..: Nové patrové jednotky TWINDEXX Vario pro severní Německo :..

Vizualizace nové jednotky, foto: BOMBARDIER Hamburg/Berlin — Společnost Bombardier získala od DB Regio kontrakt na dodávku celkem 16 čtyřvozových poschoďových jednotek pro regionální dopravu, určených primárně pro tratě ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko – konkrétně pro linky Hamburg - Kiel a Hamburg - Flensburg. Zakázka má celkovou hodnotu 160 milionů eur a je součástí rozsáhlé rámcové smlouvy s DB AG, během níž bude dodáno rovněž 135 patrových vozů pro vlaky InterCity a celkem 21 vozů (z toho tři trakční) pro regionální dopravu. DB Regio začátkem února získala 13letý kontrakt na uvedené linky v tendru, kde zvítězila nad dopravci Nordbahn a Nord-Ostsee-Bahn. Kromě toho se mělo na konci března rozhodnout i o částečně souběžných linkách Hamburg – Itzehoe a Hamburg – Wrist.

Nové jednotky jsou koncipovány jako čtyřvozové, s motorovými vozy na obou koncích. Motorové vozy mají vstup přímo do spodního patra (z tohoto pohledu jsou tedy nízkopodlažní), vložené vozy mají vstupní dveře umístěny nad podvozkem. Maximální rychlost vlaku je 160 km/h; od toho si provozovatel slibuje možnost zahuštění taktu na daných tratích díky kratším jízdním dobám nových jednotek. Nové vlaky charakterizuje především nový design interiéru i exteriéru. Prostor mezi sedadly je větší než u předchozích dodávek patrových vozů, navíc je ve vlacích více míst pro jízdní kola a rozměrnější zavazadla. Díky širokým dveřím bude zrychlena výměna cestujících. Koncepce vlaku s jednotlivými vozy navíc umožňuje prodloužení nebo zkrácení podle provozní potřeby. Díky automatickým spřáhům na vnějších čelech motorových vozů bude možné realizovat různé kombinace vlaků a vlaky v nácestných stanicích rozpojovat podle příslušného směru (tzv. Flügelzugkonzept). Motorové vozy jsou vybaveny novou elektrickou výzbrojí a řídícím systémem MITRAC 1000, která mj. umožní vysoké zrychlení a jízdu stálou rychlostí.

Soupravy budou dodány ve druhé polovině roku 2014; jako zajímavost je možné uvést, že v rámci této zakázky bude dodán jubilejní dvoutisící patrový vůz pro DB. Výroba jednotek bude probíhat v závodech v Görlitz (finální montáž), Siegen (výroba podvozků) a Västeras (elektrická výzbroj).

Zdroj: Bombardier Transportation, Der Nahverkehr


Jiří Bajer | 23.4.2012 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Německo


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel studio 
23.04.2012 (19:30)  
a u nás se neděje nic?
23.04.2012 (18:20)  
honzatvs nezapomeňte, že v Německu mají nástupiště ve výšce 760mm oproti našim 550mm. Do "nízkých" dveří se pak nastupuje dolů, což není úplně ono.
23.04.2012 (17:19)  
SYN: ty elefanty přecejen vyvíjeli v trochu jiné době a kdoví jaký byl tehdy výhled. Mně by se ta současná verze M+Ř, M+V+Ř už na Benešov nelíbila, tam měla jít verze M+V+M aby to do kopce táhlo. Eventuálně dva vložáky pokud by to byla smysluplná kapacita .. dva motoráky kde půl vozu zabere trakce taky nejsou u třívozky zrovna pravý ořechový. Je otázka, jak by to prostorově vyšlo při návrhu s dnešní elektronikou a zkušenostma. Kdoví, třeba se po jednopatráku zrodí i v Plzni nějakej novej patrovej kousek. Protože olifant je konec konců už dneska z vývojovýho hlediska cca dvacet let stará a nutně překonaná konstrukce i koncepce, i když nám tady furt přijde jak zázrak techniky ;-)

Co se týče dveří nad podvozkama, je výhoda jasná .. kratší schody nahoru i dolů a větší zachování "mezipodvozkový délky" k dispozici a tedy i kapacity na sezení.
23.04.2012 (17:15)  
Mám rád patráky a variabilnost se mi velmi líbí, myslím si, že je to obrovská principielní výhoda železnice. Nevím, proč někteří zde (a hlavně ČD) tak lpí na nevariabilních jednotkách... Zvlášt když zákazník nakupuje ve velkých počtech, na různé tratě a linky (pro soukromníka s jednou linkou jsou asi jednotky obvykle lepší). Ani proti klasické šroubovce tak nic nemám.

Ale moc nechápu ty dveře nad podvozky... Proč ztratit výhodu nízkopodlažnosti, obzvlášt u regionálky? Nezdá se mi, že by to širší dveře vyvážily. I když ono to asi zde nad těmi podvozky není tak vysoko jak jsme zvyklí...podvozky jsou nižší?
23.04.2012 (17:07)  
Ad-Jiří Bajer:
Právě tak je náš vlak koncipován...
Dotaz: Kdo vlak ale koncipuje? Jaká firma?
registrovaný uživatel SYN 
23.04.2012 (16:31)  
JP: samozřejmě, ale tam je jaksi podstatně delší souprava že, tam by vymýšlení čehokoliv jiného (ve stylu řidičáku myslím) asi nemělo smysl...
Prostě vymysleli řidičák (asi kvůli možnosti dvouvozovky, která ale nakonec asi nikdy nenastane) a silnější MV místo dvou (slabších-relativně samozřejmě) totožných MV... Přišlo by mi to výrobně jednodušší začínat jen s pouhýma dvěma vozy pro začátek, další se dalo doplňovat až v případě zájmu...
23.04.2012 (16:28)  
SYN: Tak taková sestava se nakonec realizovala v dodávce pro Ukrajinu, ne? Tam jsou 2x vozy s pohonem a 4x vložené na soupravě.
registrovaný uživatel SYN 
23.04.2012 (16:25)  
Tak je to celkem príma skládačka, dokonce i ta šroubovka mezi vozy, tj. v tomto ohledu ještě modulárnější než Elefant... ačkoliv šroubovka a návalky už teda dneska nic moc, ale na 160 ještě stačí no.
Připadá mi že Elefanty si vybraly takovou divnou konfiguraci (nejspíš dáno odhadovanou potřebou kapacity) že jsou vlastně jen v jedné verzi (poté co dvouvozová souprava neopustila stádium prototypu) ale přesto mají tři různé vozy... přitom s trochou dobré vůle šlo udělat dva totožné "power cars" na oba konce a mezi ně 1-3 vložáky úplně dle potřeby, takže všehovšudy dvě výrobní verze úplně na všecko... se šroubovkou jako tuto si s tím ČD mohly krásně vyhrát dle potřeby (a provozního stavu) mohli stavebnicovat po libosti... a netrpěly by nedostatečností trakce za zhoršených podmínek...

Jakpak to ovšem vypadá při té rozdílné výšce dveří u perónu, to se z těch vyšších dveří vysouvají nějaký dvě stupačky nebo jak? Z obrázků toto není zřetelné...
23.04.2012 (11:39)  
K šířce dveří - dle typových výkresů vozidel je dvojí: Jsou-li vstupy mezi podvozky (tedy do spodního patra), je standardní hodnota 1300 mm = tramvaj. Je-li však vstup nad podvozkem, můžeme se s jeho šířkou rozmáchnout a docílit světlý průchod 1860 mm. Do toho mezipatra se v takovém případě stejně žádné pořádné sezení nacpat nedá, takže jsme do nástupních prostor udělali široké dveře a umístili tam přístrojové skříně. Na objednaných jednotkách jsou obě řešení - čelní vozy jsou se vstupem "dolů" a tedy s úzkými dveřmi, vložené se vstupem "do mezipatra" a tedy široké. A totéž pravidlo platí i u vozů pro IC.

Farkač Karel: Právě tak je náš vlak koncipován, vyvíjíme současně deset typů vozů, mezi nimi je i pár řídících. Kdo si co zamluví a zaplatí, to dostane :) Vozy jsou mezi sebou spojeny normálními nárazníky a šroubovkou, takže řazení se dá dle provozních potřeb jakkoliv upravovat.
registrovaný uživatel tarten 
23.04.2012 (11:17)  
JP: Jo, tedy zřejmě zlepšení na 1300 mm. Á propos, kdyby jim třeba chtěly zbýt nějaké ty levné A/Bimz v dobrém stavu... :-D
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko