Hamburg/Berlin — Společnost Bombardier získala od DB Regio kontrakt na dodávku celkem 16 čtyřvozových poschoďových jednotek pro regionální dopravu, určených primárně pro tratě ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko – konkrétně pro linky Hamburg - Kiel a Hamburg - Flensburg. Zakázka má celkovou hodnotu 160 milionů eur a je součástí rozsáhlé rámcové smlouvy s DB AG, během níž bude dodáno rovněž 135 patrových vozů pro vlaky InterCity a celkem 21 vozů (z toho tři trakční) pro regionální dopravu. DB Regio začátkem února získala 13letý kontrakt na uvedené linky v tendru, kde zvítězila nad dopravci Nordbahn a Nord-Ostsee-Bahn. Kromě toho se mělo na konci března rozhodnout i o částečně souběžných linkách Hamburg – Itzehoe a Hamburg – Wrist.
Nové jednotky jsou koncipovány jako čtyřvozové, s motorovými vozy na obou koncích. Motorové vozy mají vstup přímo do spodního patra (z tohoto pohledu jsou tedy nízkopodlažní), vložené vozy mají vstupní dveře umístěny nad podvozkem. Maximální rychlost vlaku je 160 km/h; od toho si provozovatel slibuje možnost zahuštění taktu na daných tratích díky kratším jízdním dobám nových jednotek. Nové vlaky charakterizuje především nový design interiéru i exteriéru. Prostor mezi sedadly je větší než u předchozích dodávek patrových vozů, navíc je ve vlacích více míst pro jízdní kola a rozměrnější zavazadla. Díky širokým dveřím bude zrychlena výměna cestujících. Koncepce vlaku s jednotlivými vozy navíc umožňuje prodloužení nebo zkrácení podle provozní potřeby. Díky automatickým spřáhům na vnějších čelech motorových vozů bude možné realizovat různé kombinace vlaků a vlaky v nácestných stanicích rozpojovat podle příslušného směru (tzv. Flügelzugkonzept). Motorové vozy jsou vybaveny novou elektrickou výzbrojí a řídícím systémem MITRAC 1000, která mj. umožní vysoké zrychlení a jízdu stálou rychlostí.
Soupravy budou dodány ve druhé polovině roku 2014; jako zajímavost je možné uvést, že v rámci této zakázky bude dodán jubilejní dvoutisící patrový vůz pro DB. Výroba jednotek bude probíhat v závodech v Görlitz (finální montáž), Siegen (výroba podvozků) a Västeras (elektrická výzbroj).
Co se týče dveří nad podvozkama, je výhoda jasná .. kratší schody nahoru i dolů a větší zachování "mezipodvozkový délky" k dispozici a tedy i kapacity na sezení.
Ale moc nechápu ty dveře nad podvozky... Proč ztratit výhodu nízkopodlažnosti, obzvlášt u regionálky? Nezdá se mi, že by to širší dveře vyvážily. I když ono to asi zde nad těmi podvozky není tak vysoko jak jsme zvyklí...podvozky jsou nižší?
Právě tak je náš vlak koncipován...
Dotaz: Kdo vlak ale koncipuje? Jaká firma?
Prostě vymysleli řidičák (asi kvůli možnosti dvouvozovky, která ale nakonec asi nikdy nenastane) a silnější MV místo dvou (slabších-relativně samozřejmě) totožných MV... Přišlo by mi to výrobně jednodušší začínat jen s pouhýma dvěma vozy pro začátek, další se dalo doplňovat až v případě zájmu...
Připadá mi že Elefanty si vybraly takovou divnou konfiguraci (nejspíš dáno odhadovanou potřebou kapacity) že jsou vlastně jen v jedné verzi (poté co dvouvozová souprava neopustila stádium prototypu) ale přesto mají tři různé vozy... přitom s trochou dobré vůle šlo udělat dva totožné "power cars" na oba konce a mezi ně 1-3 vložáky úplně dle potřeby, takže všehovšudy dvě výrobní verze úplně na všecko... se šroubovkou jako tuto si s tím ČD mohly krásně vyhrát dle potřeby (a provozního stavu) mohli stavebnicovat po libosti... a netrpěly by nedostatečností trakce za zhoršených podmínek...
Jakpak to ovšem vypadá při té rozdílné výšce dveří u perónu, to se z těch vyšších dveří vysouvají nějaký dvě stupačky nebo jak? Z obrázků toto není zřetelné...
Farkač Karel: Právě tak je náš vlak koncipován, vyvíjíme současně deset typů vozů, mezi nimi je i pár řídících. Kdo si co zamluví a zaplatí, to dostane :) Vozy jsou mezi sebou spojeny normálními nárazníky a šroubovkou, takže řazení se dá dle provozních potřeb jakkoliv upravovat.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.