíme se o ziskovosti, takže je jedno, zdali na to doplácí český anebo pecký daňový poplatník. Faktem je, že Pec si na svůj podíl na stavbě vzala úvěr a ten úvěr má nějaké splátky. Lanovka, která si vydělá na provozní náklady, ale ne na splátky úvěru, je prostě ztrátová, to se na mně nezlobte.

3. Za dobu našeho členství v EU jsme poslali do evropského rozpočtu 220 GKč a získali 360 GKč. Tudíž na každou evropskou korunu přispěl český daňový poplatník zhruba 60 haléři.
10.05.2012 (18:48)  
Je snad kabinková lanovka odolnější vůči silnému větru?


A proč myslíte , že se tam staví kabinková lanovka ?
10.05.2012 (18:39)  
Je snad kabinková lanovka odolnější vůči silnému větru?

Řekl bych, že ano, a nemusí mít ani dvojitý lano. Rozhodně je v silnějšim větru komfortnější pro přepravovaný osoby, bublina je spíš pro rychlej lyžařskej osmibagr ;-) Navíc to nejspíš souvisí i s tim svinčíkem, z uzavřený kabinky ho většinou moc nepadá.
10.05.2012 (14:57)  
Já se trochu divím tomu, že nová lanovka bude i při zachování přepravní kapacity kabinková. Přitom sedačková (i s případnou "bublinou") je výrazně levnější a umožňuje větší požitek z jízdy. Jestliže bude mít kabinková lanovka o tři minuty kratší jízdní dobu než sedačková, mi u nelyžařské lanovky může být celkem jedno. Je snad kabinková lanovka odolnější vůči silnému větru?

Význam lanovky ve vztahu k ničení přírody bych nepřeceňoval. Vliv turistů, kteří přijdou na Sněžku jen za podmínky že tam vede lanovka z Pece, na erozi chodníků bude určitě nižší než vliv polských turistů a vliv počasí. Chápu ale že vedle eroze je problémem svinčík - onehdy jsem kousek pod vrcholem, u stezky směr bývalá Obří bouda, narazil mezi balvany na pěknou skládečku včetně rozbitých lahváčů apod.
10.05.2012 (10:14)  
Jenže to jsou skoro všecko sedačky pro lyžaře, což na Sněžce jaksi nehrozí :-) Zatím jediná moderní nelyžařská lanovka, která nebyla dotovaná z veřejné kasičky, je ta na Smíchově u Mövenpicku.

Právě proto. Lanovka na Sněžku znamená na rozdíl od té lyžařské celoroční provoz.Vsadím se , že vedle lanovky na Černou horu je tato lanovka nejvytíženější v republice.

Kdyby ti lidé nejeli na hory, tak své peníze utratí jinde a pomohou jinému byznysu. Nula od nuly pojde
Přesně tak , ty prachy se dají utratit v Rakousku či Řecku.Ale pro tuto zemi bude lepší , pokud se utratí v Čechách.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
10.05.2012 (10:13)  
to Sim :
Hezký výpočet. Má jen dvě vady:
1) Stát výstavbu lanovky (dle poskytnutých info) nefinancoval. Z čehož plyne
2) Případný zisk ani ztráta nejde na úkor státu a stát ho neřeší (pakliže se někdy v budoucnosti nerozhodne závazky místní samosprávy převzít na sebe)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko